Permalänk
Medlem

SSD = boot time på 3 min

Hejsan, jag hade 2 SSDer, en med OS och en med spel. Självklart så crashar min nya (ca 6 månader) där jag har OS. Fick upp felmeddelande "bootmdr is missing" och därefter kunde jag inte hitta disken i värken BIOS eller windows. Även testat i en annan dator, samma sak där. Så antagligen helt busted.

Hur som helst, instalerade OS på min andra SSD som jag haft innan och då bootat på ca 30 sek. Nu tar det 2 min och 50 sek att komma in i windows. Efter 30 sek så är jag på windowsloggan och där hänger den sig.

Någon som vet hur man kan snabba upp det? är det något i BIOS? Eller är det bara försöka ominstallera igen?

Specs:
ASUS maximus V Extreme EATX mobo
i7 2600K
2x GTX 680
8GB dominator RAM @ 1866mHz
120GB OCZ SSD

Disken som krachade va en samsung 120 GB Basic 840-Series

Och nu fick jag random BSOD efter jag spelat ARMA 3 och satte mig för att surfa lite..

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Kollat AHCI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Kollat AHCI?

gjort det, och har det aktiverat. :/ bottar på 5 min nu.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

kopplat sladden på rätt plats på moderkortet antar jag? dvs på en 6gb slots istället för en 3gb eller vad det nu heter

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Prova att installera Samsung Magician som ger dig olika möjligheter så som performance optimization, firmware update, over provisioning mm.

Permalänk
Medlem

Ominstallera Windows, Du säger ju själv att den hänger sig vid Windows loggan, låter som någon korrupt fil.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

kopplat sladden på rätt plats på moderkortet antar jag? dvs på en 6gb slots istället för en 3gb eller vad det nu heter

Japp, är 6GB

Skrivet av n0rp:

Prova att installera Samsung Magician som ger dig olika möjligheter så som performance optimization, firmware update, over provisioning mm.

även om det inte är en samsung disk?

Skrivet av Sposckis:

Ominstallera Windows, Du säger ju själv att den hänger sig vid Windows loggan, låter som någon korrupt fil.

Men om det är en korrupt fil, fungerar det alls? för jag kommer in och väl inne i windows flyter det på som det ska.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Trodde det va Samsung SSD'n du installerat om på.. Antar att OCZ har liknande programvara då vissa utav dem funktionerna är nästan ett måste för o bevara livslängd/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Trodde det va Samsung SSD'n du installerat om på.. Antar att OCZ har liknande programvara då vissa utav dem funktionerna är nästan ett måste för o bevara livslängd/prestanda.

Får googla på det, tack för tipset.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

kopplat sladden på rätt plats på moderkortet antar jag? dvs på en 6gb slots istället för en 3gb eller vad det nu heter

Att ha den i 3gb port istället för 6gb port gör inte så stor skillnad.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Men om det är en korrupt fil, fungerar det alls? för jag kommer in och väl inne i windows flyter det på som det ska.

Du måste börja nånstans för det är uppenbarligen nånting som får den att fastna. Se till att även ta bort partitionen på Windows disken och låta Win DVD/USB minnet skapa en ny. Du måste gå så långt för att lösa fel där något blev så korrupt att det inte räckte att bara formatera och installera om.

Dock bör du börja med att ta bort allt som inte behövs för att komma starta datorn hela vägen in till skrivbordet i Windows. ALLT som du tror inte spelar roll som skadad mus, tangentbord, USB kablar, SATA kablar, en av de andra diskarna, kringutrustning osv eller en skadad port som de kopplats till är ökända för att orsaka olika start fel, frysningar och t.o.m helt död dator tills de tas bort. Kan även vara viktigare delar som får datorn att fastna så ta verkligen bort allt onödigt. Testa även att ta bort mus och tangentbord.

Sen glömde du skriva nätaggets märke modell och ålder när du räknade upp dina delar. Vissa är ökända för att orsaka konstiga fel eller sabba andra delar långt innan, samtidigt eller efter att de själva gått sönder och bytts ut pga skadorna den redan hade orsakade resten av datorn.

Vissa har frågat varför deras dator tog 30 sekunder medan deras kompis bara tog 15 sekunder så EFTER att du hittat felet bör du gå in i bios och snabba upp starten.

Permalänk
Medlem

Låter otroligt långsamt, min bootar på typ 5 sekunder (windows 8 då)

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Jag har en extern usb hårddisk som ibland gör att datorn bootar enormt långsamt. kopplar jag ur den går det jättesnabbt igen, och ibland måste jag koppla ur den för att kunna boota ö.h.t.

Så, kolla om du också har något usb-tillbehör som sabbar din boot.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du måste börja nånstans för det är uppenbarligen nånting som får den att fastna. Se till att även ta bort partitionen på Windows disken och låta Win DVD/USB minnet skapa en ny. Du måste gå så långt för att lösa fel där något blev så korrupt att det inte räckte att bara formatera och installera om.

Dock bör du börja med att ta bort allt som inte behövs för att komma starta datorn hela vägen in till skrivbordet i Windows. ALLT som du tror inte spelar roll som skadad mus, tangentbord, USB kablar, SATA kablar, en av de andra diskarna, kringutrustning osv eller en skadad port som de kopplats till är ökända för att orsaka olika start fel, frysningar och t.o.m helt död dator tills de tas bort. Kan även vara viktigare delar som får datorn att fastna så ta verkligen bort allt onödigt. Testa även att ta bort mus och tangentbord.

Sen glömde du skriva nätaggets märke modell och ålder när du räknade upp dina delar. Vissa är ökända för att orsaka konstiga fel eller sabba andra delar långt innan, samtidigt eller efter att de själva gått sönder och bytts ut pga skadorna den redan hade orsakade resten av datorn.

Vissa har frågat varför deras dator tog 30 sekunder medan deras kompis bara tog 15 sekunder så EFTER att du hittat felet bör du gå in i bios och snabba upp starten.

Får göra en ominstallation och kolla över allt igen nu i veckan.

Jag har Corsair AX 860i Digital 860W 80+ Platinum Modulär köpt i oktober 2013.

Kopplar alltid ut alla andra diskar, USB.tillbehör och annat skit som sitter i datorn. Har bara mus, tangentbord och skärm vid ominstallation.

Skrivet av Zero Cool:

Jag har en extern usb hårddisk som ibland gör att datorn bootar enormt långsamt. kopplar jag ur den går det jättesnabbt igen, och ibland måste jag koppla ur den för att kunna boota ö.h.t.

Så, kolla om du också har något usb-tillbehör som sabbar din boot.

Gör alltid det. tack för tipset iaf

Kan tillägga, idag bootade den upp på strax över 2 min, så är VÄLDIGT varierande, dock är detta det snabbatse den startat på sen SSD krash och ominstallation.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Efter att ha gjort en hel ominstallation av datorn, även formaterat alla andra HDD utöver C: så rullar den på betydligt bättre, bootar på ca 30 sek igen

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

30sek är åt helvete för långsamt. Med SSD ska det ta Max 2-5 sek från det att du ser loggan tills du är inne i Windows

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Låter otroligt långsamt, min bootar på typ 5 sekunder (windows 8 då)

5 sekunder!?
inte en helt fräsch boot då hoppas ja? det måste väl vara från viloläge.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |