Säljare vägrar ta ansvar för fel på vara

Permalänk

Jag förstår mig inte på logiken i resonemanget att kortet fungerar, då det inte alls är säkert att kortet är helt. Helt i den bemärkelse att man ej behöver använda hörselskydd när man sitter med datorn, vilket är värt en hel del FPS att slippa.

Men som folk nämnde så kunde kortet ha varit tyst hos förra ägaren och då är det inte så mycket att göra åt. Det enda är att lära sig en läxa och undvika köpa begagnade datordelar, då det finns risker som esd-skador som är värre än coilwhine.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Coilwhine kan till slut bli tyst, men även kortet blir "svart"
Vibrerar spolen tillräckligt länge så kan det kortslutas när lacken släpper, eller bli avbrott när tråden ger sig.. Fast det är många år som det tar.

Man kan laga spolen själv, men då krävs lödpenna och spolen i 15-30min i 90° i ugnen, lacken blir mjuk och "limmar" om sig.
Nagellack har många använt, men jag som inte målar mina naglar köpte en burk med klarlack och tömde ur i ett glas, tog pippet, en sån där glasrör med gummi plupp som man suger upp vätska med.
Med den proppade jag lack på spolen som störde mig, blev tyst.

Nu när TS inte har garanti kvar kvittar det ju lite med sådan fix, får ju ingen garanti ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vart har du hämtat det citatet? Jag kollade garantiinformationen på ASUS sida och hittar inget liknande.

T.ex. så är det 3 års garanti på deras moderkort sålda efter 1 Nov 1999, baserat på serienumret.

All ASUS motherboard purchased after November 1st, 1999 will carry 3 year warranty services. ASUS product warranty is based on the serial number printed.

Note: Warranty void for user removing serial number sticker on the motherboard.

Jag lämnade in det hos Alina här i stan.

http://www.asus.com/in/About_ASUS/Warranty/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ah där hittade jag det.

Men ASUS kan ju ändå inte kontrollera vem första köparen är eller hur? Så det där var halvt obegripligt.

Nja men har TS inte kvittot kan han ju varken gå till butiken eller direkt till Asus (som inte vill hantera komponenter såsom grafikkort, moderkort osv.).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter suspekt att inget kvitto finns. Förstår heller inte varför man skulle kasta kvittot för att det är en gåva? Garanti är viktigt, det skulle jag skicka med om jag gav bort kortet till någon.

Men om jag hade varit säljare så hade jag inte märkt något coilwhine då jag har fläktar som förmodligen överröstar det. Då är det ju grymt svårt för mig att veta om det när jag säljer.

Så min åsikt är att du borde ha kontrollerat kortet innan och bett om att få testa det ihop med säljaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blow:

Hej
Har ett litet dilemma och tänkte kolla hur Swec skulle ställa sig till detta.

Köpte ett GTX770 av en på marknaden här på forumet. Allt frid och fröjd. Snabb respons och trevligt att träffa. Säljaren lovar att kortet fungerade alldeles utmärkt senast dagen innan.
När jag kommer hem testar jag självklart kortet och upptäcker att kortet ger ifrån sig ett coilwhine vid tester såsom Furmark eller Unigine.
Även i spel hörs coilwhinet dock lite lägre.
I övrigt fungerar kortet som det ska.

Kontaktar säljare och försöker diskutera en lösning. Men då får jag stenväggen. Helt ointresse av att hjälpa mig och tycker jag får klara mig själv.
Självklart fanns inget kvitto heller...

Vad tycker ni jag ska göra nu? Känns sådär att köpa ett kort med coilwhine...

TL;DR
Fel på vara efter andrahandsköp. Ointresserad säljare. Vad göra?

Säljaren kanske tolkade att coilwhinet inte påverkade produktens funktionalitet och nämnde därför inte det i annonsen, eller att säljaren rent av inte hörde ljudet. När du träffades, frågade du om det var coilwhine eller liknande?

Sedan, hur vet vi att du inte pajat kortet själv? Min erfarenhet säger att sannolikheten att en säljaren skulle blåsa någon är lika stor som köparen. Kvitto kanske inte finns, men oftast så kan onlinebutiken skicka kvittot på epost som mansedan kan skriva ut (cdon gör bland annat detta). Fråga säljaren om han kan kontakta onlinebutiken och få ett nytt kvitto.

Sedan kvitto, det kan man inte kräva vid privataffärer eftersom det är inte mycket köparen kan göra om grejen är defekt, då butiken endast accepterar retuneringar från den ursprungliga personen. I regel så borde man ju vara funtad nog att fatta att ingen garanti eller reklamation kan gälla vid privatköp. Vill man ha dessa lyxigheter så kan man betala några hundringar extra och köpa från inet eller liknande.

Överlag så verkar OP lite underbegåvad att ens köpa en sådan pryl som verkar suspekt, och för den summan.