Laptop för uppspelning av gopro 1080p 60fps

Permalänk

Laptop för uppspelning av gopro 1080p 60fps

Tjenare!

Letar efter en laptop som ska klara av att spela upp gopro hero hd 3 video 1080p @60fps. Saxat från gopros hemsida.

Citat:

For higher resolution videos (1080p 60fps and higher): We recommend at least 3.0 – 3.7 GHz Ivy Bridge processors (third-generation Core-based processors or AMD equivalent), 4 GB RAM, and a graphics card comparable to an NVIDIA GeForce GT 650M. The graphics card and processor speed is important particulary for 4K and 2.7K resolution video playback.

Detta vill jag alltså ha:

  • Bättre (eller likvärdigt) grafikkort än ett gt 650m

  • Processor med minst 3.0-3.7 GHz ivy bridge prolle (antar att de syftar på hastigheten med turbo då), eller liknande AMD.

  • Gärna inte hutlöst dyr... (student) iaf under 11k gärna typ 7k. Vet att detta går tvärtemot allt annat jag vill ha med datorn. Och detta kanske inte ens är möjligt.

  • Bra byggkvalitet och trevligt touch/tangentbord. Har bra erfarenheter av apple och lenovo. Bakgrundsbelyst är ju alltid trevligt.

  • Kunna användas vid företagspresentationer, och får därför gärna se ganska stilren ut.

  • Runt 13-14" eller en väldigt smidig 15",

  • Gärna inte tyngre än 2.1 kg. Lägre vikt ett plus, 1.7 kg hade varit finfint. Bärbar, alltså inte släpbar.

  • Fin skärm och helst minst 1080p

  • Batteritid är ju trevligt att ha mer än 4-5 timmar.

Vad tycker ni jag ska köra på? Erfarenheter? Kan även nämna att om det inte kommer att gå att spela upp 1080p @60fps video för uder 10k kommer jag nog att skita i att ens försöka och köra på lenovo ultrabook. Så är det nån som hittar nåt?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Finns ingen laptop som har de grejerna du vill ha på din budget. Revidera din lista och säg vad du vill ha istället:

T.ex.
Skall kunna spela gopro 1080p filmer
Skall kosta under 11,000

Klart.

Permalänk

Varför ska du spela upp dom i 60 fps. Räcker det inte med 30 fps och möjlighet till att spela upp det i slowmotion då krävs ju halva prestandan? Du får satsa på en 2 kärnig Ivy i7'a då dom ofta ligger på 3.0 Ghz som standard. Nej skämt å sido. Om du ska spela upp det i VLC så stödjer det fler kärnor än så och står att det även stödjer GPU decodning (verkar dock vara en beta funktion). Visst 60 fps 1080p är i data mängd vad en HERO klarar att spela in i. Men sådan prestanda tror inte jag behövs faktiskt. Framförallt tror jag inte ett 650m kommer lastas till några större procent enheter när det spelas upp 60 fps 1080p, inte över 30% är min gissning.

Men sådant här är inte självklart då det beror mkt på vilken typ av komprimering som använts. Det är även så att ett okomprimerat format i 1080p 8 bitars kräver hög prestanda i form av en SSD då det ligger på cirka 100 mb/s det kräver dock inte lika hög prestanda hos processorn då den inte har så mkt att avkoda. Så det beror mkt på vilken komprimering som använts som gör att datorn klarar av det eller inte. Kan inte sådant här helt och hållet då det finns extremt mkt olika format att läsa på om isåfall. Det viktiga är att hitta ett bra sätt att använda sin hårdvara på och välja rätt program till denna.

Här finner du 4k foto direkt från kameran som du kan testa att spela upp. Observera att det är 15 fps men det blir ju samma data mängd som 60 fps 1080p. Så får du helt enkelt testa på olika datorer med tex VLC installerat. Om du använder ngt annat program för uppspelning så får du helt enkelt se till att det stödjer funktioner så som GPU-stöd och 4 kärnor eller fler.

http://wideopencamera.com/cameras/gopro-hero-3-black-4k-video...

Går bra att spela upp utan att mitt GTX 580 överhuvudtaget är aktiv. Så att det kräver ett 650m ska man nog ta med en nypa salt. Om man sedan använder sig av GPU'n så får man ha koll på inställningarna som var av flertalet alternativ, som jag inte orkar sätta mig in i just nu. Använder en 2600k som är oklockad och ligger på 3.4 Ghz.

Ja det var ju inte svårare än att jag testade vad processorn låg på för "load". Cirka 20% utan GPU'n aktiverad. Ja jag har faktiskt ingen aning om vad GOPro får sina rekommendationer ifrån.

Antar att en 6000 kronors Fujitsu med utan dedikerat grafikkort och 1.9 Ghz dual-core processor räcker gott och har lite prestanda över.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1353092

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

[*]Processor med minst 3.0-3.7 GHz ivy bridge prolle (antar att de syftar på hastigheten med turbo då), eller liknande AMD.

Det där stämmer inte alls, har en gammal core duo laptop och en med en SB i5 och båda klarar av att spela upp det gallant (iaf 1080p60). Det är också konstigt att man ska ha en bra CPU och en bra GPU, kör man avkodningen på GPUn så belastas ju inte CPUn direkt mycket.

Jag tror faktiskt inte det spelar så stor roll vad du tar för laptop så länge du köper en med ny hårdvara och använder en välkonfigurerad mediaspelare.

edit. Provade spela upp ett 1080p60 klipp från en GoPro3 på min laptop nu som har en i5-2410M med Windows media player och cpu användningen gick inte ens över 10% och då användes inte det dedikerade grafikkortet. Sandybridge och nyare har väldigt bra stöd för h264 avkodning med det integrerade grafikkortet så tror inte du behöver oroa dig så mycket, skulle tro att de flesta om inte alla nya laptops för 7-11k klarar av att spela upp klippen.

Denna såg rätt trevlig ut https://www.inet.se/produkt/1970799/acer-aspire-v5-573g-12gb-...

Permalänk
Medlem

rallyreavan91, du vill kunna redigera filmerna också ellerhur? För om du endast menar uppspelning så behöver du inget märkvärdigt överhuvudtaget. Specsen är som sagt något udda, kan inte tänka mig att det krävs både så bra gpu + cpu för det.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Det där stämmer inte alls, har en gammal core duo laptop och en med en SB i5 och båda klarar av att spela upp det gallant (iaf 1080p60). Det är också konstigt att man ska ha en bra CPU och en bra GPU, kör man avkodningen på GPUn så belastas ju inte CPUn direkt mycket.

Jag tror faktiskt inte det spelar så stor roll vad du tar för laptop så länge du köper en med ny hårdvara och använder en välkonfigurerad mediaspelare.

edit. Provade spela upp ett 1080p60 klipp från en GoPro3 på min laptop nu som har en i5-2410M med Windows media player och cpu användningen gick inte ens över 10% och då användes inte det dedikerade grafikkortet. Sandybridge och nyare har väldigt bra stöd för h264 avkodning med det integrerade grafikkortet så tror inte du behöver oroa dig så mycket, skulle tro att de flesta om inte alla nya laptops för 7-11k klarar av att spela upp klippen.

Denna såg rätt trevlig ut https://www.inet.se/produkt/1970799/acer-aspire-v5-573g-12gb-...

Skrivet av zlackern:

rallyreavan91, du vill kunna redigera filmerna också ellerhur? För om du endast menar uppspelning så behöver du inget märkvärdigt överhuvudtaget. Specsen är som sagt något udda, kan inte tänka mig att det krävs både så bra gpu + cpu för det.

Tja! tack för inputen, verkar ju inte vara så krävande när allt kommer omkring. provade iofs att spela upp det på min flickväns gamla macbook pro från 2010 eller 2011 och det laggade grovt. Hmm håller med om att den såg riktigt intressant ut. Får gå och klämma på den hos inet nån dag och kan ju ta med mig lite video så man får se hur det flyter!

gt750 är ju tillräckligt för att redigera film på, vilket inte var ett krav från början, men det vore ändå trevligt. T.o.m. spel ska ju inte vara några problem för den burken. Kylning, vikt och batteritid brukar dock bli lidande med mer prestanda i burken så man får se hur den upplevs i verkligheten. Frågan är om man vore dumsnål om man tog denna istället http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464790?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

Om det är en 13 tums Macbook Pro så är det inte så konstigt då det sitter en Core2Duo processor i den. Den fujitsun som jag länkade till har en minst 3 gånger så stark processor och med det 2 kärnorna ligger den på gränsen.

Så det är helt enkelt viktigt att inte gå under det i prestanda. AMD processorer har jag dålig koll på. Men en sak är säkert det är att du får titta på benchmarks vad olika processorer ger. Du kan eventuellt jämföra kärnor, klock frekvens osv i processor från samma tidsperiod och serie för att få fram vilken som är bäst. Men inte annars.

Så svaret på din fråga är ja det vore nog dumsnålt.

http://www.dustinhome.se/product/5010750691/lenovo-thinkpad-e...

Om du köper den och uppgraderar till SSD så behöver du aldrig vara rädd för tunga filer när du redigerar. Den har prestanda över flera gånger om. Iallafall två tre gånger

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Skrivet av karlkalleman:

Om det är en 13 tums Macbook Pro så är det inte så konstigt då det sitter en Core2Duo processor i den. Den fujitsun som jag länkade till har en minst 3 gånger så stark processor och med det 2 kärnorna ligger den på gränsen.

Så det är helt enkelt viktigt att inte gå under det i prestanda. AMD processorer har jag dålig koll på. Men en sak är säkert det är att du får titta på benchmarks vad olika processorer ger. Du kan eventuellt jämföra kärnor, klock frekvens osv i processor från samma tidsperiod och serie för att få fram vilken som är bäst. Men inte annars.

Så svaret på din fråga är ja det vore nog dumsnålt.

http://www.dustinhome.se/product/5010750691/lenovo-thinkpad-e...

Om du köper den och uppgraderar till SSD så behöver du aldrig vara rädd för tunga filer när du redigerar. Den har prestanda över flera gånger om. Iallafall två tre gånger

ååh! Tack! Ser fin ut, men jag måste iväg och klämma på den först!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3