Internetsurf går ner vid torrenting - Vad är fel?

Permalänk
Medlem

Internetsurf går ner vid torrenting - Vad är fel?

Tjo swec!

Jag har ett stort problem med µTorrent; det verkar strypa all annan trafik, trots att det bara tankar i en bråkdel av min bandbredd. Ligger jag kring 2MB/s i µTorrent så får jag praktiskt taget INGEN kontakt med webbsidor o.s.v. (men nedladdningen fortsätter).

Vad kan vara fel? Vad utmärker bittorrent-trafik som gör att det kan ta ner min uppkoppling så här?

Bredband2 1000/1000
D-Link DIR-655, cat5e-kablage på WAN och LAN.

Permalänk
Medlem

Sänk max antal anslutningar till 600-800, sen kanske 150 per torrent...

Permalänk
Medlem

Den routern klarar 254-269 simultana anslutningar beroende på vilken revision du har.

Du kanske har för många anslutningar samtidigt?

Se över inställningarna i µTorrent.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Sänk max antal anslutningar till 600-800, sen kanske 150 per torrent...

Jag hade visst globalt max på 250 sedan innan. Jag provade att sänka till 25 st och det hjälpte ju, men då får jag såklart pissdålig fart istället.

Jaja, blir troligen att köpa nytt och elda upp skräpet. Tips på en vettig (och billig!) router som klarar att pressa ur lite mer än 260 Mbps throughput som denna gör? Med datorn direkt i väggen får jag just nu 936/835.

Skrivet av iller:

Den routern klarar 254-269 simultana anslutningar beroende på vilken revision du har.

Du kanske har för många anslutningar samtidigt?

Se över inställningarna i µTorrent.

Ah, det var så enkelt alltså. Tack!

Permalänk
Medlem

sänk uppladdningshastigheten (skulle vara troligt om du haft adsl)
Kolla om det är en viss torrent som gör det galet. vissa torrentar får all trafik att nästan dö helt (iaf för mig), ingen aning varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

sänk uppladdningshastigheten (skulle vara troligt om du haft adsl)
Kolla om det är en viss torrent som gör det galet. vissa torrentar får all trafik att nästan dö helt (iaf för mig), ingen aning varför.

Nope, det gäller hela tiden för alla torrentar, även när ingenting laddas upp alls.

Permalänk
Medlem

Haft samma problem med DIR-655 i kombination med adsl2+(telia)

Testade med pfSense och det var helt enkelt routern som flaskhalsade, nu har den ersatts med en asus rt-n66 som klarar det hela mycket bättre, dock inte helt smärtfritt.

Visa signatur