Permalänk
Medlem

Skicka 900D på posten

Hej.
Hmm, visste verkligen inte vart jag skulle skriva detta inlägg!
Hur som helst så har min låda till 900D blivit slängd.... Och ska sälja den för förmån av ett 750D, vart kan man köpa fraktlådor eller hur ska jag gå tillväga nu? =o

Det är ju ett enormt chassi och hittar ingen låda som är så stor.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tejpa wellpapp i lager runt om den och bombadera hörnen med ännu mer wellpapp. Då borde den ju klara sig från de allra värsta. Sen tejpar du på 2-3(!) stycken "Fragile"-lappar, då brukar personalen ta det lugnt med grejorna, i bästa fall. Men bäst vore ju att få tag i en låda stor nog så se ovan beskrivning som nödlösning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den ska tåla ett fall från 1.5 meter om försäkringen ska gälla, så det är mest vadderingen som behöver vara hållbar. Klä in med frigolit, linda 2-3 flyttlådor runt den, tejpa massor - TADA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Den ska tåla ett fall från 1.5 meter om försäkringen ska gälla, så det är mest vadderingen som behöver vara hållbar. Klä in med frigolit, linda 2-3 flyttlådor runt den, tejpa massor - TADA!

Haha ja, det får nog bli något sånt här.
Har dock skrivit till Corsair här på forumet och fråga om dom har någon 900D låda med mindre skada som man kan få köpa av dom

edit: tack för alla påhittiga idéer

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har kvar min låda till 800D. 900D kanske passar i den?

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinen:

Jag tror jag har kvar min låda till 800D. 900D kanske passar i den?

Hmm, tror dessvärre inte det. Den är cirka 5 cm bredare och 10 cm högre! Men tack för erbjudandet, supersnällt!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Hej.
Hmm, visste verkligen inte vart jag skulle skriva detta inlägg!
Hur som helst så har min låda till 900D blivit slängd.... Och ska sälja den för förmån av ett 750D, vart kan man köpa fraktlådor eller hur ska jag gå tillväga nu? =o

Det är ju ett enormt chassi och hittar ingen låda som är så stor.

Du fick väl en låda när du köpte det?

Skrivet av Gardinen:

Jag tror jag har kvar min låda till 800D. 900D kanske passar i den?

Skämtar du? Du kan ställa in 800D med kartong i 900D

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kanske ska skicka det som halvpall och inte paket. Antagligen kan du använda emballaget från en tv och skära till det så det passar runt lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hur som helst så har min låda till 900D blivit slängd....

Från första posten

@mrqaffe: jo, får nog bli en hybrid från andra lådor, massa frigolit och 3 miljoner lager tejp

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Bubbelplast på clas ohlson...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Från första posten

@mrqaffe: jo, får nog bli en hybrid från andra lådor, massa frigolit och 3 miljoner lager tejp

Sorry, missade den detaljen, jag läste något helt annat i mitt huvud när jag läste den posten

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Bubbelplast på clas ohlson...

Bubbelplast håller inte för ett tungt chassi tyvärr, måste vara frigolit. Chassit kommer bara slå igenom bubbelplasten som om den vore... bubbelplast.

Som sagt kan man skicka med halvpall, det är roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Bubbelplast håller inte för ett tungt chassi tyvärr, måste vara frigolit. Chassit kommer bara slå igenom bubbelplasten som om den vore... bubbelplast.

Som sagt kan man skicka med halvpall, det är roligt!

Sant, men en himla massa bubbelplast

Tänkte mest att det kunde bli svårt med passformen för frigoliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Sant, men en himla massa bubbelplast

Tänkte mest att det kunde bli svårt med passformen för frigoliten.

Jo, det kan jag hålla med om. Fan om man köper 20meter bubbelplasta och lindar in rejält så borde de la inte gå isönder? =o

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.com/se/Enkelwell-10-m/31-4647

Vad tror ni om detta + bubbelplast + vanlig kartong?
Tänkte skära av flyttkartong till lagom storlek och sedan ta datorn i wellpap och sedan plastbubblor utanpå det och sen kartong o massa tejp och fragile klistermärken, vad tror ni om det?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad fraktkostnaden hamnar på.
Som tidigare sagt är nog inte bubbelplast en så bra idé

Permalänk
Medlem

Nu är ju jag mottagande part i detta fallet. Fraktkostnaden misstänker jag landar på runt 70-80kr med DHL. Vi får väl se i nästa vecka när jag får dimensionerna och vikten.

Permalänk
Medlem

Priset på det paketet kommer bli galet om du inte känner någon som kan skicka via företaget med deras rabatter..
Fraktpriserna i sverige är rena mardrömmen.. posten tar drygt 500kr för den leveransen du ska skicka

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nu är ju jag mottagande part i detta fallet. Fraktkostnaden misstänker jag landar på runt 70-80kr med DHL. Vi får väl se i nästa vecka när jag får dimensionerna och vikten.

What, är dhl så mycket billigare än schenker osv? Lyckas inte testa men med deras paket kostar det 140+.

Permalänk

70-80kr låter otroligt billigt om inte personen som skickar det gör det via nått företag med ett bra avtal. I normala fall är bussgods billigast för chassin och det kostar en bit över 400kr.

Permalänk
Medlem

Självfallet kommer försändelsen skickas via firmans fraktavtal med DHL.. Känns dumt att ge rövarna på posten mina pengar, dom är ju både odugliga och dyra.

Eftersom paketet är gränsfall runt 20kg kommer det skickas med tjänsten DHL Paket. C2B

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna datorn av en privatperson för 3 månader sedan och han skickade det med DB Schenker, jag betalade 280kr i frakt eller liknande om jag inte kommer ihåg fel, och då var den även full med datorprylar.

https://skickaenkelt.dbschenker.com/skicka/
Mått på chassit: 252x692x650
Vikt: 18.6 kg

Emballage behöver ju vara större än datorn, så låt säga:
270x720x670

Då blev priset 336 kronor med DB Schenker

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemurenSwe:

Nu är ju jag mottagande part i detta fallet. Fraktkostnaden misstänker jag landar på runt 70-80kr med DHL. Vi får väl se i nästa vecka när jag får dimensionerna och vikten.

Dimensioner (B×H×D): 252 x 691 x 649 mm
Vikt: 18,6 kg

Det är mått och vikt på chassit, så du får räkna med att paketet kommer vara 260 x 700 x 660 och vikten 20kg

EDIT: Ser att Kwame hann före mig med måtten och jag gjorde en sökning på DHL, de kommer inte ta emot det då det är för stort och tungt, samma med Schenker, de har en gräns på 10kg, så testa bussgods, 20kg kostar 220kr där

http://www.bussgods.se/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Dimensioner (B×H×D): 252 x 691 x 649 mm
Vikt: 18,6 kg

Det är mått och vikt på chassit, så du får räkna med att paketet kommer vara 260 x 700 x 660 och vikten 20kg

Gjorde en sökning på DHL, de kommer inte ta emot det då det är för stort och tungt, samma med Schenker, de har en gräns på 10kg, så testa bussgods

Schenker har inte en gräns på 10kg, står tydligt på deras hemsida "Skicka enkelt up till 999kg" Vet inte riktigt vart du får din information ifrån
Hur som helst så behöver vi nog inte disskutera huruvida de går o skicka eller inte. Jag är ganska hundra på att det går på både schenker och dhl oavsett om man kan kolla upp eller inte genom deras internetjänst.

Vi borde snarare rikta oss åt - vad behöver jag använda för att skydda chassit vid frakt? Det är viktigare att chassit kommer fram helt mot att spekulera i vad det kommer kosta att skicka det

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Schenker har inte en gräns på 10kg, står tydligt på deras hemsida "Skicka enkelt up till 999kg" Vet inte riktigt vart du får din information ifrån
Hur som helst så behöver vi nog inte disskutera huruvida de går o skicka eller inte. Jag är ganska hundra på att det går på både schenker och dhl oavsett om man kan kolla upp eller inte genom deras internetjänst.

Vi borde snarare rikta oss åt - vad behöver jag använda för att skydda chassit vid frakt? Det är viktigare att chassit kommer fram helt mot att spekulera i vad det kommer kosta att skicka det

Jag gick in på Schenker Privpak

http://www.privatpaket.se/servlet/se.ementor.econgero.servlet...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

DHL paket har en maxgräns på 35kg per kolli, och typ 120kg per sändning. Skickar med dem dagligen så har ganska bra koll på vad som går och inte går.

Bussgods tänker jag absolut inte kontakta, usel service när jag testade dem sist.