Permalänk

[Bygglogg] Cheapy

Hallå, då var det dags för mig att skapa min första bygglogg och bygga min första dator. För att ni ska förstå hela sammanhanget så börjar jag med lite historia:
I början av juli så blev jag sugen på att skaffa en speldator, då visste jag INGENTING om hårdvaran i en dator. Jag var först ganska inställd på att köpa från komplett, men smålänningen i blodet vaknade till. Jag googlade runt lite, hittade diverse återförsäljare såsom Inet, Webbhallen, Pixmania etc.
Efter en skapad tråd i forumet för köpråd förstod jag att jag inte skulle få så mycket dator för ca 5000 inkl OS och montering.
Långsamt började jag lära mig så smått om datorer, vilket moderkort som passade i vilket chassi etc.

Nu har jag kommit en bit framåt faktiskt, jag ska bygga min dator själv och brinner för datorer (främst hårdvara).
För någon vecka sen lade jag upp en "plan" för hur det skulle bli, idén är enkel. Jag köper komponenterna var för sig när jag hittar de eller en likvärdig till ett vettigt pris
Budgeten är 5000 exkl OS och målet är att kunna spela BF4 på ultra. namnet Cheapy just för den snåla budgeten
Kan låta omöjligt, jag är bara 14 år, har aldrig meckat med datorer, har en extremt snäv budget, men jag tror faktiskt att det ska kunna lyckas.

Efter lite flyt vann jag budgivningen på ett Gigabyte GA 970A UD3 med 250kr, ett riktigt kap enligt mig.
Här kommer en bildbomb på kortet
OBS!! Bilderna är ganska dåliga, jag gjorde mitt bästa men men. Den känslige bör skrolla förbi dem illa snabbt.

Också en satakabel såklart

Igår kväll bestälde jag ett nätaggregat, ett CoolerMaster Silent Pro M II 520W från Netonnet.
Bilder på det kommer så fort jag fått hem det

Jag känner även att jag kan avslöja att jag möjligtvis kan få köpa ett 3 månader gammalt ASUS GeForce® GTX 770 DirectCU II för 2000. Kankse precis vad jag behöver!
Där väntar jag bara på ett godkännande från pappa innan jag kan skicka efter det (han är i Bryssel nu men kommer hem torsdag natt).

Mer bilder kommer så fort jag får hem fler komponenter (nätagget inom några dagar, grafikkort inom en vecka kanske)

Jag skapade den här loggen för att andra som är intresserade av att köpa speldator på snål budget ska se att det faktiskt går (förutsatt att det går vägen för mig, annars kankse det blir en do-not-logg) och att man inte måste ha växt upp med föräldrar som pillat i datorer genom hela uppväxten.
Det går ändå.

Det var första inlägget i bloggen det, ses.
Jag hoppas på att få så mycket respons som möjligt med loggen men förväntar mig inget

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Hallå, då var det dags för mig att skapa min första bygglogg och bygga min första dator. För att ni ska förstå hela sammanhanget så börjar jag med lite historia:
I början av juli så blev jag sugen på att skaffa en speldator, då visste jag INGENTING om hårdvaran i en dator. Jag var först ganska inställd på att köpa från komplett, men smålänningen i blodet vaknade till. Jag googlade runt lite, hittade diverse återförsäljare såsom Inet, Webbhallen, Pixmania etc.
Efter en skapad tråd i forumet för köpråd förstod jag att jag inte skulle få så mycket dator för ca 5000 inkl OS och montering.
Långsamt började jag lära mig så smått om datorer, vilket moderkort som passade i vilket chassi etc.

Nu har jag kommit en bit framåt faktiskt, jag ska bygga min dator själv och brinner för datorer (främst hårdvara).
För någon vecka sen lade jag upp en "plan" för hur det skulle bli, idén är enkel. Jag köper komponenterna var för sig när jag hittar de eller en likvärdig till ett vettigt pris
Budgeten är 5000 exkl OS och målet är att kunna spela BF4 på ultra. namnet Cheapy just för den snåla budgeten
Kan låta omöjligt, jag är bara 14 år, har aldrig meckat med datorer, har en extremt snäv budget, men jag tror faktiskt att det ska kunna lyckas.

Efter lite flyt vann jag budgivningen på ett Gigabyte GA 970A UD3 med 250kr, ett riktigt kap enligt mig.
Här kommer en bildbomb på kortet
OBS!! Bilderna är ganska dåliga, jag gjorde mitt bästa men men. Den känslige bör skrolla förbi dem illa snabbt.
http://imageshack.us/a/img35/6812/rd4r.JPG

http://imageshack.us/a/img690/6087/hjbg.jpg

http://imageshack.us/a/img14/9456/8aa4.jpg

http://imageshack.us/a/img30/5989/x5u.JPG

http://imageshack.us/a/img208/8460/ldkp.jpg

http://imageshack.us/a/img853/9928/yz1s.jpg

http://imageshack.us/a/img822/1277/say1.jpg

Också en satakabel såklart

http://imageshack.us/a/img845/6172/jp8z.jpg

Igår kväll bestälde jag ett nätaggregat, ett CoolerMaster Silent Pro M II 520W från Netonnet.
Bilder på det kommer så fort jag fått hem det

Jag känner även att jag kan avslöja att jag möjligtvis kan få köpa ett 3 månader gammalt ASUS GeForce® GTX 770 DirectCU II för 2000. Kankse precis vad jag behöver!
Där väntar jag bara på ett godkännande från pappa innan jag kan skicka efter det (han är i Bryssel nu men kommer hem torsdag natt).

Mer bilder kommer så fort jag får hem fler komponenter (nätagget inom några dagar, grafikkort inom en vecka kanske)

Jag skapade den här loggen för att andra som är intresserade av att köpa speldator på snål budget ska se att det faktiskt går (förutsatt att det går vägen för mig, annars kankse det blir en do-not-logg) och att man inte måste ha växt upp med föräldrar som pillat i datorer genom hela uppväxten.
Det går ändå.

Det var första inlägget i bloggen det, ses.
Jag hoppas på att få så mycket respons som möjligt med loggen men förväntar mig inget

Kul, ska följas! Vilken processor ska du köpa? Har du bestämt dig för någon speciell, eller ska du se om du hittar något på begagnatmarknaden?

Permalänk
Medlem

Bra att du satsade på AMD när det gäller CPU, då det är mest bang for the buck.
Samma märke skulle jag rekommendera när det gäller GPU.
Spara dock INTE in, när det gäller nätaggregat, jag tänker då främst på noname nätaggregat, som oftast är riktigt ohälsosamma för datorn.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

verkar intressant, är ochså bra på att sätta ihop rejäla budget datorer.. och hjälper mer än gärna till som support om du behöver hjälp med något, men vad ska du köra på för processor? samt att Rek. watt (dator) 600 W på det grafikkortet, då du beställde ett 520watts, kan självklart fungera ändå, men tänkte bara ge en headsup, mvh

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Bra att du satsade på AMD när det gäller CPU, då det är mest bang for the buck.
Samma märke skulle jag rekommendera när det gäller GPU.
Spara dock INTE in, när det gäller nätaggregat, jag tänker då främst på noname nätaggregat, som oftast är riktigt ohälsosamma för datorn.

håller med dig på alla punkter, går att få octacores för 1200kr ny, det är riktigt bra och stadiga processorer, och ja.. har alltid varit så att man ska köpa ett bra nätagg.. det känns iaf för mig som hjärtat på datorn, det som ska hålla längst och igenom ett par byggen..

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Bra att du satsade på AMD när det gäller CPU, då det är mest bang for the buck.
Samma märke skulle jag rekommendera när det gäller GPU.
Spara dock INTE in, när det gäller nätaggregat, jag tänker då främst på noname nätaggregat, som oftast är riktigt ohälsosamma för datorn.

Skrivet av Ordningsvakt:

verkar intressant, är ochså bra på att sätta ihop rejäla budget datorer.. och hjälper mer än gärna till som support om du behöver hjälp med något, men vad ska du köra på för processor? samt att Rek. watt (dator) 600 W på det grafikkortet, då du beställde ett 520watts, kan självklart fungera ändå, men tänkte bara ge en headsup, mvh

Bra att se att han köpte ett bra nätaggregat. Det där med att 600 W är rekommenderat är rent ut sagt skitsnack. De "rekommenderar" det för att vara på den säkra sidan, jag tvivlar starkt på att ett system med t.ex. en 8320 och ett 770 drar mer än 400 W.

Permalänk
Skrivet av Patrik Stjärna:

Bra att se att han köpte ett bra nätaggregat. Det där med att 600 W är rekommenderat är rent ut sagt skitsnack. De "rekommenderar" det för att vara på den säkra sidan, jag tvivlar starkt på att ett system med t.ex. en 8320 och ett 770 drar mer än 400 W.

får ju dock tänka på rails, kan ju tyvär vara så att 12v railen bara ligger på 370w.. och man vill ju inte köra ett nätagg i 90-100% load hela tiden :/ ha även i tanke att det är OC edition och är mer strömtörstig..

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

håller med dig på alla punkter, går att få octacores för 1200kr ny, det är riktigt bra och stadiga processorer, och ja.. har alltid varit så att man ska köpa ett bra nätagg.. det känns iaf för mig som hjärtat på datorn, det som ska hålla längst och igenom ett par byggen..

Jo man vill ju gärna att den skall hänga med ett tag.
Därför såg jag till att köpa ett AX 1200, då jag vill leka med överklockning, SLI, och en massa annat som dricker sina watt.
Förhoppningsvis hänger den med iallafall 1-2 byggen till, innan det är dags för ersättaren.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Patrik Stjärna:

Kul, ska följas! Vilken processor ska du köpa? Har du bestämt dig för någon speciell, eller ska du se om du hittar något på begagnatmarknaden?

Man tackar
Alltså, om jag hittar något vettigt på begangnatmarknaden slår jag till. Tänkte dock bara köpa begagnat från sweclockers, har hört alldeles för mycket om att folk har fått defekta processorer från blocket, och det visste inte säljaren. Så var det inte när han skickade iväg den.
Jag har kollat på lite på processor, blir åtminstone en FX-6300, men jag hoppas egentligen på att få tag en begagnad åttakärnig.

Skrivet av Ordningsvakt:

verkar intressant, är ochså bra på att sätta ihop rejäla budget datorer.. och hjälper mer än gärna till som support om du behöver hjälp med något, men vad ska du köra på för processor? samt att Rek. watt (dator) 600 W på det grafikkortet, då du beställde ett 520watts, kan självklart fungera ändå, men tänkte bara ge en headsup, mvh

Jag var väl medveten om det när jag beställde men ansåg dels att priset var bra, dels att jag inte tänker överklocka och slutligen att det var rätt mycket bullshit.
Förresten så är agget bronze-certifierat, men netonnet har glömt skriva det.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av Patrik Stjärna:

Bra att se att han köpte ett bra nätaggregat. Det där med att 600 W är rekommenderat är rent ut sagt skitsnack. De "rekommenderar" det för att vara på den säkra sidan, jag tvivlar starkt på att ett system med t.ex. en 8320 och ett 770 drar mer än 400 W.

Jo, jag ansåg också att jag köpte ett ganska bra nätagg faktiskt.

Skrivet av Ordningsvakt:

får ju dock tänka på rails, kan ju tyvär vara så att 12v railen bara ligger på 370w.. och man vill ju inte köra ett nätagg i 90-100% load hela tiden :/ ha även i tanke att det är OC edition och är mer strömtörstig..

Hmm, det där med rails vill jag inte ge mig in på, men det låter inte så bra. Grafokkortet är dock inte OC-edition, och jag tänkte inte klocka det heller

Riktigt kul med så mycket respons på bara timmar

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ordningsvakt:

håller med dig på alla punkter, går att få octacores för 1200kr ny, det är riktigt bra och stadiga processorer, och ja.. har alltid varit så att man ska köpa ett bra nätagg.. det känns iaf för mig som hjärtat på datorn, det som ska hålla längst och igenom ett par byggen..

Håller med dig till 100% att man skall INTE snåla på nätagget!
Har själv varit där, och köpt både fin cpu, ram och grafikkort och ett riktigt piss agg.. vad hände? - Grafikkortet fick en ostadig spänning och dog när jag skulle testa SLI, och dödade bägge korten..

Nä!, satsa på kvalitet där. Men inte mer watt än vad du behöver.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ditt nätaggregat kommer klara det med marginal, men se till att inte överklocka för mycket bara.

Sådana här projekt som är kul btw, vem som helst kan göra något bra med mycket pengar. Att bygga med lite pengar eller fulmodda är det som är kul.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ditt nätaggregat kommer klara det med marginal, men se till att inte överklocka för mycket bara.

Sådana här projekt som är kul btw, vem som helst kan göra något bra med mycket pengar. Att bygga med lite pengar eller fulmodda är det som är kul.

Jo, hade egentligen inte tänkt på att göra bygglogg utan bara räknade med att en massa andra hade gjort byggloggar på sina budgetbyggen, så var det givetvis inte. Fanns typ inga liknande byggen.
Dessutom är min budget så låg att jag tror att nästan alla har råd att bygga något liknande, jag har lite mer pengar, men tyckte det var roligare så här.

Tack alla för visat intresse

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Hallå, då var det dags för mig att skapa min första bygglogg och bygga min första dator. För att ni ska förstå hela sammanhanget så börjar jag med lite historia:
I början av juli så blev jag sugen på att skaffa en speldator, då visste jag INGENTING om hårdvaran i en dator. Jag var först ganska inställd på att köpa från komplett, men smålänningen i blodet vaknade till. Jag googlade runt lite, hittade diverse återförsäljare såsom Inet, Webbhallen, Pixmania etc.
Efter en skapad tråd i forumet för köpråd förstod jag att jag inte skulle få så mycket dator för ca 5000 inkl OS och montering.
Långsamt började jag lära mig så smått om datorer, vilket moderkort som passade i vilket chassi etc.

Nu har jag kommit en bit framåt faktiskt, jag ska bygga min dator själv och brinner för datorer (främst hårdvara).
För någon vecka sen lade jag upp en "plan" för hur det skulle bli, idén är enkel. Jag köper komponenterna var för sig när jag hittar de eller en likvärdig till ett vettigt pris
Budgeten är 5000 exkl OS och målet är att kunna spela BF4 på ultra. namnet Cheapy just för den snåla budgeten
Kan låta omöjligt, jag är bara 14 år, har aldrig meckat med datorer, har en extremt snäv budget, men jag tror faktiskt att det ska kunna lyckas.

Jag skapade den här loggen för att andra som är intresserade av att köpa speldator på snål budget ska se att det faktiskt går (förutsatt att det går vägen för mig, annars kankse det blir en do-not-logg) och att man inte måste ha växt upp med föräldrar som pillat i datorer genom hela uppväxten.
Det går ändå.

Det var första inlägget i bloggen det, ses.
Jag hoppas på att få så mycket respons som möjligt med loggen men förväntar mig inget

Riktigt roligt initiativ att visa upp vad man kan göra med lite arbete och efterforskning. Har gjort precis samma sak själv och har i princip inte använt en ny komponent i någon av mina 2 senaste datorer utan allt är begagnat just pga att som fattig student får man mycket mer för pengarna så
Lycka till med fortsatta köp och hoppas du slipper undan de där rötäggen som försöker luras!

Skrivet av Ordningsvakt:

får ju dock tänka på rails, kan ju tyvär vara så att 12v railen bara ligger på 370w.. och man vill ju inte köra ett nätagg i 90-100% load hela tiden :/ ha även i tanke att det är OC edition och är mer strömtörstig..

Inget att oroa sig för för så skräm nu inte upp killen
Som du ser klarar agget 480W på 12V vilket är riktigt god marginal att köra ett gtx 770 samt CPU på, han kommer till och med kunna överklocka utan problem så länge det inte är extremt högt vilket jag tvivlar på då vattenkylning är dyrt och inte riktigt passar in i hans budget för tillfället.

Citat:

Single 12V Power Rail
Single 12 V Power Rail Tackling challenges from the most power-intensive peripherals head on, this solitary 12 V power rail provides ample power and strong resistance to any overloading up to 40A.

http://www.coolermaster.com/product/Detail/powersupply/silent...

Permalänk
Medlem

Kul bygge. Ska bli intressant att följa! Kul också att du har fått upp ögonen för datorer och hårdvara i din ålder.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Riktigt roligt initiativ att visa upp vad man kan göra med lite arbete och efterforskning. Har gjort precis samma sak själv och har i princip inte använt en ny komponent i någon av mina 2 senaste datorer utan allt är begagnat just pga att som fattig student får man mycket mer för pengarna så
Lycka till med fortsatta köp och hoppas du slipper undan de där rötäggen som försöker luras!

Inget att oroa sig för för så skräm nu inte upp killen
Som du ser klarar agget 480W på 12V vilket är riktigt god marginal att köra ett gtx 770 samt CPU på, han kommer till och med kunna överklocka utan problem så länge det inte är extremt högt vilket jag tvivlar på då vattenkylning är dyrt och inte riktigt passar in i hans budget för tillfället.

http://www.coolermaster.com/product/Detail/powersupply/silent...

jaa men dåså, då borde det funka galant, tänkte mer som en headsup, har suttit dära själv med ett 500w agg och 12v railen hamnade på 374w vilket totalt sög. men jag lyckades lösa det med det lilla marginalet att koppla ur fläktar och cd läsaren HA! haha så allt går nog

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Håller med dig till 100% att man skall INTE snåla på nätagget!
Har själv varit där, och köpt både fin cpu, ram och grafikkort och ett riktigt piss agg.. vad hände? - Grafikkortet fick en ostadig spänning och dog när jag skulle testa SLI, och dödade bägge korten..

Nä!, satsa på kvalitet där. Men inte mer watt än vad du behöver.

Du säger emot dig själv?

Finns ingen anledning alls förutom ekonomin att inte köpa mer än du behöver. Du kanske vill köra SLI i framtiden, eller överklocka?

Kanske bara sätta i flera hårddiskar, ljudkort etc.

Finns ingen som helst anledning att inte skaffa ett överdrivet starkt nätagg förutom pengarna.

Bara för att du har ett agg på 1000w så drar den inte mer än ett 500w som sitter och trycker 95-97% hela tiden.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Riktigt roligt initiativ att visa upp vad man kan göra med lite arbete och efterforskning. Har gjort precis samma sak själv och har i princip inte använt en ny komponent i någon av mina 2 senaste datorer utan allt är begagnat just pga att som fattig student får man mycket mer för pengarna så
Lycka till med fortsatta köp och hoppas du slipper undan de där rötäggen som försöker luras!

Inget att oroa sig för för så skräm nu inte upp killen
Som du ser klarar agget 480W på 12V vilket är riktigt god marginal att köra ett gtx 770 samt CPU på, han kommer till och med kunna överklocka utan problem så länge det inte är extremt högt vilket jag tvivlar på då vattenkylning är dyrt och inte riktigt passar in i hans budget för tillfället.

http://www.coolermaster.com/product/Detail/powersupply/silent...

Känns tryggt

Skrivet av nccish:

Kul bygge. Ska bli intressant att följa! Kul också att du har fått upp ögonen för datorer och hårdvara i din ålder.

Tack. Jo det känns bra att ha intresserat sig lite då jag får många gånger bättre dator nu än jag annars fått. Sen lever jag på hoppet om att det ska höja mitt teknik-betyg, men det är verkligen tveksamt.

Till en moderator; vore schyst om du la till ett g på titeln så det blir Bygglogg och inte Bygglog. Såna fel som blir när man skriver sent på natten

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

En större update kommer imorgon kväll.
Tyvärr så svarar inte killen som eventuellt kunde sälja ett Asus 770, så något sådant blir det inte.
Nätaggregatet ska jag hämta ut imorgon. Funderar på chassi tills vidare.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

En större update kommer imorgon kväll.
Tyvärr så svarar inte killen som eventuellt kunde sälja ett Asus 770, så något sådant blir det inte.
Nätaggregatet ska jag hämta ut imorgon. Funderar på chassi tills vidare.

Äsch då... :/ Bara att hålla koll på marknaden här!

Permalänk

UPDATE

Hej igen, titta vad som låg på skrivbordet när jag kom hem igår.

Mitt nätaggregat.
Jag har ju aldrig känt på ett nätagg förut, men jag blev verkligen förvånad över hur tungt det var.
Vet inte riktigt vad jag ska skriva, så jag bara fyller på med bilder från när jag öppnade paketet.

Och sen då undrar jag ju en sak, ska ATX 24 pin (så heter den väl?) se ut så där? Det är ju en tom kontakt.
Min ser alltså ut som på bilden nedan, ska den det?

Som jag tidigare skrev så blir det inget 770, men kanske det kan bli ett 680. Har snackat runt lite här på Sweclockers, så jag blir inte utan kort i alla fall.

Fortsättning följer

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Beror på nätagget hur tungt det är, blev rejält chockad över hur bastanta BeQuiet aggen är när jag använde ett i ett bygge för ett tag sen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Beror på nätagget hur tungt det är, blev rejält chockad över hur bastanta BeQuiet aggen är när jag använde ett i ett bygge för ett tag sen.

Jojo, det finns säkert mycket tyngre nätagg, men jag blev bara så förvånad för att jag aldrig känt på något nätagg förut.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Ja, kontakten ska se ut sådär så inget du behöver oroa dig över Roligt projekt och hoppas det går bra för dig! AM3+ är bra för den som inte har så mycket pengar, är själv riktigt nöjd.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Kul, har precis petat ihop en burk med samma mål och i princip samma budget. Här är delarna jag har köpt och priserna, frakt medräknat, jag har betalat:

Intel core i5 750 - 424kr
Noctua NH-D14 - 300kr
HD7970 - 1500kr
Corsair AX850 - 850kr
Fractal Deisgn R4 - 500kr
Asus P7H57D-V EVO - 300kr
Kingston HyperX 2x4GB - 300kr
Intel 335 series 240GB SSD - 800kr
Totalt för datorn: 4974kr

Sen har jag även köpt kringutrustning:

BenQ XL2411T 144hz - 1500kr
Qpad 5K - 300kr
Gigabyte Aivia Osmium - 600kr
Totalt kringutrustning: 2400kr

Totalt för hela paketet: 7374kr

Skulle ju utan tvekan kunna komma undan billigare genom att köra ett billigare nätagg (AX850 är overkill på alla sätt och vis egentligen, men ett förbannat bra nätagg) och en mindre SSD. Skulle mer än gärna komma över en i7 till socket 1156, så om någon har en sån över eller vet någon som har det. Skicka mig ett PM! Vad tycker ni annars om delarna jag har valt etc? Är själv mycket nöjd med samtliga komponenter, CPUn borde inte flaska så mycket heller när jag har klockat den.

Ett tips till TS är att sätta ut en köpes-annons, det gav i alla fall mig ganska många svar. Fick tag på CPU/MB/nätagg/chassi/ssd/ram genom den annonsen.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Kul, har precis petat ihop en burk med samma mål och i princip samma budget. Här är delarna jag har köpt och priserna, frakt medräknat, jag har betalat:

Intel core i5 750 - 424kr
Noctua NH-D14 - 300kr
HD7970 - 1500kr
Corsair AX850 - 850kr
Fractal Deisgn R4 - 500kr
Asus P7H57D-V EVO - 300kr
Kingston HyperX 2x4GB - 300kr
Intel 335 series 240GB SSD - 800kr
Totalt för datorn: 4974kr

Sen har jag även köpt kringutrustning:

BenQ XL2411T 144hz - 1500kr
Qpad 5K - 300kr
Gigabyte Aivia Osmium - 600kr
Totalt kringutrustning: 2400kr

Totalt för hela paketet: 7374kr

Skulle ju utan tvekan kunna komma undan billigare genom att köra ett billigare nätagg (AX850 är overkill på alla sätt och vis egentligen, men ett förbannat bra nätagg) och en mindre SSD. Skulle mer än gärna komma över en i7 till socket 1156, så om någon har en sån över eller vet någon som har det. Skicka mig ett PM! Vad tycker ni annars om delarna jag har valt etc? Är själv mycket nöjd med samtliga komponenter, CPUn borde inte flaska så mycket heller när jag har klockat den.

Ett tips till TS är att sätta ut en köpes-annons, det gav i alla fall mig ganska många svar. Fick tag på CPU/MB/nätagg/chassi/ssd/ram genom den annonsen.

Jäklar säger jag bara, du fick riktigt mycket för pengarena
Gör ett galleri
240GB SSD! Inte illa, och ett 7970 också.
Tack så mycket för tipset om annons, ska göra en idag eller imorgon.
Men gör ett galleri, tror ganska många gillar att läsa om sånt.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Update på gång

Det kommer en update senast imorgon kväll (beroende på hur mycket jag måste träna på historie-läxan), men troligtvis ikväll.
Har fått tag på lite smått och gott som kan vara av intresse.
Men nu ska jag iväg och köpa chassi. Mer info kommer.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Update då, letandet efter prylar börjar faktisk närma sig mot sitt slut.
Någon kväll nu så var jag och köpte ett chassi. Ett Lian-Li PC05B , alltså ett av de mindre ATX-chassina. Kan nog bli lite klurigt att bygga i, men det ska nog gå bra.
Slänger helt enkelt upp lite bilder på chassit.

På de sista bilderna är hårdiskvaggan med, detta eftersom jag tänkte modda lite (!).
Hårdiskvaggan ska alltså bort för att göra plats för en Corsair H60.
Som jag har förstått det så är det några ”popnitar” som håller fast vaggan. Dessa tar man visst bort enklast genom att borra genom dem.
För att inte varmluften inifrån lådan ska in i radiatorn tänkte jag vända på alltihop så insug blir fram och utblås bak. Eventuellt tänkte jag köra med dubbla fläktar till radiatorn (en framför och en bakom).
Är det de som heter ”Push & Pull”?

Som ni hörde så blir det en Corsair H60, denna kommer kyla en AMD X6 1090T Black Edition CPU. Processorn kommer att kompaniernas med 8GB RAM.
På grafikkortsfronten har jag slutligen bestämt mig för att det blir ett MSI GTX 770 Gaming OC.

Inköpt är även en 7200rpm Toshiba HDD.

Goda nyheter är även att jag kan i fortsättningen kan låna mammas kamera (Canon nånting) vilket leder till mycket bättre bilder

Det var allt för den här gången, en upade kommer när jag blivit av med vaggan eller fått hem fler komponenter

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Jäkligt kul att se folk bygga billiga datorer och fortfarande få en fullt fungerande och överlag grym burk.
Ska bli spännande att följa och se hur det går för dig i BF4 på Ultra.

PS: Vilka kap du hittar, önskar jag var lika insatt och faktiskt orkade bry mig like mycket som du verkar göra!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

jag har ett i5 750 oc till 4.2 och ett GTX 780 och endå så kan jag bara köra BF4 på high om man ska ha stadiga 60fps.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|