Alla mina hårddiskar står som primary partition i win 7 disk management

Permalänk

Alla mina hårddiskar står som primary partition i win 7 disk management

Hej,

Jag hade fram till igår använt mig av en mekanisk hårddisk på 1TB som var uppdelat i två partitioner C: och D:
Kopplade bort hårddisken och satte i en SSD. Jag installerade win7 och därefter kopplade jag på den gamla mekaniska disken som är tänkt att fungera som lagringsdisk. Jag bootade från min SSD och formaterade den gamla partitionen där win7 låg för att undvika problem.

Nu till frågan
När jag kollar i windows diskmanagement så står min SSD och de två partitionerna som ligger på den mekaniska hårddisken som primary partition.
Ska det inte stå secondary eller något på allt förutom min SSD? Vill ungå komplikationer i framtiden och därför frågar jag.
Jag har som sagt inga problem när jag startar datorn och den bootar alltid från min SSD där windows ligger .

Tack

Permalänk
Medlem

Mina heter också primary, allt är som det skall. Men om du vill så kan du fördjupa dig om partitioner och se när de olika (primär, logisk, utökad, aktiv) spelar ut ssin roll. Jag har 8 diskar i min andra dator och alla är primära.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk

Ok det låter bra, var bara lite orolig eftersom jag trodde att de ska heta något annat.
Trodde att det kunde påverka datorn negativt om alla hårddiskar var primära, men det verkar ju lugnt nu när du säger det.

Permalänk
Medlem

Tror inte ens det finns något sådant begrepp som secondary partition. Somliga menar logisk partition när dom säger secondary partition vilket är ett mer korrekt begrepp.

Du kan på basic disks (MBR) ha upp till 4 st primary partitions. Behöver du fler får du ta bort en av dessa och i stället skapa en extended partition och i denna en/flera logiska partitioner.

En active partition är den där bootloadern ligger.

En primary disk är den du i BIOS valt som första bootenhet. Alla andra enheter är secondary.

Allt detta är googlebart!

Permalänk

Tack jookeer , ibland är man lite seg och vill ha en direkt dialog ifall fler frågor skulle kunna uppstå.
Känns bra att allt är som det ska i allafall