Permalänk
Hedersmedlem

Förstärkare och högtalare...

Förra julen fick jag en fin julklapp av far min. jag skulle få en trevlig förstärkare, bra tryck och fin ljudkvalitet - förutsatt att jag byggde den själv av prylarna han hade liggandes.

det tog ett tag. I somras var jag klar med att bygga in den i sitt chassi, ett gammalt AT-chassi som tidigare huserade en värsting, 486:a 33/66mhz 16 meg minne.

Under hösten har jag provat den mer och en hel del finjusteringar har gjorts. Denna julen fick jag en ny julklapp - två par högtalarelement.

Förra helgen byggde jag lådorna. ska bli ett par LTS-2v-F1 när de väl är klara. tog hem dem idag för att lyssna en smula. Förra veckan dog btw förstärkaren, visade sig att vi glömt koppla in åtta av sexton transistorer (doh bummer! ) Nu funkar den igen, inget sönder so far... saknas lite finjustering dock.

Nej de är långt ifrån klara.. men jag ville så gärna prova hehe.

För två-tre år sedan byggde jag också en bashögtalare för att matcha mina dåvarande front-speakers. Resultatet blev ett monster på 110 liter, som står i vägen för mina ben.

den går rätt långt ner och ger tryck satan dock

Ja det är lite fula bilder men vad kan man vänta sig från en webkamera =/

fler bilder på http://w1.461.telia.com/~u46120055/CC/starkare/

och ja; hemmabygge rockar

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Feeeet subwoofer!!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Stärkare är jag lite sugen på att bygga, tänkte mig en fin röris som komplement till min Marantz och för att kunna köra surround utan att kasta iväg massa pengar på flashiga förstärkare... rent ljud är bra ljud.

Nu sitter jag och bygger 3högtalare av samma element som jag har i mina transmissionline högtalare. Lite knepigt dock då den egentligen är gjord för ett "negativt" basreflexrör, dvs gjord för horn med Qts på 1.0. Finns inga program som klarar räkna på den så jag har fått pröva mig fram.

De ska bli i samma stil som mina frontar men i storleken 25*25*40 cm ungefär.

Såhär ser mamma och pappa ut:
http://chris.d2g.com/gallery/baslada/2002_07_14_17_04_30

Hembygge regerar!

Edit glömde ju subban jag byggde i somras: http://chris.d2g.com/gallery/baslada/2002_08_03_18_41_54
Rockford Fosgate XLC punch 12" med 215 WRMS Proson Fatboy steg.

Permalänk

Grymt... men lådorna till högtalarna var fruktansvärt fula, än så länge. Hoppas du fixar till dem så att man även kan beundra utseendet!
Lycka till!

Och ja... hemmabygge äger! Min hemmabyggda bas är fan ta mig fet i jämförelse med mycket.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, men hur är ljudet då?

Var kom idén att bygga in det i ett dator-chassi?

Visa signatur

Blow me!

Permalänk
Medlem

Cool tråd

Har knåpat ihop en ritning på en liten rörförstäkare själv. Jag har fått tag på de flesta rören men jag måste få tag på transformatorer och socklar(!). Jagh ar inte lyckats hitta några socklar till lämpligt pris ännu. Hittar man nåra så är de gjorda i fint kinesikt porslin och guld ungefär. Kostar ju typ 100 spänn paret på eBay. Suck. Å utgångstrafos... uj va dyrt

Kommer köra klass A med EL84 som drivsteg och ECC83 som ingång. Kommer bara ha ett ECC83, en halva till varje kanal. De rören är ganska dyra... fick jaga runt ett tag för att hitta ett par till schjysst pris. Till likriktare i nätdelen så har jag några olika ligger. Får se vilken jag väljer... när det blir av. Vilket kan ta ett tag.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ljudet.. ja jag får alltid för mig att jämföra det med fars anläggning och sen kan man likagärna gå och hänga sig.. nej seriöst. än så länge är jag rätt nöjd men det distar som fan. måste justera förstärkaren.

klart jag ska göra högtalarna snygga... kanske inte som

(den vita är likadan som jag gör)

men tillräckligt snygga

chassit kom från att jag inte hade lust att bygga en låda från grunden... och så fick jag syn på at-lådan. den är som gjord för förstärkare

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

mycke snyggt bygge!
vad har du för effekt på suben och förstärkaren som du har byggt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dozix
mycke snyggt bygge!
vad har du för effekt på suben och förstärkaren som du har byggt?

det sitter ett enkelt 12" Zachry-element i den stora baslådan, drivet av en 60W JVC-förstärkare.

förstärkaren jag byggt själv har en uteffekt på 150W per kanal någonstans... 8 ohms impedans

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Det är skönt med hemmabyggt. Jag byggde själv ett par högtalare och sub för inte så länge sedan.
Frontarna består av Diskant: Peerless 100DT26/60SF-WA-TV (1", textil, 8ohm)
Bas: Peerless 145WR26/72PPB-TV (5", 8ohm)
Och subben består av 2 st Audes 40W65 (6,5" bas/mellan, 8ohm) som är isobarikmonterade i en 6e ordningens bandpasslåda.

Sitter även hemmabyggda filter i högtalarna.
Totalt ahr dessa kostat ca 1000kr styck där den måttbeställda MDF'en är inräknad.

Kommer att bygga en förstärkare senare när jag får råd, även den kommer att kosta ca 1000kr men då är chassit inte inräknat.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem

blir inte den där förstärkaren JÄVLIGT varm?

min har en uteffekt på 2*100watt@8ohm och ja har minst lika stora kylflänsar som din och om man kör lite med min så blir den typ 50grader och uppåt

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW