Distansstudier - Vuxenutbildning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Distansstudier - Vuxenutbildning

Hej,

Jag blev tvungen att dra en liten rövare och chansning då jag varken kunde skapa en egen tråd eller skriva några inlägg under den korrekta forumdelen för frågan, "Övriga ämnen". Jag valde denna forumdel p.g.a. att den hade flest inlägg totalt vilket ökar chanserna att få ett svar, men om någon mod skulle kunna vara snäll så här på början av det nya året och lägga in denna tråd under korrekt forumdel så skulle det uppskattas! Misstänker även att denna tråd kan komma till nytta för andra personer i liknande situation.

Jag planerar att ansöka till en civilingenjörsutbildning i datateknik nu till höstterminen 2014, men saknar Matematik 4 för behörighet och behöver därför läsa in den kursen på komvux eller distans. Tanken är att jag helst vill läsa in kursen på distans då jag även tänkt att läsa några fristående kurser i programmering samtidigt. Nu till frågan, vilket/vilka utbildningsföretag är att föredra när man ska studera på distans och varför, samt har ni några egna eller känner till andras erfarenheter? Om du har gått en distansutbildning så berätta gärna hur upplägget av studierna, inlämningsuppgifter, examination, betyg, m.m. gick till. Jag känner till företagen Hermods, Jensen, Infokomp och NTI. Tilläggas kan att jag för närvarande är bosatt i Eskilstuna.

Mvh

FamHog

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2010

NTI fungerade väldigt bra för mig när jag tog Programmering B och C. De hade samarbete med min kommun också, så jag fick ta dem gratis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Formel117:

NTI fungerade väldigt bra för mig när jag tog Programmering B och C. De hade samarbete med min kommun också, så jag fick ta dem gratis.

Tack för att du svarade trots att tråden låg i fel forumdel! Hur var upplägget av kurserna, t.ex. fanns planering för när du skulle läsa några sidor i en kursbok? Fick du göra övningsuppgifter/inlämningsuppgifter för att visa att du var aktiv? Fick du göra delprov och sen ett slutligt prov? Hur fick du slutbetygen i kurserna? Misstänker att du använde en lärplattform, vad tyckte du om den, bra eller dålig? Fick du snabb och bra hjälp av handledare när du väl behövde det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2010

Man fick en inloggning på deras distans webbsida, där man kan se sitt veckoschema, uppgifter och sånt. Fick göra några inlämningsuppgifter och ett slutprov, samt tala med läraren om slutprovet. Man får betyget till sig via kommunen man studerar igenom. Hade jag frågor kunde jag ringa och fråga, eller maila.
Tyckte det var bra kurser, även om jag redan visste det mesta jag fick lära mig om. Minns inte hur lång tid det tog att få svar på mail från läraren men aldrig mer än en dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Formel117:

Man fick en inloggning på deras distans webbsida, där man kan se sitt veckoschema, uppgifter och sånt. Fick göra några inlämningsuppgifter och ett slutprov, samt tala med läraren om slutprovet. Man får betyget till sig via kommunen man studerar igenom. Hade jag frågor kunde jag ringa och fråga, eller maila.
Tyckte det var bra kurser, även om jag redan visste det mesta jag fick lära mig om. Minns inte hur lång tid det tog att få svar på mail från läraren men aldrig mer än en dag.

Ok, tack så mycket för svaren!

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

*Tråd flyttad*

Tråden passar bättre i akademiska ämnen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2013

Ni som haft distans via NTI - är ni nöjda?

Kan välja mellan NTI, Hermods, Jensen och mirio.. samma kurs. Vilken är bäst?

Klicka på citera när du ska svara någon!