TANK 93 | Tangentbord från scratch med euf0ria

Permalänk
Inaktiv

Härlig hög knapphuvud som fick där, triforce huvudena såg extra roliga ut. Undrar vem som beställt dem och till vad... hmmm.
Min knolling-törst är tillsvidare släckt.

Chassit och ramen ser riktigt bra ut också. Får hoppas du kan få till marginalerna så bra som du vill.

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Idag kom det mera komponenter och äntligen kan jag stryka ett stort svart streck över originativeco.com.

Fjädrar och switchar.

I övrigt händer det saker bakom kulisserna och det rör på sig både på designfronten, tillverkningsfronten och programmeringsfronten. Jag har funnit två andra tangentbordsintresserade kompanjoner där vi faktiskt utgör en trio för konstruktion, programmering och tillverkning. Kunde inte bli mycket bättre faktiskt och allt ligger bra i tiden för oss alla tre. Nu ska det fortsättas med chassidesign!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Inaktiv

Häftigt. Man kan ju hålla tummarna att det blir riktigt bra. Vem vet vad det kan leda till? Kanske man kan hoppas en mindre upplaga till sälj om det blir riktigt bra?

Jag la nyss en beställning på ett WASD Keyboard och håller verkligen tummarna för att trycket jag valde blir nice.

Ser fram emot en större uppdatering snart.

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

...
Mål:
Viktigaste målet: Tillverka ett tangentbord med Konstruktören i fokus. Det ska vara kompakt utan att tappa funktionalitet eller bekvämlighet och på så vis ge mer plats på skrivbordet.
Mindre viktiga mål: Testa olika modifikationer av tangentswitchar samt få till dugliga tryck på keycaps.
Eventuella mål: Starta ett groupbuy från Signature Plastics med ISO layout som default plus några modpacks med flera val och storlekar så att paketen passar fler än bara mig med mina speciallösningar.

Syfte:
Lösa problematiken med platsbrist, lära mig nya saker på vägen som tex programmering av firmware till kontrollern, möjligen testa på olika metoder att trycka tecken på keycaps.
...

Tycker inte att "Ett tangentbord med Konstruktören i fokus" och platsbrist hör riktigt ihop, du löser platsbristen men jag skulle arbeta långsammare med ett sånt tangentbord.
Jag skulle ha städat på skrivbordet och skaffat mej ett tangentbord alternativt bygga ett som underlättar arbetet med vissa program som G19 eller SpacePilot Pro

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatAssCartmaN:

Tycker inte att "Ett tangentbord med Konstruktören i fokus" och platsbrist hör riktigt ihop, du löser platsbristen men jag skulle arbeta långsammare med ett sånt tangentbord.
Jag skulle ha städat på skrivbordet och skaffat mej ett tangentbord alternativt bygga ett som underlättar arbetet med vissa program som G19 eller SpacePilot Pro

Alla tycker vi olika, detta är bara för mig själv och inget som ska säljas någonsin. En 3dmus används redan flitigt och macroknappar på musen kör jag med hela tiden.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".

Permalänk
Medlem

Dags att väcka liv i tråden igen efter semestern som tagit tankarna åt helt andra håll.
Det som händer nu är att jag till 99% har spikat layouten, jag har tänkt på den ett bra tag nu och känner att den kommer passa mej. Chassit har fått ny design och ny kontakt för tillverkning har tagits så med lite tur så blir det en beställning inom kort på en mountingplate i rostfritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Ivägskickat för skärning, inga fler ändringar tillåtna på layout

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visste inte att du byggde det här. Men det finns några bra GB du bör kolla in på DeskThority.

Keycaps, snygga som fan, svensk layout finns som val. Har sålts en gång tidigare och detta är andra omgången som inte dragit igång ännu. kolla in den.
http://deskthority.net/group-buys-f50/preparing-granite-round...

Stabalizers(Stöd?) för långa knappar, du får snabba dig, slutar imorgon, han säljer även billiga PCB(15€) med svarta brytare=billiga svarta brytare:
http://deskthority.net/group-buys-f50/cherry-stabilizers-t843...

Brytare, säljs av 7bit på forumet. Har själv köpt en del grejer från honom och har aldrig varit problem, inom EU så ingen tull ;):
http://deskthority.net/group-buys-f50/cherry-mx-taking-pre-or...

Ytterligare keycaps, tyvärr bara rester kvar från orginal group buy:en:
http://deskthority.net/group-buys-f50/doubleshot-replacements...

Kolla in den här tråden också, mycket matnyttigt för dig:
http://deskthority.net/workshop-f7/workshop-threads-of-intere...

Permalänk
Medlem

Tack Beltet, mycket bra tips där!

Costar stabilizers, switchar, olika fjädrar, stickers, luuuube, teensy 2 har jag redan liggandes hemma som bara väntar på att få en plate att bo i=).

Den sista länken ska jag lusläsa när jag får tid och keycaps är alltid intressant att kika vidare på. Problemet i mitt fall är att det blir svårt att hitta några som passar till 100% såvida jag inte trycker upp dom själv på något vis. Jag kommer ha en egen uppsättning av macron och lager och vill gärna printa lite specialtecken på både top och framsida på keycapsen. Förmodligen blir det någon form av transferpapper liknande gnuggisar man hade som liten men det skulle vara grymt om jag lyckades göra mig en egen station för dye-sublimation transfer vacuum printing. Mig veterligen så finns det bara en snubbe i scenen som gör detta privat idag.

Sen kanske det är på tiden att slänga upp detta bygge på DT också, hehe.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tror de kommer bli totalt sjukt grymt! Vill oxå ha! Skulle gärna köpa ett

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Tack Beltet, mycket bra tips där!

Costar stabilizers, switchar, olika fjädrar, stickers, luuuube, teensy 2 har jag redan liggandes hemma som bara väntar på att få en plate att bo i=).

Den sista länken ska jag lusläsa när jag får tid och keycaps är alltid intressant att kika vidare på. Problemet i mitt fall är att det blir svårt att hitta några som passar till 100% såvida jag inte trycker upp dom själv på något vis. Jag kommer ha en egen uppsättning av macron och lager och vill gärna printa lite specialtecken på både top och framsida på keycapsen. Förmodligen blir det någon form av transferpapper liknande gnuggisar man hade som liten men det skulle vara grymt om jag lyckades göra mig en egen station för dye-sublimation transfer vacuum printing. Mig veterligen så finns det bara en snubbe i scenen som gör detta privat idag.

Sen kanske det är på tiden att slänga upp detta bygge på DT också, hehe.

Eller så går du den enkla vägen med custom keycaps:
http://deskthority.net/wiki/Relegendable_key

Har gjort det själv på mitt model M 122:
http://imgur.com/a/wnMpS
Det är OH papper för bläckskrivare, men om man nöjer sig med vit bakgrund så kan man ju köra vanligt papper. Men jag rekommenderar ett lite finare än vanligt 80g.

Kör du Teensy 2.0 eller Teensy++ 2.0?

Permalänk
Medlem

Det blir Teensy 2 i denna till att börja med, men det lutar åt att koppla på något extra för att få mer kraft att leka med så att jag i framtiden kan ha lite bakgrundsbelysning och även en vibrationsmotor inbyggt som ska agera taktil feedback vid lagerbyten eller vad som kommer att kännas givande helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har dom sagt när din plåt kommer? Sitter ivrigt och väntar.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hört något definitivt men hoppas på att få ett livstecken imorgon eller under nästa vecka. Jag sitter också ivrigt och väntar!;)

Tankarna har hunnit steget längre och det planeras för fullt för att få in lite LED belysning, inte för att det behövs utan för att jag vill lära mig lite mer om microkontroller och shift register. Jag har platsbrist som heter duga vilken är svår att lösa men om man ser till all den kunskap och hjälp som finns bland forumen och kontakter så ska nog inte tekniken vara något speciellt svårt hinder och det har dessutom gjorts förut.
Målet med en ev LED belysning är att kunna lysa upp olika kluster beroende på applikation, touch-fade läge samt konstant belysning. För er som har lite koll på läget så innebär detta alltså en lösning med en egen matris för LEDs och ett antal shift register kretsar som kopplas ihop med några få pinnar på Teensyn. Kanske är det för djupt vatten att ge sig ut på och kanske blir det en återvändsgränd att inse att jag behöver få ett pcb etsat och ytlödningsmonterat...eller så hittar jag möjligen en lösning...vi får se, än så länge har jag bara en idé/mål men jag vet inte hur jag ska komma dit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sorry för att det mest är uppdateringar i textformat men det mesta är på G bakom kulisserna och snart hoppas jag på att kunna visa lite fysisk progress!

Lite tur i oturen har nu lett till att materialet för chassit inte blir aluminium...det blir...håll i hatten:

ROSTFRITT!

Därmed ökas vikten på chassibiten från ca: 0,5kg till 1,8kg och namnet TANK kommer än mer till sin rätt. (tank som i engelskans stridsvagn)

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fortarande ingen plåt inom synhåll men jag ligger inte på latsidan för det.

I helgen Jag beställde en Teensy ++ 2 som kommer att ersätta Teensy 2.0 och ta mig från 25 till hela 46pins! Detta gör att jag kan bygga den perfekta matrisen på 6x17 och dessutom kommer jag ha en massor av pinnar kvar för skiftregistren för lysdioder och vem vet vad mer, nu är den enda begränsningen USBns strömtak på 500mA.
Jag fick också en fin video från min vän som hjälper mig med micro controllerna där han redan har gjort ett program för "touch'n'fade" effekten som jag är sugen på, om jag bara få hans tillåtelse att lägga upp den jag ska visa er;) Till dess kan jag bara säga ... Det är häftigt!

Visa signatur

Permalänk

gillar skarpt din ide!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

UPDATE!

(Update för att det känns lite som en milstolpe att kunna presentera nått nytt efter all text!;)..)

Ett litet klipp på en krets för LEDstyrning, Stort tack Peter för din hjälp och kunskap! Frågar man gemene-man så är det väl inget speciellt med några LEDs som tänds och släcks men för oss mer insatta i tangentbords och datorbyggarvärlden så tippar jag på att detta klassas som rätt så häftigt! Visst går det köpa färdiga tangentbord idag med stroboskops-epilepsi-julgrans-disco-dunka-dunka-ljus men att se detta demo och få ett klartecken på att det går att installera i ett eget bygge är något alldeles speciellt. Antar att svårigheten blir att komma på väl avvägda effekter för att hålla det på en mogen nivå (läs : det blir nog myrornas krig i slutändan för att jag kan).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av euf0ria:

UPDATE!

(Update för att det känns lite som en milstolpe att kunna presentera nått nytt efter all text!;)..)

https://www.youtube.com/watch?v=q_Rq5RtNolk&feature=youtu.be

Ett litet klipp på en krets för LEDstyrning, Stort tack Peter för din hjälp och kunskap! Frågar man gemene-man så är det väl inget speciellt med några LEDs som tänds och släcks men för oss mer insatta i tangentbords och datorbyggarvärlden så tippar jag på att detta klassas som rätt så häftigt! Visst går det köpa färdiga tangentbord idag med stroboskops-epilepsi-julgrans-disco-dunka-dunka-ljus men att se detta demo och få ett klartecken på att det går att installera i ett eget bygge är något alldeles speciellt. Antar att svårigheten blir att komma på väl avvägda effekter för att hålla det på en mogen nivå (läs : det blir nog myrornas krig i slutändan för att jag kan).

Nu har du redan en bräda och hårdvara att programmera med, men det finns ett annat alternativ som kan funka för just den där fading-effekten du visar upp.
Jag tror även du kan klara dig med en stor kondensator i kretsen också om man är lite smart med kopplingen, nackdelen är då att om man trycker flera knappar samtidigt så kommer de slockna i olika hastighet beroende på antalet lyssnade LEDs, t.ex en LED tar 1 sekund att slockna helt, 2 LEDs tar 0,5 sekunder osv. Enkelt nog för att 2 LEDs drar dubbelt så mycket effekt som 1 LED. Men det är ett roligt alternativ om allt inte skulle gå ditt du vill.

Permalänk
Medlem

Intressant, fast nej nej, tänk större!!!

I det fallet skulle jag ju begränsa mig till enbart en sådan effekt och det vill jag inte. Jag ska ha belysning för 100%/kluster/programbaserat/lagerbaserat och lull lull effekter som touch´n´fade. Det finns ingen annan utväg än dediketade chip till det, det blir enkelt att koppla och programmeringen får jag ju hjälp med.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av euf0ria:

Intressant, fast nej nej, tänk större!!!

I det fallet skulle jag ju begränsa mig till enbart en sådan effekt och det vill jag inte. Jag ska ha belysning för 100%/kluster/programbaserat/lagerbaserat och lull lull effekter som touch´n´fade. Det finns ingen annan utväg än dediketade chip till det, det blir enkelt att koppla och programmeringen får jag ju hjälp med.

STÖRRE FICK DET BLI!
https://www.youtube.com/watch?v=OqeMGkyei1Q

Nej men skämt-o-sido. Jag misstänkte att det var mer än fade du ville ha när du drog fram en mikrokontroller. Man kan ha mycket skoj med en sådan... det minns jag när jag gick physical prototyping kursen på MAH.

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Fick info från min vän som hjälper mig med tillverkning att materialet för chassit är insamlat, LDX rostfritt stål ;)!
Han skickade även denna bild som visar en första provfräsning av loggan till fronten:

Jag kommer inom kort att lägga upp lite renderingar på chassit så att ni får se hur det är tänkt, min tanke är även att låta er komma med lite feedback och mothugg för att på så vis upptäcka detaljer som jag själv har missat/blivit hemmablind för. Det vore dumt att låta en miss i designen slinka med till produktion för det kan vi ju bara inte tillåta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer lite renderingar för att visa chassit i dagsläget, lämna gärna en kommentar på designen! Jag lyssnar noga om någon skulle hitta något som verkar tokigt eller om någon undrar över hur jag tänkt kring någon detalj.

som synes har jag gjort två försänkningar som ska husera Teensy ++2 samt de framtida kontrollerchippen för LEDstyrning (LEDchip under mellanslagstangenten

Här vill jag bara visa insidan, det är 3mm mellan switchens undersida och chassits insida. Jag planerar att köra med tunn kabel till elektroniken och förslagsvis använda en uppstyckad nätverkskabel och dess ledare. Det är ju bara svaga signaler som ska gå igenom dessa ändå.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av euf0ria:

Här vill jag bara visa insidan, det är 3mm mellan switchens undersida och chassits insida. Jag planerar att köra med tunn kabel till elektroniken och förslagsvis använda en uppstyckad nätverkskabel och dess ledare. Det är ju bara svaga signaler som ska gå igenom dessa ändå.

Du har alltså inte tänkt att ha ett kretskort utan dra kabel till alla anslutningar ? i så fall lär du inte få plats med "delad" nätverkskabel, den är ändå rätt grov, kretskort hade väl varit trevligt men annars kan du kanske kolla på virtråd.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20186

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kretskort har faktiskt aldrig varit aktuellt för detta bygget men visst skulle de vara det snyggaste! Tanken har ju slagit mej tidigare men det är ett kunskapsområde som jag inte behärskar samt inte har några som helst kontakter inom för att få till en producering så det kom aldrig vidare från tankestadiet.

Gällande punk till punklödning så har jag har inga tvivel om att det får plats, mer än att det kommer bli lite tajt och att jag redan nu planerar att vika alla ben på switcharna för att få en mer platt kabeldragning. Virtråd är ett bra tips, tackar! TP-kabelns trådar är inte så hiskeligt tjocka de heller och har en ledare på Ø0,405mm plus hölje...gissar på att de är strax under 1mm iaf.

Kolla på dessa två scratchbyggen så ser ni att det är fullt möjligt att få plats med kablar för både switchar och leds på de ynka ca: 3mm tillgodo. Det finns ju dessutom gott om plats mellan switcharna för kopplingstråd och de enda som är ivägen är skruvtornen som jag får leda mig runt.

http://imgur.com/a/tRnFY

http://imgur.com/a/sWuH1

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske finns nån som kan designa ett kort åt dig, det är ju inte så svårt att tillverka kort styckvis idag i "prototypmaskiner" i princip bara skriva ut dem från cadfilen om designen är klar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns det säkert men jag ser inte punkt till punktlödning som ett problem pga av att det har varit planen från början. Det blir absolut inte pcb denna gången men jag beställde en monteringsplåt extra från lasern så det finns alltid en rev 2 att bygga vid senare tillfälle.;-) Du får gärna komma med förslag på firmor som kan hjälpa mig då! Vid det senare tillfället är det isåfall likabra att skippa Teensy helt och hållet och istället gå direkt på microcontrollern som då löds direkt på ett och samma bcp som huserar plats åt både switchar, rgb led och nödvändiga komponenter... Plus usb-hub, extern strömförsörjning samt en dac av något slag för att kunna driva hörlurar direkt i tangentbordet.

Tillbaka till ämnet:
Chassit som sådant? Tråkigt eller helt ok? Vad känner ni läsare? Själv är jag rätt hemmablind just nu.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av euf0ria:

Det finns det säkert men jag ser inte punkt till punktlödning som ett problem pga av att det har varit planen från början. Det blir absolut inte pcb denna gången men jag beställde en monteringsplåt extra från lasern så det finns alltid en rev 2 att bygga vid senare tillfälle.;-) Du får gärna komma med förslag på firmor som kan hjälpa mig då! Vid det senare tillfället är det isåfall likabra att skippa Teensy helt och hållet och istället gå direkt på microcontrollern som då löds direkt på ett och samma bcp som huserar plats åt både switchar, rgb led och nödvändiga komponenter... Plus usb-hub, extern strömförsörjning samt en dac av något slag för att kunna driva hörlurar direkt i tangentbordet.

Tillbaka till ämnet:
Chassit som sådant? Tråkigt eller helt ok? Vad känner ni läsare? Själv är jag rätt hemmablind just nu.

Du har inte tänkt att göra bygget som open hardware och släppa alla filer när det är klart ?
Det borde ju gå att få hjälp av nån som kan designa ett pcb då, när det gäller ljud så bode ju en Odac och kanske en O2 passa bra, Odac är ju usb driven men O2 kräver egen nätdel men det också att pilla ihop en annan hörlursförstärkare men usb drivet är en stor begränsning om det ska vara bra ljud, Odacen är däremot väldigt bra och open hardware, den är ytmonterad så den kommer som färdigmonterat kretskort och borde inte vara omöjlig att bygga in i ett tangentbord
Genomgång av O prylarna:
http://nwavguy.blogspot.se
Köpa kort:
http://www.headnhifi.com/diy-kits/odac-board
Den är inte jätteliten (men inte så stor heller) men jättebra och det borde vara möjligt att packa in det i ett tangentbord och O2 skulle man kanske kunna ändra lite på tex med en bra digital volymkontrollkrets och sen integrera på ett pcb om man designar ett eget så det vore ju nått inför en "V2"

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av euf0ria:

Renderingarna tycker jag är absurt snygga, det kan verkligen bli snyggt när det är klart.

Permalänk
Medlem

Ny vecka, ny milstolpe...(Woho!)

Ikväll har jag skickat iväg cadfiler för tillverkning av chassi samt fötter.

Små förändringar hat gjorts sedan sist, två avfasningar tillkom utvändigt på toppen-/botten-kanten och sen har jag småpillat lite med tjocklekar härochvar. Viktmässigt landar chassibiten på 1,75kg.

Nu känns det spännande på riktigt! Det är samtidigt ytterligare en sten som lyfts av axlarna och en cadmodell mindre att tänka på=)

Visa signatur