Driva webbserver hemifrån med hjälp av en Raspberry PI

Permalänk
Medlem

Driva webbserver hemifrån med hjälp av en Raspberry PI

Tjena!

I takt med att mitt webbhotell börjar löpa ut, och då jag inte har råd att betala för ännu ett år så tänkte jag testa på att driva min webbserver hemifrån med hjälp av en Raspberry PI som jag köpt in sedan tidigare.

Jag har aldrig drivit en webbserver förut, och därav undrar jag lite hurvida det finns några säkerhetsrisker. Vad finns det för risker jag ska undvika? Jag kommer driva servern på mitt internet som hela min familj använder, så jag vill inte att något ska gå fel.

Så, jag behöver helt enkelt bara lite tips och tricks som jag kan använda mig av, samt vad finns det för säkerhetsrisker som jag måste undvika?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Att sätta upp en server innebär alltid risker speciellt om du ska dela ipnummer med övrig datatrafik, dels kan servern bli hackad men om du blir utsatt för en ddos attack så dör ju er uppkoppling för allt annat också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Denna sida går igenom lite säkerhetspunkter som kan vara bra att tänka på.

http://mattwilcox.net/archives/setting-up-a-secure-home-web-s...

Permalänk
Medlem

Ett tips är att använda dig av en dynamisk dns som kopplar din aktuella IP mot en subdomän. Finns tjänster för detta, typ No-IP. De flesta ISPs erbjuder inte fasta IP-adresser så detta kan vara ett bra första steg.

Därefter kan du koppla på en vanlig domän mot denna subdomän. För att skydda dig mot DDOS-attacker och liknande kan du gå via ett CDN (Content Delivery Network) typ CloudFlare som har skydd mot sådant. Att använda ett CDN har även andra fördelar eftersom de cachear statiskt innehåll på din sida. Detta är speciellt nyttigt för dig om du hostar sidan hemma på en lite trög burk och där anslutningen kanske inte är top notch.

Jag hostar själv ett par sidor på min Raspberry hemma.

Permalänk
Medlem

https://www.citynetwork.se/city-network/arets-i-sarklass-bast...

10:- i månan första året, känns som att dom 120:- kronorna lätt är värt tiden det kommer ta att sätta upp nått själv? Ingen permanent lösning men ett år är ju alltid ett år.

Permalänk
Medlem

När jag satte upp min webbserver på Raspberry Pi förra året så skrev jag lite anteckningar om hur jag löste vissa saker. Jag har nu slängt upp dessa anteckningar på en webbsida och hoppas det kan hjälpa någon. Jag har bland annat skrivit guider om hur man installerar Nginx, MariaDB, PHP, Wordpress och GetSimple som är ett lättdrivet CMS som lämpar sig rätt bra för Raspberry Pi.

Kolla in min sida om Raspberry Pi.

Permalänk

Du borde kanske titta på arkoOS vilket till min kunskap klarar av att driva just detta. Med arkOS så kan du enkelt kontrollera din Raspberry Pi genom ett webbgränssnitt. Du kan installera MarinaDb och andra verktyg som kan visa sig användbara. Har bara testat väldigt lite ännu men det verkar väldigt naja om jag får säga det själv.

https://arkos.io