Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bopper:

Jag har aldrig anmält mig till Insider-programmet. Menar du att om man blir en insider, så kan man uppdatera till Windows 10 via Windows Update?

Jag laddade ner en iso och installerade rent...

Hoppas att du tog backup på din installation då, annars kan din licens vara puts väck.

Skrivet av hakd:

Och där var jag tillbaka på w7..
Förutom DX12 så känns det som en totalt flopp, installern med alla sina färger känns som den är gjort för tolvåringar eller för att visa att Windows klarar 256 färger RGB..

Snacka om besvikelse (och ja jag fattar att det är en preview men helhets intrycket var katastrof)

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/preview-download?o...

Det går att via "recovery menyn" återställa tidigare windows.. vilket är tur för w10 suger än så länge iaf

Kan du inte berätta lite mer detaljerat om vad som gjorde att helhetsintrycket blev "katastrof"? Vi har förstått att du tyckte att installationsbilden var ful (själv tycker jag att den är snyggare än någonsin förut och modern). Har du gett Microsoft feedback på detta i feedback-appen?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hoppas att du tog backup på din installation då, annars kan din licens vara puts väck.

Varför då? Jag hade Windows 8.1 på min SSD. Kopplade ur den och installerade Windows 10 på en hårddisk. När den krashade, så kopplade jag ur hårddisken och tillbaks till min SSD med Windows 8.1. Får se om jag gör nåt mer försök innan den riktiga versionen släpps...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bopper:

Varför då? Jag hade Windows 8.1 på min SSD. Kopplade ur den och installerade Windows 10 på en hårddisk. När den krashade, så kopplade jag ur hårddisken och tillbaks till min SSD med Windows 8.1. Får se om jag gör nåt mer försök innan den riktiga versionen släpps...

Smart. En form av backup det med ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För alla er som har problem med att installera senaste builden:
http://www.neowin.net/news/failing-to-update-to-the-latest-bu...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larre77:

För alla er som har problem med att installera senaste builden:
http://www.neowin.net/news/failing-to-update-to-the-latest-bu...

Testat allt, hjälper inte... kommer inte upp från 10130. Får nog vänta på ISO och göra en ren installation av de nya buildsen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag var tvungen att köra en "refresh" på mitt konto och efter det kunde jag ladda ner den senaste builden.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag var tvungen att köra en "refresh" på mitt konto och efter det kunde jag ladda ner den senaste builden.

Refresh?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Nåt sånt, kör på engelska. Kommer inte ihåg exakt vad det stod.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kan du inte berätta lite mer detaljerat om vad som gjorde att helhetsintrycket blev "katastrof"? Vi har förstått att du tyckte att installationsbilden var ful (själv tycker jag att den är snyggare än någonsin förut och modern). Har du gett Microsoft feedback på detta i feedback-appen?

http://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/larger_wm_blw/public/field/image/2015/05/windows-10-install-setup.jpg?itok=FsB_D5Hy

Helhetsintrycket men jag ska försöka bryta ner det.
Jag har varit med sedan windows 95 - 98 - 2000 - 2000 me - xp - xp64 - (totalvägrade vista) - w7 (idag kungen!)
och det första som slår mig i w10 är förvirring, smidighet och användarvänligheten är inte här.
Microsoft borde ta en titt på hur Apple bygger sina operativsystem.

Till att börja med så kändes intallens sista del (dina appar installeras och RGB färgbomber över skärmen) grymt löjligt och oproffsigt för det kommer ju trots allt ifrån Microsoft och inte ifrån Bolibompa!.

Sen apparna:
Du får inte välja vad du vill ha utan tilldelas en hög med random apps som du manuellt måste avinstallera en och en.
Apparna kommer som standard med ljud vilket tar ett tag att fatta var ljudet kommer ifrån gång på gång.

Att söka direkt på program ifrån startmenyn gick inte heller göra (iaf inte utan ändra inställningar)
Sök assistenten tillåter dig söka på allt utan din egna program vilket jag gissar att majoriteten hade använt den för.

Sen kommer vi till den värsta delen med Microsoft bloatware:
Deras webbläsare (påminner gång på gång att använda deras)
Deras onecloud (genvägar och platser i kontrollpanelen finns kvar trots "tvingad" uninstall)
Deras virusprogram (hästlängder efter gratisprogrammen)
Deras appar

Slutsats:
Ett nytt operativsystem ska vara smidigare, snabbare och enklare.. Detta är mycket fel väg att vandra och w7 är extremt mycket bättre när det kommer till smidighet och enkelhet för oerfarna användare. Går det porta DX12 till w7 så ser jag absolut ingen anledning att uppgradera alls!

Så fort speltillverkarna går över till linux (iom steambox och debian) så tror jag Windows kommer dö ut snabbt ibland gamers.
Som snabbt och enkelt vill kunna byta mellan öppna rutor och föredrar operativsystem utan bloat.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Jag har varit med sedan windows 95 - 98 - 2000 - 2000 me - xp - xp64 - (totalvägrade vista) - w7 (idag kungen!)
och det första som slår mig i w10 är förvirring, smidighet och användarvänligheten är inte här.

Till att börja med så kändes intallens sista del (dina appar installeras och RGB färgbomber över skärmen) grymt löjligt och oproffsigt för det kommer ju trots allt ifrån Microsoft och inte ifrån Bolibompa!.

Sen apparna:
Du får inte välja vad du vill ha utan tilldelas en hög med random apps som du manuellt måste avinstallera en och en.
Apparna kommer som standard med ljud vilket tar ett tag att fatta var ljudet kommer ifrån gång på gång.

Att söka direkt på program ifrån startmenyn gick inte heller göra (iaf inte utan ändra inställningar)
Sök assistenten tillåter dig söka på allt utan din egna program vilket jag gissar att majoriteten hade använt den för.

Deras onecloud (genvägar och platser i kontrollpanelen finns kvar trots "tvingad" uninstall)
Deras appar

Slutsats:
Ett nytt operativsystem ska vara smidigare, snabbare och enklare.. Detta är mycket fel väg att vandra och w7 är extremt mycket bättre när det kommer till smidighet och enkelhet för oerfarna användare. Går det porta DX12 till w7 så ser jag absolut ingen anledning att uppgradera alls!

Så fort speltillverkarna går över till linux (iom steambox och debian) så tror jag Windows kommer dö ut snabbt ibland gamers.
Som snabbt och enkelt vill kunna byta mellan öppna rutor och föredrar operativsystem utan bloat.

StemBox kräver ju ändå en kraftig speldator med Windows att streama från för 99% av alla AAA-titlar.

Håller fullständigt med om sökfunktioen. Programmen listast längs upp och känns lite vid sidan och lätt att trycka på en länk till en hemsida istället. De borde separera Bing från att söka program.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

StemBox kräver ju ändå en kraftig speldator med Windows att streama från för 99% av alla AAA-titlar.

Håller med om sökfunktioen. Programmen listast längs upp och känns lite vid sidan så lätt att trycka på en länk till en sid istället. De borde separera Bing från att söka program.

Steambox = Steam OS = Debian
När det slår igenom så kommer speltillverkarna göra spel kompatibla till linux i större utsträckning.

Och idag är spel kompatibiliteten det som gör att gamer's inte väljer Linux (vilket inte är så konstigt).

Dra ner t.ex. Ubuntu-Gnome och kör en live version ifrån ett USB minne och se hur enkelt det är att byta program slänga rutor eller bara trycka Windows tangenten och skriva vad du vill komma åt. Idiotsäkert, Snabbt snyggt och extremt anpassningsbart.
Synd bara att inte Windows valde att ta efter Gnome <3

BTW: Jag är ingen Linux fanboy (än iaf) utan rullar w7 på min speldator

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Någon som äger ett tangetbord modell G510?
När jag höjer/sänker volymen via tangentbordet i hög fart så blinkar skärmen, ser skitkonstigt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär, fått in 10 TP på en jobbdator som hade gamla 7an.

Måste passa på att testa lite innan jag ger mig på det hemma när det släpps, så att jag vet hur man fixar utseendet igen

Än så länge har jag fått in ungefär samma ändringar som jag gjorde i 8.1, d.v.s. ClassicShell och Dark Aero theme med UXStyle. Dock har jag nog fått fel version på temat, för titeltexten i fönster blir fortfarande svart även om färgen på bordern är mörk. Hade samma problem en annan gång i 8.1 vet jag, så det är ju en mindre detalj.

8.1 var ju givet p.g.a. att spel funkade bättre och snabbare i det än 7an (vet inte varför gamers envisas med att stanna på 7an, när det ofta bara är Metro och appar de stör sig på), men här är det lite mer inblandning av metro-gränssnittet istället för de vanliga inställningarna, vilket är lite rörigt kan man tycka, så här nära inpå release.

Nya startmenyn såg ju bättre ut än helskärm, men jag vill fortfarande ha en automatiskt utfällbar kontrollpanel.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

En rest från Windows 8 som jag hoppas de tar bort.

Skrivet av hakd:

Sen apparna:

Förstår inte riktigt vad du menar att de skulle ge ifrån sig ljud, de måste vara igång för att ge ljud. Att system levereras med appar/program är standard, det som är nytt är att en del är appar och inte vanliga program.

Skrivet av hakd:

Fungerar utmärkt för mig att söka efter program och starta direkt, precis som det har gjort enda från Vista. Kanske hade datorn inte hunnit indexera programmen, söka efter program ska fungera.

Skrivet av hakd:

Deras appar

Det är en preview, de trycker mer på sina egna saker just nu.
Det går att använda Windows 10 utan Microsoftkonto, hur många länkar som finns kvar till Microsoftkonto/OneDrive om jag kör utan vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Ny build: fbl_impressive Professional 10159 håller på att laddas ner just nu. Får se vad som är förbättrat i den.

Whoa! Another PC build!
http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/30/whoa-anot...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

Ny build: fbl_impressive Professional 10159 håller på att laddas ner just nu. Får se vad som är förbättrat i den.

Whoa! Another PC build!
http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/30/whoa-anot...

Det är gammalt nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad sägs. Går det bra hoppa direkt till windows 10 eller ska jag installera 8.1 pro och köra någon månad? Har ett gäng USB kontroller så riskerar månne stöta lite på patrull med windows 10?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ser ju lite bättre ut i alla fall. Måste bara få igång så jag kan ansluta till nätverket... Får vara "Kan inte ansluta till detta nätverk...". Uppdatera drivrutiner kanske.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Går inte att aktivera bygge 10159...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Skumt. Min är aktiverad. Kan det ha påverkats av att jag i förrgår rensade bort tidigare builds, sedan 9879, med hjälp av cleanmgr.exe (med tanke på att det kan finnas buggar som man inte vet hur de påverkar systemet).

Följde stormenses rek.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1324749-windows-10-tech...

Skrev build 9871, ska vara 9879
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Gah, ge mig en jävla iso-fil istället nu MS. Återställt o bla bla bla för att få nya builden, nada funkar och nu vägrar den istället installera den där KB3070677.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Sen apparna:

Deras appar

Slutsats:

Jag ser ingen skillnad vad gäller användarvänlighet när man jämför Windows 7, 8, 8.1 och 10. Alla använder samma gränssnitt. Men det är jag det... fann mig direkt i all OS:en och ingenting var speciellt svårfunnet.

Vissa saker skulle jag gärna se att man tog ifrån linux men många saker är ju betydligt bättre och enklare i windows.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

hmm installerat windows 8 och alla uppgraderingar samt classic shell. Men jag har ännu inte fått något meddelande om att uppgradera till windows 10?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

hmm installerat windows 8 och alla uppgraderingar samt classic shell. Men jag har ännu inte fått något meddelande om att uppgradera till windows 10?

Gjorde en clean install av windows 8.1 för ett par dagar sedan, fick inte heller nåt meddelande.
Körde denna batch file (KevinStevens_845 from answers.microsoft.com) så fick jag upp den.

https://www.dropbox.com/s/0u0au9xgy6ss18p/win10fix_full.zip?d...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@hakd haha tack för ett gott skratt !

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

start > kör > slui 3 > cd key

http://www.tenforums.com/tutorials/5705-activate-windows-10-a...

jag fick byta och ta den senaste, då lirade det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Någon som äger ett tangetbord modell G510?
När jag höjer/sänker volymen via tangentbordet i hög fart så blinkar skärmen, ser skitkonstigt ut.

Haha har aldrig testat gjort det fort men gjorde detta nu och då började skärmen blinka. Blir väl fixat framöver kan man hoppas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av duckstar:

Haha har aldrig testat gjort det fort men gjorde detta nu och då började skärmen blinka. Blir väl fixat framöver kan man hoppas.

Skicka gärna in feedback i feedback-appen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det här med att uppdatera till nyare builds är ju helt galet dåligt, har aldrig lyckats uppdatea via win update utan har alltid fått dragit ner en iso när dom släppts.. sitter kvar på build 10074 men ska dra på 10130 via iso nu..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

@issue: Jo, lite dåligt med skakiga uppdateringar men det brukar gå vägen ändå även om det stannar av och man tror att nu är det kört.

Men måste säga att Microsoft tagit sitt förnuft till fånga om man tänker på hur det var förr. Anmälde mig som testare av Windows 2000 och fick betala. Visserligen kom de hem med skivan med en bil var gång en ny stor version kom (de var alltid lika förvånade när de hamnade mitt ute i obygden) men ändå, betala för att vara testare och sedan tvungen att betala för dåtidens Windows 2000 när skarpa versionen släpptes. Inte en krona i rabatt om jag minns rätt.

Bättre nu!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)