Muskampen 2025: Segraren korad!

Jag har rört ihop DIV;ar och textformatering

Permalänk
Medlem

Jag har rört ihop DIV;ar och textformatering

Jag har rört ihop något jag blir tokig på.

Har en footer, simpel sådan i min resa att lära mig PHP ordentligt (detta är bara sminket runtom som jäklas)

Först, CSS (massa klydd, petar mest utseende nu, städas sist )

div { display: block; } #footer{ clear:both; margin:0 -15px 0 -15px; background:#eeeeee; padding:8px 0 0px 8px; color:#fff } #footerb{ clear:both; margin:10px -0px 0 -8px; background:#272727; padding:8px 8px 10px 9px; color:#c3c3c3 } #footer #side { float: left; width: 300px; color:#333; padding:5px; } #footercolumn { width: 330px; margin-left: 10px; margin-right: 10px; padding-top:5px; padding-left:10px; padding-right:10px; float: left; border: 1px solid #ddd; border-top: 0; border-bottom: 0; color:#333; } #footer #right { float: right; width: 300px; margin-bottom: 10px; margin-right: 10px; padding:5px; color:#333; }

Och koden

<div id="footer"> <div id="side">11111</div> <div id="footercolumn">222222</div> <div id="right">33333</div> <div id="footerb"> <div>© www.xxxkkhjklsdjfklj.se</div> <div> Kontakt<strong> | </strong>Tokstollar<strong> | </strong>Kategorier<strong> | </strong>Tidigare svampar </div> </div> </div>

Problemet då.

Copyright och sajtnamn är tänkt att ligga på samma rad som Kontakt - tokstollar etc. fast sajtnamn till vänster och smålänkarna till höger.
Men jag får dem på varsin rad.

What the F ?

(har labbat som en dåre med aligns, bredder och spans, no luck.
Jag har således kört fast nånstans och målat in mig i ett hörn, vaaaad gör jag ?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Du kan få dem på samma rad genom att ange attributet display:inline-block; för divarna, alternativt display:inline. Det kan du göra genom att till exempel skapa en class som du anger för båda divarna.

CSS:

.footer_column { display:inline-block; }

HTML:

<div class="footer_column">© www.xxxkkhjklsdjfklj.se</div> <div class="footer_column"> Kontakt<strong> | </strong>Tokstollar<strong> | </strong>Kategorier<strong> | </strong>Tidigare svampar </div>

Sen om du vill att "smålänkarna" ska flyta till höger så kan du skapa en annan class där du anger float:right; etc men för att få dem till samma rad räcker det med display:inline;

Hoppas att jag förstod ditt problem korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DessepT:

Du kan få dem på samma rad genom att ange attributet display:inline-block; för divarna, alternativt display:inline. Det kan du göra genom att till exempel skapa en class som du anger för båda divarna.

CSS:

.footer_column { display:inline-block; }

HTML:

<div class="footer_column">© www.xxxkkhjklsdjfklj.se</div> <div class="footer_column"> Kontakt<strong> | </strong>Tokstollar<strong> | </strong>Kategorier<strong> | </strong>Tidigare svampar </div>

Sen om du vill att "smålänkarna" ska flyta till höger så kan du skapa en annan class där du anger float:right; etc men för att få dem till samma rad räcker det med display:inline;

Hoppas att jag förstod ditt problem korrekt

Tack för natthjälpen!
Jag var och petade på inline men tror jag applicerade det på helt fel sätt
Kastade på all annan kod som stylade allt och nu dyker det upp på rätt plats!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!