Att handla på Ebay

Permalänk
Medlem

Att handla på Ebay

Hej!

Har länge velat införstaffa en adapter för att koppla min trådlösa xbox-kontroll till datorn. Och jag har tills nu varit inne på en helt vanlig adapter där man får med en kontroll, för ca 400:-

Men nu har jag hittat betydligt billigare alternativ http://www.ebay.com/itm/Black-PC-Wireless-Controller-Gaming-R...

Kan jag vänta några timmar och sedan buda, därefter betala och utgå ifrån att jag får det jag vill ha? Har nämligen aldrig handlat på Ebay. Jag har för övrigt precis fyllt 18

EDIT: Kan enligt Ebay köpa denna direkt http://www.ebay.com/itm/USB-2-0-Wireless-Gaming-Controller-Re...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Köp den för 6kr. Du kommer med största sannolikhet få den i brevlådan även om det kan ta tid.

Har själv aldrig haft problem när jag beställt från ebay.

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk

Eftersom det är en privatperson som säljer så är det som med allt man handlar ett risktagande att båda håller sin del av dealen. Men det finns sådana också som säljs direkt på buy now funktionen och sedan på en butik i kristianstad har dessa. Vet tyvärr itne vad den heter just nu.

OBS!!! de skickar inte till Sverige står det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Croowley:

Köp den för 6kr. Du kommer med största sannolikhet få den i brevlådan även om det kan ta tid.

Aha Och grejerna "ska" fungera som man får hem i brevlådan?

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

bara köpa, betala sedan vänta på få hem den.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nej, dom fungerar inte.

P.S Klart dom skall fungera:)

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

bara köpa, betala sedan vänta på få hem den.

kan man betala med sitt vanliga internetkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på den senare länken som är ett direktköp och där det tydligt står att de skickar worldwide. Till första objektet som var på bud står det att de bara skickar inom USA.

med 99,2% av de nästan 150000 omdömena skulle jag känna mig lugn att beställa från den säljaren
Det handlar ju inte om mer än ~50kr inkl frakt.

Det finns väl dock en liten risk att du kan åka på moms och speditionsavgift. Vill man vara riktigt kriminell kan man be dem skriva "gift" på försändelsen (gåvor under 500kr är momsfria)

EDIT:

Skrivet av YamahaDGX630:

Paypal är vanligtvis att föredra (eller krävs av säljare). Väldigt smidigt IMHO

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Säljaren i den första länken fraktar inte till Sverige (ofta kan man dock kontakta säljaren och fråga om de fraktar ändå och hur mycket det kostar).

Den andra länken verkar frakta till hela världen och säljaren har bra feedback (och har gjort många affärer, så det är inte någon ny säljare).

När du handlar på ebay, aliexpress eller liknande handelsplatser så kolla på feedback och om säljaren har genomfört många försäljningar, det minskar risken att bli blåst. Ju bättre betyg (ett bra betyg ligger väldigt nära 100%) desto säkrare kan du vara på att få det som står i annonsen.

edit: hepp, va seg jag var Kan ju lägga till att tullen ser mellan fingrarna när man importerar varor vars värde (inkl. frakt) understiger 300 kronor, alltså kommer du inte att råka ut för någon tullavgift eller moms.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

fixa ett paypal konto

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Allt är lättare med paypal konto när det gäller ebay.
Jag har handlat rätt mycket och bara åkt på tull/moms 2 gånger.
Se till att du handlar av någon som har bra omdömen så är det inga problem.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra såhär när jag handlar småskit på ebay,
1. sök på Billigast inkl frakt
2. Buy it now, så slipper du sådana med $0,01 i bud och hutlös shipping
3. Kolla efter "Top rated seller" eller sådana med bra feedback. Om det är någon med lite feedback du köper ifrån så kolla hur seriöst annonsen är skriven, jag har handlat från privata säljare och det har gått bra. Jag har 50+ köp på ebay vara 1 köp på en 15kr numpad har försvunnit, dock inte något problem om något försvinner, de brukar betala tillbaka eller skicka nytt utan knussel.
4. Skaffa ett paypal-konto och koppla ihop med ditt kort, nu är du fast och kommer antagligen bli en återkommande kund hos ebay när du väl ser hur smidigt och billigt det är

Håller du dig under 500SEK inkl frakt utanför EU så brukar dom inte tulla på det, det är vad jag har hört iaf, och det verkar stämma. Dock är det så att när du köper från asien brukar de skriva ned värdet på prylen och sätta den som "gift". På så vis slipper du tull.

Frakttiden från asien brukar ligga på mellan 10-20 arbetsdagar om du tar den billigaste frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

När jag handlar på ebay handlar jag endast av "Top Rated Sellers", att dom har en guld medalj vid namnet.

Alternativt att dom har en positiv feedback på över 97% men minst 8000 försäljningar.

Denna hade jag plockat. 77kr inkl. frakt från en seriös säljare.

http://www.ebay.com/itm/New-XBOX-360-Wireless-USB-PC-Gaming-R...

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna för någon månad sen:

http://www.ebay.com/itm/330953046131

Väldigt bra säljare!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar handla med kreditkort på nätet. Då är man bedrägeriförsäkrad även genom kortet och det är inte dina pengar du blir av med om det skulle hända ngt.
Nu är det iofs inte alla som är kreditvärdiga och kan få ett kreditkort men det är ett bra tips iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Det finns väl dock en liten risk att du kan åka på moms och speditionsavgift. Vill man vara riktigt kriminell kan man be dem skriva "gift" på försändelsen (gåvor under 500kr är momsfria)

Känns dock inte som att momsen i detta fall spelar så stor roll när det handlar om en så billig sak. Speditionsavgiften är den som blir saftig. Jag har förövrigt beställt saker från både Kina och USA och aldrig fått ett brev om speditionsavgift.

Permalänk
Medlem

Har köpt och köper fortfarande massa saker på ebay, minneskort, kablar, kretsar osv osv, har fortfarande aldrig blivit utan saker eller att de varit sönder när jag fått hem dom, dock kan det vara jobbigt att vänta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Råkade just ut för en konstig grej på E-bay när jag skulle införskaffa ett IBM M1015 raid/SAS-kort. Provade först att köpa begagnat på en annons från England då det inte blir lika mycket extra avgifter om det är inom EU. När jag skulle betala så gick det inte då det ej fanns specificerad frakt till Sverige (stod dock listad internationell frakt) så jag kollade alternativen på annonsen och det gick inte att betala den annonsen utan att kontakta säljaren först.

Jag gick då vidare till en annan annons på ett likadant kort, den här gången på ett nytt från Kina för samma pengar med extra avgifter inräknade, denna annons hade väldigt specificerad frakt. Gjorde slag i sak och betalade för det kortet med Paypal/VISA och när jag sedan skulle kolla kvittot i mailen så såg jag till min förvåning två obetalda fakturor på den tidigare annonsen som jag inte kunde köpa pga. ospecificerad frakt.

Såg inget alternativ för att avböja så det var bara att betala vad det verkade och nu så väntar jag på 3st IBM M1015-kort, två begagnade och ett nytt. Har jag gått på någon nybörjar-nit eller bara blivit blåst av någon som utnyttjat en brist i E-Bay:s system?
Har handlat en del tidigare genom E-bay och det har alltid varit problemfritt om man bortser från tullens ibland hutlösa tillägg på begagnade varor.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

ebay är väldigt bra när det gäller att köpa "småsaker" som inte behöver vara toppkvalité.
har exempelvis köpt massvis av telefonskal, displayskydd, sladdar osv.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag köpte min på Spelbutiken, men kostade 350-400kr minns inte riktigt.
Men hittar du så billigt på Ebay så köp köp. Hur skönt som helst att slippa mus o tangentbord vid spelande!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Absolut, har köpt allt från nytt glas till en mobil till större datorkomponenter men aldrig råkat ut för att ha köpt något utan att fått bekräfta det grundligt. Här blev jag tydligen köpare på 2 varor på samma annons utan att ha fått bekräfta det, knappen var inaktiv och jag meddelades kontakta säljaren innan jag kunde genomföra och slutföra köpet. Ändå så hade jag köpet registrerat på mitt konto som genomfört men obetalt. E-bay som så etablerad sida borde inte kunna ha så stora kryphål i sitt system att något sådant skulle kunna hända kan man ju tycka.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Eftersom det är en privatperson som säljer så är det som med allt man handlar ett risktagande att båda håller sin del av dealen. Men det finns sådana också som säljs direkt på buy now funktionen och sedan på en butik i kristianstad har dessa. Vet tyvärr itne vad den heter just nu.

OBS!!! de skickar inte till Sverige står det

Skrivet av YamahaDGX630:

Då öppnar man en "dispute" på eBay mot säljaren, köparen vinner i 99 fall av 100 då eBay och Paypal totalskiter i säljare.

Skrivet av pellen:

Jag skulle köra på den senare länken som är ett direktköp och där det tydligt står att de skickar worldwide. Till första objektet som var på bud står det att de bara skickar inom USA.

med 99,2% av de nästan 150000 omdömena skulle jag känna mig lugn att beställa från den säljaren
Det handlar ju inte om mer än ~50kr inkl frakt.

EDIT:

Paypal är vanligtvis att föredra (eller krävs av säljare). Väldigt smidigt IMHO

Det går inte att betala med någonting annat än Paypal på eBay

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Det går inte att betala med någonting annat än Paypal på eBay

går alldeles utmärkt att betala med ett vanligt bankkort. dock så är det bara ca 60% av alla som godtar det, resten måste man ha paypal för.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

går alldeles utmärkt att betala med ett vanligt bankkort. dock så är det bara ca 60% av alla som godtar det, resten måste man ha paypal för.

...vilket sker via Paypal

Permalänk
Medlem

Precis man betalar genom paypal med kortet. Det gör jag hyfsat regelbundet.