Commodore 64 värd något?

Permalänk
Medlem

Commodore 64 värd något?

Rensade nyss några gamla dator delar och hittade då commodore 64 med diskettstation, men har ingen aning om det fungerar. Det jag undrar är om det har något värde tänkte isåfall sälja det. Men om det inte har något värde så har jag tänkt att kasta det. Däremot kan det fattas ett par grejer såsom strömadapter till commodore 64 mm.

Visa signatur

Lian Li A3 | AMD Ryzen 7 9800X3D -> Lian Li Galahad II 240 | Palit GTX 1080TI Jetstream | G.skill Neo Z5 32GB 6000MT CL30 | Gigabyte B650M A ELITE AX ICE| Evga G3 750W | Acer x34p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4NN3N:

Rensade nyss några gamla dator delar och hittade då commodore 64 med diskettstation, men har ingen aning om det fungerar. Det jag undrar är om det har något värde tänkte isåfall sälja det. Men om det inte har något värde så har jag tänkt att kasta det. Däremot kan det fattas ett par grejer såsom strömadapter till commodore 64 mm.

http://i43.tinypic.com/2iabbye.jpg

http://i44.tinypic.com/a4qxeb.jpg

Intressant fråga!
Jag har ett med bandstation till, antar att det är värt mindre.
Så jag är också nyfiken på värdet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Det finns säkert värde i det.
Jag har dock ingen vetskap om vad du kan få, men däremot tänkte jag hoppa in och svara att du får definitivt inte kasta det. Det finns garanterat folk här på forumet som tar emot det och betalar både frakten och för besväret.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4NN3N:

http://i43.tinypic.com/2iabbye.jpg

http://i44.tinypic.com/a4qxeb.jpg

<500kr skulle jag säga. Dom är inte så ovanliga ändå och inte så eftertraktade som tex NES är.

Om du tänker kasta den tycker jag du ska lägga ut en skänkes-annons på SWEC istället, du har ju redan bild, och så slipper du ge dig iväg. Mindre bök samtidigt som du gör någon glad

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg ut den på Tradera. Jag sålde en diskettstation till Commodore 64 som jag fick 500kr för. Det är väl ca 1 år sedan. Sålde ett ex av själva datorn med bandstation också. Den fick jag bara 150kr för. Sedan hade jag en The Final Cartridge också som jag tror jag fick 300kr för.

Edit: Kan tillägga att jag inte sålde på Tradera utan på ett entusiastforum, men alla på forumet håller koll på Tradera, så jag skulle säga att det funkar precis lika bra att lägga ut det där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Diskettstationen kostade minst lika mycket som datorn när det begav sig, så de är mycket mer ovanliga.
Jag skulle tro att man får mer för en äldre version av Commodore 64 - brödburken med svarta tangenter än de nyare. Sen fanns det också en brödburk med ljusa tangenter, men den är också nyare.
De äldre hade ett ljudchip som inte riktigt följde spec - men till följd att man kunde få mer speciella ljud ur det. Vissa spel och låtar var gjorda för det äldre ljudchipet och låter sämre på nyare C64:or.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

undrat detta oxå. då jag har en 3-4 c64or samt band och diskett stationer även slim varianten. har lite spectravideo (heter dom så) och ett par andra gamla datorer som jag inte har någon större koll på.

men c64an är nog rätt vanlig för att den slog igenom så stort.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Kolla vad de kostar på ebay som komplett set färdig att köra. sen tar ni minus några hundra om det saknas delar o skit. GG hf

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Du kan nog få mer än 1000kr för den. Testa att lägga ut den på marknaden med ett utropspris på 800 så får de bjuda

Permalänk
Medlem

Udda combo, en nyare C64 och en riktigt gammal 1541:a

Att slänga en C64 är enligt min åsikt rent av idiotiskt, det är ju inte direkt så att det kommer tillverkas fler av dem, du lär allraminst få några hundralappar för den. 1541:an kan nog som sagt vara ännu mer värd. Nästan alla i mitt grabbgäng hade C64, men det var bara jag och en till som hade floppydrive, så skulle inte heller tippa på att de är supervanliga. Den innehåller dessutom mekaniska delar, så de som finns där ute lär väl gå sönder allt med vad tiden lider också.

Nätdelen är lätt att ersätta, likaså kablage. Commodore körde stenhårt på DIN-kontakter, vilket är en väldigt väletablerad standard. Det är inga problem att byta kontakt på någon random nätdel som ger rätt spänning och tillräcklig ström, och kablar är en baggis att smälla ihop själv.

Fan, man skulle kanske försöka få liv i C64orna där hemma förresten, båda två har samma fel, att de inte får kontakt med floppydriven (och nej, det är inte driven det är fel på, har tre stycken och har testat med alla). Har fortfarande kvar min gamla maskin från barndomen, serienummer 4096 på den om jag minns det rätt, vore kul att få liv i den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Angående nätdel: ja och nej. Det är sant att C64 har en sjupinnars DIN varav bara 3-4 pinnar används. Dock har den dubbla ingående spänningar: 9VAC 1A och 5VDC 1.5A (nyare C64C levererades med 1.7A). Femvoltaren är normalt en baggis, niovoltaren är väl inte så svår heller men att hitta ett nätaggregat som kombinerar de bägge utan att man behöver linda ihop kablar från två olika aggregat osv är utmaningen. De som byggt heavy duty-aggregat har ofta använt 5VDC från ett ATX-aggregat och sedan hakat på en separat 9VAC transformator. Några har syntetiserat en 9V fyrkantsvåg men det är inte helt bra jämfört med sinusvågen från riktig växelström.

Det finns några som specialbygger nya nätaggregat enligt specifikation, speciellt då originalen hade en tendens att både gå sönder och i värsta fall steka datorn med överspänningar.

Diskettstationen på bilden har däremot inbyggt nätagg, tar vanlig PC-strömkabel. Dessutom arbetar den internt med 5VDC + 12VDC vilket gör det mycket lättare att hitta ersättning om det interna aggregatet gått sönder.

Värde? Otestad C64 utan nätaggregat, med en joystick men ev. inga andra kablar skulle jag bedöma går för 100-150 kr, priserna har gått upp något på sistone. Diskettstation kanske 300-500 kr, den kan du hjälpligt testa genom att sätta i en strömkabel och slå på. Om den spinner upp i några sekunder, för att sedan tystna medan bara den ena dioden lyser, är chanserna hyggliga att den är OK. Om den fortsätter att spinna oändligt länge är det fel någonstans, kan vara allt från strömförsörjning till kretsar på kontrollerkortet.

Bandstationer typ 1530, C2N går normalt för 20 kr, de är varken eftertraktade eller ovanliga. Får man 50 kr för en bandstation ska man vara glad.

Spectravideo är det färre som samlar på, men också betydligt färre till salu så de kan nog gå för lite mer. Samma sak gäller förstås där: kan man uppvisa att datorn gick igång åtminstone när säljesannonsen lades ut, får man fler budgivare.

Även om ingen av dessa är några uttryckliga guldklimpar, är det synd att kasta bort dem såvida inte sakerna är i förskräckligt skick och ingen visat intresse att ens ta emot dem.

Permalänk

köper gärna c64an

Permalänk

Jag köpte nyligen en C64 för 800kr med 2 bandstationer, 2 spakar och alla sladdar

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna sätta vantarna på en, beroende på vart den hamnar i pris.

Faktum är att jag kan köpa den om den inte fungerar. Jag vill ha en som reservdel...

Jag lägger ett bud på 100Kr för datorn och så betalar jag frakten. Eller så slänger du ut den på Tradera? Säg gärna något när du gör detta.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k