Permalänk
Medlem

Fractal Design Arc Mini

Jag köpte mig ett Fractal Design Arc Mini som en uppgradering från mitt tidigare Cooler Master Elite 430, jag måste säga att jag är riktigt nöjd.
Först provade jag hur det var att bygga i chassit, dvs. ungefär hur kabeldragningen var och hur mycket utrymme alla komponenter tog. Första och andra bilden visar resultatet av testbygget.
Resten av bilderna är omgörandet och finslipandet av kabeldragningen samt resultat.
Jag köpte samtidigt som chassit de två vita fläktarna i fronten (modell nedan) för att hjälpa luftflödet, temperaturerna i jämförelse med mitt äldre chassi har gått ner marginellt.
CPUn ligger på 30-35*C i idle och ca. 50-55*C i load.
GPUn ligger på 27-30*C i idle och ca. 60-65*C i load.
Båda oklockade.

Komponenter:

ASUS GTX 570
Intel Core i5 2500k
8gb Corsair Value DDR3
Gigabyte Z77MX-D3H
250gb + 160gb HDDs
XFX Core Edition 550w

Fläktar:

2x BitFenix Spectre Vit 120mm
3x Fractal Design Silent Series R2 120mm
1x Fractal Design Silent Series R2 140mm

Ett par av bilderna blev aningen suddiga, ursäktar för det.

Fractal Design Arc Mini

Permalänk

Vad har din brorsa för setup? (Jag är AMD freak också)

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Medlem

fem fläktar inblås, en fläkt utblås? Tror du får se över din config.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

fem fläktar inblås, en fläkt utblås? Tror du får se över din config.

Det är inget fel med det (blir midre damm) jag själv skulle sätta de 2 fläktarna i toppen så de blåser utåt för att inte få dammringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolensaken:

Vad har din brorsa för setup? (Jag är AMD freak också)

Han har just bytt ut sitt grafikkort från ett XFX Radeon 6870 till ett GTX 660 då han fick det för ett bra pris, men annat än det har han FX-8350, Gigabyte GA-970a, 8gb Corsair Vengance LP, Fractal Design Integra 650w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

fem fläktar inblås, en fläkt utblås? Tror du får se över din config.

Det fungerar utan problem och har gjort mitt system svalare, det enda med detta är bildas "dammringar" på ovansidan så finns det inte många andra nackdelar med att ha intag uppe. Om inte annat kan jag testa att ha dem som uttag för att se skillnad.

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag mig av två fläktar i fronten för insug, bakre och topp för utsug, detta då man utnyttjar luftens naturliga väg på ett bra sätt. Varm luft stiger och den tillåts då att komma ut ur chassit istället för att man, som dig, trycker ner den igen.

Annars en snygg build helt klart, ett modulärt nätagg sen är du hemma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicke505:

Personligen använder jag mig av två fläktar i fronten för insug, bakre och topp för utsug, detta då man utnyttjar luftens naturliga väg på ett bra sätt. Varm luft stiger och den tillåts då att komma ut ur chassit istället för att man, som dig, trycker ner den igen.

Annars en snygg build helt klart, ett modulärt nätagg sen är du hemma.

Jag har ändrat riktning på fläktarna i toppen så dom är utblås, inte så stor skillnad temperatursmässigt men det som räknas är väl hur det fungerar i längden.
Och ja, jag hade inte tackat nej till ett modulärt nätagg!