Zapper + Emulator + CRT skärm

Permalänk
Medlem

Zapper + Emulator + CRT skärm

Att spela klassiska NES 8-bit på platt TV är ju inga problem och inte heller på projektor när man vill ha lite kul.

Dock är det värre med NES Zapper då de måste ha en CRT skärm i 50/60 Hz (ej 100 Hz har jag läst) och då blir det lite mer problem.

Men då undrade man det finns ju emulatorer och sådana där USB>NES adapter så om man kopplar in den i en gammal datorskärm med VGA och kör det via en emulator till en Zapper, går det????

Kanske måste vara en riktig NES station, det är ju ok men då måste jag fixa en adapter till VGA fast då vet jag inte ens om det går att köra med en datorskärm??

Så det finns ju två alternativ

* NES emulator + Speladapter + Datorskärm CRT
* NES konsol + bildadapter + Datorskärm CRT

Eller se hur det ligger till med att få tag i en gammal TV med CRT, inte omöjligt men tar plats

Permalänk
Medlem

Kan säga
* NES emulator + Speladapter + Datorskärm CRT ej går tyvärr

ska testa med en riktigt TV skärm nästa gång.

Permalänk
Medlem

Kör VGA-skärmen med 50 Hz också? Det ljuspistolen gör är väl att känna av (?) rasterstrålen, vilket är varför 100 Hz inte fungerar. Om du inte behöver så stor skärm brukar det regelbundet annonseras ut billiga 14" bildrörs-TV, eller om du hittar på en loppis i närheten. Själv ser jag mer glädje av att ha en TV framme än en tjock VGA-skärm, och då är jag ändå en stor fan av det mesta som är retro.

Permalänk

Det kanske går att använda en wii mote som zapper? Värt ett försök om du inte måste använda en riktig zapper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Ja skärmen var inställd på 50 Hz men ska testa med en tv så fort jag kan

Nja jo det går men tänkte först testa med den Zapper jag har innan jag bestämmer mig om jag ska gå vidare.