Permalänk
Medlem

Updated Map System

Hej,

Nu börjar jag se slutet på min uppdatering av kartsystemet.
Alla instanser av samma karta delar nu på alla Tiles. Bara denna ändringen gjorde enorm skillnad sett till Minnesanvändning, och även om CPU användningen ökade något så var det marginellt och vi har helt klart råd med det.

Efter jag var färdig med den delen så började jag på systemet som skulle kunna dela statiska Entiteter mellan kartor också. Detta visade sig vara jobbigare än jag tidigare anat, men det börjar ta sig!
Jag fick ju tänka om väldigt mycket kring hur jag hämtar och lagrar Entities.
Tidigare har jag haft en "Entity Manager" som har haft en lista på alla Entities och hanterat dem.
Nu fick jag istället dela upp detta mellan kartorna, så kartan själv sköter hanteringen av Entiteterna som finns på den.

Det gav mig då möjligheten att hantera situationer där jag måste byta ut vissa Entities på en instans (Karta) utan att påverka övriga kartor.

Slänge ihop en snabbt exempel på hur nuvarande system hanterar Entities

Återkommer när jag testat mer Det återstår en del buggfixar nu!

Permalänk
Medlem

Silhouette

Vi fick en del rapporter om att det var svårt att se monster och items som låg bakom väggar, Träd eller andra stora objekt.
Så jag har jobbat med en kille från Unity Asset Store som hjälper oss ta fram shaders som framhäver dolda Entities.

Vi kommer använda shadern för Karaktärer, Monster och Items

Det är inte riktigt klart ännu, men vill ändå dela med mig av hur det kommer se ut
t.ex så måste vi få bort så att gräset inte räknas, för just nu ritas en outline på fötterna när man går i gräs.

Spider Behind Wall

Partially Hidden

Player fully hidden

Permalänk
Medlem

Häftigt att du sagt upp dig för att satsa på detta! Tycker absolut det har potential!

Är dock lite orolig för affärsmodellen, har sett att du skrivit är det kommer bli en subscription modell, har ni tänkt något mer kring detta? Kommer spelet kosta + sub? Har ni räknat kring hur mycket subs ni behöver för att gå runt etc? Det finns så enormt mycket spel att välja på idag, kan det inte vara svårt att locka spelare med en "traditionell" affärsmodell utan stor "backning" och marknadsförning? Dessutom så är det nog inte många som är beredda att ens betala en sub om inte spelat har rejält med content som går att spela månad in och månad ut.

Oavsett så tror jag ni kommer vara tvungna att locka spelare med någon form av gratis-modell. Personligen så hade jag nog försökt hålla månadskonstanderna för projektet så låga som möjligt, kört en gratis version och en premium version (för säg 8euro eller något), sen försökt bygga upp ett starkt community kring själva utvecklingen av spelet och sedan försökt få in pengar via donationer/twitch/youtube.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Tack

Jo, den långsiktiga planen har varit att ha en subscription. Men just nu, och antagligen lång tid framöver kommer spelet vara gratis att spela. Vi vill precis som du säger bygga upp ett community kring spelet under uppbyggnaden och samla support på det sättet.
Sen får vi se hur vi lägger upp det

Kommer sätta upp så man kan donera om man är vill hjälpa oss på traven
När vi fått ihop en bra Trailer och lite mer repeterbara spellägen så kommer vi också lägga ut en Kickstarter och hoppas på det bästa där.
Kan man få till en bra crowdfunding så kanske man kan finansiera sig på det sättet ett tag

När jag slutat jobba helt så kommer jag också lägga mer fokus på att bygga upp följare, i form av marknadsföring och streaming.
Kommer också försöka få ut lite mer videos och sånt för att locka folk.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

mycket intressant :).. angående inkomster så kan ni erbjuda att "premium donors" får möjligheten att skapa sin egna lilla ö/instans med enstaka custom quester?? , på så sätt så uppmuntrar ni till en community som får frihet inom spelet och ni får in välbehövda inkomster, samt att ni generar innehåll i spelet som inte kostar särskilt mycket men som betyder något för spelarna.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

mycket intressant :).. angående inkomster så kan ni erbjuda att "premium donors" får möjligheten att skapa sin egna lilla ö/instans med enstaka custom quester?? , på så sätt så uppmuntrar ni till en community som får frihet inom spelet och ni får in välbehövda inkomster, samt att ni generar innehåll i spelet som inte kostar särskilt mycket men som betyder något för spelarna.

Det kan ju vara en ide iallafall ge dem access till sin egna Ö som en egen instans. Hade ju kunnat vara en Perk vid de högre Patreon nivåerna.
Att de får göra sina egna quester etc så som vi gör är för mycket arbete att implementera men ett bygg-system håller vi ändå på med i dagsläget då man ska kunna bygga egna hus runtom i världen

Permalänk
Medlem

På tal om finansiering:

Vi har startat en Patreon som vi hoppas ska kunna ge oss någon inkomst för att kunna vidareutveckla spelet samt hålla servern öppen

https://www.patreon.com/gellyberrystudios

Så dem av er som vill stötta projektet får gärna göra det

Mvh,
Robin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Arbetslös !

Hej Alla !
Då har dagen kommit. Sista arbetsdagen hos min nuvarande arbetsgivare. Efter idag är jag arbetslös...
Well, jag har skapat en konsultfirma så kommer jobba med lite konsultuppdrag så man överlever och kan ställa mat på bordet, men fokus kommer absolut bli att utveckla det här spelet.

Jag har inte skrivit här på ett tag, och vet inte hur många som egentligen läser, men jag gillar att hålla tråden uppdaterad ändå
Vi har fått in väldigt många på våran Discord, och kanske följer ni oss där men om ni inte gör det och vill hålla er mer uppdaterade så finns våran Discord server öppen för er!

----------

Steam

Vi arbetar på en ny stor uppdatering av spelet, som kommer visa en hel del nya tillägg. Vi har också valt att skrota våran Launcher, och publicera spelet på Steam istället.
Vi har satt upp allting på Steam, och jobbar i dagsläget på våran "Butikssida". Vi har en hel del saker som vi vill göra klart också innan vi släpper nästa version, mer om det nedan.
Spelet kommer släppas på Steam som ett Early Access, och kommer efter våran första version där uppdateras reguljärt.
Vi har satt ett mål att ha detta färdigt 1 Maj.

En sak som vi hade velat få ihop till våran Steam-sida är en Trailer. Är du intresserad av att hjälpa oss, och är duktig på Video-editering så får du mer än gärna höra av dig! Skriv till mig (Undeadstawa) på våran Discord, eller skicka ett PM här på SC.

----------

UI

Vi har arbetat flera veckor på spelets UI, och har systematiskt gått igenom alla fönster, ikoner mm och gjort om allt från scratch.
Det UI som vi använde var temporärt, och har varit med oss sedan starten av projektet för många år sedan. Det fanns bara en sak att göra, börja om och gör det ordentligt. Så det gjorde jag: Jag skapade nya Prefabs(typ templates/mallar för er som inte arbetar i Unity) på allting som var UI relaterat. Fönster, Headers, Scrollbars, Dropdowns, Input fields, Checkboxes, Buttons, Progress Bars etc.
Jag byggde sedan alla fönster och UI element med dessa Prefabs. Genom att arbeta på detta sättet så kan jag ändra saker på en Prefab, som sedan slår igenom på alla UI element där vi använt den. Vi kommer kunna ändra / fixa saker mycket lättare när det uppstår problem, samt bygga nya fönster betydligt mycket snabbare.
Det grafiska till vårat nya UI köpte vi från Asset Store, då vi saknar In-house designer

---OLD UI SCREENSHOTS---
(hade lite svårt att hitta bilder från hur det förra UI såg ut, och orkar inte gå in i gamla klienten för att skapa nya)

---NEW UI SCREENS---
Character Window

Spellbook

Quest Log

Trading

Misc

Vi ville att våran nästa version verkligen skulle kännas "ny", och det nya användargränssnittet gör att spelet känns mycket bättre. Sen vill vi ha feedback från er användare om vad vi kan förbättra ytterligare.

----------

Tutorial

Vi ville att spelarna skulle få en bättre första upplevelse av spelet. Som spelare i tidigare versioner startade man direkt på Solitary Isles, och man fick inte speciellt mycket upplärning förutom en del popup-text som förklarade vissa delar.

Som ny spelare i nästa version, kommer man starta på en ny egen Instans(inga andra spelare) istället. Där kommer man få spela sig igenom små uppdrag som alla lär spelaren en ny mekanik. På så sätt fasas man sakta in i alla kontroller, och det kommer förhoppningsvis inte kännas lika överväldigande för nya ovana spelare. Man kommer kunna skippa hela Tutorial-delen om man vill.

Målet med detta är att vi vill att nya spelare ska stanna lite längre. Det vi sett under tiden vi hade spelet öppet innan var att många slutade spela redan efter ett par minuter.
En överväldigande del av de som stannade längre period lämnade väldigt bra feedback och såg potential i spelet, och i de flesta fall hade de en bra upplevelse.(Testade du spelet men inte lämnat någon feedback? Gör det, vi uppskattar det verkligen!).

----------

Journal

Har implementerat ett system för en Journal. I Journalen kommer vi dokumentera framsteg som spelaren gör, samt diverse annat som kan vara kul för spelaren att kolla upp.
Journalen stödjer allt från Bilder och Text till Videos och Hemsidor.
Journalen kommer egentligen bestå av många olika böcker.
I nuläget har vi endast
Diary,
Monsterdex
samt Tutorial.

När man "Upptäcker" nya monster, så kommer journalen (Monsterdex) fyllas i automatiskt med information om dessa. Detsamma kommer gälla NPCs, Items etc.
Vi kommer även visa all statistik i Journalen när det är färdigt (Kills, Total Damage, Total Healed, med många fler).

Vi använder faktiskt journalen internt också då jag har dokumenterat vilka Commands som mina kollegor kan använda sig av in-game i den ;).

----------

Annat

Vi har arbetat på så mycket senaste tiden att jag inte riktigt kan gå igenom allt. Det blir så när man arbetar på ett sånt stort projekt att man måste hoppa lite fram och tillbaka på sina uppgifter för att inte fastna för länge på en enskild sak.

---Settings
Har gjort ett fönster för lite inställningar. Just nu finns det bara några inställningar för UI (Scale & Transparency) samt lite Audio Settings.

En annan bra grej jag implementerade på klienten är Caching av kartor. Så att när en spelare laddar en bit av kartan från servern, sparas den delen ner på fil. Så nästa gång spelet måste ladda den delen, behöver den inte hämta all Tile-data från servern, utan bara kolla om revisionen (versionen) på den världsdelen har förändrats sedan sist. Om inte så läser den in datat direkt från hårddisken istället.
Detta sparar enormt mycket bandbredd såklart.

----------

Patreon

Vi har skapat en Patreon, då vi måste finna ett sätt att få in lite pengar, främst för att hålla servern uppe, men även för att kunna öppna upp servrar i andra regioner så spelare i andra länder kan testa spelet med bra ping.
Vårt mål är självklart att finansiera oss så pass att vi skulle kunna jobba med detta på heltid, och kanske ta in fler folk i framtiden. Då känns Patreon som en bra start.

Så om ni har några kronor över varje månad, och känner att spelet intresserar er tillräckligt så finns vår Patreon Här.

-----------------------------------------------------------------------------
Vill ni ha mer info, eller har några som helst frågor så tveka inte att höra av er. Lättaste sättet att få tag på oss är direkt på våran Discord
-----------------------------------------------------------------------------

Tack o hej!
/Robin @ Team Gellyberry

Permalänk
Medlem

Alltid skoj med uppdateringar, måste dock säga att jag gillade den gamla stilen på UI. Den nya känns för modern/sci-fi. De gamla färgerna passade mycket mer ihop med stilen i spelet (enligt mitt tycke).

Permalänk
Medlem

@Pake: Tack för din feedback Vi experimenterar med lite olika färger etc, och med de nya UI-prefabsen är det väldigt lätt att ändra "Tema" på allting. Om vi får mycket feedback från andra som tycker det är för modernt så tar vi kanske och kollar på en justering

Permalänk
Medlem

Pathing Editor

Hej

Har lagt till en funktion i Game Editor som vi kände kunde behövas.
Jag kallar verktygen för Pathing Editor. Jag har gjort så att Tiles kan ha en högre höjd än vad som ritas ut. Vi hade lite problem med att skapa t.ex Broar etc, där marken är under där man går.
Vi har löst det på lite annat sätt, där vi satt bron på en nivå högre, men man begränsas då genom att man måste placera broar etc rätt högt upp.

I Pathing Editor så ser man den faktiska höjden på Tiles, och man kan enkelt rita direkt på marken hur hög man vill att dem ska vara.

Man kan då skapa sådana här broar t.ex, som innan var omöjligt utan att krångla.

Vi ska använda detta systemet så man kan gå runt på båten i Tutorial Island.

Permalänk
Medlem

Imponerad! Håller tummarna för dig / er!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Sötast

Haha så sjukt att man sett tråden redan när den var ny och tänkte "coolt" eller "gulligt" och nu ser det verkligen helt annorlunda ut!
Man läser man att du sagt upp dig och kör heltid, finns videos och vidsträckande planer!

Sjukt häftigt

Permalänk
Medlem

Steam

Hej Sweclockare,

Vi har nu fått upp våran butikssida på Steam, och jobbar hårt för att bli klara med en version att ladda upp och få godkänd!

Under tiden får ni gärna stötta oss genom att gå in och lägga in spelet på eran önskelista ❤

Ni hittar Butikssidan Här

För er som kanske ser denna tråden för första gången, kom gärna in och häng på våran Discord om ni tycker vårat spelprojekt ser intressant ut 😇
Ni kan hitta massvis av information från utvecklingen i denna tråden

Mvh,
Robin @ Gellyberry Studios

Permalänk
Sötast

För att först släcka eventuell förvirring på varför jag postar detta så är det inte en impersonation, utan jag har blivit en del av laget på Gellyberry Studios. Jag kommer att arbeta primärt med community, kommunikation, webb och lite annat smått och gott

Dold text

Idag är det stora nyheter på g!

Vi har öppnat en ny sida Beta-signup som tar dig till en sign up för den kommande beta fasen!

Det är ett nervöst stadie för oss alla och inom kort så kommer en beta-build släppas med en sprillans ny tutorial som har skapats med hjälp av tidigare feedback från communityt samt interna analyser.

Mycket hårt arbete och många timmar ligger till grunden för denna milestone och vi arbetar just nu på slipa till tutorialen för att göra starten i spelet lättare för den ännu oinvigde.

Viktigt att tänka på att spelet fortfarande är i ett tidigt stadie och att det inte på något vis är en färdig produkt, utan en testfas. Vi hoppas på och önskar att du vill vara en del av beta-testet och kan tänka dig att ha mycket roligt och på samma gång fylla i en handfull buggrapporter, feedback, kritik och förslag på förbättringar!

Ett mail skickas ut med instruktioner till dig som lämnar din kråka på formuläret nedan inom en snar framtid
Beta-signup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För att först släcka eventuell förvirring på varför jag postar detta så är det inte en impersonation, utan jag har blivit en del av laget på Gellyberry Studios. Jag kommer att arbeta primärt med community, kommunikation, webb och lite annat smått och gott

Dold text

Idag är det stora nyheter på g!

Vi har öppnat en ny sida Beta-signup som tar dig till en sign up för den kommande beta fasen!

Det är ett nervöst stadie för oss alla och inom kort så kommer en beta-build släppas med en sprillans ny tutorial som har skapats med hjälp av tidigare feedback från communityt samt interna analyser.

Mycket hårt arbete och många timmar ligger till grunden för denna milestone och vi arbetar just nu på slipa till tutorialen för att göra starten i spelet lättare för den ännu oinvigde.

Viktigt att tänka på att spelet fortfarande är i ett tidigt stadie och att det inte på något vis är en färdig produkt, utan en testfas. Vi hoppas på och önskar att du vill vara en del av beta-testet och kan tänka dig att ha mycket roligt och på samma gång fylla i en handfull buggrapporter, feedback, kritik och förslag på förbättringar!

Ett mail skickas ut med instruktioner till dig som lämnar din kråka på formuläret nedan inom en snar framtid
Beta-signup

https://i.imgur.com/CZbeTlo.png

Länken fungerar inte (för mig).

Permalänk
Medlem

@Pake: Hej ! Fungerar den fortfarande inte?

Permalänk
Medlem

@BlasteRs: Nu fungerar den.

Permalänk
Medlem

Älskade Tibia och älskar SweC så det här är en av mina favorittrådar!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas: Kul att höra!

Permalänk
Sötast

Formuläret har haft ett par dippar, ej säkert varför, men ger man den ett försök till om den strular så funkar det

Härlig respons i övrigt!

Permalänk
Medlem

Stängd Beta

Nu närmar sig den stängda Beta-testen!
Ni som inte följer oss i Discord kan missat att det ska vara, eller så har det kanske hittat hit nya personer som missat vårat projekt helt och hållet så ville bara slänga ut en liten påminnelse om ni vill ha en chans att komma med i testen

Sign-ups från Sweclockers prioriteras, så passa på

Gå in på vår webbsida för mer info!

Mvh,
Robin @ Gellyberry Studios

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt, alltid velat skapa ett spel. Spelar ingen roll hur pass utvecklat det är, något att visa upp och vara någorlunda stolt över. Men vet inte riktigt vart man ska börja. Vilka språk och program har du använt, då menar jag alla för att få det såhär bra.
Vart ska man börja om man vill om några år kunna skapa ett spel i stil med denna?

Med vänliga hälsningar och lyckohälsningar, Badmondy

Permalänk
Medlem

@badmondy: Om du kollar namnet på tråden så är språket C# och motorn de använder är Unity. Sen verkar mycket av verktygen vara egenskrivna

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Riktigt häftigt, alltid velat skapa ett spel. Spelar ingen roll hur pass utvecklat det är, något att visa upp och vara någorlunda stolt över. Men vet inte riktigt vart man ska börja. Vilka språk och program har du använt, då menar jag alla för att få det såhär bra.
Vart ska man börja om man vill om några år kunna skapa ett spel i stil med denna?

Med vänliga hälsningar och lyckohälsningar, Badmondy

Kul att du är intresserad av att skapa spel ! Det är riktigt kul, och utmanande

Som ovanatående skrev så är det kodat i C# (Visual Studio) och Unity är spelmotorn vi använder för klienten.
Jag kan starkt rekommendera Unity, efter att spenderat mycket tid i både Unreal Engine och Unity. UE är också bra, men man kan inte skapa egna verktyg riktigt lika lätt imo.

Sen har vi ju egenutvecklade verktyg till precis allting vi skapar i spelet i form av content (spells, items, terräng, triggers, konversationer etc).

Jag jade börjat med o lära mig programmeringen.
Hoppas du lyckas med något i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Kul att du är intresserad av att skapa spel ! Det är riktigt kul, och utmanande

Som ovanatående skrev så är det kodat i C# (Visual Studio) och Unity är spelmotorn vi använder för klienten.
Jag kan starkt rekommendera Unity, efter att spenderat mycket tid i både Unreal Engine och Unity. UE är också bra, men man kan inte skapa egna verktyg riktigt lika lätt imo.

Sen har vi ju egenutvecklade verktyg till precis allting vi skapar i spelet i form av content (spells, items, terräng, triggers, konversationer etc).

Jag jade börjat med o lära mig programmeringen.
Hoppas du lyckas med något i framtiden

Är det C# rakt igenom eller finns det delar att fokusera på om man ska rikta sig in på spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Är det C# rakt igenom eller finns det delar att fokusera på om man ska rikta sig in på spel?

I princip allt grundläggande du lär dig kommer vara applicerbart. Du ska långt ifrån nybörjarnivå innan det blir tveksamt om det är användbart för just spelutveckling.

Permalänk
Medlem

@sassa46:

Ok tack så mycket, får börja med någon kurs och jobba mig vidare.