SweClockers drop!

AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition PROBLEM! hjälp! LÖST!

Permalänk
Medlem

AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition PROBLEM! hjälp! LÖST!

Tja köpte en AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition idag , jag montera den sen startade jag datorn men jag får ingen bild eller skärm/tangentbord lyser ej

Vad ska jag göra?! tips gärna

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Du ska nog börja med att tala om vad du har för moderkort, vad du ersatte denna processorn med och om eventuella fläktar i datorn reagerar när du försöker starta datorn, samt om du nollställt BIOS efter bytet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Du ska nog börja med att tala om vad du har för moderkort, vad du ersatte denna processorn med och om eventuella fläktar i datorn reagerar när du försöker starta datorn, samt om du nollställt BIOS efter bytet.

Jag har ett Gigabyte GA-990FXA-UD3, och processorn var en AMD Phenom 2 x4 955 Black edition. Datorn låter som den brukar och vad menar du med att nollställa BIOS för jag får inte upp någon bild.

Visa signatur

MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Jag har ett Gigabyte GA-990FXA-UD3, och processorn var en AMD Phenom 2 x4 955 Black edition. Datorn låter som den brukar och vad menar du med att nollställa BIOS för jag får inte upp någon bild.

Ta ut CMOS batteriet och låt det stå en stund utan. Får inte ha ström kopplat in i datorn OBS.

Permalänk
Medlem

Mitt problem för ett tag sen när jag inte fick någon bild var att RAM stickan inte satt ordentligt på plats, så testa ta ut dem och trycka dem tillbaks igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ta ut CMOS batteriet och låt det stå en stund utan. Får inte ha ström kopplat in i datorn OBS.

Skrivet av Wa8it:

Mitt problem för ett tag sen när jag inte fick någon bild var att RAM stickan inte satt ordentligt på plats, så testa ta ut dem och trycka dem tillbaks igen!

Har provat både men ännu ingen bild...
Tack för snabbt svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Min profilbild till trots, det var inte igår jag donade med AMD. Fungerar den processorn i det moderkortet? Nollställa BIOS behöver du ingen bild för att åstadkomma, behöver inte ens en fungerande dator ;). Som någon sa här i tråden, dra ur sladden ur nätagget och plocka sedan ur batteriet från moderkortet, det är det som ser ut som en 50-öring.

Eller som en enkrona, om du är för ung för att minnas 50-öringarna ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Min profilbild till trots, det var inte igår jag donade med AMD. Fungerar den processorn i det moderkortet? Nollställa BIOS behöver du ingen bild för att åstadkomma, behöver inte ens en fungerande dator ;). Som någon sa här i tråden, dra ur sladden ur nätagget och plocka sedan ur batteriet från moderkortet, det är det som ser ut som en 50-öring.

Eller som en enkrona, om du är för ung för att minnas 50-öringarna ;).

Jag skrev en tråd här förut och frågade om rekomendationer för processor, fick då många tips på AMD FX-8320 8C 3.5GHz och som då passade till mitt moderkort. har provat att ta ut sladden ntill nätagget och ta ut battiriet men ännu ingen bild.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ViizzlY:

Jag skrev en tråd här förut och frågade om rekomendationer för processor, fick då många tips på AMD FX-8320 8C 3.5GHz och som då passade till mitt moderkort. har provat att ta ut sladden ntill nätagget och ta ut battiriet men ännu ingen bild.

Jaha då är det nog så att ditt bios inte är riktigt "up to date", vilket blir att sätta tillbaka den gamla CPU:n och flasha med den senaste biosen till just ditt moderkort. OBS! kolla vilken REV(ision) du har så du tar hem till rätt moderkort. Vilken revision du har brukar stå på moderkortslådans klisterlapp.
Det finns nämligen fyra olika revisioner på detta mobo!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jaha då är det nog så att ditt bios inte är riktigt "up to date", vilket blir att sätta tillbaka den gamla CPU:n och flasha med den senaste biosen till just ditt moderkort. OBS! kolla vilken REV(ision) du har så du tar hem till rätt moderkort. Vilken revision du har brukar stå på moderkortslådans klisterlapp.
Det finns nämligen fyra olika revisioner på detta mobo!

Min andra processor (AMD Phenom 2 x4 955 Black edition) som var anlednignen att jag bytte, piggarna under är böjda (antagligen någon gång jag satt in eller tagit ur CPUn)...
Ingen vidare aning hur jag ska ta mig till detta,hoppas ni datorproffs kan hjälpa mig :s
tack försvar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glömt att säga... använde inge ESD armband när jag jobbade dock tog jag i ett element. Kan jag ha ESD skadat moderkortet eller CPUn när jag monterade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara att köpa nytt moderkort antar jag

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ViizzlY:

Jag har samma moderkort, uppdaterade du BIOS till senaste innan du monterade cpu'n? Jag gjorde det misstaget och det var bara att sätta i gamla igen för att ladda ner och installera senaste bios haha

(Jag har då aldrig någonsin använt nå ESD armband med mera heller)

EDIT: Går ju även att ta ner bios på ett flash minne och flasha in det.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

På dagens moderna moderkort så finns det ofta en knapp så att man ska slippa ta bort batteriet. Nu vet jag inte om det finns på just det moderkortet han har. Men mitt Asus Crosshair Formula -Z gör de det. Man kan även gå in i BIOS och ladda Default inställningar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Jag har samma moderkort, uppdaterade du BIOS till senaste innan du monterade cpu'n? Jag gjorde det misstaget och det var bara att sätta i gamla igen för att ladda ner och installera senaste bios haha

Flasha in ? vad är det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Flasha in ? vad är det

Jag tror inte du ska ge dig på det eftersom du låter mer än grön på datorer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Skrivet av AMD-FX:

Jag tror inte du ska ge dig på det eftersom du låter mer än grön på datorer

Jaha... okej

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Nej det är det inte.

Jag kan nästan lova dig att du inte har den BIOS-versionen som krävs. För att kunna ladda ner din biosuppdatering som du lägger på ett usbminne och installerar via bios så behöver du veta vilken revision ditt 990fxa-ud3 är. Det står i ena kanten på moderkortet (exempel uppe i vänstra hörnet på följande bild)http://www.hardwareluxx.de/images/stories/newsbilder/mhaber/2...

När du tagit reda på det så återkommer du i tråden, eller hittar själv på Gigabytes hemsida. Du kommer antagligen behöva använda din gamla processor i uppgraderingsprocessen eftersom den nya inte ger bild.

Permalänk
Medlem

Har man ej rätt bios när man byter till en FX så får man ingen bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Nej det är det inte.

Jag kan nästan lova dig att du inte har den BIOS-versionen som krävs. För att kunna ladda ner din biosuppdatering som du lägger på ett usbminne och installerar via bios så behöver du veta vilken revision ditt 990fxa-ud3 är. Det står i ena kanten på moderkortet (exempel uppe i vänstra hörnet på följande bild)http://www.hardwareluxx.de/images/stories/newsbilder/mhaber/2...

När du tagit reda på det så återkommer du i tråden, eller hittar själv på Gigabytes hemsida. Du kommer antagligen behöva använda din gamla processor i uppgraderingsprocessen eftersom den nya inte ger bild.

Det är rev 1.0 , min gammla processor är sönder -.-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Det är rev 1.0 , min gamla processor är sönder -.-

Jag har själv en revision 1.0, och om jag inte missminner mig så fanns inte de nya FX-processorerna att köpa när jag köpte mitt moderkort. Därför stödjer inte "mjukvaran" som moderkortet levererades med dessa processorer. Nu finns det dock ny mjukvara ute(ny biosversion) som man kan ladda in i moderkortets flashminne, för att få fullt stöd.

Eftersom din gamla processor har snea piggar och du inte verkar allt för påläst så skulle jag föreslå att gå förbi en datorbutik och se om de kunde uppgradera biosversionen för dig samtidigt som de installerar den nya processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Det är rev 1.0 , min gammla processor är sönder -.-

Fråga någon av dina kompisar om de har någon AM3 -AM3+ processor som ligger du kan låna som inte är en FX cpu.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Fråga någon av dina kompisar om de har någon AM3 -AM3+ processor som ligger du kan låna som inte är en FX cpu.

Alla har intel ;/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Jag har själv en revision 1.0, och om jag inte missminner mig så fanns inte de nya FX-processorerna att köpa när jag köpte mitt moderkort. Därför stödjer inte "mjukvaran" som moderkortet levererades med dessa processorer. Nu finns det dock ny mjukvara ute(ny biosversion) som man kan ladda in i moderkortets flashminne, för att få fullt stöd.

Eftersom din gamla processor har snea piggar och du inte verkar allt för påläst så skulle jag föreslå att gå förbi en datorbutik och se om de kunde uppgradera biosversionen för dig samtidigt som de installerar den nya processorn.

Tror du webhallen gör det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat på supportlistan för ditt moderkort så behöver du ha BIOS-version F9 eller senare. Om du aldrig har uppdaterat BIOS-version så är det helt enkelt inte möjligt att du har en tillräckligt ny BIOS-version för processorn du köpte. Slutsats BIOS måste uppgraderas för att processorn ska funka.

Här är listan med stödda CPUer: http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Tror du webhallen gör det?

Vet inte, dock säkert någon här i tråden som känner till detta. Vet däremot att Inet har serviceverkstad, men deras butiker finns ju inte över allt. Många små datorbutiker brukar kunna "reparera" datorer också. Det som krävs är egentligen en fungerande Phenom-processor och ett usbminne för att uppdatera BIOS-versionen, sen ska det funka med din nya processor.

Om du bor i närheten av Halmstad och kan tänka dig vänta 3 veckor så skulle jag kunna hjälpa dig, men troligtvis vill du inte vänta så länge :).

Edit: Ett annat alternativ hade varit att böja rätt piggarna på din gamla CPU. Hittade en guide här:http://wku.sarpat.com/hur-fixar-bojda-stift-pa-en-cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Efter att ha tittat på supportlistan för ditt moderkort så behöver du ha BIOS-version F9 eller senare. Om du aldrig har uppdaterat BIOS-version så är det helt enkelt inte möjligt att du har en tillräckligt ny BIOS-version för processorn du köpte. Slutsats BIOS måste uppgraderas för att processorn ska funka.

Här är listan med stödda CPUer: http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Tackar för hjälpen! , ska jag föra över bios till usb ? och sen få in dom i datorn på nått sätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

In med ny bios problem solved!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Tackar för hjälpen! , ska jag föra över bios till usb ? och sen få in dom i datorn på nått sätt

Lägg in BIOS-versionen F9 på ett usbminne som du sen har ikopplat i datorn vid uppstart.
När datorn startar så ska du trycka på END för att komma direkt in i Q-FLASH, alternativt trycker du DELETE vid uppstart och därefter F8 när du är inne i den blåa menyn. Därefter följer du instruktionerna på skärmen.
En video här hur det ser ut när du startar datorn, för att komma åt bios osv. Visar tyvärr inte specifikt särskilt noga. http://www.youtube.com/watch?v=jJVsxlQYnmM&t=4s

Edit: Guide finns i moderkortets manual på sidan 64. http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-990f...

Grejen med detta är att du fortfarande behöver din gamla processor i fungerande skick, antingen försöka rätt piggarna enligt guiden jag länka i tidigare inlägg, låna en kompis likvärdiga processor, eller lämna in datorn på en datorbutik/firma och låta de sköta uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Nån som kan länka exakt rätta bios?

Visa signatur