Dålig performance, enbart i BF4

Permalänk

Dålig performance, enbart i BF4

Halloj,

Måste finnas tusen trådar om det här men jag har verkligen kollat igenom en massa trådar och ingen tycks ha rätt svar eller något svar alls.

Jag köpte ett till 680 (SLI) lagom till BF4's launch. Min GPU usage låg på ca 40% på vardera GPU. För lågt enligt mig. Jag vill ha konstant 120fps. Jag slutade spelade BF4 pga detta och det slutade med att jag sålde ena kortet.
Tänkte ge BF4 en till chans, men min GPU usage ligger på samma nivå fortfarande. Även med bara ett kort. Ca 40% usage, allt på low, och det er mig strax under 100 fps. Jag vill ha stabila 120fps! Varför ska det vara så svårt?

När jag tex spelar Banished så ligger min GPU usage på 100% hela tiden. Var tvungen att slå på Vsync i det spelet bara för att slippa 100% usage. Då droppade den till 30% istället och kortet är mycket tystare. Men i BF4 bryr jag mig inte om ett tyst/svalt kort. Jag vill ha max fps! Btw, jag kör ALDRIG med vsync i vanliga fall. Aldrig i fps-spel.

Jag provade även Crysis 2 och med allt på max ligger min GPU usage på +90%. Sänker jag allt till High så sjunker min usage till ca 70% men jag har ändå 150fps så då gör det inte så mycket. Men varför är BF4 så jobbig?

Permalänk
Hjälpsam

BF4 är rätt grinig på CPU, din processor borde hänga med OK dock. Vad har du för CPU usage och har du uppdaterat drivers?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Halloj,

Måste finnas tusen trådar om det här men jag har verkligen kollat igenom en massa trådar och ingen tycks ha rätt svar eller något svar alls.

Jag köpte ett till 680 (SLI) lagom till BF4's launch. Min GPU usage låg på ca 40% på vardera GPU. För lågt enligt mig. Jag vill ha konstant 120fps. Jag slutade spelade BF4 pga detta och det slutade med att jag sålde ena kortet.
Tänkte ge BF4 en till chans, men min GPU usage ligger på samma nivå fortfarande. Även med bara ett kort. Ca 40% usage, allt på low, och det er mig strax under 100 fps. Jag vill ha stabila 120fps! Varför ska det vara så svårt?

När jag tex spelar Banished så ligger min GPU usage på 100% hela tiden. Var tvungen att slå på Vsync i det spelet bara för att slippa 100% usage. Då droppade den till 30% istället och kortet är mycket tystare. Men i BF4 bryr jag mig inte om ett tyst/svalt kort. Jag vill ha max fps! Btw, jag kör ALDRIG med vsync i vanliga fall. Aldrig i fps-spel.

Jag provade även Crysis 2 och med allt på max ligger min GPU usage på +90%. Sänker jag allt till High så sjunker min usage till ca 70% men jag har ändå 150fps så då gör det inte så mycket. Men varför är BF4 så jobbig?

Bara för att utesluta faktorer:
* Du kör med de senaste nVidia drivrutinerna?
* Du har uppdaterat moderkortets BIOS?
* Du spelar Fullscreen mode och inte Windowed?

Har du testat att reparera spelet eller installerat om det? Du har inte labbat med user.cfg fil och glömt att den ligger kvar och därför hindrar FPS?

Vad har du för grafikinställningar just nu i BF4?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

BF4 använder cpun mest så kör du på low inställningar så är det inte konstigt att det bara använder 40% av grafikkortet.
Du kan testa att skriva in renderdevice.renderaheadlimit 2 i konsolen när du startat spelet och se om det hjälper, det gjorde skillnad för mig.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro