Permalänk

Jordfel, vad göra?

Testade först på minhembio.com men fick tyvärr inga svar, därför testar jag nu här.
Jag har sökt vitt och brett och har kommit fram till de lösningar jag beskriver nedan, men nu har jag kommit till ett stopplyse totalt över vad jag ska göra.
Ber om ursäkt om jag skapar denna tråd i fel avdelning, hade svårt att hitta rätt.

Problemet är typiskt för ett jordfel, alltså att det tjuter ur datorhögtalarna när jag tex. scrollar på en hemsida, när ett spel visar en intensiv scen eller om jag bara flyttar runt fönster i Windows. Jag har alltid haft detta problem men har trott att det beror på kvalitén på mina tidigare högtalare (Logitech Z-230). Jag for ut och köpte ett extern ljudkort, ett Roland UA-11, tillsammans med ett par monitorer av modellen Fluid C5 samt en vanlig obalanserad kabel (inte exakt den sladden, men liknande).
Jag kopplade in en annan stationär dator jag har ståendes och då försvann merparten av ljudet. Moderkortet i den burken är ett ASUS P5Q PRO, moderkortet som tjuter är ett ASRock M3A770DE.

Om jag testar med min laptop försvinner oljudet. Jag har testat att koppla in monitorerna och datorn i ett eget grenuttag separerat från resten av ingångarna, testat att koppla in dem i ett annat vägguttag än det skärmarna sitter i samt testat att byta nätaggregat utan några framsteg. Mina väggkontakter och grenuttag är jordade.

Bör jag byta mina IKEA/Clas Ohlson-grenuttag till några av bättre kvalitet? Bör jag köpa en balanserad kabel? Alla tips mottages varmt.

Permalänk
Medlem

Och du är säker på att det kommer från högtalarna och inte är "coilwhine"?

Permalänk
Medlem

Det finns isolatorer som bryter jordkontakten mellan högtalare och källa.

t.ex. http://www.svalander.se/shoppen/komponenter/jordisolatorer

Permalänk
Medlem

Prova att vända på elkontakten, kan ha med faserna att göra...

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Och du är säker på att det kommer från högtalarna och inte är "coilwhine"?

Det verkar faktiskt vara coil whine, jag har precis samma ljud som killen i denna video. Precis som han säger så förändras det beroende på vad som händer på skärmen.

Skrivet av Wh1sp:

Det finns isolatorer som bryter jordkontakten mellan högtalare och källa.

t.ex. http://www.svalander.se/shoppen/komponenter/jordisolatorer

Om det nu inte är coil whine ska jag absolut kika på en isolator, tack för tipset.

Skrivet av MrTin:

Prova att vända på elkontakten, kan ha med faserna att göra...

Detta gjorde tyvärr ingen skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem

Kommer ljudet från spolarna eller hörs det i högtalarna? Coilwhine är inget som hörs i högtalarna utan det uppstår i spolarna pga att de vibrerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det inte är coilwine:

Kör du ljudet till ljudkortet via USB så att du inte bara kör intern ljudkort->analogt ut->extern ljudkort->högtalare?
Får du skit i ljudet om du kör hörlurar direkt till ljudkortet?

Det du ska börja med är att hitta källan till felet. En jordavskiljare är en "sista utvägen" produkt om du inte köper den mer exklusiva varianten. Det är nämligen bara en vanlig transformator och de lite billigare brukar vara långt ifrån bra, speciellt när det gäller lågfrekvensegenskaper.

Permalänk
Medlem

Är det Coilwhine så bör det ju vara enkelt att kontrollera. Koppla ur högtalarsystemet och se ifall problemet kvarstår. Jag har haft mycket problem genom åren med Coilwhine från ATI/AMD system men sen jag bytt till nVidia har problemet försvunnit.
Ett hett tips är att sätta en FPS cap då jag upptäckt att det är mest coilwhine när enkla scener renderas och FPSen skenar iväg. Typ statiska laddningsbilder, pausmenyer, windowsskrivbord m.m.

Har även haft coilwhine från en del datorskärmar (samsung) och TV apparater (Panasonic) men i dom fallen har jag skickat tillbaka och fått dom utbytta på garanti.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kommer ljudet från spolarna eller hörs det i högtalarna? Coilwhine är inget som hörs i högtalarna utan det uppstår i spolarna pga att de vibrerar.

Ljudet kommer definitivt från högtalarna och behåller samma volym oavsett hur jag höjer/sänker i datorn eller på ljudkortet.

Skrivet av TrinitoN:

Förutsatt att det inte är coilwine:

Kör du ljudet till ljudkortet via USB så att du inte bara kör intern ljudkort->analogt ut->extern ljudkort->högtalare?
Får du skit i ljudet om du kör hörlurar direkt till ljudkortet?

Det du ska börja med är att hitta källan till felet. En jordavskiljare är en "sista utvägen" produkt om du inte köper den mer exklusiva varianten. Det är nämligen bara en vanlig transformator och de lite billigare brukar vara långt ifrån bra, speciellt när det gäller lågfrekvensegenskaper.

Jag kör ljudkortet via USB och får samma tjutande om jag kör mina hörlurar rakt in i moderkortets egna 3,5mm ljudport.

Skrivet av Maximo:

Är det Coilwhine så bör det ju vara enkelt att kontrollera. Koppla ur högtalarsystemet och se ifall problemet kvarstår. Jag har haft mycket problem genom åren med Coilwhine från ATI/AMD system men sen jag bytt till nVidia har problemet försvunnit.
Ett hett tips är att sätta en FPS cap då jag upptäckt att det är mest coilwhine när enkla scener renderas och FPSen skenar iväg. Typ statiska laddningsbilder, pausmenyer, windowsskrivbord m.m.

Har även haft coilwhine från en del datorskärmar (samsung) och TV apparater (Panasonic) men i dom fallen har jag skickat tillbaka och fått dom utbytta på garanti.

Om jag kopplar ur ljudsystemet och bara lyssnar på komponenterna hörs ingenting av samma kaliber tyvärr. Testade att sätta en cap via ATI Catalyst men det hjälpte tyvärr heller inte. Jag har två LG W2220P inkopplade via samma grenuttag, har inte märkt någon skillnad när jag separerade dem eller bara körde en av skärmarna.

Permalänk
Medlem

TL;DR

har du testat att lyfta jorden ifrån strömsladden till högtalare? dvs tejpa jorden så den inte får kontakt..

detta gjorde vi ibland på PA-anläggningar när vi fick brum och inte kunde få loss det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

TL;DR

har du testat att lyfta jorden ifrån strömsladden till högtalare? dvs tejpa jorden så den inte får kontakt..

detta gjorde vi ibland på PA-anläggningar när vi fick brum och inte kunde få loss det.

Är detta bra att göra...? (har skrämmande låg elkunskap, men detta låter inte bra)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med mina studiomonitorer. Jag löste det genom att använda en ny grendosa bara för högtalarn och en annan för resten av utrustningen. Kopplade i olika vägguttag.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Skrivet av pokelia:

TL;DR
har du testat att lyfta jorden ifrån strömsladden till högtalare? dvs tejpa jorden så den inte får kontakt..

Testade precis och det gav ingen skillnad tyvärr.. Tänke slänga in en edit i mitt förra inlägg men tar det här istället; Jag flyttade över mitt Radeon HD6850 från ASRock-kortet (det som lät mest av mina moderkort) till mitt ASUS P5Q-PRO och får då exakt samma tjut som tidigare inom samma applikationer.
Det lät alltså nästintill ingenting med P5Q-PRO tillsammans med ett HD4870, men med ett HD6850 tjuter det på riktigt högt.
Grafikkortet skruvas fast i mitt chassi utan några som helst avskiljare mellan vägg och kort (enligt bild), skulle en gummerad isolering hjälpa i detta fall?

Något mellan skruv och kort (röda fina pilar) och/eller någonting mellan kort och chassivägg (underbart gröna pilar) kanske hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Är detta bra att göra...? (har skrämmande låg elkunskap, men detta låter inte bra)

definitionsfråga, är du ljudtekniker och har ett jordbrum så ska det bort.

men nej...helt smart är det inte, men det är ett bra sätt att se om det är ett problem som kommer ifrån nätet eller ifall det kommer ifrån något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Testade precis och det gav ingen skillnad tyvärr.. Tänke slänga in en edit i mitt förra inlägg men tar det här istället; Jag flyttade över mitt Radeon HD6850 från ASRock-kortet (det som lät mest av mina moderkort) till mitt ASUS P5Q-PRO och får då exakt samma tjut som tidigare inom samma applikationer.
Det lät alltså nästintill ingenting med P5Q-PRO tillsammans med ett HD4870, men med ett HD6850 tjuter det på riktigt högt.
Grafikkortet skruvas fast i mitt chassi utan några som helst avskiljare mellan vägg och kort (enligt bild), skulle en gummerad isolering hjälpa i detta fall?

Något mellan skruv och kort (röda fina pilar) och/eller någonting mellan kort och chassivägg (underbart gröna pilar) kanske hjälper?

du delar jord med chassit via mobo, det kommer itne göra någon skillnad, men testa gärna...spöken i maskineriet finns ibland

Permalänk
Rekordmedlem

Det som troligen löser det är galvanisk separering av systemen, du behöver koppla signalen via en transformator http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...
Eller nått liknande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det hela låter väldigt konstigt tycker jag. Rätta mig om jag har fel.

Du har allting (2x skärm + stationär dator + monitorer) inkopplat i samma jordade vägguttag?
Missljudet kommer direkt från högtalarelementen och ingen annan stans?
Det är systemet med ett Radeon HD6850 som låter oavsett annan utrustning?

HD6850 är ett kort som jag haft väldigt mycket coilwhine på förut men kommer ljudet från högtalarna är det inte coilwhine.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det som troligen löser det är galvanisk separering av systemen, du behöver koppla signalen via en transformator
Eller nått liknande.

Det ser ut som att det verkar bli någon sådan här lösning faktiskt, kan inte koppla om grejerna till andra vägguttag snyggt i detta rum.

Skrivet av Maximo:

Det hela låter väldigt konstigt tycker jag. Rätta mig om jag har fel.

Du har allting (2x skärm + stationär dator + monitorer) inkopplat i samma jordade vägguttag?
Missljudet kommer direkt från högtalarelementen och ingen annan stans?
Det är systemet med ett Radeon HD6850 som låter oavsett annan utrustning?

HD6850 är ett kort som jag haft väldigt mycket coilwhine på förut men kommer ljudet från högtalarna är det inte coilwhine.

Ett grenuttag med två skärmar, router, dator och en skirvbordslampa inkopplat till vägguttaget. Högtalarna är kopplade direkt in i det resterande uttaget i väggen. Oavsett hur jag flyttar runt kopplingarna så blir det inte bättre, även om jag testar att dra sladdarna tvärs över rummet till ett annat vägguttag.
Jag har försökt filma med mobilkameran för att visa hur ljudet visar sig, ursäkta den extremt dåliga ljudkvalitén på videon.

EDIT:
Jag körde precis Windows Experience Index (deras benchmark) och då började det direkt igen. Jag öppnade chassit och lyssnade runt på komponenterna och kan med all säkerhet säga att det är grafikkortet som låter. Precis samma ljud som avges i högtalarna kom direkt ifrån kortet.

Extra information
Permalänk
Medlem

Brummar det på samma sätt om du kopplar in hörlurar till ditt externa ljudkort?

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

Brummar det på samma sätt om du kopplar in hörlurar till ditt externa ljudkort?

Har dem tyvärr inte vid mig för tillfället, svar kommer imorgon när jag hämtat hem dem! Vill dock minnas att ljudet var detsamma.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wowbagged:

Har dem tyvärr inte vid mig för tillfället, svar kommer imorgon när jag hämtat hem dem! Vill dock minnas att ljudet var detsamma.

Öm ljudet kommer med hörlurar så kommer inte en galvanisk isolator att hjälpa utan då beror det förmodligen på att ljudkortet i sig störs ut pga dålig filtrering av strömförsörjningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Öm ljudet kommer med hörlurar så kommer inte en galvanisk isolator att hjälpa utan då beror det förmodligen på att ljudkortet i sig störs ut pga dålig filtrering av strömförsörjningen.

Det var det jag var rädd för iom att oljudet fortsatt, om inte förstärkts, trots att jag har ett externt ljudkort inkopplat via USB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wowbagged:

Det var det jag var rädd för iom att oljudet fortsatt, om inte förstärkts, trots att jag har ett externt ljudkort inkopplat via USB.

Det som behövs är ett ljudkort med bra filtrerad strömförsörjning eller en egen nätdel så det slipper snylta på datorns, Rolandkortet verkar inte ge möjlighet till egen nätdel och filtreringen verkar inte vara bra nog och då blir det troligen så att du måste byta ut nån hårdvara för att lösa problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

[...]och då blir det troligen så att du måste byta ut nån hårdvara för att lösa problemet.

Och i mitt fall är det då antingen grafikkortet eller moderkortet?

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS o testa ändra energiläge, har själv upplevt liknande problem med ett MSI moderkort

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wowbagged:

Och i mitt fall är det då antingen grafikkortet eller moderkortet?

Det kan även påverkas av nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Och i mitt fall är det då antingen grafikkortet eller moderkortet?

Ja eftersom du redan provat i princip allt som går inklusive att byta nätagg och den största boven verkar vara grafikkortet och möjligtvis moderkortet. En sista sak du skulle kunna prova om det inte är för besvärligt är att testa hela datorsystemet i ett annat eluttag så långt bort från ditt nuvarande som möjligt, Helst i en helt annan elanläggning (annat hus).

Då får du ju åtminstone svar på om det är din dator som är boven eller om du har riktigt sunkig elkvalité hemma. Ett annat bra alternativ är ju att testa och gå igenom din elanläggning men då behöver du hjälp av en duktig elektriker.

Permalänk
Skrivet av Wowbagged:

Och i mitt fall är det då antingen grafikkortet eller moderkortet?

Med tanke på att oljudet bara? uppstår i datorerna när ditt 6870 är installerat och inte med ditt 4870 så känns det rätt säkert att säga att det är just ditt grafikkort som är boven då det inte borde vara nätagget då 4870 och 6870 belastar agget ungefär lika mycket.

Permalänk
Medlem

Du kan testa skrapa av lite färg på nätagget så att metall på nätagget får kontakt med metall på chassit. ett annat alternativ kan vara att testa skrapa av lite färg på grafikkortet där du funderade på att isolera istället så det får kontakt med chassiet.

Jordfel så som brumm brukar komma sig av att alla delar i systemet inte har gemensam jord enligt min erfarenhet

Permalänk
Medlem

Om den nu inte funkar med hörlurar direkt i det externa ljudkortet heller så är felkällan ditt ljudkort (eller rättare sagt strömförsörjningen till det). Då felet bara uppträder med ett grafikkort kan man anta att grafikkortets RF/EMI filter inte fungerar som det ska (dvs den skickar en massa skit baklänges på +5VDC linan). Jag vet inte hur moderkort är uppbyggda men jag antar att spänningen till USB-portarna delas med övrig +5VDC på moderkortet och att de inte har egna regulatorer (eller de kanske till och med kör direkt från nätagget?)

Det du kan göra i så fall är att ha två separata USB-kablar, en för strömförsörjning och en för data. Den till strömförsörjningen kör du då till en extern adapter (typ mobilladdare). Data går givetvis till din PC. Detta löder du ihop på några minuter.

Vad smidigt det hade varit om någon kunnig person med ett oscilloskop kommit hem till dig. Han hade hittat felkällan på fem minuter.