Intel Bay Trail (Gigabyte GA-J1800N-D2H)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpankMan:

Fick svar på en fråga jag skickat till Gigabyte och fick tillbaka en dropboxlänk till en ny bios (F4d). Tänkte att den kanske löser sleep men efter uppdatering till den får jag ingen signal via HDMI alls. Hjälpte inte att rensa CMOS heller så fick nedgradera till F3 igen.

okej, men är det så viktigt att sätta den i sleep mode då? tar ju nästan ingenting idle ändå
10 watt typ?

Permalänk
Medlem

Jag använder sleep hela tiden, mest för att få tyst på agget och chassifläkten i mina burkar (som har normal TDP) även om de är ganska tysta. Men kompisen som ska ha datorn verkade inte bry sig om sleep så han får den imorgon. Men det stör mig ändå att leverera en dator där en sån funktion inte fungerar (kanske mer också därför att varit så mycket annat strul med att få igång allt). Att sen avrunda med en biosuppdatering som inte ger signal via HDMI lämnar ju tyvärr en bitter eftersmak. Nu kan det ju mycket väl vara fel på det ex kompisen köpt men jag tycker mer det verkar som kortet och programvaran inte är ordentligt testad och färdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Någon som fått det att lira via sin förstärkare?

Har en Yamaha ny förstärkare och ALLT fungerar genom den utom denna dator känns som någon inställning som är fel för fungerar om jag kör en kabel direkt till tvn.

/Robin

Fick samma problem när jag bytte dator. Med den nya ville det inte funka via receivern men det var inga problem när jag kopplade direkt till tv. Fick det osannolika tipset att byta till en ny kabel. Sagt och gjort. Det funkar nu strålande

Permalänk
Medlem

Update på GIGABYTE GA-J1900N-D3V...
Nu är den lilla rakaren färdig för tvtittande..
Men moderkortet i sig va nog det mest lustiga jag sysslat med.
Bios crash efter bios crash.. minnes fel (blåruta) i och vid installation av win 7 (win8 gick smärtfritt)
Win 7 gick bara att installa vid update av bios, och som sagt crash efter annan och update av dito hela jävla tiden.
Men när den väl går, spelar den upp HD material från nätet utan problem.
Spel ref.. dirt 3 på low, 15 fps

Tack o hej leverpastej:)

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldakin:

Fick samma problem när jag bytte dator. Med den nya ville det inte funka via receivern men det var inga problem när jag kopplade direkt till tv. Fick det osannolika tipset att byta till en ny kabel. Sagt och gjort. Det funkar nu strålande

Jag provade 3 olika kablar från olika tillverkare och två förstärkare Onkyo och JVC samt alla dess 10st ingångar utan framgång

/R

Permalänk
Skrivet av Roxxer:

Update på GIGABYTE GA-J1900N-D3V...
Nu är den lilla rakaren färdig för tvtittande..
Men moderkortet i sig va nog det mest lustiga jag sysslat med.
Bios crash efter bios crash.. minnes fel (blåruta) i och vid installation av win 7 (win8 gick smärtfritt)
Win 7 gick bara att installa vid update av bios, och som sagt crash efter annan och update av dito hela jävla tiden.
Men när den väl går, spelar den upp HD material från nätet utan problem.
Spel ref.. dirt 3 på low, 15 fps

Tack o hej leverpastej:)

Återstår att se hur mitt kort beter sig, beställde ett likadant idag från Dustin som ska få ersätta min gamla Atom 510 tillsammans med DDR2

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Återstår att se hur mitt kort beter sig, beställde ett likadant idag från Dustin som ska få ersätta min gamla Atom 510 tillsammans med DDR2

Om jag ska jämföra det med ett atom 2700 kort så springer GA-J1900N rundor runt det:)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roxxer:

Om jag ska jämföra det med ett atom 2700 kort så springer GA-J1900N rundor runt det:)

Är F2 det senaste till J1900N kortet också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

F3 är senaste till J1800

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Japp.. win7 funkar inte att installa utan upgrade till den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klarar den av Viaplay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxer83:

Klarar den av Viaplay?

Det ska den göra. Jag prova bara kanal5 och telia/play.
Men där kör jag HD

Visa signatur

Permalänk

Precis fått hem mitt GIGABYTE GA-J1900N-D3V och det funka klockrent från start. Inga som helst problem att installera det tillsammans med minnen från siba och en samsung evo 120gb. Nu tänkte jag byta bios men det går segt att skapa en bootbar usb....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Jag provade 3 olika kablar från olika tillverkare och två förstärkare Onkyo och JVC samt alla dess 10st ingångar utan framgång

/R

Provade 3 olika HDMI kablar här också. HDMI > DVI funkar. Men HDMI -> HDMI via förstärkare eller direkt till TV funkar inte alls, skärmen reagerar inte ens på signalen. Jag har höllt på med detta moderkortet snart i 1 vecka. BIOS F3 hjälpte lösa HDMI > DVI för det funkade inte alls innan.
Har även satt CSM Enabled. Video på Legacy only i BIOS;et.

Har aldrig varit med om en sånt här skit moderkort, där man slösat och ägnat tiden åt att få en fungerande HTPC.
De som tänkt köra HDMI KÖP ABSOLUT INTE DETTA MODERKORTET. RMA 1% kommer jag nog aldrig köpa. Detta är en ofullständig produkt, som gigabyte ville vara först ute med RIKTIGT Beta-moderkort, om man ens kan kalla det. Blir en MSI J1800 utan tvekan när den kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Provade 3 olika HDMI kablar här också. HDMI > DVI funkar. Men HDMI -> HDMI via förstärkare eller direkt till TV funkar inte alls, skärmen reagerar inte ens på signalen. Jag har höllt på med detta moderkortet snart i 1 vecka. BIOS F3 hjälpte lösa HDMI > DVI för det funkade inte alls innan.

Har aldrig varit med om en sånt här skit moderkort, där man slösat och ägnat tiden åt att få en fungerande HTPC.
De som tänkt köra HDMI KÖP ABSOLUT INTE DETTA MODERKORTET. RMA 1% kommer jag nog aldrig köpa. Detta är en ofullständig produkt, som gigabyte ville vara först ute med RIKTIGT Beta-moderkort, om man ens kan kalla det. Blir en MSI J1800 utan tvekan när den kommer ut.

otur funkar utmärkt för mig

Permalänk
Medlem

Jag väntar tålmodigt på ASUS, känns säkrast.

Permalänk
Skrivet av stanikz:

Just hdmi och reciever är annars det som brukar ligga bakom hdmi-problemen. Har ägt ett 10-tal olika recievers utav olika märken och fabrikat (Onkyo, Yamaha, Marantz, HK, Pioneer etc). Gemensamt för alla var att de alla strulade med hdmi. Man fick fibbla som bara den med det. Ibland hjälpte det att starta prylarna i en viss ordning. Detta är ett vanligt problem med recievers tyvärr. Handshake-problem. Alla recievers jag testat har haft problem med hdmi. (ex Onkyo SR606, HK AVR-255, Marantz SR-6004/SR-5003 osv). Det är egentligen bara min förra reciever och min nuvarande där hdmi äntligen fungerar korrekt. (förra recievern var en Yamaha RX-V771, nuvarande Marantz SR-5008). Sämst var nog Onkyo SR606 där hdmi typ inte fungerade alls. De andra kunde man få igång om man micklade lite som sagt.

Så att Du inte fått till det med hdmi ser jag som trist, men inte ovanligt tyvärr. Men du borde fått till hdmi direkt till tvn, förutsatt att du inte har en undermålig HDMI-kabel. (hade en sådan också. dyr var den dessutom. när jag plockade isär den så visade det sig att skärmen gick inte 360 grader runt som det ska, utan något skarvat skit). Köpt på hifi-klubben dessutom för ca 1000kr.. Biltemas hdmi är helslutna 360 grader förresten. Så de kan jag rekommendera. Billigt också.

Förstår dock din frustration. Har själv köpt en intel NUC som jag är grymt nöjd med. Sitter en i3 i, en mobil sådan iofs, men tillräckligt rapp för htpc. Hade varit grymt intressant att höra/läsa om när någon får tag i J1900 för att se om problemen kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Jag väntar tålmodigt på ASUS, känns säkrast.

Något nytt om När Asus kommer med sina kort?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Just hdmi och reciever är annars det som brukar ligga bakom hdmi-problemen. Har ägt ett 10-tal olika recievers utav olika märken och fabrikat (Onkyo, Yamaha, Marantz, HK, Pioneer etc). Gemensamt för alla var att de alla strulade med hdmi. Man fick fibbla som bara den med det. Ibland hjälpte det att starta prylarna i en viss ordning. Detta är ett vanligt problem med recievers tyvärr. Handshake-problem. Alla recievers jag testat har haft problem med hdmi. (ex Onkyo SR606, HK AVR-255, Marantz SR-6004/SR-5003 osv). Det är egentligen bara min förra reciever och min nuvarande där hdmi äntligen fungerar korrekt. (förra recievern var en Yamaha RX-V771, nuvarande Marantz SR-5008). Sämst var nog Onkyo SR606 där hdmi typ inte fungerade alls. De andra kunde man få igång om man micklade lite som sagt.

Så att Du inte fått till det med hdmi ser jag som trist, men inte ovanligt tyvärr. Men du borde fått till hdmi direkt till tvn, förutsatt att du inte har en undermålig HDMI-kabel. (hade en sådan också. dyr var den dessutom. när jag plockade isär den så visade det sig att skärmen gick inte 360 grader runt som det ska, utan något skarvat skit). Köpt på hifi-klubben dessutom för ca 1000kr.. Biltemas hdmi är helslutna 360 grader förresten. Så de kan jag rekommendera. Billigt också.

Förstår dock din frustration. Har själv köpt en intel NUC som jag är grymt nöjd med. Sitter en i3 i, en mobil sådan iofs, men tillräckligt rapp för htpc. Hade varit grymt intressant att höra/läsa om när någon får tag i J1900 för att se om problemen kvarstår.

Jag provade med ytterliggare 2 kablar alltså koppla direkt TVn's HDMI till HTPCn hjälpte inte alls. Alltså även om bilden inte visar något så ska ju skärmen reagera på att datorn t.ex när man startar, genom att skärmen blinkar en/antal gånger men inte en smack. Sten död. Jag är 99,99 på att flesta Gigabytes moderkort av denna modellen strular, de som har löst problemet är dem lyckliga och ;).

Permalänk
Medlem

Många i komentarerna på tomshardware är lite skeptiska till celeron och filmtittning. Även jag. Eller ska det fungera bra? Orkar den med tyngre filmer?

http://www.tomshardware.com/news/asus-j1800i-c-bay-trail-moth...

Tänker på den asusen bl.a.

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Jag är 99,99 på att flesta Gigabytes moderkort av denna modellen strular, de som har löst problemet är dem lyckliga och ;).

Mitt första exemplar strulade så det är ju helt klart så att det finns problem, men mitt andra exemplar har fungerat felfritt kopplad med hdmi till en receiver - tror att det är ditt exemplar det är fel på och att du borde byta ut det.

Skrivet av jolle1:

Många i komentarerna på tomshardware är lite skeptiska till celeron och filmtittning. Även jag. Eller ska det fungera bra? Orkar den med tyngre filmer?

http://www.tomshardware.com/news/asus-j1800i-c-bay-trail-moth...

Tänker på den asusen bl.a.

Inga som helst problem med filmuppspelning, jag har testat de "tyngsta möjliga" filerna i 1080p (bla full blu-ray iso 3d och 2d) utan problem och högre upplösning än 1080p (4k) är ju inte aktuellt eftersom kortet inte kan skicka ut mer än 1080p via hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Inga som helst problem med filmuppspelning, jag har testat de "tyngsta möjliga" filerna i 1080p (bla full blu-ray iso 3d och 2d) utan problem och högre upplösning än 1080p (4k) är ju inte aktuellt eftersom kortet inte kan skicka ut mer än 1080p via hdmi.

Hur stora mkv har du provat?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

Jäkla oro om vad det klarar o inte klarar, min surfplatta Toshiba Encore med sämre specad atom processor klarar full bluray på 40gb via XBMC utan att svettas. En mobiltelefon klarar att spela upp 1080p idag. En Bluray spelar för 500kr klarar också av uppspelningen. En J1800 klarar allt utom 4K utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Hur stora mkv har du provat?

Som nisselask påpekar är det inga problem - den klarar även de "största" mkv-filerna.

3D BD.ISO är mer krävande än de största mkv-filerna man kan hitta.

Permalänk
Medlem

Börjat snegla mer mot J1900 nu med nästan dubbla cpu-prestandan, vill vara säker på att tjänster som Viaplay fungerar tillexempel. Hade tänkt köpa Asus J1800 först men de verkar inte komma med ett J1900 kort, snubblade över detta som ser bra ut:http://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900B-ITX/ J1900 och verkar även finnas en version med optisk ut vilket kan vara bra att ha, gäller bara att hitta någon återförsäljare då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Börjat snegla mer mot J1900 nu med nästan dubbla cpu-prestandan, vill vara säker på att tjänster som Viaplay fungerar tillexempel. Hade tänkt köpa Asus J1800 först men de verkar inte komma med ett J1900 kort, snubblade över detta som ser bra ut:http://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900B-ITX/ J1900 och verkar även finnas en version med optisk ut vilket kan vara bra att ha, gäller bara att hitta någon återförsäljare då...

Hittar den verkligen ingestans...

Visa signatur

En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Hittar den verkligen ingestans...

Finns i flera tyska butiker, hittade även Asus J1800 i lager på amazon.de och här: http://direkt.jacob-computer.de/_artnr_1980170.html?ref=109
Asrock-kortet hittade jag bland annat här: http://direkt.jacob-computer.de/_artnr_1983725.html?ref=109, versionen med optisk utgång hittade jag länkar till här: http://www.heise.de/preisvergleich/asrock-q1900-itx-a1102397....

Permalänk

Köpte på mig ett Gigabyte J1800 och slängde ihop en liten HTPC. Det enda som krävde lite tankeverksamhet var uppgraderingen av BIOS men efter att ha följt instruktionerna på sidan 2 i denna tråd så var det inga problem.
Fick inget ljud via HDMI först men efter uppgradering av drivrutinerna från Gigabytes hemsida fungerade det fint.

Jag skrev en liten utförligare beskrivning på min blogg: http://beijer.surfbox.se/?p=287

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Finns i flera tyska butiker, hittade även Asus J1800 i lager på amazon.de och här: http://direkt.jacob-computer.de/_artnr_1980170.html?ref=109
Asrock-kortet hittade jag bland annat här: http://direkt.jacob-computer.de/_artnr_1983725.html?ref=109, versionen med optisk utgång hittade jag länkar till här: http://www.heise.de/preisvergleich/asrock-q1900-itx-a1102397....

Automatiskt finns bara andra länder som polen, uk, tyskland. Tror du dom skickar hit om man skriver till dom?

Visa signatur

En dag i taget.

Permalänk
Medlem

Har handlat grejor från Jacob-computer tidigare utan problem. Problemet är väl om man skulle behöva reklamera, har sluppit det hittils.