16x - 16x PCI-e 3.0 Extender, prestanda?

Permalänk
Medlem

16x - 16x PCI-e 3.0 Extender, prestanda?

Hej!

Har ett litet projekt på gång som jag hoppas kunna ha klart till Dreamhack-Summer, men har ett litet problem jag måste lösa.

Projektet innebär att grafikkorten kommer vara ~20cm bort från Moderkortet med hjälp av PCI-E extenders.
Om det är någon som använder detta, så kanske ni vet ifall ni har någon prestandaförlust? och hur mycket detta är?

Det kommer troligen sitta två 780ti i denna maskin

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Vet inte. Men har för mig att jag såg en modnings tråd antingen här eller på guru3d där han/hon hade problem med kablar som inte var sköldade på Reiser kablarna. Det kan vara värt att tänka på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tvekar på att prestandan skulle gå ner så mycket att det ens skulle märkas.

Permalänk
Medlem

Så länge du använder vettiga PCI-E risers och inte billiga skit risers så är det inga problem med 20cm, och varför skulle du få prestandaförlust?

När du säger PCI-E Extender så hoppas jag du menar risers och inte något ihophackat för att ge dig två portar från en port?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Så länge du använder vettiga PCI-E risers och inte billiga skit risers så är det inga problem med 20cm, och varför skulle du få prestandaförlust?

När du säger PCI-E Extender så hoppas jag du menar risers och inte något ihophackat för att ge dig två portar från en port?

Skrivet av Seto1:

Tvekar på att prestandan skulle gå ner så mycket att det ens skulle märkas.

Okey, tack för input.
Självklart menar jag risers, dock så förknippar jag risers med ett kretskorts extender som låter dig sätta kortet i 90grader eller höjer det 2-10cm. Det jag är ute efter är 16x - 16x extender Ribbon kablar som endast förlänger en port.

Skrivet av hACmAn:

Vet inte. Men har för mig att jag såg en modnings tråd antingen här eller på guru3d där han/hon hade problem med kablar som inte var sköldade på Reiser kablarna. Det kan vara värt att tänka på.

Hmm ska kolla upp det, läste en del om överhörning i parallella kablar, som jag trodde kanske skulle kunna skapa problem, mer research krävs.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Proffsmoddare

Jag letar efter en sådan riser, just för PCI-e 3.0.

Har försökt köra mitt GTX 760 med en 16x riser jag köpte av en här på forumet men det fungerar inge vidare. Drivrutinen slutar svara, svart skärm eller totala frysningar/omstarter.

Mitt GTX 275 fungerar däremot perfekt med denna riser. Därför jag anar något problem med att kortet försöker köra i 3.0 med en riser som inte fixar detta.

Ska prova byta till Gen2 ikväll då mitt moderkort ska ha den möjligheten.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Okey, tack för input.
Självklart menar jag risers, dock så förknippar jag risers med ett kretskorts extender som låter dig sätta kortet i 90grader eller höjer det 2-10cm. Det jag är ute efter är 16x - 16x extender Ribbon kablar som endast förlänger en port.

Var god Då förståt jag, benämningen för den här typen brukar vara flexible riser i alla sammanhang jag rört mig i

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

som99 ok viste inte det namnet. Man tackar

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.