Permalänk
Medlem

Hosta egen minecraftserver?

Hej!
Jag och en kompis hade tänkt att hosta en minecraftserver (24/7). Och nu undrar jag hur mycket RAM server behöver ha. Vi ska ha 10 platser på den men vi räknar med att det kommer oftast vara inne runt 5 spelare på den. Sen undrar jag även om det krävs en bra dator? Och hur bra isf?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte kräva mycket ram skulle tippa på att 2GB räcker. Tror till och med att 1GB räcker (Det beror på hur mycket plugins du har). Men man behöver inte någon rejällserverburk. Men hur tänkte ni håste den skulle ni hyra en minecraft host eller så kan ni köra minecraft realms.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Jag ska inte ha några plugins

Permalänk

Ska ni hosta själva eller hyra ? 1-2 gb ram kommer räcka

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Jag satsar hellre mina kort på att 512mb klarar det och blir över. 256mb kanske också kan fungera men jag rekommenderar inte det. 1GB räckte när jag hostade en tungt moddad (120 mods) server med upp till 20 spelare på samtidigt och 20 plugins.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

Jag har en minecraft server på min stationära dator(signatur) o minecraft servern använder ca 100 mb ram och då är vi 3 stycken som spelar och har inga plugins. Så det behövs inte en sån värsting server eller dator för att kunna hosta en server. Med en bra cpu och 2 gb ram för servern så kommer det nog gå utmärkt att köra 10 spelare på servern.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Jag satsar hellre mina kort på att 512mb klarar det och blir över. 256mb kanske också kan fungera men jag rekommenderar inte det. 1GB räckte när jag hostade en tungt moddad (120 mods) server med upp till 20 spelare på samtidigt och 20 plugins.

Hur klarade du dig på 1GB? När jag hade en server år min klass så var vi typ 15 pers och jag hade 4GB dedikerat till endast minecraft servern och använde mellan 2,5-3GB med kke 30 mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Hur klarade du dig på 1GB? När jag hade en server år min klass så var vi typ 15 pers och jag hade 4GB dedikerat till endast minecraft servern och använde mellan 2,5-3GB med kke 30 mods

det beror på vilka mods man använder. Det finns dom som kräver mer och dom som kräver mindre. Min server jag hade kunde ha ca 100pers och lite till om man jag hade internet till det. Och jag gav den 14 GB och undrade varför den drog 14 GB hela tiden. sen kolla jag då hade jag råkat skrivit att den skulle ha minst 14GB och max 14GB. Så då höll den sig där uppe. Och sen beror det på lite hur mycket dina spelare explorar. Går dom åt varsit håll så kommer du antagligen gå högre i ram användningen.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora