Vilken firmware version är bäst till Asus RT-N66U?

Permalänk

Vilken firmware version är bäst till Asus RT-N66U?

Har näst senaste versionen nu (3.0.0.4.276). Läste att senaste skulle dra ner på wifi styrkan pga den har varit för hög enligt reglerna och påtryckningar från Netgear. Vilken firmware anser ni vara bäst till denna kanonrouter!?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Har näst senaste versionen nu (3.0.0.4.276). Läste att senaste skulle dra ner på wifi styrkan pga den har varit för hög enligt reglerna och påtryckningar från Netgear. Vilken firmware anser ni vara bäst till denna kanonrouter!?

Själv kör jag Tomato
Går som en klocka!

Permalänk
Medlem

om du inte har något problem med den f/w du har installerad - bry dig inte om att uppdatera....

Skrivet av swenorth1:

Permalänk

Jag tycker merlin är bra, den behåller samma gui fast lägger till massa funktioner.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Jag tycker merlin är bra, den behåller samma gui fast lägger till massa funktioner.

Och här kommer en länk: http://www.lostrealm.ca/tower/node/79
Kör den själv här hemma, riktigt bra.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Och här kommer en länk: http://www.lostrealm.ca/tower/node/79
Kör den själv här hemma, riktigt bra.

Såg riktigt intressant ut! Är det enkelt att lägga in den? Får man bättre wifi styrka? Några problem med den?

Vad är fördelarna att byta till denna?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Såg riktigt intressant ut! Är det enkelt att lägga in den? Får man bättre wifi styrka? Några problem med den?

Vad är fördelarna att byta till denna?

Det enda du behöver göra för att lägga in den är att uppgradera som vanligt. Vet inte om Wifi-styrkan är bättre, men drivrutinsversionen för Wifi är något som skaparen testar fram för att se vilken som är stabilast. Jag har en upptid på snart 60 dagar, vilket är dubbelt mot den router som numera agerar brygga, en Thompson TG789VN (från Telia). Senaste omstarten var efter en uppgradering av firmware.

Visa signatur

Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Det enda du behöver göra för att lägga in den är att uppgradera som vanligt. Vet inte om Wifi-styrkan är bättre, men drivrutinsversionen för Wifi är något som skaparen testar fram för att se vilken som är stabilast. Jag har en upptid på snart 60 dagar, vilket är dubbelt mot den router som numera agerar brygga, en Thompson TG789VN (från Telia). Senaste omstarten var efter en uppgradering av firmware.

Vilken Merlin version är lämpligast att ta till min RT-N66U?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Vilken Merlin version är lämpligast att ta till min RT-N66U?

Den nyaste så klart http://www.mediafire.com/asuswrt-merlin/#2324w3jh7e4q4

Visa signatur

Permalänk

La in nyaste merlin versionen nu! Verkade ha gått bra men det kom aldrig upp något om att jag skulle starta om routern eller resetta den? Behövs inget av det? Valde ändå att starta om routern inne i webbgränssnittet. Känns som att jag har fått lite ostabilare wifi med merlin, men inte säker än. Alla inställningar verkar kvar men det står att jag kör merlin nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

La in nyaste merlin versionen nu! Verkade ha gått bra men det kom aldrig upp något om att jag skulle starta om routern eller resetta den? Behövs inget av det? Valde ändå att starta om routern inne i webbgränssnittet. Känns som att jag har fått lite ostabilare wifi med merlin, men inte säker än. Alla inställningar verkar kvar men det står att jag kör merlin nu.

Den startar om av sig självt när den är klar. Om du hade senaste versionen från Asus innan är det möjligt att de gjort något den senaste månaden, den senaste (stabila) versionen av Merlin är ca en månad gammal. Men tycker du att det fungerade bättre innan så är det inget som förhindrar dig från att byta tillbaka till Asus firmware, det är bara att flasha den istället.

Visa signatur

Permalänk

Någon som testat lite olika firmwares och kommit fram till vilken som har starkaste /stabilaste wifi?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej

Köpte en ny router i helgen och har tycker väl att routern är snabbare än och har lite bättre täckning än min gamla trotjänare DIR-655. Men Asusu:en är ju så instabil, vet inte hur många ggr som den kraschat! Jag har senaste firmwaren 3.0.0.4.374_720 men detta kan inte fortgå! Är Merlins stabilare? Det känns ju sådär bra att installera fw som är hemmasnickrat om man inte vet att den inte lämnar luckor in i bransväggen...Jag är lite paranoid.

Visa signatur

AMD 3700X, ASUS ROG STRIX X570-Gaming, Aorus RX 6800XT, 16Gb Corsair Vengence 3600Mhz

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Nu har jag iofs ingen Asus router, men man brukar alltid göra en erase på NVRAM efter en firmware flash för att inga inställningar från förra flashen ska interferera.

Själv kör jag shibby tomato(finns till Asus med) på min Linksys.
http://tomato.groov.pl/

Permalänk
Skrivet av Fredde S:

Hej

Köpte en ny router i helgen och har tycker väl att routern är snabbare än och har lite bättre täckning än min gamla trotjänare DIR-655. Men Asusu:en är ju så instabil, vet inte hur många ggr som den kraschat! Jag har senaste firmwaren 3.0.0.4.374_720 men detta kan inte fortgå! Är Merlins stabilare? Det känns ju sådär bra att installera fw som är hemmasnickrat om man inte vet att den inte lämnar luckor in i bransväggen...Jag är lite paranoid.

Jag kör senaste Merlin på min asus n66u, funkar hur bra som helst!

Visa signatur

Permalänk

Min n66u har varit otroligt stabil hela tiden med merlin.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Inte bara & bara när man uppdaterar.
Nvram som sagt och har man en äldre version i routern och uppdaterar till nyare så är det lite mer och tänka på.

Läs merlins readme som ligger i zip-filen du laddar hem.

Skrivet av Fredde S:

Hej

Var går gränsen för hemmasnickrat?
Merlin får support av asus när han pillar med FWen. Hade han varit Ola 35år från Vilhelmina som har fyra barn från fyra olika tjejer och går på bidrag så skulle nog inte asus hjälpa till med supporten.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ligger det till med DD-WRT numera?
Läser på deras hemsida men får inte grepp om det är fixat problemen som kom (NVRAM, CFE (?)) numera. Alltså: är det någon här som köpt en RT-N66U nyligen (senaste månaden/månaderna) och lagt in DD-WRT?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Bumpar den här gamla tråden. Har nyligen skaffat routern och undrar vilken firmware som är bäst nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsg:

Bumpar den här gamla tråden. Har nyligen skaffat routern och undrar vilken firmware som är bäst nu.

Eftersom du frågar som du gör så rekommenderar jag original. Har du några speciella preferenser?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Hittar vekligen INGEN bra firmware till denna router med bra wifi styrka på både 2ghz & 5 ghz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Hittar vekligen INGEN bra firmware till denna router med bra wifi styrka på både 2ghz & 5 ghz

Ta och kika igenom denna tråd. http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=18914
De har behållt "gamla" drivrutiner för det trådlösa men lagt in nya patchar på annat.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av =dorf=:

Ta och kika igenom denna tråd. http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=18914
De har behållt "gamla" drivrutiner för det trådlösa men lagt in nya patchar på annat.

Har redan testat denna, men tyvärr uselt wifi ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Har redan testat denna, men tyvärr uselt wifi ändå

Om du tycker att din router har uselt wifi så får du nog ta och titta på lite dyrare APs. Jag har haft en N66U och tycker den har bra wifi jämförelsevis med andra märken och modeller. Som jag förstår det i denna fork så har de behållt SDK5 där man inte regionslåser routern och därmed kan ange t.ex. USA och på så vis höja uteffekten över vad som tillåts i Sverige.

Hur ser din situation ut? Har du många nät runtomkring dig? Kan du utesluta att det inte är störningar som är ditt problem?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av =dorf=:

Om du tycker att din router har uselt wifi så får du nog ta och titta på lite dyrare APs. Jag har haft en N66U och tycker den har bra wifi jämförelsevis med andra märken och modeller. Som jag förstår det i denna fork så har de behållt SDK5 där man inte regionslåser routern och därmed kan ange t.ex. USA och på så vis höja uteffekten över vad som tillåts i Sverige.

Hur ser din situation ut? Har du många nät runtomkring dig? Kan du utesluta att det inte är störningar som är ditt problem?

Är 6-7 st nät runtomkring mig. Hur ändrar jag till region USA? Vilken av fork versionerna rekommenderar du?
Gör jag rätt som gör en återställning före och efter uppgradering av firmware? Hur går du tillväga för att det ska bli rätt?

Vad har ni ställt TX power på 2ghz & 5 Ghz?

Visa signatur

Permalänk

Funderar på att kasta ut denna router snart, finns ingen firmware som är bra längre med de nya reglerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Funderar på att kasta ut denna router snart, finns ingen firmware som är bra längre med de nya reglerna.

Jag kör med senaste Merlin och tycke att det funkar fint.

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Skrivet av yttox:

Jag kör med senaste Merlin och tycke att det funkar fint.

Både 2ghz & 5 ghz wifi??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har jag missat med nya regler osv? Jag misstänker lite instabilitet på mitt nät och tänkte uppdatera fw så läste på lite om bästa nu. Kör Shibby Tomato sen länge

Permalänk
Skrivet av Aqualize:

Hur ligger det till med DD-WRT numera?
Läser på deras hemsida men får inte grepp om det är fixat problemen som kom (NVRAM, CFE (?)) numera. Alltså: är det någon här som köpt en RT-N66U nyligen (senaste månaden/månaderna) och lagt in DD-WRT?

Vore intressant att veta, är själv sugen på att testa men hittar inte vilken version man ska ta?

Visa signatur