Mobiltips, under 2000:- (julklapp)

Permalänk
Medlem

Mobiltips, under 2000:- (julklapp)

Tjena!

Jag har blivit ombedd av min flickvän med föräldrar att kolla upp om det finns någon mobil på marknaden för under 2000:-,
som ändå är en pålitlig telefon som är lätt att använda.
Som vanligt vänder jag mig till er på Sweclockers för lite hjälp inom ämnet då jag själv har lite problem att bestämma mig.
Jag försökte få fram några önskemål på vissa egenskaper hos mobilen men det var svårt, allt jag fått höra är detta:

Mobilen ska vara:
*Lätt att använda med enkla, logiska funktioner.
*Hyffsad kamera (dvs ingen VGA, allt som går att tyda duger).
*Något stöttålig vore ett plus då han kan vara lite oförsiktig.
*Display över 4" om möjligt, pixeltäthet m.m spelar ingen roll.
*Möjlig att köra enklare spel på.
*Helst inte över 1600-1700:-

Det var ungefär vad jag fått som krav på mobilen.
Jag kollade runt lite på Prisjakt.se i den prisklassen och det fanns lite olika märken och modeller.
Bland annat verkar Samsung ha en massa olika lågpristelefoner, men ingen av dem känns riktigt seriös (?)
LG vet jag är ett bra märke, och de hade några olika från sin Optimus serie i rätt prisklass som verkade intressanta.
Vi är alltså ute efter en simpel mobil för en enkel användare med ovanstående krav.

Skulle ni känna till någon bra mobil i den prisklassen så hör jättegärna av er, de vill köpa den redan imorgon så tiden är knapp.

Tack på förhand. /Alex

Permalänk
Medlem

Jag skulle kollat på Lumia serien då de har överlag bäst telefoner för just den budgeten. Eller höjja budgeten och köpa sony (kommer inte ihåg modellen) men har för mig att den var read till 2000 på elgiganten. 13megapixel kamera 4 tums skärm, dual core mm.

Kan återkomma snart med modell.

Edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1553511

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1553511

Tror det var denna modell av Sony jag syftade på. Men priset verkar ha gått upp till normalpris igen.

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Permalänk
Medlem

Måste det vara en ny? Annars finns de en del bra för 2000 kr på begagnat marknaden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 720 (eller om du hittar på rea, 920):
4,3" skärm med polfilter(ClearBlack) så den är bättre utomhus än snittmobilen
Kameran är helt OK (stor bländare så hyfsad även inomhus)
Riktigt bra batteritid (jag laddar inte mer än varannan-var tredje dag)
Inte helt bombsäker men det är en Nokia så den faller inte i bitar om man tappar den.
Finns i färg om man gillar sånt
512MB minne gör att vissa större spel inte går att köra men det mesta ska fungera (jag spelar dock inte på mobilen själv så ta det med en nypa salt). OSet flyter dock på bra ändå.

WP är dessutom enkelt och intuitivt om man inte vill hålla på och pilla med inställningar på sin telefon. Smarta funktioner som att stänga av data automatiskt om man roamar (ex utomlands) som default så att man slipper obehagliga överraskningar bara för att man inte lärt sig sin telefon ordentligt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Jag skulle kollat på Lumia serien då de har överlag bäst telefoner för just den budgeten. Eller höjja budgeten och köpa sony (kommer inte ihåg modellen) men har för mig att den var read till 2000 på elgiganten. 13megapixel kamera 4 tums skärm, dual core mm.

Kan återkomma snart med modell.

Edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1553511

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1553511

Tror det var denna modell av Sony jag syftade på. Men priset verkar ha gått upp till normalpris igen.

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Okej, Sony går bort direkt på grund av priset tyvärr.

Hur är Nokia lumia som mobil att använda?
Killen är som sagt en väldigt enkel användare som inte vill ha en massa problem med sin nya lur.
Enkla funktioner som är lätta att förstå. Hur är WP8 som OS när det kommer till enkelhet?
Och hur bra opererar luren med 1gHz processor & 512MB RAM? Bra?

Skrivet av direktiv:

Måste det vara en ny? Annars finns de en del bra för 2000 kr på begagnat marknaden.

Jo jag har förstått att det finns en del bra grejer begagnade, jag är själv ett fan av att handla begagnat.
Somliga andra där emot har sina "normer" för vad som inte köps begagnat, där ingår bland annat kläder och telefoner.

Är väldigt lik Nexus 4 framifrån måste jag säga.
Hur är den som mobil att använda, har du ägt den och rekommenderar av egna erfarenheter?
Vad gör den bättre än andra?

Tack för alla svar såhär långt!

EDIT!

Skrivet av Rattnalle:

Nokia Lumia 720 (eller om du hittar på rea, 920):
4,3" skärm med polfilter(ClearBlack) så den är bättre utomhus än snittmobilen
Kameran är helt OK (stor bländare så hyfsad även inomhus)
Riktigt bra batteritid (jag laddar inte mer än varannan-var tredje dag)
Inte helt bombsäker men det är en Nokia så den faller inte i bitar om man tappar den.
Finns i färg om man gillar sånt
512MB minne gör att vissa större spel inte går att köra men det mesta ska fungera (jag spelar dock inte på mobilen själv så ta det med en nypa salt). OSet flyter dock på bra ändå.

WP är dessutom enkelt och intuitivt om man inte vill hålla på och pilla med inställningar på sin telefon. Smarta funktioner som att stänga av data automatiskt om man roamar (ex utomlands) som default så att man slipper obehagliga överraskningar bara för att man inte lärt sig sin telefon ordentligt.

Den kommentaren hann jag inte med.

Tack för din utförliga beskrivning.
Låter som att du är en van och nöjd användare.
Men tror du att den lilla RAM-minnesmängden kommer bli ett problem?
WP8 låter enligt din beskrivning som ett enklare OS än Android, stämmer det?
Jag hade tänkt mig en mobil med Android just för enkelheten och för att jag kan det, men är WP enklare så ska det nog inte vara något problem.
Lite stötsäker är som sagt ett plus i kanten. Förväntar mig ingen 3310 men i alla fall som du säger, den faller inte i bitar.

Billig var den också, och jag måste säga att jag är chockad över prisklassen på denna lur som blivit rekommenderad av två stycken redan,
trots en budget på några hundralappar mer.

Tack så länge!

Permalänk
Medlem

här har du en bra grej står sig bra än idag http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/kontantkortst...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

Kul att du rekommenderar den!
Det var faktiskt den jag fastnade allra mest för när jag gick igenom listan på Prisjakt.
Speccen ser riktigt bra ut på den luren. 1,5GHz quad processor, 1GB RAM, bra skärm, bra kamera, bra grafik, bra det mesta.
Lite dyrare än Lumia men fortfarande inom ramarna.
Vet du något om mobilen personligen eller gjorde du som jag, dvs kollade speccen och fastnade för det?

Jag gillar att skärmen är stor också. Och att den har GPS, bra om man tappar bort sig eller behöver hitta någon stans.
Känns som att den blivit riktigt underprissatt för sina specc, men är den något att ha är den stora frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

Hade kört på denna alt. någon i Nokias Lumia-serie.

Skrivet av -ReM-:

Känns som att den blivit riktigt underprissatt för sina specc, men är den något att ha är den stora frågan?

Tror snarare att netonnet har rea, då den kostar närmare 1000 kr mer på Dustin.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag säger också Lumia 720.
Gillar verkligen Windows Phone 8, det är smidigt, enkelt, snabbt och har allt jag behöver.
Sålänge man inte är appkåt och behöver 100 appar för ficklampa så finns allt man behöver.
Sedan är Nokias byggkvalitet oslagbar, och deras ClearBlack skärmar underbara.
Under Q1 2014 (tror jag?) ska även Windows Phone 8.1 släppas med en hel del fina förbättringar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Den kommentaren hann jag inte med.

Tack för din utförliga beskrivning.
Låter som att du är en van och nöjd användare.
Men tror du att den lilla RAM-minnesmängden kommer bli ett problem?
WP8 låter enligt din beskrivning som ett enklare OS än Android, stämmer det?
Jag hade tänkt mig en mobil med Android just för enkelheten och för att jag kan det, men är WP enklare så ska det nog inte vara något problem.
Lite stötsäker är som sagt ett plus i kanten. Förväntar mig ingen 3310 men i alla fall som du säger, den faller inte i bitar.

Billig var den också, och jag måste säga att jag är chockad över prisklassen på denna lur som blivit rekommenderad av två stycken redan,
trots en budget på några hundralappar mer.

Tack så länge!

Det släpps ju fortfarande nya telefoner med 512MB minne så jag tror inte att man blir utan uppdateringar det närmaste (Microsoft har väl lovat ett antal gånger att inga WP8 enheter ska bli utan WP8.1). Jag tycker att den flyter riktigt bra men jag gör inga särskilt krävande saker heller. Ljudböcker, Spotify, surfar lite. Vissa större appar som Spotify kan ta ett par sekunder att starta men gränssnittet i sig känns aldrig segt.

Jag tycker att WP är avsevärt enklare på så sätt att det inte går att ställa in så mycket. Du behöver alltså inte göra särskilt många val utan kan egentligen bara köra på med standardinställningar. Det är inte mycket jag har ändrat faktiskt utan det mesta är standardinställningarna. Då gick jag ändå från Android och höll på och flashade customroms och grejer men saknar egentligen inget. Sen är det väldigt annorlunda och kräver lite tillvänjning men om man inte tänker så mycket utan "bara gör" brukar det bli rätt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att Here Maps ingår med möjlighet till offlinekartor och offlinenavigering. Nokia köpte Navteq och är en av de stora kartleverantörerna även till avancerade logistiktjänster och navigeringsappen har alla funktioner en riktig navigator har utom att den inte visar vilken fil man ska ligga i. Utanför Norden krävs dock en ytterligare licens för just navigeringen, för 149kr är det ändå rätt överkomligt jämfört med likvärdiga produkter.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Hade kört på denna alt. någon i Nokias Lumia-serie.

Tror snarare att netonnet har rea, då den kostar närmare 1000 kr mer på Dustin.

Känns som att man skulle slå till då kanske, inte för att jag är den som tar besluten men det känns prisvärt.
Bra lur för liten peng, och personligen gillar jag utseendet på LGs mobiler också.

Tack för dina tips!

Tack.
Tjejens morsa har en S2 och säger samma sak.
Kollar man på speccen så är den dock betydligt sämre än LG 4x HD som kostar samma peng, och med större skärm dessutom.
Jag upplever också att S2 har en låguppläst touch som liksom "laggar" fram, vilket stör mig väldigt mycket.
Men, luren är inte till mig utan till någon annan som kanske bryr sig mindre.
Jag ska lägga fram S2 som ett förslag trots mitt "hat" mot Samsung.

Skrivet av -ronz:

Jag säger också Lumia 720.
Gillar verkligen Windows Phone 8, det är smidigt, enkelt, snabbt och har allt jag behöver.
Sålänge man inte är appkåt och behöver 100 appar för ficklampa så finns allt man behöver.
Sedan är Nokias byggkvalitet oslagbar, och deras ClearBlack skärmar underbara.
Under Q1 2014 (tror jag?) ska även Windows Phone 8.1 släppas med en hel del fina förbättringar.

Ännu en röst på Lumia ser jag. Känns som att den får mycket komplimanger för WP8, men hur är själva telefonen egentligen?
När jag rekommenderar en mobil vill jag gärna veta vad som gör den bättre, är det något mer än en viss stöttålighet och WP?
Tack för ditt tips förresten, det verkar vara en bra mobil baserat på din och tidigare kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Det släpps ju fortfarande nya telefoner med 512MB minne så jag tror inte att man blir utan uppdateringar det närmaste (Microsoft har väl lovat ett antal gånger att inga WP8 enheter ska bli utan WP8.1). Jag tycker att den flyter riktigt bra men jag gör inga särskilt krävande saker heller. Ljudböcker, Spotify, surfar lite. Vissa större appar som Spotify kan ta ett par sekunder att starta men gränssnittet i sig känns aldrig segt.

Jag tycker att WP är avsevärt enklare på så sätt att det inte går att ställa in så mycket. Du behöver alltså inte göra särskilt många val utan kan egentligen bara köra på med standardinställningar. Det är inte mycket jag har ändrat faktiskt utan det mesta är standardinställningarna. Då gick jag ändå från Android och höll på och flashade customroms och grejer men saknar egentligen inget. Sen är det väldigt annorlunda och kräver lite tillvänjning men om man inte tänker så mycket utan "bara gör" brukar det bli rätt.

Skrivet av Rattnalle:

Glömde nämna att Here Maps ingår med möjlighet till offlinekartor och offlinenavigering. Nokia köpte Navteq och är en av de stora kartleverantörerna även till avancerade logistiktjänster och navigeringsappen har alla funktioner en riktig navigator har utom att den inte visar vilken fil man ska ligga i. Utanför Norden krävs dock en ytterligare licens för just navigeringen, för 149kr är det ändå rätt överkomligt jämfört med likvärdiga produkter.

Jo visserligen, jag är nog mest skeptisk på grund av mina tidigare erfarenheter.
Jag brukade använda en Xperia ARC S på heltid, och med några appar installerade var den en mardröm när det kommer till precis allt!
Dålig batteritid för övrigt, men framför allt så var den otroligt långsam.
Så långsam att jag ofta avstod helt från att surfa på den, jag blev bara irriterad och ville krossa den i handen.
Då tänkte jag på att med en Dual core 1,4GHz processor lär det inte vara processorn som sviker, utan snarare det ynka RAM-minnet...

Men som sagt, mobiler än idag tillverkas med så pass lite RAM så det lär ju fungera generellt.

Offline navigering osv känns lite överkurs för den här personen om jag ska vara ärlig.
Han kommer inte använda GPS ofta, utan det är mest jag som tycker det känns tryggt att den finns där oavsett vad den kostar att använda i nödfall.
Och nu kanske du syftar på att offline-kartorna alltid finns tillgängliga, vilket är en fantastisk idé det också.
Dock vet jag inte om det är tillräckligt för att de ska välja den telefonen. Som sagt, jag tar inga beslut men är väldigt tacksam för era svar!

Permalänk
Medlem

Sambon har en Arc S och de spelar inte ens i samma liga vad gäller prestanda. WP kräver inte mycket av telefonen för att flyta. Surfa funkar också bra utom när man halkar in på reklamtunga sidor som inte är mobilanpassade.

Och ja, jag menar att kartan kan kommas åt offline överallt oavsett om man har täckning eller inte. Den hittar ens position rätt snabbt också.

Inbyggda appar för kollektivtrafik etc fungerar också klockrent det lilla jag använt dem. Hämtar trafikdata centralt så fungerar i olika städer.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Kul att du rekommenderar den!
Det var faktiskt den jag fastnade allra mest för när jag gick igenom listan på Prisjakt.
Speccen ser riktigt bra ut på den luren. 1,5GHz quad processor, 1GB RAM, bra skärm, bra kamera, bra grafik, bra det mesta.
Lite dyrare än Lumia men fortfarande inom ramarna.
Vet du något om mobilen personligen eller gjorde du som jag, dvs kollade speccen och fastnade för det?

Jag gillar att skärmen är stor också. Och att den har GPS, bra om man tappar bort sig eller behöver hitta någon stans.

Kollade på den förut, men batteritiden verkade jättedålig till den punkt att folk lämnade tillbaka den. Beställde en Moto G för batteritiden var typ dubbelt så bra men den var likvärdig om inte bättre i det mesta annat

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Kollade på den förut, men batteritiden verkade jättedålig till den punkt att folk lämnade tillbaka den. Beställde en Moto G för batteritiden var typ dubbelt så bra men den var likvärdig om inte bättre i det mesta annat

nja inte så illa om man kollar här enligt mig http://blog.gsmarena.com/lg-optimus-4x-hd-fails-to-impress-in...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro