Permalänk

Datorn startar ej, hjälp..

Häromdagen välte min störda katt medvetet ner en skål på min dator, först trodde jag inte att någonting hände för skärmen såg ut som den gjorde innan - men när jag skulle försöka flytta musen så märkte jag det inte gått så bra som jag trodde. Ingenting fungerade så tillslut fick jag göra en "norsk avstängning" och då stängde den såklart av sig, men när jag skulle starta den igen så började den starta i typ 5 sekunder och sedan dör den igen och så fortsätter den att göra så för sig själv om och om igen.
Frågade en kompis och han trodde att det var nätagget som pajjat, kan det vara så?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pickandreas:

Häromdagen välte min störda katt medvetet ner en skål på min dator, först trodde jag inte att någonting hände för skärmen såg ut som den gjorde innan - men när jag skulle försöka flytta musen så märkte jag det inte gått så bra som jag trodde. Ingenting fungerade så tillslut fick jag göra en "norsk avstängning" och då stängde den såklart av sig, men när jag skulle starta den igen så började den starta i typ 5 sekunder och sedan dör den igen och så fortsätter den att göra så för sig själv om och om igen.
Frågade en kompis och han trodde att det var nätagget som pajjat, kan det vara så?

En skål med vad? Var lådan öppen när det hände? Testat ha allting utanför lådan så att det inte är denna som fått sig en smäll?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det var en helt tom vanlig aluminiumskål. Nej, den var inte öppen - satt bara som vanligt med datorn på och så ramlade den ner på ovansidan av datorn och frös den..
Hur testar jag det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pickandreas:

Det var en helt tom vanlig aluminiumskål. Nej, den var inte öppen - satt bara som vanligt med datorn på och så ramlade den ner på ovansidan av datorn och frös den..
Hur testar jag det?

Det borde inte vara problem om det var en tom skål. Du får öppna chassit och se om det har lossnat någon kabel där. Var det en stöt borde den även gå att stöta till med vad som helst med samma resultat.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom så många, trots den klistrade tråden i forumet, inte skriver ut delarna så blir det bara en gissning: Om du har en vanlig HD som lagringsenhet för OS så kan den ha skadats av smällen när skålen träffade lådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det borde inte vara problem om det var en tom skål. Du får öppna chassit och se om det har lossnat någon kabel där. Var det en stöt borde den även gå att stöta till med vad som helst med samma resultat.

Jag har öppnat och kollat och ingenting verkat lossna..

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Eftersom så många, trots den klistrade tråden i forumet, inte skriver ut delarna så blir det bara en gissning: Om du har en vanlig HD som lagringsenhet för OS så kan den ha skadats av smällen när skålen träffade lådan.

Sorry, här kommer det(har en Taurus Experience och fösökte kolla på inet's hemsida men det är en nyare version där men tror att detta skall stämma) :

Operativsystem: Windows 7 64-bit
Processor: Intel Core i5-2320 CPU @3.00GHz
Hastighet: 3.2 GHz, 3MB Cache
Moderkort: MSI Z97-S02, SLI-stöd
Minne:
Internminne storlek: 8 GB, 2x4096MB
Minnestyp: DDR3 1600Mhz, Corsair VENGEANCE LP RED
Lediga minnesplatser: 2 st
Maximal minnesstorlek: 32 GB
Grafikkort:
Tillverkare: Nvidia
GPU-typ: GeForce GTX 650 Ti
Hastighet: 1006 MHz
Minne: 2048 MB, GDDR5
Hårddisk:
Primär disk: (Bootdisk) 1 TB, 32MB Cache
Anslutning: SATA 6,0 Gbit/s, 7200rpm
Nätaggregat: 400 Watt, BeQuiet Kraft

Hoppas jag fick med allt viktigt!

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt tips kvarstår alltså, även om du inte kommenterade det. Ryck ut sata-sladden för att utesluta eller bekräfta. Är det inte det rekommenderar jag att riva ur alla delar och montera om, kolla moderkortsdistanser osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Bluescreen...

Hej igen..

Problemet med datorn visade sig vara ett Ram minne som gått sönder. fick köpt nya och datorn fungerade perfekt i 3 dagar. Men plötsligt när jag skulle starta datorn fick jag bluescreen vid Windows Loading Screenen. Hinner inte se vad som står på bluescreenen innan det blir svart och datorn startar om sig igen. Prövat reseta Bios,kollat så ram minnena sitter ordentligt och resetat Cmos men inget av det har funkat. nån som har en aning?

Permalänk
Skrivet av pickandreas:

Hej igen..

Problemet med datorn visade sig vara ett Ram minne som gått sönder. fick köpt nya och datorn fungerade perfekt i 3 dagar. Men plötsligt när jag skulle starta datorn fick jag bluescreen vid Windows Loading Screenen. Hinner inte se vad som står på bluescreenen innan det blir svart och datorn startar om sig igen. Prövat reseta Bios,kollat så ram minnena sitter ordentligt och resetat Cmos men inget av det har funkat. nån som har en aning?

Filma datorskärmen med telefonen medan du startar så kan du i efterhand kolla på filmen och pausa när bluescreen kommer upp. Kolla error-koderna och googla/skriv här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pickandreas:

Hej igen..

Det kan vara flera saker men kolla med ett nytt bra nätagg först, om du sedan kan starta kan det ev vara HDD:n som är på G att säga "Hej då!" Du kan ju kolla den med Crystal Disk info eller liknande.

Visa signatur

Permalänk

NÄSTA PROBLEM EFTER NÄSTA

Yay.. Nu har några grabbar härjat runt ordentligt och har omformaterat hela skiten och installerat om windows 7 med hjälp av cdn. Så nu är jag inne på datorn men nu har jag plötsligt inget nätverkskort så kan inte komma in på internet så kan inte heller aktivera windows 7 eftersom det kräver internet. Vad gör jag....? Tje

Permalänk

Ta ner nätverks drivers från en annan data lägg på usb sticka o installera.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

ja jag prövade det , laddade ner ifrån denna http://www.driverscape.com/download/realtek-pcie-gbe-family-c.... funkade dock inte när jag skulle installera, för den sa att jag var tvungen att ha internet.