Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FALKENBERG
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av LeJoke:

Skoj! Då väntar jag med spänning! Ännu lite frågor till då, antar att man lvlar upp likt vilket RPG som helst och får en del attributes att placera ut. Finns det någon lvl cap satt ännu? Eller kommer det vara likt Tibia i den aspekten.

Det kommer bli likt Tibia, utan någon Level Cap.

Skrivet av LeJoke:

Och vad gäller det i PvP? Exp loss som i tibia? Samt med items? Själv har jag en förkärlek till drop on death mechanics som i t.ex. Tibia och Runescape.

The Blocky Ages blir ett hardcore MMORPG, med både Exp-loss samt item drop vid death.
Detta kommer dessutom gälla även inuti Instanser, där vi kör med vad vi kallar ett Party-Loss system. Så om någon dör i det party man är med i under en instans, så delar alla partymedlemmarna på exp-lossen. Återupplivar man sin lagkamrat så får man tillbaka en del av den förlorade expen, men inte allt. Så även instanser (Dungeons) kommer vara riskfullt i vissa fall.

Angående PVP, så kommer den vara orestrikterad. Däremot har playerkilling konsekvenser i form av Bounty. Så om du dödar någon, får du bounty på din karaktär. Ju högre level-skillnad det är på dig gentemot den du dödar ökar eller minskar Bounty-värdet.
Sen kan höglevel-spelare komma och döda dig för att få bountyn utbetald.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FALKENBERG
Registrerad
Maj 2005

Launcher

Hej,

Lagt några dagar på att utveckla en nödvändig Launcher till spelet, som skall sköta nerladdning / patchning av klienten.
Tog 1½ dag att bara undersöka olika lösningar, men jag bestämde mig tillslut för att spendera några kronor på en redan färdig lösning, och anpassa den till att passa vårt spel.

Så, nu har vi en fungerande Launcher, som jag också skapat en Installer för. Installern är endast 1.5mb, och installerar launchern där man vill. Man startar sedan Launchern, som börjar ladda ner senaste versionen av klienten.

Det grafiska gränssnittet vet jag är lite undermåligt och kan behöva en rework i framtiden, men har verkligen inte tid att finputsa på dem delarna just nu

Fältet i mitten är en HTML sida som jag kan ändra på min Webserver för att lägga till nyheter etc.
Man kan även trycka på Patch Notes för att komma till en annan HTML som kommer visa patchnotes.

En nödvändig del till spelet, men ack så tråkigt att sitta med.
Nu får vi iaf kontroll över distributionen av patchar etc.

/Robin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2009

Så länge man behåller den blockiga miljön så tycker jag det ser fint ut

Ja patch notes är ganska viktigt att ha med i början. Även ett enklare bug-report system är viktigt.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av BlasteRs:

@Ronnie60: Tack! Det kommer du förhoppningsvis snart kunna göra också

Hur ser det ut med testande?
Skriv upp mig + 1 om det skulle vara så att ni får för er att skapa någon closed alpha av något slag. Vi är sjukt peppade!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av BlasteRs:

Angående PVP, så kommer den vara orestrikterad. Däremot har playerkilling konsekvenser i form av Bounty. Så om du dödar någon, får du bounty på din karaktär. Ju högre level-skillnad det är på dig gentemot den du dödar ökar eller minskar Bounty-värdet.
Sen kan höglevel-spelare komma och döda dig för att få bountyn utbetald.

Riktigt kul att se en ordentlig remake på Tibia! Spelade i åratal från release och det var ju just PVPn som gjorde det så kul. Men kommer också ihåg hur tacksam man var för safe zones i bankerna. Ni har inga planer på något liknande alltså?

Hur som helst, riktigt bra jobbat! Kul att följa utvecklingen. Hoppas som tidigare talare på fler tester snart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FALKENBERG
Registrerad
Maj 2005

@huttala: Hej! Vi siktar på att öppna en server nu under Dreamhack. Vi siktar på att få upp servern på Onsdag någon gång.
Det är fortfarande en del buggar, och många funktioner har vi inaktiverat, men man kommer kunna spela igenom första delen av Main Storyn på The Solitary Isles.

Man kan få en feeling om hur det kommer vara att spela Quests och sånt, även ett par bossar kommer finnas
Jag återkommer här när servern rullar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FALKENBERG
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av sh333p:

Riktigt kul att se en ordentlig remake på Tibia! Spelade i åratal från release och det var ju just PVPn som gjorde det så kul. Men kommer också ihåg hur tacksam man var för safe zones i bankerna. Ni har inga planer på något liknande alltså?

Hur som helst, riktigt bra jobbat! Kul att följa utvecklingen. Hoppas som tidigare talare på fler tester snart

Tack!

Vi kommer implementera zoner, precis som Tibia hade, där vissa zoner kommer vara Safe Zones, dvs ingen PvP. I nuläget är det systemet inte färdigt, så det finns inte i kommande alpha-test. Men den testen kommer inte heller tillåta någon form av PvP förutom dueller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av BlasteRs:

@huttala: Hej! Vi siktar på att öppna en server nu under Dreamhack. Vi siktar på att få upp servern på Onsdag någon gång.
Det är fortfarande en del buggar, och många funktioner har vi inaktiverat, men man kommer kunna spela igenom första delen av Main Storyn på The Solitary Isles.

Man kan få en feeling om hur det kommer vara att spela Quests och sånt, även ett par bossar kommer finnas
Jag återkommer här när servern rullar!

Kul! Ska verkligen försöka få tid att spela denna gången, är det okej att sända det på Twitch? Har relativt många följare som följer mig när jag streamar retro tibia (OT servrar) så kan ju vara kul att se vad för respons man får där ifrån!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FALKENBERG
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Swedishliquid:

Kul! Ska verkligen försöka få tid att spela denna gången, är det okej att sända det på Twitch? Har relativt många följare som följer mig när jag streamar retro tibia (OT servrar) så kan ju vara kul att se vad för respons man får där ifrån!

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart får du det! Det är ju bara positivt för oss

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FALKENBERG
Registrerad
Maj 2005

Preview Server

Hej !

Nu är en Preview-Server uppe som ni gärna får komma in och kika i.
Vi lider för tillfället av spontana krasher av klienten, och detta leder till lite buggar så som att spells försvinner etc.
Jobbar på det as we speak och hoppas på en patch för det imorgon.

Gå till hemsidan för att ladda ner Launchern

Denna servern är den riktiga kartan, där kan ni spela igenom hela första delen av storyn (Om ni hinner innan krash )
Förhoppningen är att vi kan stabilisera upp klienten kommande dagar.

/Gellyberry Studios

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Maj 2004

Testade spelet, kunde skapa en karaktär, men när jag trycker på i menyn den blir skärmen svart och GPUn går på 100%. Jag hör också något bakgrundsljud. Jag väntade cirka 30 sekunder men ingenting hände.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Riktigt kul att läsa igenom tråden och se utvecklingen!
Kommer man kunna gå in som finansiär i projektet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Kul spel! gjort några uppdrag hittat lite nya vapen, letar fortfarande efter byxor ryggsäck. Men de hela sluta med att jag gick upp i ett torn och väggen täcker för stegen så jag kan inte klicka på den för att komma ner xD skulle varit bra med en "back to town" sak

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FALKENBERG
Registrerad
Maj 2005

@Tazavoo: Hej! Vi har upptäckt felet och åtgärdat det Det hade med att launchern laddade ner en äldre version än den borde.
Om du startar om Launchern nu så kommer den patcha spelet till senaste versionen, och då kommer du in

Annars, hör av dig !

Edit: Du får gärna skriva även om det funkar, så jag vet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FALKENBERG
Registrerad
Maj 2005

@Necragaming: Haha, hörde om det. Vi har åtgärdat detta till nästa server-omstart.
Angående en "Back-to-town" så kommer det implementeras inom kort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FALKENBERG
Registrerad
Maj 2005

@695mb: Tack!
Vi kommer starta en kickstarter inom en snar framtid, där kan ni hjälpa oss finansiellt, Men om du pratar om att komma in som möjlig investerare så är det inget vi funderar på i nuläget

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av BlasteRs:

@695mb: Tack!
Vi kommer starta en kickstarter inom en snar framtid, där kan ni hjälpa oss finansiellt, Men om du pratar om att komma in som möjlig investerare så är det inget vi funderar på i nuläget

Tack för svar!
Håller utkik i tråden!
Keep up the good work!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av BlasteRs:

@Tazavoo: Hej! Vi har upptäckt felet och åtgärdat det Det hade med att launchern laddade ner en äldre version än den borde.
Om du startar om Launchern nu så kommer den patcha spelet till senaste versionen, och då kommer du in

Annars, hör av dig !

Edit: Du får gärna skriva även om det funkar, så jag vet

Fungerar, bra jobbat!