Ska börja reparera iPhones. Vilka verktyg ska jag skaffa?

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

I de fall jag har haft med Deltaservice, Telecare och allt vad dom heter så har dom som standard rensat telefon även när det inte ska behövas.

om du lämnat in telefonen till en telenor/telia/comviq butik så skickas den vidare till telecare, inforcare, Anovo, osv dvs auktoriserad reparatör / tekniker. brukar ligga centralt nånstans gbg stockholm småland. när dom är klara så återställer dom alla telefoner,
spelar knappast ingen roll om det står att den inte ska återställas. när du återställer så kan du sen testa alla sensorer/högtalare/mikrofon utan att nån mjukvarubugg hindrar dig.

har du skickat in den till Ej auktoriserad så vill man ju gärna ha kvar sina kunder mer än en gång då kan man inte återställa telefoner. blir ju ett väldans liv lämna ut 10-20mobiler / dag och så har man raderat allt..
(finns dock dom som trycker in pinkoden fel 3ggr) ibland blir det en bugg ( iPhones ) att den blir inte låst nån timme utan 450miljoner timmar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Kör på!

Hej!

Vill du starta eget för att syssla med detta så kör! Men räkna inte med att du kommer kunna leva på det på heltid. Möjligtvis att det täcker lite ölkostnader under sommaren, eller vad du vill lägga pengarna på.

Jag har under ca 2års tid lagat ca 15-20 iphones åt mig själv och åt vänner. Inte så många, men jag har inte heller gjort reklam om att jag byter displayer.

Jag har på de senaste 10st köpt från Ali express, iphone 4/4s ligger på mellan 100-200kr st. Kompletta skärmar med touch.

Igår hade jag äran att byta på en Iphone 6 för första gången, inga som helst problem, tog ca 20 minuter vilket jag tycker är helt okej för att vara första gången. Jag har precis som du gått i tankarna om att börja laga dessa pinaler på kvällar & helger. Att göra det på heltid tror jag inte det finns marknad för.

Just denna sexan, hade åkt i golvet, personen som äger den hade inte försäkrat telefonen, och enl uppgifter kostar det ca 3600kr att byta denna display hos Apples auktoriserade Verkstad (kollade pris innan jul). Jag köpte displayen för ca 1000kr på ali (beställde från ali innan jul, finns nu för ca 700kr), det är var denna person fick betala.
Men detta var ju första gången, jag visste ju inte om jag skulle klara av det. Så det var med förbehåll om att telefonen kan vara redo för skroten. Nu gick det ju bra! Men som sagt, den där jäv.....la kabeln till fingeravkännaren är inte helt ofarlig att ta bort.

Men visst, att pyssla med detta som en bisyssla fungerar säkert, och att folk inte kommer lämna in till ej auktoriserade reparatörer pga garantin är båg. Det blir billigare att köpa och laga själv än att betala självrisken.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att kunden vet vad som gäller om telefonen blir obrukbar.

Tyvärr behöver det ju inte vara den som reparerar telefonen som skapar problemet som dödar den, det kan vara korrosion, trasiga delar som ramlar ut etc etc vilket gör att telefonen är i sämre skick när du öppnat den än innan. Om man då lämnar garantier så är det väldigt svårt att få någon som helst lönsamhet i det.

Jag reparerar gratis åt folk med förbehållet att de skaffar delarna och går skiten sönder så gör den det, jag tar inget ekonomiskt ansvar. Vill de sen bjuda på en lunch eller några öl är det trevligt. På så sätt blir det inga sura miner och inga felaktiga förväntningar (framför allt inga skattebrott heller).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag bytte front med panel på en 4s åt systern, beställde ett verktygs-kit för 149 kr och fick skruva isär hela telefonen. Har aldrig gjort detta tidigare och det var ju inga problem, tog 1.5-2 timmar. En van kanske gör detta på under 30min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hejsan! Ska nu börja reparera iPhones på min fritid, och eventuellt göra det till en business. Någon som har ett bra tips på vilka skruvmejslar, plastverktyg, och andra verktyg jag kan tänkas behöva? Hade varit nice med ett kit där i princip allt ingår. Kommer reparera allt i från iPhone 3 till iPhone 6+

Kan ge dig ett tips som är det som oftast går sönder när man ska reparera iPhone, på 5 och nyare om jag inte minns fel (var ändå sommaren senaste), så sitter det en wifi kabel precis under glaset. Det är väl den som lossnar oftast och det finns inga reservkablar, den lossnar från mobilen och vi kunde inte fixa det där jag jobbade iaf Lycka till!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Det viktigaste är att kunden vet vad som gäller om telefonen blir obrukbar.

Tyvärr behöver det ju inte vara den som reparerar telefonen som skapar problemet som dödar den, det kan vara korrosion, trasiga delar som ramlar ut etc etc vilket gör att telefonen är i sämre skick när du öppnat den än innan. Om man då lämnar garantier så är det väldigt svårt att få någon som helst lönsamhet i det.

Jag reparerar gratis åt folk med förbehållet att de skaffar delarna och går skiten sönder så gör den det, jag tar inget ekonomiskt ansvar. Vill de sen bjuda på en lunch eller några öl är det trevligt. På så sätt blir det inga sura miner och inga felaktiga förväntningar (framför allt inga skattebrott heller).

Precis!

Jag kör på samma premisser!

Att som privatperson stå som ansvarig utan försäkringar när man ska vara snäll och hjälpa till är inget bra alternativ.
Jag har gjort som du, jag kan byta och beställa displayen, men jag garanterar inget. Det är valet de gör som man hjälper.
Betala dyrt och ev går den sönder då så blir det ännu dyrare oftast. Eller betala delarna och precis som du kanske bjuda på nån öl eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Varför ska du vara så negativ? Självklart kan det gå åt skogen, men om jag aldrig börjar experimentera så kommer jag ju ingen vart! Får ju ersätta telefonen om det blir något strul, eller byta ut den komponent som är trasig, är inte dum i huvudet! håll dig on topic istället och svara på mina frågor!

F THE 8ERS!

Kan bara säga lycka till! Som du själv sagt, satsa på kvalitéverktyg!
Plastverktyg för och benda och öppna är ett måste!

Lite inspiration:

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.