Störningar i HDMI-ljud när PCI-E 3.0 används

Permalänk

Störningar i HDMI-ljud när PCI-E 3.0 används

jag försöker hitta vilken komponent jag ska reklamera för det störande ljudfelet jag har när jag kör datorns ljud på TV:n via HDMI-kabel.

Ljudstörningen sker när antingen 2D- eller 3D-grafik visas samtidigt som ljud spelas och är som värst i starten av video eller spel.

Kan även nämna att jag hör ingen störning när jag kör ljudet via det på moderkortet integrerade ljudkortet.

Har lagt ett exempel på störningen på en känd videodelningssida (ursäkta den låga volymen i klippen, men störningen hörs dock ändå):

Exempel på störning:

Originalklipp (Från Windows 7):

Störningen inträffar endast när PCI-E kör i 3.0-läge.

Ingen störning sker i grafiken förutom 'slowdowns' när ljudstörningarna är som värst.

Har testat med olika nätaggregat, olika HDMI-kablar och olika HDMI-mottagare utan skillnad så jag tror inte det beror på det.

Jag tror själv att det verkar vara grafikkortet som spökar, vad tror ni ?

All hjälp uppskattas.

Komponenterna i fråga är:

Grafikkort: Gigabyte GTX760 (GV-N760OC-2GD REV. 2.0)

Moderkort: Gigabyte GA-Z87-D3HP (rev. 1.0) / BIOS: F5

Permalänk
Medlem

spread-spectrum på eller av i UEFI ?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

spread-spectrum på eller av i UEFI ?

Hittar tyvärr ingen ingen direkt inställning för spread spectrum, men följde den här länken:
http://m.gigabyte.com/support/faq-page.aspx?fid=2536
Så jag ändrade CPU Base Clock till Manual vilket tillåter mig att sätta PCIe klockfrekvens manuellt till 100 MHz... dock ingen skillnad i störningen tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har samma problem på min ena dator kopplad via Yamaha-receiver till min plasma. Datorn byggde jag i somras, ett mITX-system med Gigabyte GA-H87N-WIFI, Intel Core i7 4770K, Samsung 840 500GB och ett Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce. Kör jag ljudet via HDMI låter det för jäkligt när jag startar film eller spel precis som du beskriver. Har också samma 'slowdowns' som du upplever när ljudet ballar ur som värst.

Misstänkte att grafikkortet var kass och testade därför med ett Gigabyte GeForce GTX 670 från min andra burk men problemet var precis det samma. Googlade runt ordentligt men hittade inte någon lösning (eller knappt någon med samma problem).

Jag kör nu med det inbyggda ljudkortet (via analogt för spelen och spdif för musik och film). Denna lösning funkar bra med min receiver men det är klart att man blir lite sur när man inte hittar någon lösning på HDMI-problemet... Har inte testat att ändra PCI-E läge.

Du kanske har haft bättre tur?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO