(Hjälp) No service/No sim - Telenor SE

Permalänk
Medlem

(Hjälp) No service/No sim - Telenor SE

Hej jag köpte nyligen en Goophone i5s från kina för ca 500kr. Nu när jag fick hem den idag satte jag i mitt nya nano sim från Telenor och startade om mobilen. Jag slår sedan in pinkoden som stämmer och mobilen låses upp. Nu till det dåliga, i vänster hörn rullar något sorts meddelande som det står "Telenor SE - No Service" så jag testar och bara startar safari där jag inte har kommer in på någon sida, sedan går jag in och försöker ringa min andra telefon, inte funkar det heller. Nu har meddelandet i vänstra hörnet ändrats till "Telenor SE - No Sim"

Skulle någon kunna tänka som veta vad problemet är? Tacksam för hjälp, Palm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palm123:

Hej jag köpte nyligen en Goophone i5s från kina för ca 500kr. Nu när jag fick hem den idag satte jag i mitt nya nano sim från Telenor och startade om mobilen. Jag slår sedan in pinkoden som stämmer och mobilen låses upp. Nu till det dåliga, i vänster hörn rullar något sorts meddelande som det står "Telenor SE - No Service" så jag testar och bara startar safari där jag inte har kommer in på någon sida, sedan går jag in och försöker ringa min andra telefon, inte funkar det heller. Nu har meddelandet i vänstra hörnet ändrats till "Telenor SE - No Sim"

Skulle någon kunna tänka som veta vad problemet är? Tacksam för hjälp, Palm.

Du kommer säkert inte gilla detta svaret, men jag kör ändå.

Problemet är att det är en "kinatelefon"

Och jag kan lova dig, det kvittar hur mycket du kämpar med den, du kommer bara bli besviken och få problem på hela resan.

Problemen är många, och det kommer du att erfara om du inte ger upp.

Släng den, sälj den eller ge bort den (stackars den som tar emot den)

Kort och gott, den kommer aldrig att fungera som du vill, och du kommer aldrig i hela ditt liv köpa en "kinatelefon" igen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du kommer säkert inte gilla detta svaret, men jag kör ändå.

Problemet är att det är en "kinatelefon"

Och jag kan lova dig, det kvittar hur mycket du kämpar med den, du kommer bara bli besviken och få problem på hela resan.

Problemen är många, och det kommer du att erfara om du inte ger upp.

Släng den, sälj den eller ge bort den (stackars den som tar emot den)

Kort och gott, den kommer aldrig att fungera som du vill, och du kommer aldrig i hela ditt liv köpa en "kinatelefon" igen

Jag har förstått att den är billig av en anledning men det var inte min fråga, utan vill bara få simmet att funka ändå,

Permalänk
Medlem

det kanske är så när man köper billig kina skit va förväntar du dig en fullt fungerande telefon eller? skärp dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

det kanske är så när man köper billig kina skit va förväntar du dig en fullt fungerande telefon eller? skärp dig.

Ja men även dessa telefoner brukar väll funka skapligt bra bara ganska laggigt.

Permalänk
Medlem

Kolla så att simmet sitter som det skall, röcka lite på det så kanske det startar om du har tur.

Permalänk
Medlem

Har telefonen de nät som krävs för att användas i Sverige då?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

har telefonen stöd för det svenska mobilnätet ?

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Har telefonen de nät som krävs för att användas i Sverige då?

Skrivet av Munken_89:

har telefonen stöd för det svenska mobilnätet ?

Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

har telefonen stöd för det svenska mobilnätet ?

Jag har faktiskt ingen anning alls, det var denna telefon jag köpte. http://www.aliexpress.com/item/Stock-Original-Goophone-i5C-MT... Är det så att den i värsta fallet inte fungrar i sverige är det inte så stor förlust ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palm123:

Ja men även dessa telefoner brukar väll funka skapligt bra bara ganska laggigt.

Jag önskar att det hade varit så!

Men det finns så mycket mer problem än bara lagg.

Och har du tänkt på vilket operativsystem din mobil använder? Vad heter det? Är det framtidssäkert? Kan du uppdatera det?

Här kommer mig egenerfarenhet av Kinakopior.

Min bror och hans fru köpte "kinaiPhone`s!
Dom kommer gråtande och förklarande att dom funkar inte som dom skall.

Allt, jag menar verkligen allt, var problem!!
Dom gånger man verkligen lyckades att få fram ett samtal till dom, ja....då vart det "envägskommunikation" som gällde bara.
Och likaså när man ringde.
Det vart lite 2 av tio samtal funkade.
Lägga över data från datorn till mobilen, ja det är bara att fetglömma.

Detta är bara ett fåtal exempel, men jag kan göra listan riktigt lång, på småsaker som inte funkar, småsaker visst, men funkar inte småsakerna, då funkar inte heller dom stora sakerna!! Så är det bara.

Och om man kan köra riktigt raka rör och vara uppriktig, typ lite "tuff kärlek"

Så vill jag skriva: Du har blivit lurad.

Dra en parallell till "dom stora hårddiskarna, med bly och ett minne på 512MB" som kostade "gratis" Om du kommer ihåg dom. Folk trodde dom köpte hårddiskar på 500GB, när väl folk började öppna dom, så satt där en liten blyklump och ett minne, och allt från Kina

Felstavning och radbrytning. Och bortagning av ironi.
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Har telefonen de nät som krävs för att användas i Sverige då?

2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G: WCDMA 2100/850MHz

Någon annan kanske kan svara på vilka som använda i sverige för det har jag glömt.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G: WCDMA 2100/850MHz

Någon annan kanske kan svara på vilka som använda i sverige för det har jag glömt.

I Sverige så beror det på operatör:

Telia och Tele2/Telenor på GSM: 900 MHz
3: Har inget GSM nät

Telia på 3G: Har ett gemensamt nät med Tele2 på 2100 MHz bandet, håller och har på vissa begränsade ställen öppnat sitt 900 MHz 3G nät, som Tele2 kunder inte får tillgång till

Tele2 på 3G: Har ett gemensamt nät med Telia på 2100 MHz bandet.

Telenor på 3G: Har ett gemensamt nät utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona på 2100 MHz bandet tillsammans med 3. I Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona bygger Telenor eget nät på 2100 bandet

3 på 3G: Har ett gemensamt nät utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona på 2100 MHz bandet tillsammans med Telenor. Dom bygger också ett eget nät på 900 bandet som inte Telenor kunder får tillgång till. I Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona bygger 3 eget nät på 2100/900 bandet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G: WCDMA 2100/850MHz

Någon annan kanske kan svara på vilka som använda i sverige för det har jag glömt.

Skrivet av jnsson:

I Sverige så beror det på operatör:

Telia och Tele2/Telenor på GSM: 900 MHz
3: Har inget GSM nät

Telia på 3G: Har ett gemensamt nät med Tele2 på 2100 MHz bandet, håller och har på vissa begränsade ställen öppnat sitt 900 MHz 3G nät, som Tele2 kunder inte får tillgång till

Tele2 på 3G: Har ett gemensamt nät med Telia på 2100 MHz bandet.

Telenor på 3G: Har ett gemensamt nät utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona på 2100 MHz bandet tillsammans med 3. I Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona bygger Telenor eget nät på 2100 bandet

3 på 3G: Har ett gemensamt nät utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona på 2100 MHz bandet tillsammans med Telenor. Dom bygger också ett eget nät på 900 bandet som inte Telenor kunder får tillgång till. I Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona bygger 3 eget nät på 2100/900 bandet

Ärligt talat så kvittar det vilket. (Tråkigt men sant)

Alla komponenter på det kretskortet är under all kritik och klarar inte standard.

Och jag menar verkligen alla komponenter, det är bara kinahittepå allting, kostar inte ett skit och har bara ett syfte, och det är att lura folk.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag önskar att det hade varit så!

Men det finns så mycket mer problem än bara lagg.

Och har du tänkt på vilket operativsystem din mobil använder? Vad heter det? Är det framtidssäkert? Kan du uppdatera det?

Här kommer mig egenerfarenhet av Kinakopior.

Min bror och hans fru köpte "kinaiPhone`s!
Dom kommer gråtande och förklarande att dom funkar inte som dom skall.

Allt, jag menar verkligen allt, var problem!!
Dom gånger man verkligen lyckades att få fram ett samtal till dom, ja....då vart det "envägskommunikation" som gällde bara.
Och likaså när man ringde.
Det vart lite 2 av tio samtal funkade.
Lägga över data från datorn till mobilen, ja det är bara att fetglömma.

Detta är bara ett fåtal exempel, men jag kan göra listan riktigt lång, på småsaker som inte funkar, småsaker visst, men funkar inte småsakerna, då funkar inte heller dom stora sakerna!! Så är det bara.

Och om man kan köra riktigt raka rör och vara uppriktig, typ lite "tuff kärlek"

Så vill jag skriva: Du har blivit lurad.

Dra en parallell till "dom stora hårddiskarna, med bly och ett minne på 512MB" som kostade "gratis" Om du kommer ihåg dom. Folk trodde dom köpte hårddiskar på 500GB, när väl folk började öppna dom, så satt där en liten blyklump och ett minne, och allt från Kina

Skrivet av skog1s:

Ärligt talat så kvittar det vilket. (Tråkigt men sant)

Alla komponenter på det kretskortet är under all kritik och klarar inte standard.

Och jag menar verkligen alla komponenter, det är bara kinahittepå allting, kostar inte ett skit och har bara ett syfte, och det är att lura folk.

Han var intresserad av att få hjälp från någon som kanske kunde någonting inte en hel jävla bibel om vilka fel som kan inträffa, Okej du har haft en telefon som inte har funkat som din brors fru har köpt, det är inget likamedtecken att denna inte kommer funka.

Kom med HJÄLPANDE förslag istället för att sitta och säga att allting är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Han var intresserad av att få hjälp från någon som kanske kunde någonting inte en hel jävla bibel om vilka fel som kan inträffa, Okej du har haft en telefon som inte har funkat som din brors fru har köpt, det är inget likamedtecken att denna inte kommer funka.

Kom med HJÄLPANDE förslag istället för att sitta och säga att allting är skit.

Men du måste ju ändå vara realistisk och inse att det inte finns någon hjälp.

Och om du bara orkar kolla upp fakta så finns det inget "det-är-inget-likamedtecken-att-denna-inte-kommer-funka"

Och jag har kommit med hjälpande förslag. Och det var Släng/sälj den!

Och än en gång. det är skit.

Och en sak kan jag lova dig, efter man har suttit i en vecka med dessa kinalurar och försökt få rätt på dom, har man läst rätt många sidor på webben, kört rätt många guider, laddat hem saker som är ren skit. Men det går inte.

Så jag kan garantera dig att jag har mer kött på benen än både dig och TS.

Och jag försöker bara få upp ögonen på TS med att:

Det är bortkastad tid att försöka få rätt på alla fel. Det är inte värt det. Jag tycker det är att hjälpa.

Sen har jag många gånger understruket att det är väldigt tråkigt att det är så här.

Att inte du kan ta det till dig och vill leka forumpolis, ja det får stå för dig.

Det jag skriver är ren fakta!

Eller du vill att TS ska lägga ner 40 timmar på att få rätt på en sak som aldrig kommer funka?

Har du själv ett förslag på en fix?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Som de andra säger så är det nog frekvensen som är annorlunda så kina telefonen har inte stöd för det svenska nätet. Det var väl samma sak som hände med Ipad2 när den kom för Apple hade inte lagt till stöd för det svenska mobila nätet så de återkallade många Ipad2.