Tråden om NN3DS, N3DS, N2DS, NDSi & NDS

Permalänk
Medlem
Skrivet av samipudding:

Jag tänker på att köpa en ny 3ds... men jag undrar om det är värd det! finns det nya spel som kommer ut för 3ds? är det många som spelar 3ds spel?

Det är alltid svårt för andra att avgöra vad som är värt det för dig. Det finns massvis med bra spel till 3DS. Om du inte har ett DS sen tidigare så kan du även spela alla dom på 3DS (med något enstaka undantag för spel som behöver GBA-porten som guitar hero-spelen). Själv tycker jag spelbiblioteket för 3DS och DS tillsammans är bland de starkaste jag sett till någon konsoll så köp av NN3DSXL i höstas var mycket enkelt att motivera för mig, trots att jag hade ett 2DS i toppskick sen tidigare.

Det finns kanske inte jättemånga kommande stortitlar men Pokemon Sun/Moon är ett efterlängtat spel för många. Monster Hunter Generations släpptes också i dagarna.

Kolla igenom de existerande titlarna främst för att bedöma om det är värt det. Tycker du tillräckligt många ser mycket intressanta ut så är det värt det, annars kanske inte. Begagnat går det ju också att få tag på konsoller så pass billigt att det är värt det även för något enstaka spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag gjorde alla steg igår, inklusive nedgradering till 9.2 och 2.1. Det tog allt som allt 6 timmar, med en liten matpaus på mitten. Hur som helst så lyckades jag!

Grattis!

Skönt att matpausen gick bra!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@mudde: jag har första 3ds som kom är sugen på att köpa en ny 3ds xl# men spel som är på minneskort osv går det att föra över annars känns det ju lite Waste

Permalänk
Skrivet av Coys:

@mudde: jag har första 3ds som kom är sugen på att köpa en ny 3ds xl# men spel som är på minneskort osv går det att föra över annars känns det ju lite Waste

Det ska gå att föra över :
http://m.ign.com/wikis/nintendo-3ds/3DS_to_New_3DS_or_3DS_XL_...

Permalänk
Medlem

Kommer nintendo släppa någon ny bärbar konsol inom en snar framtid, tänkte om man ska köra på den vanliga 3ds och avvakta eller kör dom fullt ut på 3ds) tänkte nintendo släpper vell en ny konsol snart också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coys:

@mudde: jag har första 3ds som kom är sugen på att köpa en ny 3ds xl# men spel som är på minneskort osv går det att föra över annars känns det ju lite Waste

Hade inga eshop-spel på minneskort på 2DS:en när jag gick över (föredrar fysiska spel men har numera några eshop-spel på min nn3dsxl), men det jag hade, inkl demos, fördes över tillsammans med själva kontot.

Skrivet av Coys:

Kommer nintendo släppa någon ny bärbar konsol inom en snar framtid, tänkte om man ska köra på den vanliga 3ds och avvakta eller kör dom fullt ut på 3ds) tänkte nintendo släpper vell en ny konsol snart också?

Det går väl en hel del rykten om att NX är någon slags kombination av bärbar och stationär så den kanske ersätter både WiiU och 3DS. Det minskade antalet bekräftade kommande "dyrare" spel antyder lite på det.

Permalänk

Fick hem mitt New 3DS idag men den var tyvärr defekt .
Den övre skärmen (3D skärmen) fladdrade och levde något kopiöst vid påslagen 3D .Dessutom verkade jag fått en spansk version då både manualer och märkning på kartongen var på spanska?!
Har kontaktat företaget där maskinen är köpt ifrån och inväntar svar ...Suck

Permalänk

Undrar om maskinen är spansk då med ? Finns det något sätt att kontrollera det på isf ?
Kan man ladda ner saker som vanligt på den och skulle inte en sådan sak kunna påverka andrahandsvärdet ?
Någon som har koll på sånt här ?
Tack

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Vad händer med mitt gamla 3ds efter att jag fört över all data från den till den nya 3dsen ?
Om jag tex spelar ett spel o savear på den gamla o sen vill fortsätta samma spel på den nya går det ens?

Hittade : Allt på den gamla raderas och enheten blir som fabriksny. Dvs alla inställningar raderas liksom spel som du köpt på online butiken.
Spelen går att spela som vanligt då information sparas på kassetterna förutom dlc o sådant du laddat ner extra utöver det kan i vissa fall sparas på SDkortet och raderas då men går ju fint att bara ladda hem på nytt till den nya maskinen.

Permalänk
Medlem

Någon som har lite speltips för 3DS?

Jag har koll på de spelen som ALLTID ligger på topp 25-listor typ, Smash bros, Monster Hunter, Mario, Zelda, Mariokart osv... Folk säger att det finns ett enormt spelutbud till 3DS samtidigt som det alltid tycks vara samma spel som rekommenderas.

Jag hade t.ex. gärna haft ett spel liknande Harvest Moon men UTAN "gulliga" karaktärer och skitsnack, bara odlingssimulering att pilla med.

Eller något liknande Diablo/Torchlight?

Eller något i stil med Hotel Dusk till DS?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Kolla in Fantasy Life, ett av mina favoritspel till 3DS:
http://www.ign.com/articles/2014/10/23/fantasy-life-review

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Hulle: Kolla in Fantasy Life, ett av mina favoritspel till 3DS:
http://www.ign.com/articles/2014/10/23/fantasy-life-review

Tack, det ser intressant ut!

Några fler tips? Jag tänkte testa Steamworld: Dig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Hulle:

Någon som har lite speltips för 3DS?

Jag har koll på de spelen som ALLTID ligger på topp 25-listor typ, Smash bros, Monster Hunter, Mario, Zelda, Mariokart osv... Folk säger att det finns ett enormt spelutbud till 3DS samtidigt som det alltid tycks vara samma spel som rekommenderas.

Jag hade t.ex. gärna haft ett spel liknande Harvest Moon men UTAN "gulliga" karaktärer och skitsnack, bara odlingssimulering att pilla med.

Eller något liknande Diablo/Torchlight?

Eller något i stil med Hotel Dusk till DS?

/hulle.

Heroes of Ruin är det jag tänker på när du vill ha något Diablo/Torchlight liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tack, det ser intressant ut!

Några fler tips? Jag tänkte testa Steamworld: Dig.

/hulle.

Steamworld Dig rekommenderas varmt. Riktigt trevligt spel med underbar steampunk inspirerad design.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Heroes of Ruin är det jag tänker på när du vill ha något Diablo/Torchlight liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, det ser coolt ut, tack!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle:
Ska du ha bra spel som ofta hamnar utanför topp-listor fyllda av Mario, Zelda, Pokemon, Monster Hunter, Fire Emblem och jRPGs så finns det några lite mer dolda pärlor:

Dead or Alive Dimensions - Mycket bra Fighting-spel med massvis med single player-innehåll.

Skylanders - Spyros Adventure - Mycket bra plattformsspel - även om det bara spelas med medföljande karaktärerna. Helt annat spel än de till övriga konsoller. Uppföljarna till 3DS brukar anses betydligt sämre, men har ännu inte spelat någon av dom än.

Hyrule Warriors - Passar inte alla, men kul och lite annorlunda spel (om man inte spelat Samurai Warriors-spelen i samma serie).

Sen finns det som sagt många bra jRPGs om du gillar såna, och det är inte en slump att samma några mycket välgjorda spel ofta hamnar i listor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

@Hulle:
Ska du ha bra spel som ofta hamnar utanför topp-listor fyllda av Mario, Zelda, Pokemon, Monster Hunter, Fire Emblem och jRPGs så finns det några lite mer dolda pärlor:

Dead or Alive Dimensions - Mycket bra Fighting-spel med massvis med single player-innehåll.

Skylanders - Spyros Adventure - Mycket bra plattformsspel - även om det bara spelas med medföljande karaktärerna. Helt annat spel än de till övriga konsoller. Uppföljarna till 3DS brukar anses betydligt sämre, men har ännu inte spelat någon av dom än.

Hyrule Warriors - Passar inte alla, men kul och lite annorlunda spel (om man inte spelat Samurai Warriors-spelen i samma serie).

Sen finns det som sagt många bra jRPGs om du gillar såna, och det är inte en slump att samma några mycket välgjorda spel ofta hamnar i listor.

Tack för tipsen!

Jag ska kolla in dessa.

Hyrule Warriors har jag förstått fungerar inte optimalt på den gamla 3DS:en.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

@Hulle:
Skylanders - Spyros Adventure - Mycket bra plattformsspel - även om det bara spelas med medföljande karaktärerna. Helt annat spel än de till övriga konsoller. Uppföljarna till 3DS brukar anses betydligt sämre, men har ännu inte spelat någon av dom än.

Tycker faktiskt att uppföljarna också är riktigt bra! Har Spyros Adventure, Giants samt Swap Force till 3DS. Speciellt Swap Force är underbart, då man inte behöver släpa runt på figurerna. Kör även Skylanders till PS3:an, då portalen ifrån 3DS fungerar fint även där (med USB-sladd).

Håller däremot med om att det är riktigt bra plattformsspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tack för tipsen!

Jag ska kolla in dessa.

Hyrule Warriors har jag förstått fungerar inte optimalt på den gamla 3DS:en.

/hulle.

Har också hört att det inte är någon höjdare på gamla 3DS. Har själv inte orkat gräva fram mitt 2DS och prova. På New 3DS flyter det i mina ögon bra.

Det bör nämnas att DoA:Dimensions kan vara lite svår att hitta i Sverige p.g.a. att Nintendo stoppade det här.
Några butiker har importversioner från andra delar av Europa och jag beställde mitt från Storbritannien för något år sen.

Skrivet av walkir:

Tycker faktiskt att uppföljarna också är riktigt bra! Har Spyros Adventure, Giants samt Swap Force till 3DS. Speciellt Swap Force är underbart, då man inte behöver släpa runt på figurerna. Kör även Skylanders till PS3:an, då portalen ifrån 3DS fungerar fint även där (med USB-sladd).

Håller däremot med om att det är riktigt bra plattformsspel.

Skönt att höra att de är kul!
Har också Giants och Swap Force till 3DS men har ännu inte hunnit testa dom.

Har också använt 3DS-portalen till PS3 då mitt första skylanders till den konsolen var Giants Booster-packet som kommer utan bas. 3DS-basen är dock ganska trång till 2-player med en jätte inblandad...
Det "problemet" löste sig snabbt då jag fort upptäckte att även de "vanliga" skylandersspelen var riktigt skoj.

Skylanders verkar vara en förvånansvärt bra spelserie som får mycket skit av "arga pojkar" som inte gillar affärsmodellen. Själv tycker jag det fungerar bra då man får väldigt mycket redan av att spela med medföljande starterfigurerna, i.a.f. i de spel jag spelat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Själv tycker jag det fungerar bra då man får väldigt mycket redan av att spela med medföljande starterfigurerna, i.a.f. i de spel jag spelat.

Har gjort ungefär samma sak själv. Började med Giants Booster Pack till 3DS och köpte på mig ett par figurer i samband med att Game kursade. Efter det har jag bara fyndat Starter Packs till 3DS och PS3:an.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa mig en 3DS och är lite osäker på vilken man bör köpa.

Hur pass mycket bättre är New modellerna än de gamla? Har hittat så mycket olika svar på nätet..

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Funderar på att köpa mig en 3DS och är lite osäker på vilken man bör köpa.

Hur pass mycket bättre är New modellerna än de gamla? Har hittat så mycket olika svar på nätet..

Kontrollera bland annat video.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-nintend...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för länken!

Det jag är mest rädd för med att köpa en New 3DS är att det kanske blir pengar rätt ner i sjön för jag vet inte hur mycket jag faktistkt kommer nyttja den. Om man är sugen på nyare spel som kommer så känns det ju definitivt som att man borde gå för en New modell för att slippa köpa en ny några månader senare ifall man köper den gamla.

Det är ett svårt val men kommer nog komma fram till något hoppas jag hehe..

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av z0rks:

Tack så mycket för länken!

Det jag är mest rädd för med att köpa en New 3DS är att det kanske blir pengar rätt ner i sjön för jag vet inte hur mycket jag faktistkt kommer nyttja den. Om man är sugen på nyare spel som kommer så känns det ju definitivt som att man borde gå för en New modell för att slippa köpa en ny några månader senare ifall man köper den gamla.

Det är ett svårt val men kommer nog komma fram till något hoppas jag hehe..

Största fördelen med New-modellerna är i mitt tycke Super Nintendo Virtual Console. Jag har gamla 3DS som saknar stödet och det är väl det enda jag saknar, förutom en större och för mina händer bekvämare modell då. Batteriet håller bra 5 år senare bör tilläggas.

Xenoblade Chronicles är exklusiv för New, i övrigt är jag osäker på övriga spelskillnader.

Samtidigt presenteras NX troligen i september, kan vara värt att invänta ifall den skulle få 3DS-stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Största fördelen med New-modellerna är i mitt tycke Super Nintendo Virtual Console. Jag har gamla 3DS som saknar stödet och det är väl det enda jag saknar, förutom en större och för mina händer bekvämare modell då. Batteriet håller bra 5 år senare bör tilläggas.

Xenoblade Chronicles är exklusiv för New, i övrigt är jag osäker på övriga spelskillnader.

Samtidigt presenteras NX troligen i september, kan vara värt att invänta ifall den skulle få 3DS-stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där med Super Nintendo Virtual Console lät riktigt nice är du säker på att 3DS inte har stöd för det?

Har hittat en ny "gammal 3Ds" för 849:- så tror nog att jag satsar på en sån.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Det där med Super Nintendo Virtual Console lät riktigt nice är du säker på att 3DS inte har stöd för det?

Har hittat en ny "gammal 3Ds" för 849:- så tror nog att jag satsar på en sån.

Tyvärr krävs New 3DS för att få Super Nintendo VC att fungera.

Däremot går det att köra RetroArch och få tillgång till en massa emulatorer den vägen. Gamla NES fungerar utmärkt på 3DS:en och även många GBA-spel. Kräver dock att du kan köra Homebrew på 3DS:en, vilket är lätt att göra på alla system idag (BrowserHax samt MenuHax kräver ingen extra hårdvara)

Emulator:
http://www.libretro.com/
http://buildbot.libretro.com/stable/1.3.6/nintendo/3ds/

Browserhax & Menuhax
https://www.3dbrew.org/wiki/Homebrew_Exploits

Homebrew Launcher:
http://smealum.github.io/3ds/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyvärr krävs New 3DS för att få Super Nintendo VC att fungera.

Däremot går det att köra RetroArch och få tillgång till en massa emulatorer den vägen. Gamla NES fungerar utmärkt på 3DS:en och även många GBA-spel. Kräver dock att du kan köra Homebrew på 3DS:en, vilket är lätt att göra på alla system idag (BrowserHax samt MenuHax kräver ingen extra hårdvara)

Emulator:
http://www.libretro.com/
http://buildbot.libretro.com/stable/1.3.6/nintendo/3ds/

Browserhax & Menuhax
https://www.3dbrew.org/wiki/Homebrew_Exploits

Homebrew Launcher:
http://smealum.github.io/3ds/

Coolt får ta och titta på detta, tack för länkarna!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Om jag köper ett spel på Nintendo eShop kan jag då ladda ner det igen om något skulle hända med minneskortet/eneheten? Är det bundet till min Mii eller hur funkar det?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Om jag köper ett spel på Nintendo eShop kan jag då ladda ner det igen om något skulle hända med minneskortet/eneheten? Är det bundet till min Mii eller hur funkar det?

Det är kopplat till ditt NintendoID och din maskin.

Skulle minneskortet bli korrupt är det bara att ladda ner på nytt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det är kopplat till ditt NintendoID och din maskin.

Skulle minneskortet bli korrupt är det bara att ladda ner på nytt.

Okej tack så mycket! Jag registrerad ett Network ID nu som blev kopplat till min Mii

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360