Xbox 360, problem med bild & ljud via SCART

Permalänk

Xbox 360, problem med bild & ljud via SCART

Köpte ett begagnat xbox 360 igår då jag fått tillbaka mitt intresse för spel efter att ha varit helt utan spelande i över 5 år. Provar givetvis konsollen innan köp och allt funkar klockrent hemma hos säljaren, frid och fröjd kopplade jag in xboxet hemma i gammel-tv:n och möttes av en svart bild, ljudet funkar dock som det ska. Problemet var att säljaren kopplat xboxet via hdmi, och aldrig provat scart-anslutning. Har dock provat med ytterligare en så kallad AV-kabel (dock samma scart-adapter) utan resultat, testat 3 olika TV-apparater med varierande resultat om bild utan ljud, eller inget av dessa.

Tack vare google har jag även ett flertal gånger försökt återställa videoinställningarna (Y + RT) samt "blind resolution reset", men ingen framgång där heller. Börjar bli något frustrerad över vad som kan vara fel, tvivlar på att 2 kablar kan ha exakt samma fel då de troligtvis är från helt separata batcher, TV:n kan inte heller vara orsaken då jag dels testat 3 olika TV (både via scart adaptern samt kopplat in ljud och videokablarna direkt i TV:n) och dels drar mig till minnes att jag spelat playstation (oxå scart) på en uråldrig svartvit tv en gång i tiden utan problem.

Troligtvis hjälper det föga att köpa en ny scart adapter? Detta är dock den enda lösningen jag kan komma på för tillfället. Det måste finnas någon annan möjlighet än att bli tvungen att skaffa en ny tv bara för att kunna spela xbox, någon som har förslag? Tacksam för alla tips.

//Tuborgarn

Permalänk
Medlem

Jag har två kablar en komposit som medföljde mitt gamla Arcade. Och en tredjeparts kabel med scart på ena delen. Du kan få dom om du är sugen på att testa det. Använder ändå HDMI.

Eller har du den nyaste 360 (som har e i namnet) ? För i så fall tror jag inte den har de gamla vanliga kontakterna där bak?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Mina kablar ser ut såhär

Alltså separata kablar för det som ska in i scart/tv och 3 andra kablar som jag tror är om man ska koppla den via video eller nått. Men tror att dina kablar kan funka, om det nu är kablarna som är problemet vill säga. Vart bor du? Är väldigt tacksam att du vill ge bort kablarna, hämtar gärna om vi bor i närheten av varandra. Mitt tålamod är dock inte det bästa vad gäller detta så om det måste skickas med post så tror jag jag åker in till stan o köper en adapter o testar med, vill ju kunna spela redan idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuborgarn:

Mina kablar ser ut såhär
http://store.donanimhaber.com/3c/87/ac/3C87AC8DA0D1EEA1509DD4...

Alltså separata kablar för det som ska in i scart/tv och 3 andra kablar som jag tror är om man ska koppla den via video eller nått. Men tror att dina kablar kan funka, om det nu är kablarna som är problemet vill säga. Vart bor du? Är väldigt tacksam att du vill ge bort kablarna, hämtar gärna om vi bor i närheten av varandra. Mitt tålamod är dock inte det bästa vad gäller detta så om det måste skickas med post så tror jag jag åker in till stan o köper en adapter o testar med, vill ju kunna spela redan idag

Vänersborg bor jag i för tillfället. I morgon åker jag en sväng till mellerud om du skulle bo i närheten av den hålan. Skickar självklart om du vill bara du står för frakten då Du råkar inte ha en datorskärm eller liknande som har HDMI då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Scartingången kan innehålla många olika signaltyper så har du varit in på tvns menyer och växlat mellan de format den tar in via scarten?
Originalkablarna ger väl bara komposit och s video ut och ingen kabel ger rgb via scart.
Det kan även vara så att du har valt en upplösning tvn inte klarar av.
Jag har en annan baksida på min som gör att den kan mata ut alla typer av signaler, de börjar på "ta slut" i butikerna men hittar du en så är de trevliga att ha
http://www.mikra.gr/product.php?products_id=1311&language=en

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vänersborg bor jag i för tillfället. I morgon åker jag en sväng till mellerud om du skulle bo i närheten av den hålan. Skickar självklart om du vill bara du står för frakten då Du råkar inte ha en datorskärm eller liknande som har HDMI då?

Tackar så jättemycket för vänligheten, hade gärna tagit emot kabeln om det inte vore för mitt tålamod när det gäller att vilja ha grejer att funka så fort som möjligt Åkte in till storstan och jagade scart adaptrar men utan resultat, slutade med att jag kom hem med en ny tv med hdmi istället Plånboken gillade nog inte mitt beslut, men jag ångrar det inte en sekund då jag även fick en ny filmmaskin på köpet och slipper bry mig om htpc tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuborgarn:

Tackar så jättemycket för vänligheten, hade gärna tagit emot kabeln om det inte vore för mitt tålamod när det gäller att vilja ha grejer att funka så fort som möjligt Åkte in till storstan och jagade scart adaptrar men utan resultat, slutade med att jag kom hem med en ny tv med hdmi istället Plånboken gillade nog inte mitt beslut, men jag ångrar det inte en sekund då jag även fick en ny filmmaskin på köpet och slipper bry mig om htpc tankar

Okej de var nog lika bra. Blir mycket bättre bild på en modern tvapparat se dock till att använda hdmi istället för Component kabeln du har för bilden blir märkbart bättre med hdmi. Om du nu inte redan glr det

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jodå jag kör via hmdi-kabel nu fortfarande skumt dock att ingen av mina kablar tycktes fungera, misstänker nästan att det är själva adaptern till scarten som är skadad då jag tvivlar starkt på att 2 olika kablar kan ha precis samma fel. Nåväl, lär inte sakna scart nu i vilket fall, det är väl om man ska ha med xboxet någonstans vart det bara finns tjocktv att tillgå men isåfall får jag väl släpa med en datorskärm oxå (om jag inte är helt ute och cyklar så borde jag väl kunna koppla in xboxet i en hdmi -> vga adapter).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tuborgarn:

Jodå jag kör via hmdi-kabel nu fortfarande skumt dock att ingen av mina kablar tycktes fungera, misstänker nästan att det är själva adaptern till scarten som är skadad då jag tvivlar starkt på att 2 olika kablar kan ha precis samma fel. Nåväl, lär inte sakna scart nu i vilket fall, det är väl om man ska ha med xboxet någonstans vart det bara finns tjocktv att tillgå men isåfall får jag väl släpa med en datorskärm oxå (om jag inte är helt ute och cyklar så borde jag väl kunna koppla in xboxet i en hdmi -> vga adapter).

Hdmi är digitalt och vga är analogt, det krävs alltså en aktiv enhet som gör om signalen, däremot kan xboxen mata ut vga om du ansluter den på rätt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hdmi är digitalt och vga är analogt, det krävs alltså en aktiv enhet som gör om signalen, däremot kan xboxen mata ut vga om du ansluter den på rätt sätt.

Har redan en omvandlare för att koppla in en extra skärm till datorn, som har vga anslutning men kör via adaptern till hdmi-uttaget på grafikkortet. Är alltså denna adapter jag undrar om jag kan använda på liknande sätt till xboxet. Har fått lite andra problem med boxen nu med, verkar som xboxet fuckar upp min router om jag har en nätverkskabel i, inget som gör något enormt mycket för tillfället då jag ändå inte spelar online men lite störande då jag såg möjligheter i att använda xboxen som mediaspelare

Permalänk
Rekordmedlem

Adapter eller omvandlare ? Du måste ha nån form av enhet som gör om signalen och inte bara en adapter.

Har du adresseringsproblem i nätverket? typ nån enhet som har statisk adressering? kolla över det på alla enheter som ansluter till nätet.

Visa signatur