NAS för enkel backuphantering.

Permalänk
Medlem

NAS för enkel backuphantering.

Hej,

Jag har har byggt ihop en dator av överblivna delar som jag tänkt använda som en backupserver i hemmanätverket som ska ta backup från ett antal Windowsdatorer.
Jag har för tillfället installerat OpenMediaVault som verkar trevligt, men jag hittar inget enkelt sätt att med hjälp av det ta backup från Windowsdatorna i nätverket.

Tidigare har jag testat en Netgear Readynas som hade en supersmidig inbyggd backup direkt i webbgränssnittet där man bara talade om vilken utdelning på respektive dator i nätverket som skulle tas backup på till NAS:en, och som självklart gick att schemaläggas.

Finns det någon Linuxbaserad NAS-distribution som har liknande funktion så man slipper att installera backupprogram på alla datorer?

Permalänk

Vad är det för backup du vill ta? Är det på ren filnivå, eller vill du ha en fullständig "system state"?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Det är på filnivå. Bilder och dokument, osv...

Permalänk
Medlem

För att förklara bättre vad jag menar så kan jag visa hur det ser i på webbgränssnittet till en Netgear ReadyNAS.

Permalänk

Ok, har själv kört Duplicati för liknande ändamål. Det är en programvara du kör på dina Windowsmaskiner som kan krypetera dina kopior, köra inkrementellt, schemaläggning, klarar öppna filer och har ganska mycket funktionalitet för att vara en gratisprogramvara. Fixar även att skyffla datat till Onedrive eller liknande molntjänst. Har provat ett gäng gratisvarianter, och denna är enligt mig absolut bäst av dessa. www.duplicati.com

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tak för tipset, men jag skulle ju som sagt vilja slippa att installera backupprogram på respektive PC. Men det kanske inte finns vad jag söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Tak för tipset, men jag skulle ju som sagt vilja slippa att installera backupprogram på respektive PC. Men det kanske inte finns vad jag söker.

Syncbackfree kan synca mot nätverksdiskar hur bra som helst. Använder till min NAS.

EDIT:Bra om man läser det som skrivits tidigare i tråden (ignorera isåfall)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Jag använder faktiskt Syncbackfree för tillfället, men jag tänker att när man har en NAS - varför inte låta den göra jobbet?

Permalänk
Medlem

Så länge man inte delar filerna med andra i nätverket kräver man ju ändå en extra åtgärd på klienterna för att få igång backupen första gången/ominstallation. Sedan är det inte lätt att ha någon form av övervakning när servern tar backupen. Datorn är sannolikt inte igång vid varje schemalagt tillfälle. Har man en klient fattar den ju att datorn är offline och slipper falsklarm.

Permalänk
Medlem

Vad gäller utdelning så går det ju att använda admin shares: c$, d$, e$, osv...
Och om en dator inte skulle vara igång när backuppen ska köras så är det ju inte värre än att det står host unreachable eller liknande i loggen som.

Jag har sett i en annan tråd här i forumet att det är möjligt att installera Synology DiskStation Manager, kanske den har funktionen jag efterfrågar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Vad gäller utdelning så går det ju att använda admin shares: c$, d$, e$, osv...
Och om en dator inte skulle vara igång när backuppen ska köras så är det ju inte värre än att det står host unreachable eller liknande i loggen som.

Sant, det finns ju default-shares. Fast då ska du logga in i nasen, läsa loggen och dra slutsatsen att datorn var offline. Har du en programvara kan du ju få tray notification

Permalänk
Medlem

NASen bör ju kunna skicka loggarna som e-post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

NASen bör ju kunna skicka loggarna som e-post.

Fast då kommer du få mejl när den inte kan nå datorerna exempelvis