Microsofts undvikande av Windows 9 kan förklaras av dålig kod

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Alla brukar säga att varannan Windows är är bra och 9an skulle bli såååå bra men kanske hoppade över till en dålig 10 då

Det där med varannan version är väldigt luddigt. Räknar man in ett bra OS vid release, eller efter 6 månader, efter förstan SP?
Det äe ugefär som att ställa frågan, hur långt är repet? Utan att specificera.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

kommer det vara gratis för oss som köpt win 8?

Rykte, ja. Annars får du nog se en kostnad på runt 150 kr för en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

OT: Skulle inte Windows 8 krocka med windows 98 då?

Nej då något som är exlusivt för W98 eller W95 skulle inehålla hela alltet, ser inte vettigt ut att skriva endsWith("8") när det bara finns en som slutar på det samma sak med andra exempel ingen skulle skriva *8 eller *5.

Rolig kuriosa, Microsoft själva gjorde en rätt stor miss på DirectX 8, de skapade en version som var sista som hade stöd för Windows 95 (8a)och en för Windows 98 MEN helt utan check vilket OS som körs, dvs starta du installationen av directx för windows 98 på windows 95 så installerade den helt utan krusiduller och när datorn sedan starta om så gick det helt enkelt inste starta utan du fick felmeddelanden direkt efter post och din Windows installation var fördärvad, sånna missar tycker jag är befängda.
Har reparerat operativsystemet på ett 10 tal datorer förr som gjort det misstaget, vanligaste orsaken var att DirectX låg med på PC Gamer och liknande demo tidningar på den tiden och folk helt enkelt tryckte fel DirectX utgåva under installation av ett spel.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av som99:

Nej då något som är exlusivt för W98 eller W95 skulle inehålla hela alltet, ser inte vettigt ut att skriva endsWith("8") när det bara finns en som slutar på det samma sak med andra exempel ingen skulle skriva *8 eller *5.

Rolig kuriosa, Microsoft själva gjorde en rätt stor miss på DirectX 8, de skapade en version som var sista som hade stöd för Windows 95 (8a)och en för Windows 98 MEN helt utan check vilket OS som körs, dvs starta du installationen av directx för windows 98 på windows 95 så installerade den helt utan krusiduller och när datorn sedan starta om så gick det helt enkelt inste starta utan du fick felmeddelanden direkt efter post och din Windows installation var fördärvad, sånna missar tycker jag är befängda.
Har reparerat operativsystemet på ett 10 tal datorer förr som gjort det misstaget, vanligaste orsaken var att DirectX låg med på PC Gamer och liknande demo tidningar på den tiden och folk helt enkelt tryckte fel DirectX utgåva under installation av ett spel.

Lätt att göra ett slarvfel. Fast ett sådant fel hade inte alls varit ett lika stort problem längre då man inte distribuerar sånt på CD-skiva som blir liggande i flera år. Nu hade de ju bara ändrat versionen på hemsidan direkt när felet upptäcktes så hade det varit väldigt få nya fall efter det. Finns fördelar med att allt ligger online. Fast nackdelen är ju att många verkar vara mycket slappare med kvalitetskontrollen när saker släpps eftersom det är så lätt att patcha i efterhand.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Alla brukar säga att varannan Windows är är bra och 9an skulle bli såååå bra men kanske hoppade över till en dålig 10 då

Hahahha, precis

Skrivet av Nautilus011:

Det där med varannan version är väldigt luddigt. Räknar man in ett bra OS vid release, eller efter 6 månader, efter förstan SP?
Det äe ugefär som att ställa frågan, hur långt är repet? Utan att specificera.

Det är inte alls luddigt, simpelt som detta:

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hahahha, precis

Det är inte alls luddigt, simpelt som detta:

Men precis som Nautilus011 säger så beror det ju på om man ska räkna på release dag eller efter en viss tid. XP var horribelt när det släpptes, bland det värre jag varit med om, så om man bara går efter release så skulle XP räknas som "SHIT". Men eftersom dom skriver XP som "good" så antar jag att dom räknar när det gått en tid. Då ska ju Vista även det vara "Good" då det efter en del uppdatering och framförallt SP vart riktigt bra i mina ögon. Bytet mot ett fullt uppdaterat Vista till 7 kändes mer som ett namnbyte.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbertMwugabi:

Men precis som Nautilus011 säger så beror det ju på om man ska räkna på release dag eller efter en viss tid. XP var horribelt när det släpptes, bland det värre jag varit med om, så om man bara går efter release så skulle XP räknas som "SHIT". Men eftersom dom skriver XP som "good" så antar jag att dom räknar när det gått en tid. Då ska ju Vist även det vara "Good" då det efter en del uppdatering och framförallt SP vart riktigt bra i mina ögon. Bytet mot ett fullt uppdaterat Vista till 7 kändes mer som ett namnbyte.

Fast ser man till Windows så är det ju mer eller mindre dåligt före första SP släpps (eller första större uppdateringarna över lag)
Då alla operativsystem mer eller mindre har barnsjukdomar kvar även fastän de gått genom beta, release candidate, och liknande stadium så kan det vara vissa buggar kvar ändå.

Och du måste skämta om Vista - W7?

Det går ju inte ens beskriva skillnaden, bytet till W7 från Vista är ju som natt och dag i jämförelse, W7 är så otroligt mycket rappare/snabbare än Vista.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Som jag sagt på annat håll så är detta inte anledningen, i Java så får du Windows NT (unknown) (alternativt 8/8.1 om programmet identifierar sig som sådant) om W10 inte finns med i en aliasfil som behöver patchas. Kollar du namn på äldre vis så bör du få en sträng som bara säger Windows NT i vissa fall. Kollar du versionsnummer så får du 6.4. 95 och 98 är 4.00.950 respektive 4.10 (x.x.1998 för 98 och x.x.2222 för 98SE) om du kollar version. Kollar du verkligen en namnsträng så måste du i fallet det heter Windows 10 fortfarande uppdatera programmet. Samma gäller om du inte lagt in hur du hanterar framtida versioner baserat på versionsnummer. Sen kan du använda apier som GetVersion(Ex) där den kommer tro att du kör W8 eftersom det är deprecated. Compatibility mode skulle dessutom rapportera att det är ett 9X-program/OS (om du väljer det) om det behöver tro det för att lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hahahha, precis

Det är inte alls luddigt, simpelt som detta:
http://i.imgur.com/GwSCfrq.jpg

Windows 98, skit tills SE.
Windows XP, skit tills SP2
Windows Vista, skit tills SP1, nästan samma som Windows 7 i slutet, bara nytt skal. Datorerna var för klena för Vista vid släpp.
Windows 8, ok tills 8.1.

Så den där listan är ja, underlig.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Windows 98, skit tills SE.
Windows XP, skit tills SP2
Windows Vista, skit tills SP1, nästan samma som Windows 7 i slutet, bara nytt skal. Datorerna var för klena för Vista vid släpp.
Windows 8, ok tills 8.1.

Så den där listan är ja, underlig.

Nej, den stämmer precis.
Och W8 är inte ens bra nu, även om de gjorde en uppdatering med lite förändringar i den. (W8.1 som egentligen bara är ett service pack för W8)

Och nu så kommer Windows 10, som i princip bara är ett ytterligare service pack för W8 som de lika gärna kunnat kallat för W8.2 istället för W10, då det är rätt lite förändringar mot W8 för att det ska vara ett "nytt" operativsystem egentligen. Den största förändringen är väl att de fattat att folk vill ha startmenyn tillbaka, även om den inte på långa vägar i W10 Technical preview är bra, utan känns som en krymt version av "Metro" startskärmen, med lite tillagda genvägar för dokument etc.

Edit: känns som att de "största" nyheterna 3 st, vilka är att Microsoft backat och återinför en halvtaskig startmeny, äntligen inför "virtuella skrivbord" vilket andra operativsystem haft i åratal, och att de nu fixar så att "Metro" programmen går att köra i en mer "normal" vy och inte som helskärm.

Lite mer info om största nyheterna.
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som jag sagt på annat håll så är detta inte anledningen, i Java så får du Windows NT (unknown) (alternativt 8/8.1 om programmet identifierar sig som sådant) om W10 inte finns med i en aliasfil som behöver patchas. Kollar du namn på äldre vis så bör du få en sträng som bara säger Windows NT i vissa fall. Kollar du versionsnummer så får du 6.4. 95 och 98 är 4.00.950 respektive 4.10 (x.x.1998 för 98 och x.x.2222 för 98SE) om du kollar version. Kollar du verkligen en namnsträng så måste du i fallet det heter Windows 10 fortfarande uppdatera programmet. Samma gäller om du inte lagt in hur du hanterar framtida versioner baserat på versionsnummer. Sen kan du använda apier som GetVersion(Ex) där den kommer tro att du kör W8 eftersom det är deprecated. Compatibility mode skulle dessutom rapportera att det är ett 9X-program/OS (om du väljer det) om det behöver tro det för att lira.

Är du verkligen hundra på att detta innefattar alla program som skrivits sedan ungefär win2k, i alla möjliga språk? Det känns ju underligt att man hittar massor med kodsnuttar som använder just såna här "Windows 9*"-lösningar om det är så.

Att det finns bättre sätt att kolla versioner på är inte det som diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, den stämmer precis.
Och W8 är inte ens bra nu, även om de gjorde en uppdatering med lite förändringar i den. (W8.1 som egentligen bara är ett service pack för W8)

Och nu så kommer Windows 10, som i princip bara är ett ytterligare service pack för W8 som de lika gärna kunnat kallat för W8.2 istället för W10, då det är rätt lite förändringar mot W8 för att det ska vara ett "nytt" operativsystem egentligen. Den största förändringen är väl att de fattat att folk vill ha startmenyn tillbaka, även om den inte på långa vägar i W10 Technical preview är bra, utan känns som en krymt version av "Metro" startskärmen, med lite tillagda genvägar för dokument etc.

Om jag säger att det är riktigt bra, så pass bra att jag inte alls trivs och sitta vid en Windows 7 dator nu (vilket jag gör ungefär 50% av min tid vid en dator), vem har rätt?
Vad är det som är dåligt med Windows 8 förutom Metro som många hakar upp sig på?
Hur stor skillnad var det mellan Windows 95 och 98 sen SE? Eller ME, 2000 och XP?
Påverkar ditt användande av Windows när det står 10 istället för 8.2? Är det en "deal breaker" för att inte använda Windows, en siffra? Är det här ens en diskussion värt och ta upp? Sist jag såg så var det Microsoft som tillverkade denna produkt, deras produkt, deras namn.

Vad är det som saknas i den nya startmenyn? Vad gör den sämre? Testat den ens?

Största förändringen? Tror du att Technical preview är slutprodukten?

Edit: Såg din edit, så Microsoft borde aldrig införa virtuella desktops eller vad är det du försöker säga? Är det dåligt att de lägger in det till slut utan tredjepartsprogram?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Är du verkligen hundra på att detta innefattar alla program som skrivits sedan ungefär win2k, i alla möjliga språk? Det känns ju underligt att man hittar massor med kodsnuttar som använder just såna här "Windows 9*"-lösningar om det är så.

Att det finns bättre sätt att kolla versioner på är inte det som diskuteras.

Java kollar inte namnet direkt, det måste ligga i en källkodsfil i JDK:t så den känner igen vad den ska rapportera för att System.getProperty("os.name") ska svara med ett namn, annars svarar den Windows NT (unknown). Precis som den gjort på Vista, Windows 7, Windows 8 och Windows 8.1. Kollar du efter namn eller ett visst versionsnummer kommer du behöva uppdatera programmet/skriptet inför W10. I det här fallet behöver du uppdatera Java för att få korrekt sträng/namn från os.name. Du kan varken förlita dig på ett namn eller ett fast versionsnummer om du inte ska uppdatera programmet. Vilket namn du får i strängen beror helt på hur du försöker kolla Windows-version. Skriv t.ex. "echo %OS% och du får Windows_NT som svar i retur oavsett vad de döper nästa Windows till. Kollar du efter producttype med WINAPI så kommer du få VER_NT_WORKSTATION som svar. Här är hur Java 8 behöver göra för att känna igen OS (som rapporteras som os.name). http://hg.openjdk.java.net/jdk7u/jdk7u60/hotspot/rev/9b238ab1... http://hg.openjdk.java.net/jdk8/jdk8/hotspot/file/87ee5ee2750... De behöver uppdatera den filen varje OS-version och att Windows skulle kalla sig Windows 9 hade inte påverkat vad de får som svar på osvi.wProductType eller os_vers. De hade själva bestämt vad strängen ska rapportera för namn. Detta är ju WINAPI, sen gör andra program givetvis annorlunda, men det är främst Java som hoppar upp när du söker efter detta påståendet. Kollar du efter NT kommer du hitta NT. Hur namnet hanteras och hur man identifierar ett os efter namn kan vara olika saker. Det är verkligen inte hela anledningen och verkligen inte något tekniskt hinder.

Sen förstår jag inte vad du beskyller mig för, har du läst mitt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Windows XP, skit tills SP2

Håller inte med. Anser att XP blev skit efter SP2. Satt kvar med SP1 i flera år p.g.a. att jag vägrade SP2 då det hade massa nytt skit som gjorde allt segare, massa irriterande varningar samt något specifikt skit som inte gick att inaktivera (minns inte riktigt var det var längre, var ju så sjukt länge sen... Minns bara att det var något jag störde mig på mycket at the time ).

Permalänk
Snusfri

Förstår verkligen inte problemet hos folk att det heter Windows 10.
För mig spelar det ingen roll om det så hetat Windows Blockflöjt Sean Banan Kalsong Edition, det jag kollar efter är om operativsystemet är stabilt, lätthanterligt, säkert och estetiskt tilltalande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Pnorberg;14910163"]Om jag säger att det är riktigt bra, så pass bra att jag inte alls trivs och sitta vid en Windows 7 dator nu (vilket jag gör ungefär 50% av min tid vid en dator), vem har rätt?
Vad är det som är dåligt med Windows 8 förutom Metro som många hakar upp sig på?
Hur stor skillnad var det mellan Windows 95 och 98 sen SE? Eller ME, 2000 och XP?
Påverkar ditt användande av Windows när det står 10 istället för 8.2? Är det en "deal breaker" för att inte använda Windows, en siffra? Är det här ens en diskussion värt och ta upp? Sist jag såg så var det Microsoft som tillverkade denna produkt, deras produkt, deras namn.

Vad är det som saknas i den nya startmenyn? Vad gör den sämre? Testat den ens?

Största förändringen? Tror du att Technical preview är slutprodukten?

Edit: Såg din edit, så Microsoft borde aldrig införa virtuella desktops eller vad är det du försöker säga? Är det dåligt att de lägger in det till slut utan tredjepartsprogram?[/QUOTE

W8 var en flopp, W10 är inte bättre den.
Ja det är Microsofts produkt, men de floppar på namndöpning om och om igen. Bara sista åren så är det flera "namn fails" som ex W8.1 (det är mer eller mindre bara service pack) för W8), Xbox one (hur tänkte de här? Xbox one (ett) har redan funnits för över 10 år sedan... Och nu W10 (vart är W9? Hoppa över mitt i en serie....).

Det mesta saknas, den är mycket sämre än W7 startmenyn, menyer ligger fel osv. O ja, jag har testat W10, och det är lika uselt system som W8 är.

Ja, de största förändringarna är ju: förminskad metro meny, virtuella skrivbord, och att kunna köra metro programmen i mer vanligt läge. Och mellan preview och slutgiltig produkt brukar det inte tillkomma något större, utan det brukar mestadels handla om att räta ut buggar, finslipa grafiskt och under skalet.

Virtuella skrivbord är en av de funktionerna som i nya är snvändbart, sen så är ju Microsoft ruskigt många är efter i princip alla andra operativsystem på marknaden t.ex. Linux som haft det väldigt länge.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Men hur mångra av programmen som är gjorda för att hitta win95 98 etc funkar verkligen som de skall på Windows 9 och senare då?

Känns lite som det måste ligga något mer i det än legacy program....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Java kollar inte namnet direkt, det måste ligga i en källkodsfil i JDK:t så den känner igen vad den ska rapportera för att System.getProperty("os.name") ska svara med ett namn, annars svarar den Windows NT (unknown). Precis som den gjort på Vista, Windows 7, Windows 8 och Windows 8.1. Kollar du efter namn eller ett visst versionsnummer kommer du behöva uppdatera programmet/skriptet inför W10. I det här fallet behöver du uppdatera Java för att få korrekt sträng/namn från os.name. Du kan varken förlita dig på ett namn eller ett fast versionsnummer om du inte ska uppdatera programmet. Vilket namn du får i strängen beror helt på hur du försöker kolla Windows-version. Skriv t.ex. "echo %OS% och du får Windows_NT som svar i retur oavsett vad de döper nästa Windows till. Kollar du efter producttype med WINAPI så kommer du få VER_NT_WORKSTATION som svar. Här är hur Java 8 behöver göra för att känna igen OS (som rapporteras som os.name). http://hg.openjdk.java.net/jdk7u/jdk7u60/hotspot/rev/9b238ab1... http://hg.openjdk.java.net/jdk8/jdk8/hotspot/file/87ee5ee2750... De behöver uppdatera den filen varje OS-version och att Windows skulle kalla sig Windows 9 hade inte påverkat vad de får som svar på osvi.wProductType eller os_vers. De hade själva bestämt vad strängen ska rapportera för namn. Detta är ju WINAPI, sen gör andra program givetvis annorlunda, men det är främst Java som hoppar upp när du söker efter detta påståendet. Kollar du efter NT kommer du hitta NT. Hur namnet hanteras och hur man identifierar ett os efter namn kan vara olika saker. Det är verkligen inte hela anledningen och verkligen inte något tekniskt hinder.

Sen förstår jag inte vad du beskyller mig för, har du läst mitt inlägg?

Det stämmer delvis eftersom det är Java som det hänvisas till på Reddit. Det går dock att göra motsvarande lilla "misstag" oavsett språk, exempelvis genom att ta namnsträngen från registret. Men klart MS skulle kunna göra det annorlunda i Win9 men då skulle å andra sidan dessa trix inte fungera överhuvudtaget och kanske defaulta till något opassande, vilket det å andra sidan även kommer göra med Win10. Lustigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Det stämmer delvis eftersom det är Java som det hänvisas till på Reddit. Det går dock att göra motsvarande lilla "misstag" oavsett språk, exempelvis genom att ta namnsträngen från registret. Men klart MS skulle kunna göra det annorlunda i Win9 men då skulle å andra sidan dessa trix inte fungera överhuvudtaget och kanske defaulta till något opassande, vilket det å andra sidan även kommer göra med Win10. Lustigt!

Är ju Java som fyller namnsträngen i vilket fall som helst, även när det heter Windows 10 så måste de in och ändra. Allt som antar en specifik version behövs ändras, om man inte kör i compatibility mode. Det blir ju mer eller mindre lösningen på program som inte underhålls. Namnet i registret och liknande är hur som helst inte lösningen. Namnet handlar nog mest om att de vill framhäva Windows, annars hade de kunnat döpa den efter katter eller nationalparker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

W8 var en flopp, W10 är inte bättre den.
Ja det är Microsofts produkt, men de floppar på namndöpning om och om igen. Bara sista åren så är det flera "namn fails" som ex W8.1 (det är mer eller mindre bara service pack) för W8), Xbox one (hur tänkte de här? Xbox one (ett) har redan funnits för över 10 år sedan... Och nu W10 (vart är W9? Hoppa över mitt i en serie....).

Det mesta saknas, den är mycket sämre än W7 startmenyn, menyer ligger fel osv. O ja, jag har testat W10, och det är lika uselt system som W8 är.

Ja, de största förändringarna är ju: förminskad metro meny, virtuella skrivbord, och att kunna köra metro programmen i mer vanligt läge. Och mellan preview och slutgiltig produkt brukar det inte tillkomma något större, utan det brukar mestadels handla om att räta ut buggar, finslipa grafiskt och under skalet.

Virtuella skrivbord är en av de funktionerna som i nya är snvändbart, sen så är ju Microsoft ruskigt många är efter i princip alla andra operativsystem på marknaden t.ex. Linux som haft det väldigt länge.

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad jag ska svara när det gäller namn, har aldrig sett något problem, vi alla vet vad det är för produkt. Att det heter 8.1 istället för 8 SP1, 10 istället för 9, Android L istället för Kitkat vad är egentligen problemet? Jag har faktiskt fruktansvärt svårt och se var problemet är och du kan fortsätta dividera för dig själv med vilket nummer det egentligen ska vara, bara onödigt och ens lägga energi på. Herregud, allt ska då gnällas på idag...

Ja men vad saknas, kan du specificera så jag kan visa till dig att det kanske finns där, du kanske inte har kollat ordentligt? För jag kan då säga att min startmeny i Windows 10 Tech ser då inte ut som en förminskad version av Metro.

Du ropar hej före du kommit över bäcken, vi vet ju än så länge ingenting om Windows Phone 9/10? Vet ju inte ifall det kommer bli ett bättre samarbete mellan mobila och mer stationära produkter? Fick då ett starkt intryck att det är målet.

Vad spelar det för någon roll att de är efter? Det är väl bara bra att det kommer till slut? Vad är problemet än en gång? Jag är glad att jag äntligen kommer kunna ha virtuella skrivbord utan tredjepartsprogram, likaså var jag väldigt glad och slippa använda mig av t.ex. daemon tools för att mounta ISO filer när jag bytte till Windows 8.
Mycket i denna värld har funnits före det ena eller det andra, ska vi klaga varje gång någon implementerar något befintligt i deras system? (Nog för att det görs i Android vs Apple... ).

Andas nu några gånger och bli inte så uppspelt över små saker, Windows 10 kommer och det är bara vänja dig, stanna kvar i det gamla eller byta till konkurrenterna.
Lägg nu lite mer energi på njuta av livet istället, det är kortare än du tror och sådana här små saker är ingenting att haka upp sig på.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Det där med varannan version är väldigt luddigt. Räknar man in ett bra OS vid release, eller efter 6 månader, efter förstan SP?
Det äe ugefär som att ställa frågan, hur långt är repet? Utan att specificera.

sen finns det dom som är anal och dom som är anal och gruppen som klarar av att helgardera det

men eftersom 10an inte är ute och jämför man hur dom andra mottagits innan/vid release stämmer det ganska bra med varannan och även i senare skede och kan även vara en personlig åsikt blandat av erfarenhet och förväntning eller så jävligt att det är lite skämtsamt menat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Hahahha, precis

Det är inte alls luddigt, simpelt som detta:
http://i.imgur.com/GwSCfrq.jpg

blergh! väx upp jag har hört att all os var shit, efter windows me så slutade jag lyssna...
tacka vet jag windows 98se skulle aldrig byta till skit os xp...sa hela min bekantskaps krets när det begav sig.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Vilket skämt!

Och sen, varför bry sig om sanslöst gamla 3;e partsprogram?

Instämmer i det där om hörsägen.. hur dåliga programmerare finns det egentligen, lite svårt att tro denna förklaring.

Edit: Kan lägga till att programmeringsmässigt är detta otroligt simpelt och grundläggande kunskaper endast som behövs, om ens det, för att göra detta rätt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Hahahha, precis

Det är inte alls luddigt, simpelt som detta:
http://i.imgur.com/GwSCfrq.jpg

Förutom då att Windows 95 var fullkomligt revolutionerande och att Windows 8 är riktigt bra, ja.

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli att garva när jag såg koden: if windows 9: throw RuntimeException.

Permalänk
Medlem

Hahaha, ja, nog för att det finns idioter till kodare (som matchar på namnet istället för ett unikt id), men lite långsökt är det allt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IceDread:

Vilket skämt!

Och sen, varför bry sig om sanslöst gamla 3;e partsprogram?

Instämmer i det där om hörsägen.. hur dåliga programmerare finns det egentligen, lite svårt att tro denna förklaring.

Edit: Kan lägga till att programmeringsmässigt är detta otroligt simpelt och grundläggande kunskaper endast som behövs, om ens det, för att göra detta rätt.

"Det gäller inte minst i företagsvärlden, där det förekommer mycket skräddarsydd mjukvara, som sällan eller aldrig uppdateras."

Saxat från nyheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

"Det gäller inte minst i företagsvärlden, där det förekommer mycket skräddarsydd mjukvara, som sällan eller aldrig uppdateras."

Saxat från nyheten.

Det är inte svårt att uppdatera mjukvara och om de vill installera nya versioner av windows och köra 15 år gamla program så har jag inte mycket respekt för dem. Det krävs väldigt lite för att göra det korrekt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det är inte svårt att uppdatera mjukvara och om de vill installera nya versioner av windows och köra 15 år gamla program så har jag inte mycket respekt för dem. Det krävs väldigt lite för att göra det korrekt.

"Inte så svårt att uppdatera mjukvara"?

Det ska snarare jävligt mycket till om 15 år gammal kod ska låta sig uppdateras utan en helvetes massa krångel. Även om man har kvar källkod samt har tillgång till rätt verktyg i form av kompilator och tredjeparts-dll:er så är sannolikheten skyhög att den ansvariga personen inte längre jobbar kvar på företaget. Det är till och med rätt sannolikt att ingen i den nuvarande organisationen kan språket som koden är skriven i.

Hur många nybakade VB6-utvecklare tror du det finns idag?

Och även om vi lyckas dunka upp VÅR kod till rätt standard, hur gör vi med de där tredjeparts-dll:erna?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IceDread:

Det är inte svårt att uppdatera mjukvara och om de vill installera nya versioner av windows och köra 15 år gamla program så har jag inte mycket respekt för dem. Det krävs väldigt lite för att göra det korrekt.

Tur att de inte bryr sig ett dugg om din respekt. Ute i verkligheten finns det mängder av specialskrivna program som löser specifika problem. Ofta är den som skrev det borta sedan länge och det kanske inte ens är möjligt att få tag på källkoden. Så varför skulle de lägga ner massa tid, energi och pengar på att byta ut mjukvara som fungerat tidigare bara för att du inte riktigt verkar ha koll på hur verkligheten ser ut?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24