Nimble Sense tar fingrar och händer till den virtuella verkligheten

Permalänk
Melding Plague

Nimble Sense tar fingrar och händer till den virtuella verkligheten

En Kinect-liknande kamera skapar uppståndelse på Kickstarter, inte minst eftersom den är särskild avsedd för att både kunna se och använda händerna i den virtuella verkligheten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Problemet med alla såna här prylar är att det skapar ett sånt habegär utan att jag egentligen vet vad ja ska ha det till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Den kickstartern kommer bli klar ikväll redan och sen får man se hur högt den når. Jag håller ut tills 2015 med all VR då det ska släppas skarpt. Om jag lägger till Nimble Sense får vi se.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Dom vill ha 62K dollar? Lol, visa det för Oculus och dom skulle förmodligen köpa företaget för 5 miljarder eller nåt. En sån här kamera inbyggt i varje Oculus (och alla andra VR hjälmar) är en given utveckling. För VR har dom har ju i princip skapat vad som motsvarar musen för PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dom vill ha 62K dollar? Lol, visa det för Oculus och dom skulle förmodligen köpa företaget för 5 miljarder eller nåt. En sån här kamera inbyggt i varje Oculus (och alla andra VR hjälmar) är en given utveckling. För VR har dom har ju i princip skapat vad som motsvarar musen för PC.

Har du svårt att läsa? Dom har samlat in 62k men kostnaden är 99 dollar motsvarande 730kr .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Eller så skaffar man bara Leap Motion för samma pris och får då något som redan existerar (ingen risk för att förlora pengar) samt något som har högre FOV (150x120 grader) och högre uppdateringsfrekvens (100Hz).

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Eller så skaffar man bara Leap Motion för samma pris och får då något som redan existerar (ingen risk för att förlora pengar) samt något som har högre FOV (150x120 grader) och högre uppdateringsfrekvens (100Hz).

https://www.youtube.com/watch?v=3ATQG9mnm34

-
Har båda hemme, borde införskaffa mig lite dubbelhäftande tejp,,,,

Permalänk
99:e percentilen

Har provat Leap Motion och det är häftigt, men absolut inte tillräckligt bra för tillämpning i riktiga VR-applikationer.

Angående Nimble Sense så känns 45 Hz spontant för lite: Antingen kommer händerna hacka fram eller så måste man interpolera fram mellanlägen, vilket kan ge input lag – och det är verkligen helt oacceptabelt för VR.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

-
Har båda hemme, borde införskaffa mig lite dubbelhäftande tejp,,,,

Gör så och återkom med resultat

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Spektra:

Problemet med alla såna här prylar är att det skapar ett sånt habegär utan att jag egentligen vet vad ja ska ha det till.

VR kommer ersätta dagens HID-enheter inom de flesta områden. Spel är väl det första jag som konsument tänker på, men man kan också tänka sig remote surgery och andra tillämpningar inom sjukvård etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Har du svårt att läsa? Dom har samlat in 62k men kostnaden är 99 dollar motsvarande 730kr .

Vad hade det jag sa med kostnaden för enheten att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Har du svårt att läsa? Dom har samlat in 62k men kostnaden är 99 dollar motsvarande 730kr .

Det var inte så jag läste det.

Citat:

Efter bara några dagar på Kickstarter har Nimble Sense redan samlat in mer än hälften av målet på 62 500 dollar.

Jag läser det som att målet är på 62 500 dollar. Vilket stämmer överens med deras kickstarter sida...

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Bara jag som tror att den här virtuella verkligheten kan skapa enormt mycket psykiska problem i framtiden? Overklighet borde kanske inte bli för verklig.
Det är för övrigt bara en tanke om det, personligen ser jag sjukt fram emot det. Ska bli sjukt häftigt!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Bara jag som tror att den här virtuella verkligheten kan skapa enormt mycket psykiska problem i framtiden? Overklighet borde kanske inte bli för verklig.
Det är för övrigt bara en tanke om det, personligen ser jag sjukt fram emot det. Ska bli sjukt häftigt!

Ja, inte minst lär ju verkligheten kännas otroligt matt och färglös för många... Å andra sidan tror jag att folks "digitala liv" kommer bli många gånger mer sociala, då man faktiskt kommer kunna umgås i olika miljöer och sammanhang. Tänker mig en trivsam lobby där man istället för att vänta på att matchen ska dra igång befinner sig i spelmiljön och småpratar med de andra spelarna.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Bara jag som tror att den här virtuella verkligheten kan skapa enormt mycket psykiska problem i framtiden? Overklighet borde kanske inte bli för verklig.
Det är för övrigt bara en tanke om det, personligen ser jag sjukt fram emot det. Ska bli sjukt häftigt!

Håller med. Om det blir för mycket kan det bli ett stort problem är bergsäker på det. Häftigt är det dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Bara jag som tror att den här virtuella verkligheten kan skapa enormt mycket psykiska problem i framtiden? Overklighet borde kanske inte bli för verklig.
Det är för övrigt bara en tanke om det, personligen ser jag sjukt fram emot det. Ska bli sjukt häftigt!

Din frågeställning är formulerad lite som snöbollseffekten. Psykiska problem kan uppstå, men blir först påtagliga när alla fem (eller fler) sinnen kan bli virtualiserade på ett verklighetstroget sätt. Men majoriteten av de problem som kan uppstå kommer vara lösta innan produkterna släpps för allmänheten. Detta på samma sätt som dagens våldsamma spel och hur lite det påverkar ungdomar (förutom att göra dem mindre våldsamma). De som ligger i riskzonen är de som redan är sjuka och kommer bli dem som har svårt att skilja mellan verkligheten och fantasin. Så vad du talar om har vi redan, och det har vi haft sedan människan blev kapabel att fantisera på egen hand.

Sedan kan alltid extrema fall uppstå. Hur skulle, till exempel, en person reagera om denne har varit helt uppkopplad till en perfekt virtualiserad värld sedan deras födelse och vi kopplar ut dem ur den virtuella? Dvs som Matrix-triologin? Skulle personen överlevt övergången eller skulle de flytt in i den personliga fantasin och nekat verkligheten?

Vi kommer dock däremot alltid ha mindre överlappande fall så som Tetriseffekten.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

Men om man plockar upp något objekt med det här så måste man hålla det framför nyllet hela tiden? Eller den virtuella handen kanske håller samma form om den hamnar utanför synfältet? Det finns även andra saker man vill göra "off screen"..men annars så tycker jag det här är en bra lösning, även om det är en Leapmotion ripoff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Har du svårt att läsa? Dom har samlat in 62k men kostnaden är 99 dollar motsvarande 730kr .

Har du svårt att läsa själv kanske? Kanske inte ska vara så spydig för det faller snabbt tillbaka på dig själv.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har provat Leap Motion och det är häftigt, men absolut inte tillräckligt bra för tillämpning i riktiga VR-applikationer.

Testade du med senaste mjukvaruuppdateringen? Ska tydligen ha gjort Leap bra mycket bättre än innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Har du svårt att läsa? Dom har samlat in 62k men kostnaden är 99 dollar motsvarande 730kr .

Men hallå, undrar vem som har lässvårigheter?

Ska du rätta någon, så se till att dubbel/trippelkolla

Vi har alla (nja nästan alla då) varit där

/Ontopic

Nimble Sense kommer att gå långt tror jag, kanske så långt som dom önskar, så att man ser det lite överallt.

Jag gillar det skarpt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Intressant. Gör ju att Sony's "move" parad med VR-hjälm bleknar något.

Men iofs, dom kanske har den bästa chansen att ändå få ihop något som funkar och lirar ihop först ändå. Inklusive "content" = spel.

Permalänk

Ser låvande ut

Ganska coolt, men jag vill att produkten skall spela in mitt ansikte istället så att mina ansiktsuttryck spelas in till spelet. en bättre version av Facerig i steam, en kamera får sitta i oculus för att filma ögon utryck och en under för munnen. kommer det en sådan apparat kommer det 100% vara ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojej:

Ja, inte minst lär ju verkligheten kännas otroligt matt och färglös för många... Å andra sidan tror jag att folks "digitala liv" kommer bli många gånger mer sociala, då man faktiskt kommer kunna umgås i olika miljöer och sammanhang. Tänker mig en trivsam lobby där man istället för att vänta på att matchen ska dra igång befinner sig i spelmiljön och småpratar med de andra spelarna.

Ja men precis. Och då börjar man nog ifrågasätta verkligheten. En del kommer kanske få svårt att skilja på verkligheten och virtuella verkligheten och därför göra saker man inte skulle göra.

Skrivet av Aemony:

Din frågeställning är formulerad lite som snöbollseffekten. Psykiska problem kan uppstå, men blir först påtagliga när alla fem (eller fler) sinnen kan bli virtualiserade på ett verklighetstroget sätt. Men majoriteten av de problem som kan uppstå kommer vara lösta innan produkterna släpps för allmänheten. Detta på samma sätt som dagens våldsamma spel och hur lite det påverkar ungdomar (förutom att göra dem mindre våldsamma). De som ligger i riskzonen är de som redan är sjuka och kommer bli dem som har svårt att skilja mellan verkligheten och fantasin. Så vad du talar om har vi redan, och det har vi haft sedan människan blev kapabel att fantisera på egen hand.

Sedan kan alltid extrema fall uppstå. Hur skulle, till exempel, en person reagera om denne har varit helt uppkopplad till en perfekt virtualiserad värld sedan deras födelse och vi kopplar ut dem ur den virtuella? Dvs som Matrix-triologin? Skulle personen överlevt övergången eller skulle de flytt in i den personliga fantasin och nekat verkligheten?

Vi kommer dock däremot alltid ha mindre överlappande fall så som Tetriseffekten.

Enligt flera videos på youtube så verkar inte det behövas många involverade sinnen för att man ska uppfatta det som verklighetstroget. Många påverkas av t ex höjdskräck av bara syn och hörsel men allt är väl relativt.
Jag tror faktiskt inte det behövs att en människa ska har varit i den virtuella världen sedan födseln för att man hellre skulle välja den. Tänk bara hur många som redan idag hellre väljer den datoriserade världen (tänker på alla spel-världar som finns där många människor spenderar sin största del av fritiden)

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Avstängd

Hur fungerar den med snabba handrörelser?
Hänger den med?

Permalänk
Medlem

Tjaaa, hur det fungerar i praktiken återstår att se men det går ju inte att förneka att det ser as-coolt ut!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Kanske inte lika praktiska men definitivt riktigt häftigt med äkta feedback!
https://www.kickstarter.com/projects/1277630932/dexmo-an-exos...

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Verkar ju lite dumt att köpa detta nu eftersom oculus redan har en inbyggd IR kamera idag i sin setup ( som dessutom har högre refresh rate ) och de troligtvis enkelt kan lägga till exakt samma funkionalitet i sin mjukvara fram tills launch.

Risken är stor att du som satsar pengar på detta betalar för något som Oculus redan kommer leverera i sin konsumentversion på köpet.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Verkar ju lite dumt att köpa detta nu eftersom oculus redan har en inbyggd IR kamera idag i sin setup ( som dessutom har högre refresh rate ) och de troligtvis enkelt kan lägga till exakt samma funkionalitet i sin mjukvara fram tills launch.

Risken är stor att du som satsar pengar på detta betalar för något som Oculus redan kommer leverera i sin konsumentversion på köpet.

Exakt. Om Facebook är lite lömska så lägger de ett bud och plockar bort konkurrensen. Mer troligt är att de inte bryr sig och utvecklar själva eftersom denna produkt är helt beroende av vad Oculus kommer att leverera i sitt startpaket.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, inte många år kvar tills ARI? (Heavy Rain) Vem vill inte ha ett digitalt bollplank när man har tråkigt?

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Skulle ju behöva handskar som kan tillverka motstånd så det känns att man håller i något