Två OS på samma PC

Permalänk
Medlem

Två OS på samma PC

Om man tex vill ha XP och W7, eller W7 32 och W7 64 bit på samma PC, hur gör man enklast/bäst då.

Går det att ha olika OS på olika partitioner? Om man tex lägger till en bokstav till i "explorern"?

Använda VMware? Är detta en helt virituell PC på samma partition, eller måste man ha olika partitioner? Om jag tex har XP på en virituell, och W7 som huvud OS, startar jag då den virituella "XP PCn" från W/?

Har läst att det finns något som heter BootIT to bare metal, eller något sådant, vad är det?

Kostnader och svårighetsgrader för en sådan operation?
Är inte PC proffs som ni kanske märker på frågorna, men nog lite mer intresserad än normalanvändaren, så någon snäll människa kan kanske förklara lite.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En del om VMware:
Guide - Hur man kör en VMware-maskin
Guide - Hämta och installera gratis VMware Player
Guide - Installera och köra Windows 8 Virtuellt väldigt grundlig och ger förstås bra information även för andra Windows-installationer i VMware

Permalänk
Rekordmedlem

Xp mode kan också vara nått att kola på, det är en specialversion av en virtuell maskin som ingår i win 7 pro och högre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kör in Windows 8.1 sen kolla guiden i min sign

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tackar, då vet jag var jag kan läsa, så får jag väl återkomma med frågor