Excel / Libre Office. Beräkningar med tid. Visa minustid?

Permalänk
Medlem

Excel / Libre Office. Beräkningar med tid. Visa minustid?

Hej!
Jag använder Excel en del, och undrar om någon vet hur man kan få excel att visa minus framför tid?
Tex: om man har en beräkning:
01:00 - 02:00 så skall det bli "-01:00", och inte ##### eller 23:00.
Går det ens?
Googlat men inte hittat något vettigt svar.
Annars, går det att göra i Libre Office tex?

Mvh
Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Vad jag sett i tidigare dokument med tidräkning så bör timmar räknas i decimalform och klockslag som i ditt exempel. Klockslag skall naturligt bli 23:00 enligt ovan, men timmar enligt 1,0-2,0 kommer självklart bli -1,0.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Regert:

Hej!
Jag använder Excel en del, och undrar om någon vet hur man kan få excel att visa minus framför tid?
Tex: om man har en beräkning:
01:00 - 02:00 så skall det bli "-01:00", och inte ##### eller 23:00.
Går det ens?
Googlat men inte hittat något vettigt svar.
Annars, går det att göra i Libre Office tex?

Mvh
Regert.

Av någon anledning har du skapat i det närmaste identiska trådar om samma ämne, något som bryter mot §3.3 i reglerna. Jag har därför raderat den andra tråden som inte hade några svar. Med tanke på ditt långa medlemsskap förutsätter jag att det var ett rent misstag, annars ber jag dig läsa reglerna igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Av någon anledning har du skapat i det närmaste identiska trådar om samma ämne, något som bryter mot §3.3 i reglerna. Jag har därför raderat den andra tråden som inte hade några svar. Med tanke på ditt långa medlemsskap förutsätter jag att det var ett rent misstag, annars ber jag dig läsa reglerna igen.

Hej!
Oj. Nej, det var inte meningen. Det beror antagligen på att jag jobbar i en virtualiserad miljö som då och då laggar rätt betänkligt.
Jag ber om ursäkt.
Mvh
Regert

Visa signatur

WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Vad jag sett i tidigare dokument med tidräkning så bör timmar räknas i decimalform och klockslag som i ditt exempel. Klockslag skall naturligt bli 23:00 enligt ovan, men timmar enligt 1,0-2,0 kommer självklart bli -1,0.

Hur menar du? Skiljer Excel på klockslag och vanliga timmar? Är det via formateringen?
Det enda jag får är tyvärr #####. Men samtidigt verkar datat finnas där, för om man tar en resultat som bör visas som "minustid" + en större tid så visas en korrekt uträkning. Det jag vill är att få excel att visa det. Vilket verkar aningen knepigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Hej!

Nu var det tag sedan jag pysslade med just detta (men har använt Excel sedan ver. 2), och det är ett problem som du har noterat, när det är formaterat som tid. Det finns en del lösningar, med olika fallgropar. Vanliga lösningar innebär att byta tidssystem, eller att använda TEXT-funktionen; men kan innebära problem om resultatet ska användas vidare.

Se:
Negative date and time value are displayed as pound signs (###) in Excel
http://support.microsoft.com/kb/182247

Kommentar från John Walkenbach
http://j-walk.com/ss/excel/usertips/tip051.htm

Allt beror förstås på användingsområde, man kan uttrycka skillnaden i t.ex. minuter, och tillåta negativ presentation.
http://www.techonthenet.com/excel/questions/neg_time_calcs.ph...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Hur menar du? Skiljer Excel på klockslag och vanliga timmar? Är det via formateringen?
Det enda jag får är tyvärr #####. Men samtidigt verkar datat finnas där, för om man tar en resultat som bör visas som "minustid" + en större tid så visas en korrekt uträkning. Det jag vill är att få excel att visa det. Vilket verkar aningen knepigt.

Det jag menar är att du kan skriva det hela som vanliga tal. Då du inte verkar vara intresserad av ett svar i klockslag utan hellre i antal timmar. Exempelvis 1:30 blir då 1,5 utan vidare krångel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Men samtidigt verkar datat finnas där, för om man tar en resultat som bör visas som "minustid" + en större tid så visas en korrekt uträkning.

Det generella svaret enl. ovan är att Excel har problem med negativa tal vid tidsformatering.

Som du vet kan man enkelt ändra formatering (nås enkelt via t.ex. Ctrl-1), och vid en enkel inmatning av typen A1, B1 och formel i C1, enligt ditt exempel, så följer formatet med till C1, och då blir det #.

Det är inte helt ovanligt att man kringgår olika problem genom att dela upp det i olika steg, eller att man inför ett steg för en viss beräkning, och sedan ett annat för presentation.

Man kan tänka sig följande:
A1
01:00

B1
02:00

C1 (formaterat som tal i någon form, eller Allmänt [-0,0416 etc.])
=A1-B1
Detta kan användas i olika beräkningar.

D1 [-01:00]

=OM(C1<0;"-";"")&TEXT(ABS(C1);"[tt]:mm")

Presenterar i textformat, om negativt läggs minustecken till och texten från cell C1, i formatet tt:mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Nu var det tag sedan jag pysslade med just detta (men har använt Excel sedan ver. 2), och det är ett problem som du har noterat, när det är formaterat som tid. Det finns en del lösningar, med olika fallgropar. Vanliga lösningar innebär att byta tidssystem, eller att använda TEXT-funktionen; men kan innebära problem om resultatet ska användas vidare.

Se:
Negative date and time value are displayed as pound signs (###) in Excel
http://support.microsoft.com/kb/182247

Kommentar från John Walkenbach
http://j-walk.com/ss/excel/usertips/tip051.htm

Allt beror förstås på användingsområde, man kan uttrycka skillnaden i t.ex. minuter, och tillåta negativ presentation.
http://www.techonthenet.com/excel/questions/neg_time_calcs.ph...

OK. Tack! Skall kolla. Skulle hjälpa mycket!

Skrivet av dwd:

Det jag menar är att du kan skriva det hela som vanliga tal. Då du inte verkar vara intresserad av ett svar i klockslag utan hellre i antal timmar. Exempelvis 1:30 blir då 1,5 utan vidare krångel.

OK. Det var tyvärr bara i exemplet. Jag behöver både timmar och minuter tyvärr. Vilket gör det knepigare. Jag har funderat på att omvandla allt till sekunder eller minuter.

Skrivet av Osprey:

Det generella svaret enl. ovan är att Excel har problem med negativa tal vid tidsformatering.

Som du vet kan man enkelt ändra formatering (nås enkelt via t.ex. Ctrl-1), och vid en enkel inmatning av typen A1, B1 och formel i C1, enligt ditt exempel, så följer formatet med till C1, och då blir det #.

Det är inte helt ovanligt att man kringgår olika problem genom att dela upp det i olika steg, eller att man inför ett steg för en viss beräkning, och sedan ett annat för presentation.

Man kan tänka sig följande:
A1
01:00

B1
02:00

C1 (formaterat som tal i någon form, eller Allmänt [-0,0416 etc.])
=A1-B1
Detta kan användas i olika beräkningar.

D1 [-01:00]

=OM(C1<0;"-";"")&TEXT(ABS(C1);"[tt]:mm")

Presenterar i textformat, om negativt läggs minustecken till och texten från cell C1, i formatet tt:mm.

OK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars torde det väl detta vara enklast: http://usefulgyaan.wordpress.com/2013/05/14/correcting-negati...

Dessutom funkar det utan krångel i LibreOffice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torquell:

Annars torde det väl detta vara enklast: http://usefulgyaan.wordpress.com/2013/05/14/correcting-negati...

Dessutom funkar det utan krångel i LibreOffice.

Samma som jag nämnde i kommentar #6, och som beskrivs som en av de alternativa lösningarna i första och andra länkarna i samma kommentar. Kan innebära problem det med, i och med bytet av tidssystem.

Permalänk
Medlem

Om du anger att du skall använda 1904-års datum så räknar Excel med negativ tid utan att krångla med formler.
Gör så här (Excel 2010):
File->Option->Advanced och nästan längst ned, under "When calculating this workbook", bocke i "Use 1904 date system".

Permalänk
Medlem

Kollade i LibreOffice (under Ubuntu 12.04) och LibreOffice räknar negativ tid utan att man behöver göra några inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Om du anger att du skall använda 1904-års datum så räknar Excel med negativ tid utan att krångla med formler.
Gör så här (Excel 2010):
File->Option->Advanced och nästan längst ned, under "When calculating this workbook", bocke i "Use 1904 date system".

Hade inte tänkt svara en gång till, men då du lyfte tråden.

Att använda Excel innebär, implicit, att krångla med formler. Nu har den varianten, att byta datumsystem, nämnts tre gånger (jag skrev i hastigheten tidssystem ovan), och det är en lösning som kan fungera, påverkar enbart arbetsboken, men kanske kan innebära problem om räknar med datum och länkar till andra, men det går att lösa. (Även LibreOffice har nämnts innan.)