Återuppta spelandet, kanske uppdatera dator?

Permalänk

Återuppta spelandet, kanske uppdatera dator?

Hej!

Tänkte köra tillbaka min stationära dator, och kanske börja köra lite FPS(BF4/BF3) och strategi spel.
Datorn är följande i sign, vill bara påpeka att allt inte behöver köras på ultra utan kan nöja mig med medium/high.

Det jag skulle vilja uppdatera är framförallt chassit och från HDD till SSD. Sen vet jag inte om jag behöver mer...

Så det jag skulle vilja ha rekommendationer på är:

• Chassi

• SSD

• Något annat ni anser behövas.

Tack på förhand!

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Ett lite piggare grafikkort också vore inte helt fel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Hej!

Tänkte köra tillbaka min stationära dator, och kanske börja köra lite FPS(BF4/BF3) och strategi spel.
Datorn är följande i sign, vill bara påpeka att allt inte behöver köras på ultra utan kan nöja mig med medium/high.

Det jag skulle vilja uppdatera är framförallt chassit och från HDD till SSD. Sen vet jag inte om jag behöver mer...

Så det jag skulle vilja ha rekommendationer på är:

• Chassi

• [/*][/*]

• SSD

• [/*][/*]

• Något annat ni anser behövas.

• [/*][/*]

Tack på förhand!

Vad har du i datorn nu? Budget? Define r4 är ju alltid ett bra chassi. Gtx 760 kommer funka fint som grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ett lite piggare grafikkort också vore inte helt fel.

Vilken då?

Skrivet av FlyingHippo:

Vad har du i datorn nu? Budget? Define r4 är ju alltid ett bra chassi. Gtx 760 kommer funka fint som grafikkort.

Står i sign men kan skriva listan här

In-win c638 miditower
XFX 550w+ bronze
ASUS M5A78L LE
AMD Phenom II X4 960T 3,0ghz,
Gigabyte radeon HD6850 1GB,
Corsair vengeance LP 8gb,
Samsung spinpoint 500gb,
Cooler Master hyper 212 evo

Vilken GTX 760 menar du?
Budgeten är lite flexibel, men för Chassit runt 500-800 kr?
Och SSD kostar väl runt tusenlappen men vet inte riktigt vilken som är bra...
Sen är det intressant och höra era rekommendationer

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

Sen har jag en annan fråga också, om jag köper chassit Define r4 har den ju 2 USB 3.0 uttag i fronten, men det verkar inte finnas några interna anslutningar till USB 3.0, utan den har 2 USB 3.0 i baksidan. Är då dessa två 3.0 uttag på chassit helt meningslösa/oanvändbara??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grafikkort AMD R9 270X eller 280X
Nvidia GTX760 eller 770

Exakt vilket inte så kritiskt, men kort med eftermarknadskylare är tystare, jämfört med referens kort.

USB där om jag inte tar fel medföljer det en adapter R4 chassiet som löser det problemet.

SSD http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-... är beprövad och bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Grafikkort AMD R9 270X eller 280X
Nvidia GTX760 eller 770

Exakt vilket inte så kritiskt, men kort med eftermarknadskylare är tystare, jämfört med referens kort.

USB där om jag inte tar fel medföljer det en adapter R4 chassiet som löser det problemet.

SSD http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-... är beprövad och bra.

Okej tack så mycket för tipsen.
Angående grafikkortet, spelar det någon roll om jag kör AMD eller NVIDIA på nuvarande moderkortet, samt om jag senare vill uppgradera till intel processor och moderkort skulle det funka med dem? Och vilken ska man köra på? MSI, gigabyte?

Sen med USBn, blir uttagen då 3.0 eller är det 2.0 som gäller?

Tack återigen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går bra att med grafikkort både AMD och Nvidia på nuvarande, men för säkerhets skull kolla om det finns nått färskare bios till moderkortet, nya grafikkort kan ha problem med äldre moderkort med gammalt bios, är dock mest drabbat Intel CPU datorer.

Och att flyta till ny dator är inga problem med alls.

Fabrikat är som sagt inte kritiskt alls, man kan nästan blunda och kasta pil och se vilket det blir

Som sagt kort med eftermarknadskylare är tystare, ta nått sånt som du gillar utseendet på, och har bra pris.
Vissa modeller har med mer eller mindre fabriksöverklockning också, samt kanske man kan överklocka mer själv, ställa in spänning på i viss mån osv.

Här är ett bra kort http://www.inet.se/produkt/5409897/asus-geforce-gtx-760-dc2-o...
Eller http://www.inet.se/produkt/5409891/msi-geforce-gtx-760-2048mb...
Eller http://www.inet.se/produkt/5409922/gigabyte-geforce-gtx-760-2...

Rangordning på korten är ungefär sämst till bäst
R9 270X
GTX 760
GTX770
R9 280X
dock 2 sista med ganska små skillnader emellan, beror lite från spel till spel, men totalt och flest spel fördel 280X

Sist en jämförelse mellan ditt nuvarande kort, och sämsta föreslagna kort, 270X
http://www.anandtech.com/bench/product/1077?vs=1043 som du ser markant förbättring..

Samt samma fast nu med 280X http://www.anandtech.com/bench/product/1077?vs=1041

USB portarna blir 2.0 ej 3.0

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det går bra att med grafikkort både AMD och Nvidia på nuvarande, men för säkerhets skull kolla om det finns nått färskare bios till moderkortet, nya grafikkort kan ha problem med äldre moderkort med gammalt bios, är dock mest drabbat Intel CPU datorer.

Och att flyta till ny dator är inga problem med alls.

Fabrikat är som sagt inte kritiskt alls, man kan nästan blunda och kasta pil och se vilket det blir

Som sagt kort med eftermarknadskylare är tystare, ta nått sånt som du gillar utseendet på, och har bra pris.
Vissa modeller har med mer eller mindre fabriksöverklockning också, samt kanske man kan överklocka mer själv, ställa in spänning på i viss mån osv.

Här är ett bra kort http://www.inet.se/produkt/5409897/asus-geforce-gtx-760-dc2-o...
Eller http://www.inet.se/produkt/5409891/msi-geforce-gtx-760-2048mb...
Eller http://www.inet.se/produkt/5409922/gigabyte-geforce-gtx-760-2...

Rangordning på korten är ungefär sämst till bäst
R9 270X
GTX 760
GTX770
R9 280X
dock 2 sista med ganska små skillnader emellan, beror lite från spel till spel, men totalt och flest spel fördel 280X

Sist en jämförelse mellan ditt nuvarande kort, och sämsta föreslagna kort, 270X
http://www.anandtech.com/bench/product/1077?vs=1043 som du ser markant förbättring..

Samt samma fast nu med 280X http://www.anandtech.com/bench/product/1077?vs=1041

USB portarna blir 2.0 ej 3.0

Först och främst stort TACK!
Sen får jag väl leva med 2 USB 3.0 portar bakom datorn.

Som du påpekat verkar det vara markant med skillnad mellan korten du rekommenderade och den jag har, så det blir nog ett av dem i mån av tid och pengar
Kollade upp BIOS till moderkortet och den senaste släpptes 2013.12.19, vilket borde fungera för alla korten antar jag?

Så inköpslistan ser då ut på följande sätt:
*Fractal Design define r4
*Samsung 840 EVO 250gb
*GTX 770 eller R9 280x

Men hur ser CPUn för mina krav då? (den är upplåst till X6 3,0)
Sen ville jag fråga en grej till, har inte nätverkskabel som når till den stationära, så finns det något sätt(nätverkskort?) som gör att datorn kan ta emot trådlös internet?? I så fall vilken/vad?

Tack återigen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra att det finns färskt bios, kommer knappast vara ett eventuellt problem då.

CPU tycker jag räcker till, tills du vill byta dator helt, är inte Intel 4670K / 4770K klass på den, men fullt duglig.

Finns trådlösa nätverkskort som du sätter i datorn, eller så finns det som USB dongel. inga problem där.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Bra att det finns färskt bios, kommer knappast vara ett eventuellt problem då.

CPU tycker jag räcker till, tills du vill byta dator helt, är inte Intel 4670K / 4770K klass på den, men fullt duglig.

Finns trådlösa nätverkskort som du sätter i datorn, eller så finns det som USB dongel. inga problem där.

Återigen stort tack för all tips och rekommendationer!
Ska kolla upp det där med nätverkskort, återkommer om jag har några funderingar på det

Visa signatur

Permalänk

Tänkt på vilket grafikkort man ska hela dagen, och inte riktigt bestämt mig. Står mellan 280x och GTX770, och jag vet att båda är ganska snarlika men vet inte riktigt vilket som är bäst för mina behov. Om jag specifierar vad jag kommer göra lite mer då.

*Spela spel som innan nämnt FPS och strategispel.
*Lite bildbehandling photshop osv.
*Möjligtvis lite grafiskt som 3dsmax och MAYA då och då.

Gör dessa någon skillnad eller är det fortfarande lika jämnt mellan korten, i så fall vill man ju ha det som är billigare, samt att 280x har mer i minne (3gb)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Tänkt på vilket grafikkort man ska hela dagen, och inte riktigt bestämt mig. Står mellan 280x och GTX770, och jag vet att båda är ganska snarlika men vet inte riktigt vilket som är bäst för mina behov. Om jag specifierar vad jag kommer göra lite mer då.

Gör dessa någon skillnad eller är det fortfarande lika jämnt mellan korten, i så fall vill man ju ha det som är billigare, samt att 280x har mer i minne (3gb)

spelar inte så stor roll. 280x har 1gb mer VRAM men frågan är om du behöver det. men jag skulle ta ett 280x iaf. Mer Gpu för pengarna

Visa signatur

<3

Permalänk
Skrivet av Cappe97:

spelar inte så stor roll. 280x har 1gb mer VRAM men frågan är om du behöver det. men jag skulle ta ett 280x iaf. Mer Gpu för pengarna

Åhhh så jobbigt att inte kunna bestämma mig...
Beställde ett GTX 770 men ångrar det lite nu, man kanske borde köra 280x ändå

Visa signatur

Permalänk

Fortfarande extremt förvirrad, öppnat ögonen för Asus R9 280x nu :/
R9 verkar ju vara lite mer framtidssäkert också eller?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Om du ska ha flera skärmar så vill du ha högre vram men en skärm duger 770 jätte bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Skrivet av FlyingHippo:

Om du ska ha flera skärmar så vill du ha högre vram men en skärm duger 770 jätte bra.

Tror inte jag ska ha flera skärmar, men säg att man vill ha det, skulle 770 vara ett dåligt val då?

Visa signatur

Permalänk

Hej igen!
En absolut sista fråga, beställde till slut ett Evga gtx770 SC, men tänkte inte på om det skulle fungera med med de komponenter jag har.
Så skulle moderkortet, nätagget samt CPUn fungera med Evgan?

Visa signatur

Permalänk

Läst på lite och verkar som att det kommer att fungera utmärkt med de komponenterna jag har.
Om inte någon vet något som jag missa?

Visa signatur

Permalänk

Hej återigen, skriver här istället för att skapa ny tråd, återanvändning

Då var chassit och grafikkortet fixat, blev ett define R4 och gtx 770 4gb.
Sedan tänkte jag uppgradera processorn (AMD phenom II X4 960T(upplåst till X6)) och moderkort(ASUS M5A78L LE,) också när jag ändå är på gång då jag fått höra att det jag har inte riktigt är nutidsmaterial.

Det jag tänkte var ett i7 4770k då jag kommer göra mer än att spela, sen när det kommer till moderkortet vet jag inte riktigt vad jag ska, vill inte ha något jättedyrt och med massa gamingfunktioner, utan är ute efter ett billigt, stabilt och hållbart moderkort. Överklockning är ett inte prio 1, men kanske kan tänka mig göra det någon gång i framtiden.

Sen tänkte jag kolla om jag återanvända mina RAM minnen från min nuvarande uppsättning, samt om nätagget håller till uppgraderingen?

MVH!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Jo såg det där paketet tidigare, bara processorn kostar runt 2500 kr, så känns lite för mycket att punga ut 1500 för moderkortet :/
Sen undrar jag fortfarande ifall ram minnena kommer att fungera och om nätagget pallar av o driva allt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Alternativet är ju att köpa moderkortet och processor löst vilket bara blir 400-500kr billigare.

Både dina minnen och grafikkortet kommer fungera med din nya dator.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av DjRaven:

Alternativet är ju att köpa moderkortet och processor löst vilket bara blir 400-500kr billigare.

Både dina minnen och grafikkortet kommer fungera med din nya dator.

400-500 är mycket för en student
Då återstår ju frågan vilket moderkort man ska ha till 4770k, samt om nätagget pallar av o driva komponenterna(3e gången gillt)

EDIT: Sen hittade jag en Sandisk Ultra Plus 256GB för 1090 kr på netonnet, tänkte en samsung 840 EVO 250gb(1279:-), men funkar sandisk lika bra?

Visa signatur

Permalänk

Beställde ett i7 4770k från komplett för 1685:-, i fyndvaror
Så nu återstår bara moderkort och frågan angående nätagget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Beställde ett i7 4770k från komplett för 1685:-, i fyndvaror
Så nu återstår bara moderkort och frågan angående nätagget

det var som fan, en 4770k till priset av en 4670k. bra skick?

Permalänk
Skrivet av versions:

det var som fan, en 4770k till priset av en 4670k. bra skick?

Haha vart också chockad, antar det är helt ok, måste ju gått igenom deras tester och komplett är väl inget företag som har något fuffens för sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

handlat mycket på komplett och alltid varit jättenöjd med allt.

Permalänk
Skrivet av versions:

handlat mycket på komplett och alltid varit jättenöjd med allt.

Dåså, borde inte vara något problem då
Förresten har du några åsikter angående mina frågor? Vore väldigt tacksam för det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det ska nog gå bra med det nätaggregatet du har men det är inte jättestora marginaler. när det gäller moderkort finns det mängder av olika och även om jag givetvis inte använt allihop så är de allra flesta säkert jättebra.
https://www.komplett.se/search?bn=10111&category=10111_Moderkort&cnet=Kretstyp_A00050++%C2%A7Intel+Z87+Express&pricegross.max=1300&pricegross.min=869&pricegross.omax=3899.0&pricegross.omin=869.0&q=*%3A*&sort=OrderedTimes_bf%3ADESCENDING
bara att hugga in. har själv asus z87-a och är nöjd. t.ex. kan du köpa z87-k om du vill ha ett någorlunda billigt och bra moderkort.