Trasig fläkt på Radeon Sapphire 7950?

Permalänk
Medlem

Trasig fläkt på Radeon Sapphire 7950?

Hej å hå!

Jag har en fråga, för ett tag sedan köpte jag ett 7950. Nu har ena fläkten gått sönder. Jag har märkt att den drar igång i någon sekund när jag startar datorn men slutar direkt efteråt. Jag har även testat att manuellt i Catalyst dra upp fläkten till 100%, då börjar fläkten att snurra.

Vad kan problemet vara? Vad kan göras? Jag har tagit ur och blåst rent med burk-tryckluft, en del damm kom ur men hjälpte inte. Bios är uppdaterat och gpu-drivers är uppdaterat till senaste.

Vad jag kan minnas så har båda fläktarna snurrat i idle tidigare. I spel snurrar bara en fläkt också. Då bara en fläkt körs så tvingas den snurra fortare vilket gör att det låter ganska mycket numera, det vill jag komma bort ifrån.

Läste i en engelsk tråd att det kan hjälpa med smörjolja, var köper man sånt? Om fläkten är helt trasig, tips på bra fläktar?

PS: grafikkortet är begagnat där tidigare ägaren använt den i mining-rig, i välkylt chassi. Aldrig varit överklockad.

Win 8.1
4670K
8GB Corsair dominator
Radeon 7950 dual-x

Permalänk

Kör du med de senaste drivrutinerna?
Är de bara när du kör med 100% som fläkten snurrar eller går den om du kör på 50%?