Intel Bay Trail (Gigabyte GA-J1800N-D2H)

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Tror inte att det är någon som har MSI-kortet ännu.

I nuläget verkar det som om det kommit en batch med kort från Gigabyte, typ 30-50st fördelade till Dustin och Inet som tog slut ganska snabbt.

Kortet från MSI har inte dykt upp i någon svensk butik ännu.

Nästa leverans verkar vara 13 Mars, då får komplett (förhoppningsvis) kort från både Gigabyte och MSI.

Tjena,

så komplett har beställt in en batch också då? Jag pratade med vår lokala datorbutik och han fick fram leveransdatum 16 Mars. 13 Mars låter ju såklart bättre, är det info ifrån Komplett eller?

HDMI bekymret låter ju riktigt märkligt, säkerligen något problem med BIOS eller dålig batch. Såklart är meningen att den ska fungera, så det tror jag inte man behöver oroa sig för. Jag kommer köpa så fort den finns i lager igen.

/A

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av bablefish:

Har någon lyckats boota något icke UEFI baserat på detta moderkort. Fick hem mitt igår och försöker jag boota något "legacy" (t.ex. OpenElec, Windows 8 i legacy mode) så bootar bara moderkortet om efter ett par sekunder. Däremot Windows 8.1 och Ubuntua 13.10 i UEFI läge funkar bra.
Då jag tyckte att detta känns som ett bios fel (det finns en setting i bios för legacy boot under "CSM settings") skickade jag ett ärende till Gigabytes support. Fick dock tillbaka av dem:

the only supported OS by this motherboard is Windows 8 and 8.1

There is however a note at the bottom of the downloads page:
"Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors' website or 3rd party website."

We do not provide support for any other OS than what is stated as supported by the motherboard so unless you are having issues with Windows we cannot help you.

Jag kan väl säga att det svaret inte riktigt var det jag ville ha...
Det kan ju vara fel på mitt moderkort, men är det inte det och Gigabyte har denna attityden så är det nog tyvärr så att jag får returnera det och aldrig mer köpa någon produkt av Gigabyte

Hejsan.

Vi tillverkar ej drivrutiner utan det gör Intel, och det är alltså Intel som valt att inte ge officiellt stör för annan plattform i dagsläget. Det har inget med någon moderkortstillverkare att göra.

Svara gärna på ditt GGTS ärende med att du inte få igång booten även om du ändrat CSM.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan.

Vi tillverkar ej drivrutiner utan det gör Intel, och det är alltså Intel som valt att inte ge officiellt stör för annan plattform i dagsläget. Det har inget med någon moderkortstillverkare att göra.

Svara gärna på ditt GGTS ärende med att du inte få igång booten även om du ändrat CSM.

Tjena,

Infon verkar ju iaf finnas att det endast är Win8/8.1 som stöds, så jag ser inte något problem med det (Nu använder jag ju inte Linux, så kan vara därför) men när ni ändå är här inne och kommenterar, så varför inte kommentera uppgifterna ang. HDMI problemen? Det är uppenbarligen många som har problem med HDMI och känns som ett större problem än om folk inte kan använda Linux på kortet, när det står att det inte stöds....

Vad är det som är problem med HDMI, har ni någon lösning på det? Räcker det med en BIOS uppdatering eller ska korten skickas tillbaka.

Mvh
A

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av anonymsomfan:

Tjena,

Infon verkar ju iaf finnas att det endast är Win8/8.1 som stöds, så jag ser inte något problem med det (Nu använder jag ju inte Linux, så kan vara därför) men när ni ändå är här inne och kommenterar, så varför inte kommentera uppgifterna ang. HDMI problemen? Det är uppenbarligen många som har problem med HDMI och känns som ett större problem än om folk inte kan använda Linux på kortet, när det står att det inte stöds....

Vad är det som är problem med HDMI, har ni någon lösning på det? Räcker det med en BIOS uppdatering eller ska korten skickas tillbaka.

Mvh
A

Tjena.

Håller på att undersöka problemet med HDMI - tro mig, vi missar inget i denna tråden Generellt skulle jag inte påstå att det är ett "större problem" om man ser till antalet moderkort som är sålda, men så klart ska det inte vara problem! Ted återkommer med svar lite senare

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

Minnen

Skrivet av Fatmajk:

Det står iaf i manualen (sida 7) för GA-J1800N-D2H att det är 1.35V minnen som gäller.

Stödjer både och (DDR3/DDR3L).
"Support for DDR3/-L 1333 MHz memory modules"
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4881#sp

Se även :http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_bay-trail-series.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Tjena,

så komplett har beställt in en batch också då? Jag pratade med vår lokala datorbutik och han fick fram leveransdatum 16 Mars. 13 Mars låter ju såklart bättre, är det info ifrån Komplett eller?
/A

Av någon anledning så finns inte Komplett listat under prisjakts sida för kortet, men det finns i deras sortiment:

https://www.komplett.se/gigabyte-ga-j1800n-d2h/808646?cks=ASS...

Där ser man just nu: "40 st på väg in 13.mar.2014. Datumet är bekräftat."

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Av någon anledning så finns inte Komplett listat under prisjakts sida för kortet, men det finns i deras sortiment:

https://www.komplett.se/gigabyte-ga-j1800n-d2h/808646?cks=ASS...

Där ser man just nu: "40 st på väg in 13.mar.2014. Datumet är bekräftat."

Tack för infon!!

La en beställning nu, får hoppas att den går iväg direkt den 13:e så har man kanske tur och får den på fredag. För det måste väl vara så att de är beräknade in till Komplett och sedan för utleverans därifrån?

För nu när jag la beställningen så sjönk det till 39st på väg in...

Mvh
A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Tjena,

Infon verkar ju iaf finnas att det endast är Win8/8.1 som stöds, så jag ser inte något problem med det (Nu använder jag ju inte Linux, så kan vara därför) men när ni ändå är här inne och kommenterar, så varför inte kommentera uppgifterna ang. HDMI problemen? Det är uppenbarligen många som har problem med HDMI och känns som ett större problem än om folk inte kan använda Linux på kortet, när det står att det inte stöds....

Vad är det som är problem med HDMI, har ni någon lösning på det? Räcker det med en BIOS uppdatering eller ska korten skickas tillbaka.

Mvh
A

Känns oroväckande att fler som köpt detta kort inte får HDMI att fungera. Har precis beställt ett från Netonnet, men som det ser ut nu blir det omedelbar retur.

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av poeman:

Känns oroväckande att fler som köpt detta kort inte får HDMI att fungera. Har precis beställt ett från Netonnet, men som det ser ut nu blir det omedelbar retur.

Hejsan

Försök att alltid har lite perspektiv på hur många det är som "klagar" och hur pass många som skriver om kortet/har köpt kortet. Om alla kort har 1% RMA så har ju ett moderkort där vi sålt 1000st, 10st RMA ärende medan ett kort vi sålt 10st av kan ha 0. Så låt dig inte "luras" av det som skrivs. Oftast skriver man inte alls om man har något som fungerar, däremot skriver man massvis om man har problem. Ju fler kort vi säljer, ju fler kommer automatiskt att "klaga"

Hur som haver, jag har haft en dialog med en här på SweC vars problem försvinner efter BIOS uppdatering. Vi håller fort. på att undersöka varför detta problem uppstår, men rekommenderar dig att tanka F3 BIOS som jag skickar med i nedan länk:

http://www.gigabytenordic.com/wordpress/download/BIOS/J180ND2...

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen anledning att returnera kortet om det fungerar.

Jag kommer att få ett nytt exemplar under morgondagen som det förhoppningsvis inte är några problem med.

Om allt går bra kan jag posta lite testresultat under kvällen.

Permalänk

Hej,

Jag fick F3 biosen tidigare idag och har testat en hel del under eftermiddag kväll. Problemet med HDMI tycks vara på väg att lösas. Ställer man i biosen under advanced in:
CSM Support [Enabled]
Video [Legacy only]

så synkar videon perfekt på HDMI (har provat 1920x1080, 1368x768 på TV'ar samt 1600x1200 på en gammal bildskärm med en HDMI->DVI sladd).

När det gäller tidigare problem med att boota legacy operativsystem och t.ex. openelec så funkar det bra att boota på USB och installera OpenElec och även en del annat legacy jag provat. Har haft lite problem med att moderkortet inte hittar disken vid omboot, men det låter jag vara osagt om det är moderkortets fel eller om jag har en disk som börjar ge sig. Skall prova vidare med annan disk imorgon och får återkomma om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan

Försök att alltid har lite perspektiv på hur många det är som "klagar" och hur pass många som skriver om kortet/har köpt kortet. Om alla kort har 1% RMA så har ju ett moderkort där vi sålt 1000st, 10st RMA ärende medan ett kort vi sålt 10st av kan ha 0. Så låt dig inte "luras" av det som skrivs. Oftast skriver man inte alls om man har något som fungerar, däremot skriver man massvis om man har problem. Ju fler kort vi säljer, ju fler kommer automatiskt att "klaga"

Hur som haver, jag har haft en dialog med en här på SweC vars problem försvinner efter BIOS uppdatering. Vi håller fort. på att undersöka varför detta problem uppstår, men rekommenderar dig att tanka F3 BIOS som jag skickar med i nedan länk:

http://www.gigabytenordic.com/wordpress/download/BIOS/J180ND2...

Ur perspektivet att det verkar vara rätt stor andel som fått problem, utifrån vad jag förstår det en rätt liten batch, så känns det oroväckande. Det låter dock mycket bra att Gigabyte reagerar snabbt och verkar ha hittat en lösning. Tack för det!

Permalänk
Medlem

Tänk på att ledtiderna från fabrik är långa, så av samma anledning att man aldrig installerar skivorna som följer med ett moderkort så borde man uppdatera BIOS på ett kort som bygger på en "helt färsk" platform.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett nytt kort idag som fungerar utmärkt

Har gjort ett snabbt test med en 3D Blu-ray film (Avatar) för att se hur kortet presterar mot tidigare kort jag kört med - har uppdaterat första inlägget med lite resultat.

Helt klart det bästa kortet jag testat än så länge av de fläktlösa modellerna

Låg strömförbrukning, svalt men ändå snabbt och klarar gpu-accelererad 3D.

Det enda jag inte riktigt fått att fungerar ännu är HD-ljud (TrueHD/DTS-HD MA) men det är antagligen bara en inställningsfråga eller en uppdatering av någon drivrutin som behövs.

Permalänk
Medlem

Någon som kör Win7 med detta kort? Fick hem kortet och övrig hårdvara igår och suttit i timmar nu och försökt få in Win7. ACPI BSOD innan installations GUIn kickar igång. Bygger datorn åt en bekant som jag ogärna installerar Windows 8 för då jag troligen kommer få lägga ytterligare timmar på telefon support bara för det.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte några Win7 tips.

Jag kör själv med en Windows 8.1 trial (90dagar) som jag laddade hem från Microsofts hemsida och la in på en usb-sticka med ett verktyg från Ms.

PowerDVD13 som jag testar med är också en trialversion.

Ska göra lite mer tester i eftermiddag och försöka få igång HD-ljud (med HDMI-kabel kopplad till förstärkare)

Har testat lite Netflix-streaming både via Win8 appen och via Internet Explorer (HTML5) men var lite besviken på bildkvaliteten jämfört med AppleTV, men det kan vara någon inställning jag missat (?) - det verkade i vilket fall vara "SuperHD" jag körde.

Ska även streama lite 1080p.mkv via mitt eget nätverk, men det är ju en barnlek jämfört med att köra 3D Blu-ray så det ska ju inte vara några problem.

I förlängningen tänker jag mig att jag kommer köra XBMC från Linux på kortet och ska väl testa att lägga in Ubuntu, men först vill jag testa vad det klarar av och då är ju Windows 8 lite enklare att köra eftersom det ska fungera "officiellt"

Permalänk
Medlem

Varför inte hoppa upp på J1900 istället? 200kr extra för dubbelt så många kärnor känns värt det i de flesta situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Varför inte hoppa upp på J1900 istället? 200kr extra för dubbelt så många kärnor känns värt det i de flesta situationer.

Framförallt för att Gigabytes J1900-kort saknar HDMI, det har bara DVI och VGA. HDCP fungerar väl inte över DVI om jag minns rätt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Tbax:

Någon som kör Win7 med detta kort? Fick hem kortet och övrig hårdvara igår och suttit i timmar nu och försökt få in Win7. ACPI BSOD innan installations GUIn kickar igång. Bygger datorn åt en bekant som jag ogärna installerar Windows 8 för då jag troligen kommer få lägga ytterligare timmar på telefon support bara för det.

Vad ska datorn användas till? Som HTPC är Win8/8.1 riktigt nice faktiskt, nya gränssnittet gör sig riktigt bra på en TV. Ska den användas som surfdator/kontor till någon ovan så tycker jag Win8 går bort, men Win8.1 borde faktiskt gå, "startknappen" är tillbaka så det känns inte så läskigt för ovana användare (även fast den bara leder direkt till det nya gränssnittet ändå) Men går man direkt ut på vanliga skrivbordet, så jobbar man i princip där hela dagen. Så det är inte mycket skillnad ifrån Win7. Vill man kan man såklart jobba mycket i det nya gränssnittet, men änsålänge använder jag det enbart när jag ska söka, funkar riktigt bra, trycker bara på windowsknappen och sen börjar skriva det jag vill söka på, oavsett om det är filer/program/inställningar.

Men jag förstår om man tycker det är lite jobbigt att gå över, men som sagt, ska den användas som HTPC tycker jag helt klart att ni ska köra på Win8/8.1.

Jag får hem mitt kort idag, får se hur lätt jag får in min Win 8 pro licens på den, den är redan använd till en dator som krashat idag nämligen....

Mvh
A

Permalänk
Skrivet av tejpis:

Varför inte hoppa upp på J1900 istället? 200kr extra för dubbelt så många kärnor känns värt det i de flesta situationer.

Skrivet av zarkov:

Framförallt för att Gigabytes J1900-kort saknar HDMI, det har bara DVI och VGA. HDCP fungerar väl inte över DVI om jag minns rätt.

Samma anledning här, det är en HTPC jag ska bygga... eller ja ersätta moderkortet på min nuvarande. Så HDMI är smidigast, kommer inte behöva 4 kärnor till den ändå, så 200kr känns onödigt att lägga till just denna dator faktiskt. Då är minnena betalda istället

Men det är också enda anledningen, skulle jag byggt något annat än en HTPC hade jag tagit j1900 alla dagar i veckan, 4 kärnor och 2x NIC gör den väldigt lämplig som server t.ex.

Mvh
A

Permalänk
Medlem

@BIOS

Efter 10 timmar av strul har jag fortfarande inte fått igång HDMI på mitt kort. (får tacka Gigabyte då jag inte visste vad jag skulle göra på min onsdagskväll/natt... )
För visso så var några av dom bara att förstå att HDMIn inte fungerade.

Jag har inte lyckats installera @BIOS så att jag kan installera F3 bios'et, har provat allt jag hittat men har inte hittat någon länk till programmet från moderkortet sida. Så någon länk till programmet som funkar för Windows 8.1 är vad jag behöver.

/Henke

Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Hejsan

Försök att alltid har lite perspektiv på hur många det är som "klagar" och hur pass många som skriver om kortet/har köpt kortet. Om alla kort har 1% RMA så har ju ett moderkort där vi sålt 1000st, 10st RMA ärende medan ett kort vi sålt 10st av kan ha 0. Så låt dig inte "luras" av det som skrivs. Oftast skriver man inte alls om man har något som fungerar, däremot skriver man massvis om man har problem. Ju fler kort vi säljer, ju fler kommer automatiskt att "klaga"

Hur som haver, jag har haft en dialog med en här på SweC vars problem försvinner efter BIOS uppdatering. Vi håller fort. på att undersöka varför detta problem uppstår, men rekommenderar dig att tanka F3 BIOS som jag skickar med i nedan länk:

http://www.gigabytenordic.com/wordpress/download/BIOS/J180ND2...

Permalänk
Medlem

HDCP över DVI skall väl funka?

Permalänk
Skrivet av Khenke72:

Efter 10 timmar av strul har jag fortfarande inte fått igång HDMI på mitt kort. (får tacka Gigabyte då jag inte visste vad jag skulle göra på min onsdagskväll/natt... )
För visso så var några av dom bara att förstå att HDMIn inte fungerade.

Jag har inte lyckats installera @BIOS så att jag kan installera F3 bios'et, har provat allt jag hittat men har inte hittat någon länk till programmet från moderkortet sida. Så någon länk till programmet som funkar för Windows 8.1 är vad jag behöver.

/Henke

Hej,

Jag har inte någon länk till windows programmet, men jag kan åtminstone berätta hur jag gjorde.

1) Tanka ned HP's program för att göra en bootbar DOS USB pinne från http://www.sevenforums.com/tutorials/46707-ms-dos-bootable-fl...
2) Tanka ned F2 bioset från Gigabyte's hemsida - den innehåller DOS-flash utilityn - och packa upp den till din nyskapade USB pinne
3) Packa upp F3 biosen länkad här (http://www.gigabytenordic.com/wordpress/download/BIOS/J180ND2...) till din USB-pinne.
4) Redigera Autoexec.bat som du fick med när du packade upp F2 bioset så att den använder F3 bioset när du bootar (eller radera autoexec.bat och kör flashningen manuellt när du bootat på USB pinnen.
5) Boota från USB pinnen (du kan behöva ändra bootordningen i bioset för att boota från din usb pinne).

Permalänk
Skrivet av Khenke72:

Efter 10 timmar av strul har jag fortfarande inte fått igång HDMI på mitt kort. (får tacka Gigabyte då jag inte visste vad jag skulle göra på min onsdagskväll/natt... )
För visso så var några av dom bara att förstå att HDMIn inte fungerade.

Jag har inte lyckats installera @BIOS så att jag kan installera F3 bios'et, har provat allt jag hittat men har inte hittat någon länk till programmet från moderkortet sida. Så någon länk till programmet som funkar för Windows 8.1 är vad jag behöver.

/Henke

Hej Henke,

du kan hitta nedladdningar för all vår mjukvara här:
http://www.gigabyte.com/support-downloads/Utility.aspx

Jag har förberett en nedladdning till dig så du kan boota från en usb sticka och automatiskt uppdatera BIOS.
Du kan ladda ner filen här:
https://www.dropbox.com/s/bec08he0fzx4myz/J180ND2H-F3.rar

Följ delen i guiden som heter "VERSION 2 DOS" du hittar här och använd filen jag länka ovan så ska dina bekymmer förmodligen vara över.
http://www.gigabytenordic.com/wordpress/how-to-update-your-bi...

Ha en bra dag och tack för ditt tålamod!

Skrivet av bablefish:

Hej,

Jag har inte någon länk till windows programmet, men jag kan åtminstone berätta hur jag gjorde.

1) Tanka ned HP's program för att göra en bootbar DOS USB pinne från http://www.sevenforums.com/tutorials/46707-ms-dos-bootable-fl...
2) Tanka ned F2 bioset från Gigabyte's hemsida - den innehåller DOS-flash utilityn - och packa upp den till din nyskapade USB pinne
3) Packa upp F3 biosen länkad här (http://www.gigabytenordic.com/wordpress/download/BIOS/J180ND2...) till din USB-pinne.
4) Redigera Autoexec.bat som du fick med när du packade upp F2 bioset så att den använder F3 bioset när du bootar (eller radera autoexec.bat och kör flashningen manuellt när du bootat på USB pinnen.
5) Boota från USB pinnen (du kan behöva ändra bootordningen i bioset för att boota från din usb pinne).

Hej babelfish,

tack för att du delade med dig av en utmärkt liten guide.
Jag har nu lagt upp en färdig fil som jag gjorde på samma vis som du beskriver, härligt att se att du
kom på det själv, vi tänkte inte på att autoexec och efiflash inte följde med i filen vi länkade först.

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Men om moderkortet kan boota en DOS USB sticka så måste väl alla andra MBR OS också fungera?

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare om att HDMI är det bästa alternativet om man ska använda kortet för en HTPC.

Skrivet av poeman:

HDCP över DVI skall väl funka?

Personligen är jag även intresserad av HD-ljud och då fungerar (vad jag vet) ingenting annat än HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Vad ska datorn användas till? ..........

Det handlar helt enkelt om att jag inte orkar lägga tid på att snubben ska lära sig Windows8. Det står tom. i texten. Har du bekanta (eller bekantas bekanta) som ringer en om idiot saker som dom på 5sek kunnat googla fram men är för lata skulle du också dra dig för att installera Win8 på en dator som du ska lämna iväg till en icke dator kunnig. Vi snackar på nivån, om färgen på knappjävlen är fel så hittar dom den inte...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Skrivet av Tbax:

Det handlar helt enkelt om att jag inte orkar lägga tid på att snubben ska lära sig Windows8. Det står tom. i texten. Har du bekanta (eller bekantas bekanta) som ringer en om idiot saker som dom på 5sek kunnat googla fram men är för lata skulle du också dra dig för att installera Win8 på en dator som du ska lämna iväg till en icke dator kunnig. Vi snackar på nivån, om färgen på knappjävlen är fel så hittar dom den inte...

Jag är i samma situation ofta.. så jo jag vet vad jag snackar om.. jag försökte bara vara vänlig och belysa att som HTPC är övergången mycket smidigare. Jag tänker absolut inte försöka övertala dig att göra på något sätt du inte vill, ville bara framföra det positiva jag märkt... finns ingen anledning att bli otrevlig...

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Har gjort en bootbar dos sticka som fungerar att boota på (testat med en annan dator) man jag blir bara sparkad till BIOS när jag försöker boota (när jag tagit bort alla andra möjligheter att boota för den).

Det valet jag har att boota på är ju UEFI: Sandisk Extreme 0001 men den vill inte boota på den.

Snart blir det en retur och ett köp av MSI eller ASUS som kanske skickar ut fungerande moderkort utan behov av 20+ timmar av pulande.

Skeptisk till att köpa Gigabyte någon fler gång måste jag säga, varit ägare till 30+ olika moderkort och aldrig upplevt någonting liknande.

/Henke

ps. Fick visst skriva med mitt vanliga konto igen, av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bablefish:

Har någon lyckats boota något icke UEFI baserat på detta moderkort. Fick hem mitt igår och försöker jag boota något "legacy" (t.ex. OpenElec, Windows 8 i legacy mode) så bootar bara moderkortet om efter ett par sekunder. Däremot Windows 8.1 och Ubuntua 13.10 i UEFI läge funkar bra.
Då jag tyckte att detta känns som ett bios fel (det finns en setting i bios för legacy boot under "CSM settings") skickade jag ett ärende till Gigabytes support. Fick dock tillbaka av dem:

the only supported OS by this motherboard is Windows 8 and 8.1

There is however a note at the bottom of the downloads page:
"Due to different Linux support condition provided by chipset vendors, please download Linux driver from chipset vendors' website or 3rd party website."

We do not provide support for any other OS than what is stated as supported by the motherboard so unless you are having issues with Windows we cannot help you.

Jag kan väl säga att det svaret inte riktigt var det jag ville ha...
Det kan ju vara fel på mitt moderkort, men är det inte det och Gigabyte har denna attityden så är det nog tyvärr så att jag får returnera det och aldrig mer köpa någon produkt av Gigabyte

Hur har det gått med detta? Jag måste verkligen veta hur det fungerar utan det där UEFI-tramset så jag vet om jag ska beställa eller inte. Har gått och väntat ett bra tag på detta moderkort för att uppgradera servern och nu verkar det alltså vara problem med att boota nåt vettigt på det?

Skrivet av Khenke:

Hej igen.

Har gjort en bootbar dos sticka som fungerar att boota på (testat med en annan dator) man jag blir bara sparkad till BIOS när jag försöker boota (när jag tagit bort alla andra möjligheter att boota för den).

Det valet jag har att boota på är ju UEFI: Sandisk Extreme 0001 men den vill inte boota på den.

Snart blir det en retur och ett köp av MSI eller ASUS som kanske skickar ut fungerande moderkort utan behov av 20+ timmar av pulande.

Skeptisk till att köpa Gigabyte någon fler gång måste jag säga, varit ägare till 30+ olika moderkort och aldrig upplevt någonting liknande.

Har du sett något angående om det är goda förhoppningar om att de andra märkena blir UEFI-fria eller lutar det åt samma visa där?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2