Taskig rate i FPS med 2x R9 290

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Ska begrunda detta.. Som tidigare inlägg så näms det att I7an inte utnyttjas till fullo förutom på X99 korten? Men iof så fanns dom bara med 2011-3 sockel?

Det är för att 2011-3 sockets processorer är de som nyttjar quad channel. Du kan ha 4 st ram minnen i ett Z97 moderkort också men du kommer fortfarande endast att använda en dual channel åt gången. Medans en processor från 2011-3 socket använder quad. Det är inte moderkortet som inte stödjer det, utan det är processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Ska begrunda detta.. Som tidigare inlägg så näms det att I7an inte utnyttjas till fullo förutom på X99 korten? Men iof så fanns dom bara med 2011-3 sockel?

Nejnej, du har missförstått. Andra processorer på 2011(-3)-plattformen kan använda quad channel och få dubbel bandbredd mot dual channel, men dessa processorer kostar mer och presterar sämre i spel på grund av lägre klockfrekvens. Moderkorten för dessa processorer kostar också betydligt mer och särskilt RAM är extra dyrt om du skulle gå för 2011-3 som använder DDR4. 4790K:s minneskontroller kan bara dra nytta av dual channel, men du skulle ändå inte märka någon skillnad mot quad channel. Det är ytterst sällan bandbredden som är begränsningen i minnessammanhang, och är det så vet du garanterat om det.

Av samma anledning är det viktigare att hålla timings låga (CL). Högre frekvens ger dig framför allt högre bandbredd och oftast väldigt lika timings mätt i tid. Är inte bandbredden flaskhalsen är det troligtvis latenserna.

Timings skrivs i klockcykler så du kan tillsammans med frekvensen få ut latensen i sekunder.
9 klockcykler i 1600 MHz tar 5,625 ms. 11 klockcykler i 1866 MHz tar ~5,895 ms, alltså skulle du i värsta fall få sämre prestanda trots högre frekvens och bandbredd.

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nejnej, du har missförstått. Andra processorer på 2011(-3)-plattformen kan använda quad channel och få dubbel bandbredd mot dual channel, men dessa processorer kostar mer och presterar sämre i spel på grund av lägre klockfrekvens. Moderkorten för dessa processorer kostar också betydligt mer och särskilt RAM är extra dyrt om du skulle gå för 2011-3 som använder DDR4. 4790K:s minneskontroller kan bara dra nytta av dual channel, men du skulle inte märka någon skillnad mot quad channel. Det är ytterst sällan bandbredden som är begränsningen i minnessammanhang, och är det så vet du garanterat om det.

Någon som förklarade det bättre än mig i alla fall

Permalänk
Medlem

Grymt! Kul med engagemang!
Kylet jag har valt har jag testat ihop med kompisen med hans FX6300 och fungerar riktigt tillfredsställande.

Ändring i listan.. Tack ännu en gång att ni hjälper mig .. Jag är ganska eftersatt känner jag nu när man gräver lite i grejerna..

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Testpilot
Skrivet av _SpaxX_:

X99 korten finns bara med 2011-3?

Yes!

Hade köpt något sådant här om jag vore du;
http://www.inet.se/produkt/v100331/uppgraderingspaket-core-i7
Sedan denna kylare till;
http://www.inet.se/produkt/6308840/be-quiet-dark-rock-pro-3

Tycker inte om vatten på denna generations CPU'er... kör själv en h80i med 2st Corsair SP fläktar på en i5 4690k, i 4.3Ghz kan jag nå över 70c i spel ibland. Kunde köra minst 4.5Ghz på min gamla i5 2500k och en HyperEvo 212/H60 V2 och snurra runt 60-65 - som referens.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Minne funkar ju. Men jag känner att MSI inte riktigt går hem. Men jag kan ha fel i min fördom för dom hehe

Ni verkar gilla luftkylt ?

Nu har jag inte mycke att jämföra med, men min H50 går aldrig över 50 i 3,8 ghz? Kör med dubbla 120mm fläktar iof

Inlägg sammanfogade, det går bra att lägga till information i ett befintligt inlägg
Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Testpilot
Skrivet av _SpaxX_:

Minne funkar ju. Men jag känner att MSI inte riktigt går hem. Men jag kan ha fel i min fördom för dom hehe

Ni verkar gilla luftkylt ?

De nya MSI bräderna är riktigt kalas faktiskt, men är själv en Corsair/ASUS fanboy eller vad man ska säga hehe

Har haft en myriad av olika kylare i olika system senaste åren, och har alltid varit mest nöjd med luft. De är generellt sett tystare och mer kostnadseffektiva.
Köpte mig själv en H80i för att jag inte fick plats med ett jätte torn eller en h110 i mitt chassie - Ångrar som fan.. Skulle idag köpt en 500kr billigare luftkylare och ett nytt chassie istället

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Grymt! Kul med engagemang!
Kylet jag har valt har jag testat ihop med kompisen med hans FX6300 och fungerar riktigt tillfredsställande.

Ändring i listan.. Tack ännu en gång att ni hjälper mig .. Jag är ganska eftersatt känner jag nu när man gräver lite i grejerna..

http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u4/_u6/_u2/_u4/_u8/u246248...

Byt minnet till lågprofil. Kylflänsarna fyller inget kylningssyfte utan kommer bara agera irritationsmoment om du någon gång vill byta till en luftkylare.
Jag skulle även låtit bli att köpa allt på komplett för att spara några hundralappar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Grymt! Kul med engagemang!
Kylet jag har valt har jag testat ihop med kompisen med hans FX6300 och fungerar riktigt tillfredsställande.

Ändring i listan.. Tack ännu en gång att ni hjälper mig .. Jag är ganska eftersatt känner jag nu när man gräver lite i grejerna..

http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u4/_u6/_u2/_u4/_u8/u246248...

Jag hade dock satsat på luftkylning. Fanns någon artikel på swec, minns inte riktigt när. Swec jämförde slutna vattenkylare mot luftkylare. På testerna visade det sig att high end luftkylare presterar minst lika bra om inte ens bättre än slutna vattenkylare, dessutom var de tystare och billigare.

Permalänk
Medlem

Min Noctua NH-C14 slog min gamla H60 med hästlängder, både svalare, tystare och allmänt bättre.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Sammanställda resultatet på Fire Strike va 10,000 nånting.. lyckades fumla bort screenshoten. Men Dethär lyckades jag spara

http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u4/_u6/_u2/_u4/_u8/u246248...

Det där ser helt ok ut tycker jag åtminstone i Fire Strike. Inget tyder på något fel där skulle jag säga.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Som sagt tidigare flaskar både CPU moderkort och minnen en del framföralt i krävande spel som BF4 då tänker jag främst multiplayer.

Körde en run i Heaven med samma inställningar.

http://forumbilder.se/EA3IS/untitled.jpg

WHAT?!?!

Hur va vem vad hur? Jag har spenderat asmkt tid på att få igång unigine heaven, men det är HEEELT omöjligt för mig att få den att funka i crossfire. Crossfire är aktiverat osv å fungerar på alla andra ställen, men i unigine hittar den bara ena grafikkortet och använder bara ena. Hur gör du? Svara gärna i privat meddelande, har typ fått grått hår på få igång det.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Grymt! Kul med engagemang!
Kylet jag har valt har jag testat ihop med kompisen med hans FX6300 och fungerar riktigt tillfredsställande.

Ändring i listan.. Tack ännu en gång att ni hjälper mig .. Jag är ganska eftersatt känner jag nu när man gräver lite i grejerna..

http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u4/_u6/_u2/_u4/_u8/u246248...

Om du letar efter asus/msi bräda med intel processor så verkar det finnas rätt många paketerbjudanden där man kanske kan spara in någon krona.
Vet att dom körde cashbackkampanjer ett tag med men det kan ev vara slut.

Webhallen hade bla
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/kampanjer/asus_z97_och_intel_k-processorer/

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/kampanjer/msi_h97-z97_bundles/

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Som diskuteras så kan det vra din CPU/chipset som håller tillbaks grafikkorten i spel. Många har rapporterat stora förbättringar när de gått från s775 till modernare s1155/1150 med tillhörande i5/i7 processor..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Som diskuteras så kan det vra din CPU/chipset som håller tillbaks grafikkorten i spel. Många har rapporterat stora förbättringar när de gått från s775 till modernare s1155/1150 med tillhörande i5/i7 processor..

Jag har förstått det nu.. Tänk att det gjorde sån skillnad.. Jag skall kika lite till ikväll och återkommer med en "final" lista

När vi ändå pratar hårdvara. Är det någon av er som tycker att Nvidia har bättre AA än AMD? Jag jämför i spelet The Crew vilket ser mycker mjukare ut på kompisens 970 än med mina 290? Any thoughts?

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _SpaxX_:

Jag har förstått det nu.. Tänk att det gjorde sån skillnad.. Jag skall kika lite till ikväll och återkommer med en "final" lista

När vi ändå pratar hårdvara. Är det någon av er som tycker att Nvidia har bättre AA än AMD? Jag jämför i spelet The Crew vilket ser mycker mjukare ut på kompisens 970 än med mina 290? Any thoughts?

Vet inte, men AMD har ett läge (Adaptive sampling) mellan multisampling och supersampling som är ganska bra, där supersamplas genomskinliga texturer medan andra multisamplas, på så sätt ser det riktigt snyggt ut, utan att prestanda blir så lidande som den blir i supersampling.
Problemet med Adaptive är att det tydligen kan ge glitchar i vissa spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vet inte, men AMD har ett läge (Adaptive sampling) mellan multisampling och supersampling som är ganska bra, där supersamplas genomskinliga texturer medan andra multisamplas, på så sätt ser det riktigt snyggt ut, utan att prestanda blir så lidande som den blir i supersampling.
Problemet med Adaptive är att det tydligen kan ge glitchar i vissa spel.

Okay! Typ som flimmer? eller svarta ytor?

Sen hade vi olika skärmar med iof

Jag körde en "override" på alla inställningar och botta filtreringen och samplingen, men de resultera att kortena gick på knäna. Mycke snyggare blev det inte konstigt nog .

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Jag har förstått det nu.. Tänk att det gjorde sån skillnad.. Jag skall kika lite till ikväll och återkommer med en "final" lista

När vi ändå pratar hårdvara. Är det någon av er som tycker att Nvidia har bättre AA än AMD? Jag jämför i spelet The Crew vilket ser mycker mjukare ut på kompisens 970 än med mina 290? Any thoughts?

Det kan ju också vara pga att din vän har en bättre dator config overall? Din dator flaskhalsar dina 290 ju, därför ser det bättre ut på din väns dator med ett 970.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _SpaxX_:

Okay! Typ som flimmer? eller svarta ytor?

Sen hade vi olika skärmar med iof

Jag körde en "override" på alla inställningar och botta filtreringen och samplingen, men de resultera att kortena gick på knäna. Mycke snyggare blev det inte konstigt nog .

Tror att vissa texturer kan försvinna, men jag är osäker, jag kör själv med Adaptive och har ännu inte märkt något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har klurat lite och efter att jämfört lite fram och till baka så hittade jag detta för ungefär samma pris som 1150 setupen.. Det borde ge lite mer utrymme för uppgradering längre fram ?

Notera att jag tog Noctuakylet

Edit: Skulle ingen tvärt protestera så blir det detta

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Testpilot
Skrivet av _SpaxX_:

Jag har klurat lite och efter att jämfört lite fram och till baka så hittade jag detta för ungefär samma pris som 1150 setupen.. Det borde ge lite mer utrymme för uppgradering längre fram ?

Notera att jag tog Noctuakylet

http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u4/_u6/_u2/_u4/_u8/u246248...

Edit: Skulle ingen tvärt protestera så blir det detta

Om "ungefär samma pris" innebär 2600kr mer så visst
Dock är det inte mer framtidssäkert än paketet jag länkade egentligen. 4790k är nästan identisk i spel prestanda som en 5820k. Sedan får du 2st 8Gb stickor i 'mitt' paket istället för 4st 4Gb som du länkade.

Enda gången jag skulle rekommendera x99 plattformen för spel, det är om man planerar att köra mer än 2st kort i SLI/CF då man kan nyttja de extra PCIe lane'sen man får, eller om man ska överklocka skiten ur CPU & GPU och vill undvika bottlenecks till den yttersta fingerspetsen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Om "ungefär samma pris" innebär 2600kr mer så visst
Dock är det inte mer framtidssäkert än paketet jag länkade egentligen. 4790k är nästan identisk i spel prestanda som en 5820k. Sedan får du 2st 8Gb stickor i 'mitt' paket istället för 4st 4Gb som du länkade.

Enda gången jag skulle rekommendera x99 plattformen för spel, det är om man planerar att köra mer än 2st kort i SLI/CF då man kan nyttja de extra PCIe lane'sen man får, eller om man ska överklocka skiten ur CPU & GPU och vill undvika bottlenecks till den yttersta fingerspetsen

Det var det som var tanken med att framtidssäkra. Nästa generations grafikkort. Det var precis det som hände nu när jag gick i från mina 5870 till R9 290. Det blev ingen brutus skillnad.

Förstår du hur jag menar?

Möjligen kanske skjuter jag lite över målet men å andra sidan så blir det väl mer i fas senare fram.

Prestanda kommer först. Vad det kostar kommer på andra plats.

Minnena går ju att köpa mer/bättre men det räcker ju för nu?

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Det var det som var tanken med att framtidssäkra. Nästa generations grafikkort. Det var precis det som hände nu när jag gick i från mina 5870 till R9 290. Det blev ingen brutus skillnad.

Förstår du hur jag menar?

Möjligen kanske skjuter jag lite över målet men å andra sidan så blir det väl mer i fas senare fram.

Prestanda kommer först. Vad det kostar kommer på andra plats.

Minnena går ju att köpa mer/bättre men det räcker ju för nu?

Såg när jag läste mitt inlägg att jag pratar mot mig själv lite =P

Men minnena funkar ju. Det blir ju ingen 50 procentig ökning bara för att du köper en dyrare sort eller lägre lantency

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Testpilot
Skrivet av _SpaxX_:

Det var det som var tanken med att framtidssäkra. Nästa generations grafikkort. Det var precis det som hände nu när jag gick i från mina 5870 till R9 290. Det blev ingen brutus skillnad.

Förstår du hur jag menar?

Möjligen kanske skjuter jag lite över målet men å andra sidan så blir det väl mer i fas senare fram.

Prestanda kommer först. Vad det kostar kommer på andra plats.

Minnena går ju att köpa mer/bättre men det räcker ju för nu?

Skrivet av _SpaxX_:

Såg när jag läste mitt inlägg att jag pratar mot mig själv lite =P

Men minnena funkar ju. Det blir ju ingen 50 procentig ökning bara för att du köper en dyrare sort eller lägre lantency

Förstår helt hur du menar!
Men för att bara spela är det rätt så overkill, om man inte är Tvelander då haha (måste vara värst ).

Tänker direkt mot folk som investerat i tex. 3930k för att vara "framtidssäker" men byter iaf mot typ en 4790k för single-threaded perfomance är bättre. Trots att xOne/PS4 varit ute över ett år nu och lovat bättre multi-thread support portning för spel, så ser man knappt något bevis på det, fortfarande så top moderna spel har problem med 4 trådar till och med.

Enda gången jag ser anledning att köpa "2011"(refresh) sockel saker, det är som sagt om du planerar att köra mer än 2st grafikkort och typ 4K/1440p/144Hz skärm till det.

Säger att du investerar i 2011-paketet nu, och planerar att köra 3-4st 290 om 1 år? Vid det laget så har nästa generation kommit redan, och 2 kort ur den serien kommer motsvara prestandan du får av dina 3-4 kort. Men utan problemen med multi-GPU skalning på mer än 2 kort

Dold text

Och det är skillnad mellan Intel/AMD just nu, folk som sitter på gamla i7 2600k får ut snarlika eller bättre prestanda än folk som köper en Bulldozer CPU (8350 tex). Vet folk som sitter på i5 2500kr och utan problem med (Överklockat då, självfallet).

-------------

Jag försöker inte vara besserwisser eller så, men finns inte något "framtidssäkert" på det sättet. Antingen köper man det värsta nu idag, eller så nöjer man sig med att sitta på mitten, eller hur man ska uttrycka det - Det är min erfarenhet iaf

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Förstår helt hur du menar!
Men för att bara spela är det rätt så overkill, om man inte är Tvelander då haha (måste vara värst ).

Tänker direkt mot folk som investerat i tex. 3930k för att vara "framtidssäker" men byter iaf mot typ en 4790k för single-threaded perfomance är bättre. Trots att xOne/PS4 varit ute över ett år nu och lovat bättre multi-thread support portning för spel, så ser man knappt något bevis på det, fortfarande så top moderna spel har problem med 4 trådar till och med.

Enda gången jag ser anledning att köpa "2011"(refresh) sockel saker, det är som sagt om du planerar att köra mer än 2st grafikkort och typ 4K/1440p/144Hz skärm till det.

Säger att du investerar i 2011-paketet nu, och planerar att köra 3-4st 290 om 1 år? Vid det laget så har nästa generation kommit redan, och 2 kort ur den serien kommer motsvara prestandan du får av dina 3-4 kort. Men utan problemen med multi-GPU skalning på mer än 2 kort

Dold text

Och det är skillnad mellan Intel/AMD just nu, folk som sitter på gamla i7 2600k får ut snarlika eller bättre prestanda än folk som köper en Bulldozer CPU (8350 tex). Vet folk som sitter på i5 2500kr och utan problem med (Överklockat då, självfallet).

-------------

Jag försöker inte vara besserwisser eller så, men finns inte något "framtidssäkert" på det sättet. Antingen köper man det värsta nu idag, eller så nöjer man sig med att sitta på mitten, eller hur man ska uttrycka det - Det är min erfarenhet iaf

Låter sunt!

Better safe than sorry, så jag beställde x99 kitet.. Gissa om att man får ett antiklimax av dess like när skiten inte presterar sen...

Tack för all support!

Jag ska återkomma till tråden sen när jag fått igång maskineriet =D

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Låter sunt!

Better safe than sorry, så jag beställde x99 kitet.. Gissa om att man får ett antiklimax av dess like när skiten inte presterar sen...

Tack för all support!

Jag ska återkomma till tråden sen när jag fått igång maskineriet =D

Vad har du för PSU föresten?

Edit:
Såg precis i signatur vilken psu du hade

Permalänk

5820k klockar mycket fint, quad channel minne och snabba pci bandbredd. Har du råd med x99 kör på Älskar mitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

5820k klockar mycket fint, quad channel minne och snabba pci bandbredd. Har du råd med x99 kör på Älskar mitt

Yes! Det blev en 5820k med Asus X99-S . Men! Får du nytta av kanalerna när man bara kör med 4 minnesmoduler?

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Yes! Det blev en 5820k med Asus X99-S . Men! Får du nytta av kanalerna när man bara kör med 4 minnesmoduler?

I spel kommer du inte att märka någon skillnad. Men ifall du håller på med programmering, multi tasking osv så märker du skillnad. Det var därför många rekommenderade att gå på den lite billigare varianten av uppgradering med ett 4790k.

Skickades från m.sweclockers.com