[Bygglogg] Cheapy
Hallå, då var det dags för mig att skapa min första bygglogg och bygga min första dator. För att ni ska förstå hela sammanhanget så börjar jag med lite historia:
I början av juli så blev jag sugen på att skaffa en speldator, då visste jag INGENTING om hårdvaran i en dator. Jag var först ganska inställd på att köpa från komplett, men smålänningen i blodet vaknade till. Jag googlade runt lite, hittade diverse återförsäljare såsom Inet, Webbhallen, Pixmania etc.
Efter en skapad tråd i forumet för köpråd förstod jag att jag inte skulle få så mycket dator för ca 5000 inkl OS och montering.
Långsamt började jag lära mig så smått om datorer, vilket moderkort som passade i vilket chassi etc.
Nu har jag kommit en bit framåt faktiskt, jag ska bygga min dator själv och brinner för datorer (främst hårdvara).
För någon vecka sen lade jag upp en "plan" för hur det skulle bli, idén är enkel. Jag köper komponenterna var för sig när jag hittar de eller en likvärdig till ett vettigt pris
Budgeten är 5000 exkl OS och målet är att kunna spela BF4 på ultra. namnet Cheapy just för den snåla budgeten
Kan låta omöjligt, jag är bara 14 år, har aldrig meckat med datorer, har en extremt snäv budget, men jag tror faktiskt att det ska kunna lyckas.
Efter lite flyt vann jag budgivningen på ett Gigabyte GA 970A UD3 med 250kr, ett riktigt kap enligt mig.
Här kommer en bildbomb på kortet
OBS!! Bilderna är ganska dåliga, jag gjorde mitt bästa men men. Den känslige bör skrolla förbi dem illa snabbt.

Också en satakabel såklart

Igår kväll bestälde jag ett nätaggregat, ett CoolerMaster Silent Pro M II 520W från Netonnet.
Bilder på det kommer så fort jag fått hem det
Jag känner även att jag kan avslöja att jag möjligtvis kan få köpa ett 3 månader gammalt ASUS GeForce® GTX 770 DirectCU II för 2000. Kankse precis vad jag behöver!
Där väntar jag bara på ett godkännande från pappa innan jag kan skicka efter det (han är i Bryssel nu men kommer hem torsdag natt).
Mer bilder kommer så fort jag får hem fler komponenter (nätagget inom några dagar, grafikkort inom en vecka kanske)
Jag skapade den här loggen för att andra som är intresserade av att köpa speldator på snål budget ska se att det faktiskt går (förutsatt att det går vägen för mig, annars kankse det blir en do-not-logg) och att man inte måste ha växt upp med föräldrar som pillat i datorer genom hela uppväxten.
Det går ändå.
Det var första inlägget i bloggen det, ses.
Jag hoppas på att få så mycket respons som möjligt med loggen men förväntar mig inget