Datorn har börjat stänga av sig själv.

Permalänk
Medlem

Datorn har börjat stänga av sig själv.

Hej Sweclockers.

Min dator har stängt av sig 2 gånger de senaste dagarna. Det sker helt utan BSOD, strömmen bara bryts.

Mina delar är följande:
CPU: i5 2500k (stock)
GPU: Sapphire HD 7870 (stock)
MB: MSI GD55 z68
RAM: Corsair Vengeance 8gb (2x4gb)
PSU: Corsair AX 760
SSD: Hyper X 240gb
HDD: 2x 1TB Seagate

När datorn slocknade, vaknade den till liv igen i en halv sekund, sen slocknade den helt.
Efter att den har slocknat, så startar den inte igen på några timmar (det hjälper inte att göra en "power drain")

Detta hände för några dagar sedan också. Den funkade felfritt i några dagar, sen sten dog den igen.

Jag spelar inte alls på datorn, båda gångerna som den dog satt jag bara och slösurfade.

Tack på förhand till alla som svarar.

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på nytt agg men det bara som ett första steg och hoppats på att det var felet

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag hade satsat på nytt agg men det bara som ett första steg och hoppats på att det var felet

Tack för svaret.

Jag har detta agget: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1478074

Tror du att man kan få ut det på garantin?

Permalänk
Hedersmedlem

AX760 har 7 års garanti, så är det fel på nätagget kommer du få ett nytt. Finns ju dock mycket annat som kan få datorn att tvärdö, t ex överhettning, så börja med att kolla att allt är dammfritt, att alla kylare sitter som de ska samt att alla fläktar snurrar.

Du har ju ett av marknadens nyaste och bästa nätagg till en så pass gammal dator? Gick det gamla sönder? Isf kan saker ha skadats.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

AX760 har 7 års garanti, så är det fel på nätagget kommer du få ett nytt.

Tack för svaret.

Ett problem är att det händer helt slumpmässigt. Jag är lite orolig att de kan hävda att det inte är något fel på agget och debatera mig en felsöknings summa :/

Permalänk
Hedersmedlem

Läs mitt tillägg, svara gärna på det och börja undersöka det du kan. Det är det första att göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

AX760 har 7 års garanti, så är det fel på nätagget kommer du få ett nytt. Finns ju dock mycket annat som kan få datorn att tvärdö, t ex överhettning, så börja med att kolla att allt är dammfritt, att alla kylare sitter som de ska samt att alla fläktar snurrar.

Du har ju ett av marknadens nyaste och bästa nätagg till en så pass gammal dator? Gick det gamla sönder? Isf kan saker ha skadats.

Överhettning brukar väl resultera i hängning och/eller BSOD? Eller kan en dator bara dö p.g.a. det också?

Om så är fallet så kör hem program du kan hålla koll på temperaturer etc.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Läs mitt tillägg, svara gärna på det och börja undersöka det du kan. Det är det första att göra.

Skrivet av sj6:

Överhettning brukar väl resultera i hängning och/eller BSOD? Eller kan en dator bara dö p.g.a. det också?

Om så är fallet så kör hem program du kan hålla koll på temperaturer etc.

Hej,

Jag har undersökt lite nu.

Jag kopplade in ett annat nätagg (billigt fsp) och datorn startade. När jag kopplade in AX 760 igen så startar datorn inte.

Jag antar att det är reklamation på nätagget som gäller

Det är konstigt att alla mina billiga nätagg har hållit i många år, men när man väl köper något dyrt så går det sönder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Hej,

Jag har undersökt lite nu.

Jag kopplade in ett annat nätagg (billigt fsp) och datorn startade. När jag kopplade in AX 760 igen så startar datorn inte.

Jag antar att det är reklamation på nätagget som gäller

Det är konstigt att alla mina billiga nätagg har hållit i många år, men när man väl köper något dyrt så går det sönder...

Shit happens when you party naked! Du har väll haft tur då att dina budget agg hållt men givetvis ska du ta det på garantin som multiman säger och sen så håller det nog 10 år om du vill.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Shit happens when you party naked! Du har väll haft tur då att dina budget agg hållt men givetvis ska du ta det på garantin som multiman säger och sen så håller det nog 10 år om du vill.

Jo, man får hoppas att nästa håller bättre

Datorn drivs nu av min fsp 650w gold budget agg som jag bytte ut mot detta just för att undervika att nätagget ska smälla i datorn (vilket det nu gjorde ändå)

Vågar man använda AX-760 igen? Jag är lite orolig att den kan dra med sig hela datorn nästa gång :/

Jag hoppas att CDON är smidiga med garantiärenden :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Jo, man får hoppas att nästa håller bättre

Datorn drivs nu av min fsp 650w gold budget agg som jag bytte ut mot detta just för att undervika att nätagget ska smälla i datorn (vilket det nu gjorde ändå)

Vågar man använda AX-760 igen? Jag är lite orolig att den kan dra med sig hela datorn nästa gång :/

Jag hoppas att CDON är smidiga med garantiärenden :/

Ja absolut fsp agget är ett okey budget agg inte mer än så men ax 760 är ett väldigt påkostat agg som du ska fortsätta köra igen.

Cdon kommer ordna nytt men tar förmodligen längre tid en vad det hade gjort via komplett / inet tyvär kan man ju inte ringa dem

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Ja absolut fsp agget är ett okey budget agg inte mer än så men ax 760 är ett väldigt påkostat agg som du ska fortsätta köra igen.

Cdon kommer ordna nytt men tar förmodligen längre tid en vad det hade gjort via komplett / inet tyvär kan man ju inte ringa dem

Tack för svaret

Agget inhandlades för ett halvår sedan. Den har haft mycket lätt arbetsbelastning (max 2-3 timmar/dag) endast surfande/skolarbete.

Jag är ganska överraskad att det höll en så kort tid med så lätt arbetsbelastning, men jag antar att det var bara ett dåligt exemplar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har ju ett av marknadens nyaste och bästa nätagg till en så pass gammal dator? Gick det gamla sönder? Isf kan saker ha skadats.

Ursäkta, såg inte ditt tillägg förrens nu

Nej, det gamla agget gick inte sönder. Jag bytte ut det för att jag var rädd att det skulle kunna smälla (blev lite paranoid när jag läste om kinesiska och taiwanesiska kondningar).

Här är tråden jag skapade en gång i tiden när jag beslöt mig för att köpa Corsair AX-760 http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...