Openelec-maskin trasig. Nytt system?

Permalänk

Openelec-maskin trasig. Nytt system?

Hej, hej,
Har i ett par år kört en fläktlös Shuttle-burk med Openelec på en USB trådkopplat till en liten Synology-server som står i garderoben och det har, sånär som på några mindre quirks, funkat riktigt bra. Häromdagen heldog dock min Shuttle och det är därför dags för en ny lösning. Tyvärr är jag, eftersom jag inte haft behov av att hålla mig uppdaterad, helt efter vad det gäller utbud just nu och undrar ödmjukt om någon vänlig själ vill hjälpa till.

Mina krav för lösning:
Kunna spela många format (mkv speciellt) från min server
Liten
Tyst
Vill helst inte bygga en egen htpc-lösning
Enkelt och snyggt grafiskt ui=barn- och fruvänlig
Subsnedladdning direkt i spelaren

Önskemål:
Svt-play
Netflix
Inte för dyr (håller precis på att köpa delar till en snordyr Haswell-E-dator och vill hålla kostnader nere så mycket det går)

Jag har en gammal macbook pro som inte används som jag skulle kunna köra XBMC/Plex på men det jag är orolig för är om den kommer tokdö av att vara instängd i ett teaksideboard hela dagarna. Vill inte ha en dator liggande framme hela tiden.

Tack på förhand för hjälp och tips!

Permalänk
Medlem

Gillar du openELEC så fortsätt att köra det.
Som hårdvara kan jag, och många andra, varmt reka en NUC:
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/11...

Permalänk
Medlem

Går också i tankarna att köpa en ny openelec htpc och har sneglat lite på bay trail. Dessa drar extremt lite ström, är passivt kylda och med openelec på så sväljer dem alla relevanta format. Jag går och väntar på asrocks nya brädor och när dessa kommer blir det köp.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19125-asrock-avtacker-tva-mo...

Permalänk

Tack båda för svaren! Kommer nog efter lite funderande i alla fall helt klart fortsätta med XBMC i någon form. Bay trail ser ju väldigt intressant ut!
Får kanske hålla ut med min gamla macbook pro tills vidare!

Permalänk

fortsätt med xbmc, openelec är ju grymt smidigt att få igång fort utan att behöva confa massa..

köp en nuc, av valfri sort.. har en dc3217by och den tuffar på fint som htpc.. billig som fan va den oxå..

annars finns ju Gigabyte Brix, dom har nån med optisk ut om det är något du har behov av..

ska du spela upp 1080i/p med en reciver dom avkodar mkv filen på ~20-30gb så klarar till o med min dc3217by det utan att svettas men då kör jag med vaapi hw decoder.. ska ingå även i nyaste openelec..

om man software decodar ljudet så vet jag inte hur mkt de drar men så farligt kan de inte va..