Köpt BF3. Lång rad frågor.

Permalänk
Medlem

Köpt BF3. Lång rad frågor.

Eller ja, "köpt och köpt". Laddade ned spelet gratis när EA bjöd på det via Origin. Installerade först nu och har en del frågor:

1. Finns "blue tint" kvar? Jag tycker mig att färgerna har en viss blå nyans men det är svårt att säga då man inte kan jämföra mot något i spelet.

2. Vilka är bra vapen numera, hur är vapenbalansen? Som nybörjare vill man börja med de vapen som är bäst istället för att lira med BF3-spelets variant av glock och Mac 11 på CS för att sedan upptäcka, aha! Det finns bättre grejer!

3. Finns det saker som man bör skriva in i config, saker som råder t.ex. bättre nätuppkoppling eller grafikinställningar som anses vara självklara

4. Och appropå det, kan man sänka ljuset man får från solen på något sätt? Ex. via konsolkommando eller configinställningar? En del av spelet, men kanske går det att om inte ta bort så sänka? Ibland blir man helt bländad på vissa kartor. Spelar på ultra just nu och vill inte sänka GFX inställningarna annars(ex. på effekter).

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Eller ja, "köpt och köpt". Laddade ned spelet gratis när EA bjöd på det via Origin. Installerade först nu och har en del frågor:

1. Finns "blue tint" kvar? Jag tycker mig att färgerna har en viss blå nyans men det är svårt att säga då man inte kan jämföra mot något i spelet.

2. Vilka är bra vapen numera, hur är vapenbalansen? Som nybörjare vill man börja med de vapen som är bäst istället för att lira med BF3-spelets variant av glock och Mac 11 på CS för att sedan upptäcka, aha! Det finns bättre grejer!

3. Finns det saker som man bör skriva in i config, saker som råder t.ex. bättre nätuppkoppling eller grafikinställningar som anses vara självklara

4. Och appropå det, kan man sänka ljuset man får från solen på något sätt? Ex. via konsolkommando eller configinställningar? En del av spelet, men kanske går det att om inte ta bort så sänka? Ibland blir man helt bländad på vissa kartor. Spelar på ultra just nu och vill inte sänka GFX inställningarna annars(ex. på effekter).

Det är inte så att du pratar om Battlefield 4?

Då kommer MIN åsikt på dina frågor.

1. Det blå filtret finns inte kvar vad jag vet.

2. Bra vapen är mycket en personlig preferens. Det beror på klassen man vill spela, spelstil, och mycket annat. Så länge du väljer ett "vanligt" vapen (Dvs inte någon PDW, Shotgun eller liknande) så kommer du inte få ett dåligt vapen. Alla vapen är bra på sina områden och passar olika spelstilar.

3. Inte vad jag vet.

4. Det går inte att göra något å solen. Som du själv säger är den en del av spelet. Vissa gillar det, andra inte.

Vill påpeka att detta är mina åsikter och baserat på vad jag lärt mig.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

3. Dra ner network smoothing factor i options > gameplay till 0, märker du att gubbarna skuttar runt på skärmen så höjer du lite åt gången tills det flyter på

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Det är inte så att du pratar om Battlefield 4?

Nej, det gör han inte. BF4 har aldrig varit gratis på Origin vad jag vet...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Umbrellas:

Det bästa vapnet överlag är nog M16A3. Nästan alla Colonel 100 som springer omkring med 78–3 kör den, vilket du också kommer märka den hårda vägen. M416 är liknande. Heavy Barrel rekommenderas för long range engagement. Dessa vapen fungerar mycket bra på såväl kort som medellångt avstånd. M16A3 har du bara när du spelar US, tills du låser upp den som Russian Acquired.

G3A3 är kraftfull om man kan hantera den: Låg firerate och kraftig rekyl, men mycket pricksäker på avstånd. Låses upp genom att samla 160 000 poäng i Co-Op.

Kör du long range sniper rekommenderar jag M98B pga dess låga bullet drop.

Som secondary är M1911 enkel att hantera och förvånansvärt dödlig. Tror man måste låsa upp den dock.

Citat:

Du bör stänga av FXAA (Antialiasing Post) och musacceleration. Använd Raw Input. Jag föredrar dessutom hög FOV och ingen motion blur.

Förutom det så har jag ett till skitbra tips: När du blir revivad (man hör ett ljud som indikerar att man lever igen), tryck direkt mellanslag och sedan direkt prone (Z, men jag har den på C) igen. Då ligger du fortfarande ner och kan skjuta, MEN du har nu 100 % HP och kan bli revivad igen om du dör. Använder du inte detta trick har du 20 % HP och kan inte bli ressad igen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Nej, det gör han inte. BF4 har aldrig varit gratis på Origin vad jag vet...

Det har funnits i "gametime", då man får 48 timmar att spela spelet gratis, gillar man det så kan man köpa det, ett sätt att locka kunder.
Och har man en gång valt det utan att ladda ner det, så kan du ladda ner det när du vill utan att timmarna du får påverkas, det startas inte förrän du startat spelet

Visa signatur

Intel Core i7-4710HQ || 16GB DDR3 || 256GB SSD || 1TB HDD || GeForce GTX980M 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

1. Det blå filtret finns inte kvar vad jag vet.

Förutsatt att det är BF3 vi pratar om så fanns det kvar en blå nyans på allting när jag spelade senast. Jag kallar det blåfilter iaf för det ser dåligt ut (enligt min subjektiva åsikt).
Pratar vi om BF4 så finns det inte kvar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Ja, det finns kvar. Det är inte alltid så framträdande, bara på vissa banor som man kan se det. Personligen tycker jag att det bidrar till en speciell känsla och atmosfär.

Skrivet av Umbrellas:

Om du verkligen vill gräva ned dig i vapenstatistik m.m. ska du definitivt kolla på webbsidan Symthic.

Följande är mina favoritvapen för alla klasser i BF3:

Medic: M16A3 (all around), AEK-971 (close) och G3A3 (medium).

Engineer: M4A1 (all around) och MTAR-21 (close)

Support: L86A2 (all around) och M249 (close). M60E4 kan vara rätt bra också i vissa situationer, pga dess skademodell (34 max).

Recon: M98B (long) och M417 (medium).

Sen har vi PDW:s (alla klasser kan använde dessa). Lämpar sig mest till närstrid (typ TDM). Mina favoriter där går i följande ordning: P90, M5K, AS VAL (kan fungera på lite längre avstånd också), UMP 45.

Vad gäller pistoler, så är det 93R (close), MP433 (close - medium) och .44 Magnum (medium - long) som gäller. Shotguns är något som jag knappt använder, men de bästa där är 870MCS och SPAS-12.

Skrivet av Umbrellas:

Network Smoothing Factor ska man ställa ned så långt det går. Finns i menyn som någon här sa.

Skrivet av Umbrellas:

Går inte.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar! En fråga dock, hur låser man upp M16A3 med ryssarna rent specifikt?

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det bästa vapnet överlag är nog M16A3. Nästan alla Colonel 100 som springer omkring med 78–3 kör den, vilket du också kommer märka den hårda vägen. M416 är liknande. Heavy Barrel rekommenderas för long range engagement. Dessa vapen fungerar mycket bra på såväl kort som medellångt avstånd. M16A3 har du bara när du spelar US, tills du låser upp den som Russian Acquired.

G3A3 är kraftfull om man kan hantera den: Låg firerate och kraftig rekyl, men mycket pricksäker på avstånd. Låses upp genom att samla 160 000 poäng i Co-Op.

Kör du long range sniper rekommenderar jag M98B pga dess låga bullet drop.

Som secondary är M1911 enkel att hantera och förvånansvärt dödlig. Tror man måste låsa upp den dock.

Du bör stänga av FXAA (Antialiasing Post) och musacceleration. Använd Raw Input. Jag föredrar dessutom hög FOV och ingen motion blur.

Förutom det så har jag ett till skitbra tips: När du blir revivad (man hör ett ljud som indikerar att man lever igen), tryck direkt mellanslag och sedan direkt prone (Z, men jag har den på C) igen. Då ligger du fortfarande ner och kan skjuta, MEN du har nu 100 % HP och kan bli revivad igen om du dör. Använder du inte detta trick har du 20 % HP och kan inte bli ressad igen.

M16A3 är det den som man får i början som skjuter 3 skott?

Om det är den, jag led varje gång jag körde US :/ Vist säkert bra men inte min spelstil.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om det är den, jag led varje gång jag körde US :/ Vist säkert bra men inte min spelstil.

Låter mer som M16A4 som är samma vapen men låst till burst mode.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Tack för alla bra svar! En fråga dock, hur låser man upp M16A3 med ryssarna rent specifikt?

Lvlar upp assault. Kommer inte ihåg hur långt men det tar ett tag. Kan rekommendera att du kör med m416 istället dock. Är väldigt lik m16a3 och låses upp tidigt. Rekommenderade attachments på de vapnen är valfritt sikte (jag kör red dot), heavy barrel och foregrip.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Skrivet av Willhelm:

Låter mer som M16A4 som är samma vapen men låst till burst mode.

Exakt. Har svårt att se poängen med den, då man ändå kan skjuta korta bursts med M16A3 utan problem.

Kobra är utan tvekan det bästa siktet för assault rifles.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Exakt. Har svårt att se poängen med den, då man ändå kan skjuta korta bursts med M16A3 utan problem.

Kobra är utan tvekan det bästa siktet för assault rifles.

Håller med. Har den på min engineer. Grymt bra.

P.S. Alling, jag hade mini-microstutter innan trots väldigt hög FPS (2 st R9-290). Tog bort FXAA och server adjustments och allt försvann.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Håller med. Har den på min engineer. Grymt bra.

P.S. Alling, jag hade mini-microstutter innan trots väldigt hög FPS (2 st R9-290). Tog bort FXAA och server adjustments och allt försvann.
Tack för tipset!

Fast spelar du som engineer kan du inte ha m16a3, den bössan är för assault. Du tänker nog på m4a1? :/

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

2. Är överraskad av att ingen nämnt AS VAL som vapen för support-klassen. Fullständigt överlägset med rätt bestyckning (extended mag + sikte av tycke och smak) och om man lär sig använda det rätt, går utmärkt att slå ut snipers på ganska långa avstånd dessutom. Bara lära sig lobba skotten lite och skjuta små skurar. Svagheten är väl i ren närstrid när det tenderar spraya lite friskt, men på medeldistans är det fullständigt oslagbart enligt mig

Underbart vapen i BF3, fullständigt kasst i BF4 iom att man hela tiden får slut ammo.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

2. Är överraskad av att ingen nämnt AS VAL som vapen för support-klassen. Fullständigt överlägset med rätt bestyckning (extended mag + sikte av tycke och smak) och om man lär sig använda det rätt, går utmärkt att slå ut snipers på ganska långa avstånd dessutom. Bara lära sig lobba skotten lite och skjuta små skurar. Svagheten är väl i ren närstrid när det tenderar spraya lite friskt, men på medeldistans är det fullständigt oslagbart enligt mig

Underbart vapen i BF3, fullständigt kasst i BF4 iom att man hela tiden får slut ammo.

Jag nämnde den lite hastigt bland alla mina vapentips faktiskt Det är ju en PDW, så det är inte bara support-klassen som kan använda den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Jag nämnde den lite hastigt bland alla mina vapentips faktiskt Det är ju en PDW, så det är inte bara support-klassen som kan använda den.

Ah, my bad. Missade att du nämnt den

Jo precis. Det är det som är så fint i BF3 att det är en PDW och man kan använda den till support-klassen. Det är här den får ut sin fulla rätt tycker jag eftersom man då har oändligt med ammo, vilket går åt en helt del av just till nämnda vapen

Fan vad jag blev sugen på spela lite bf3 med AS VAL nu, har inte gjort det på hur länge som helst ju. Nåja, det får vänta.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Ah, my bad. Missade att du nämnt den

Jo precis. Det är det som är så fint i BF3 att det är en PDW och man kan använda den till support-klassen. Det är här den får ut sin fulla rätt tycker jag eftersom man då har oändligt med ammo, vilket går åt en helt del av just till nämnda vapen

Fan vad jag blev sugen på spela lite bf3 med AS VAL nu, har inte gjort det på hur länge som helst ju. Nåja, det får vänta.

Ha, lugnt

Mm, AS VAL äter ammo verkligen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AN 94 är ett av det underbaraste vapnerna i ett spel någonsin

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

AN 94 är ett av det underbaraste vapnerna i ett spel någonsin

Ser mängder med folk skriva så men ser knappt folk använda den.. :/

Visa signatur