Tråden om NN3DS, N3DS, N2DS, NDSi & NDS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra som varning med, om man vill få tag i icke-Select utgåvor av spelen i fråga.

OoT 3D är ett bra köp (oavsett om man äger spelet sedan innan IMHO) då det är en remastrad utgåva som skiljer sig från de tidigare som mer eller mindre varit identiska med N64-orginalet. Master Quest-versionen som släpptes i och med Wind Waker är väl undantaget förstås.

Paper Mario: Sticker Star antar jag att du syftar på, rekommenderar att kolla upp det spelet lite extra innan eventuellt köp. Spelet är i mitt tycke rätt drygt att spela då sticker-systemet gör spelet segt och trist att spela. Jag tror jag gav upp innan jag kom till första bossen. Lite intryck via Metacritic: http://www.metacritic.com/game/3ds/paper-mario-sticker-star

Dom två jag RPG-light jag syftade på var just sticker star och dream team. OoT 3D har jag redan.

Dream team verkar ju ha fått bra kritik, och jag har BIS som är riktigt skoj.

Tack för varningen om sticker star. Har inte spelat nåt Paper Mario sen det första till N64, och det ganska lite (men det var bra det lilla jag spelade vad jag minns). Sticker star verkar som du säger ganska annorlunda, så avvaktar nog med det. Har redan samlat på mig för många spel jag inte hunnit spela igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

Dom två jag RPG-light jag syftade på var just sticker star och dream team. OoT 3D har jag redan.

Dream team verkar ju ha fått bra kritik, och jag har BIS som är riktigt skoj.

Tack för varningen om sticker star. Har inte spelat nåt Paper Mario sen det första till N64, och det ganska lite (men det var bra det lilla jag spelade vad jag minns). Sticker star verkar som du säger ganska annorlunda, så avvaktar nog med det. Har redan samlat på mig för många spel jag inte hunnit spela igenom.

Låter bra det.

Jag har själv ingen koll på Mario & Luigi-spelen men bra att du gillar dessa iallafall.

Just Sticker Star är nog Paper Mario-seriens svagaste titel, jag skulle personligen säga att alla andra delar i serien är bättre och mer värd den tid man kan lägga på spel. Men det är även det min personliga åsikt. Kan hända att Sticker Star säljs ut billigt igen, jag knep min när den var riktigt billig på Komplett. ca 50kr april förra året.

Känner igen det där med att ha mer än man hinner spela igenom. Väldigt lätt att köpa på sig spel, desto svårare att hinna/orka spela igenom allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Fysiska spel sparar på game card/kasetten @Sweede.

DLC och E-shop-spel sparas på minneskort.

Men E-shop tillåter fortfarande bara 1 save för Pokemon?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Sweede:

Men E-shop tillåter fortfarande bara 1 save för Pokemon?

yep

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Tack för tipset!

Tänkte på en sak til som du kanske kunde hjälpa till med.
Jag började som sagt med pokemon Y och är ju rätt sugen på få med så många legendaries som möjligt är det bättre köpa Omega ruby istället för white 2 då antar jag och sedan försöka få tag i heartgold / soulsilver för att sedan vänta in Moon / sun?

Wow, ber om ursäkt för det sena svaret, jag missade helt. ORAS är, vad jag läst, de pokemonspel där man kan fånga flest legendaries utan trade, direkt från huvudet så får jag det till 12 st (Uxie, Mesprit, Azelf, Terrakion, Cobalion, Virizion, Groudon/Kyogre (beroende på spel, OR eller AS), Rayquaza, Deoxys, Palkia/Dialga (beroende på spel), Ho-oh/Lugia (även här beroende på spel) och Latias/Latios (återigen, beroende på spel, om du inte kan få tag i en Eon Ticket.)). Känns som att jag missar någon, men dessa kommer jag på. Tror att du vet detta redan, men kan vara värt att nämna.

Med det sagt, så skulle jag, om det är så att du vill få tag på så många legendaries som möjligt, köra på OR (eller AS), istället för White 2. Dock så kan du ju inte få dess legendary i ORAS utan trade, men i gengäld så får du ju några fler legendaries.

Och sen satsa på HGSS, om du vill ha dem, ja.

Skulle också vilja tacka de som postade om faktiska DSi-spel, hade ingen aning. Har faktiskt suttit och kollat på några japanska Black och White på Tradera, ingen plan på att spela dessa, men gillar designen, om än väldigt snarlik våran. Värt att tänka på dock att jag inte kan spela dem om jag skulle vilja det. Tack!

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Konsolgrävare

Nintendo E3

Nintendo E3 livesändning börjar tisdagen den 14 Juni klockan 18.00 svensk tid

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Se där, en pokemon som är obehagligt lik Trump. De fick med den hatiska minen och tupén till och med.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Se där, en pokemon som är obehagligt lik Trump. De fick med den hatiska minen och tupén till och med.

Hahah vet! Mycket snack om det på reddit!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Hahah vet! Mycket snack om det på reddit!

Haha, jo. Jag såg det inte direkt men tyckte det var något speciellt med utseendet och så såg jag en kommentar om just Trump. Rätt svårt att släppa kopplingen när man väl sett den hehe.

Permalänk
Medlem

Vilken firmwareversion är det på en 3DS som säljs i butik idag? (Inte XL eller NEW alltså).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vilken firmwareversion är det på en 3DS som säljs i butik idag? (Inte XL eller NEW alltså).

/hulle.

Såvida inte butikerna har otroligt gamla modeller i lager skulle jag gissa på 11.x, som släpptes i maj. Kanske att det finns något med 10.7.0 som släpptes i mars. 3DS har ju inte heller släppts i någon slags specialutgåva sedan 2013 så det går inte att köpa en sådan heller och veta något om vilken firmware den kör. Jag hittar inga bra bilder på kartongen till 3DS, men står tillverkningsdatumet på den så går det ju att gissa vilken version den borde köra. Här finns datum att gå på (som vad jag förstår gäller USA, men det borde bara skilja någon dag i när de släpptes).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har precis köpt en 3DS (old) ifrån Webhallen för 699:-. Den kör firmware 2.1.0-4E.
Tror att min tidigare 3DS (bundle med Super Mario 3D Land) kom med precis samma firmware.

Modellen i sig är CTR-S-EUR-C2.

Har skaffat denna för att kunna köra in Custom Firmware

På min andra 3DS kör jag firmware 10.7.0-32E samt ctr-httpwn för att kunna spela online;
https://www.3dbrew.org/wiki/Homebrew_Exploits

Ser ingen anledning att uppgradera till 11.0.0-33E, då det är omöjligt att nedgradera utan hårdvarumod i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har precis köpt en 3DS (old) ifrån Webhallen för 699:-. Den kör firmware 2.1.0-4E.
Tror att min tidigare 3DS (bundle med Super Mario 3D Land) kom med precis samma firmware.

På min andra 3DS kör jag firmware 10.7.0-32E samt ctr-httpwn för att kunna spela online;

Ser ingen anledning att uppgradera till 11.0.0-33E, då det är omöjligt att nedgradera utan hårdvarumod i dagsläget.

Oj, 2.1, det var gammalt. Köpte du den vita eller rosa? Verkar bara som att de har rosa kvar.

På GBATemp säger de att de aldrig sett en 3ds från butik med högre än 10.5 som tydligen ska vara enkel att låsa upp.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Oj, 2.1, det var gammalt. Köpte du den vita eller rosa? Verkar bara som att de har rosa kvar.

På GBATemp säger de att de aldrig sett en 3ds från butik med högre än 10.5 som tydligen ska vara enkel att låsa upp.

Jag köpte den vita. Skulle gissa på att det dyker upp nya i lager på onsdag, då eventuella bokningar ligger kvar tills imorgon kväll.

GBATemp har bra koll, även om forumet där kan spåra ur ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag köpte den vita. Skulle gissa på att det dyker upp nya i lager på onsdag, då eventuella bokningar ligger kvar tills imorgon kväll.

GBATemp har bra koll, även om forumet där kan spåra ur ibland.

Vad menar du med bokningarna?

/Hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vad menar du med bokningarna?

Jag bokade min 3DS när erbjudandet dök upp på Facebook för ett par dagar sedan. Imorgon (5/7) skulle varit sista dagen för mig att hämta 3DS:en, annars släpps den till nästa kund. Lär inte vara ensam om att göra så på Webhallen Därför tror jag att det kan dyka upp en del 3DS:er den 6:e juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om din 3DS nu har FW 2,1 vore det inte bra ide att ta ut OTP nyckeln ifall du har tänkt köra CFW?
Bara en tanke eftersom det är drygt att downgrada tillbaka till 2.1 senare.

Permalänk
Medlem

110a"]
Om din 3DS nu har FW 2,1 vore det inte bra ide att ta ut OTP nyckeln ifall du har tänkt köra CFW?
[/quote]
Tack för tipset! Har inte läst på alla steg än, men tanken är att köra in A9HL. Får nog uppdatera mig lite genom GBATemp känner jag.

Permalänk
Medlem

110a"]
[/quote]

Du som verkar ha koll, vet du om man kan uppgradera från 2.1.0-4E till en högre version utan att köpa ett originalspel med den högre versionen? Och naturligtvis utan att updatera till 11...

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du som verkar ha koll, vet du om man kan uppgradera från 2.1.0-4E till en högre version utan att köpa ett originalspel med den högre versionen? Och naturligtvis utan att updatera till 11...

/hulle.

Kan gå med sysupdater eller vad den heter. Googla lite på det. Men jag skulle nog hellre ha kvar 2.1.0 och köra med CFW.

Permalänk
Medlem

Var och köpte mig en vit 3ds jag med och den körde 2.1 som ni andra har. Var ett tag sen jag hade ett 3ds nu men sist körde ja rxtools som autobootade in i emunand. kommer inte ihåg exakt. Men jag undrar vilken metod är bäst och enklast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Var och köpte mig en vit 3ds jag med och den körde 2.1 som ni andra har. Var ett tag sen jag hade ett 3ds nu men sist körde ja rxtools som autobootade in i emunand. kommer inte ihåg exakt. Men jag undrar vilken metod är bäst och enklast.

Jag är helt färsk på detta men har förstått att det är denna

https://github.com/Plailect/Guide/wiki/Get-Started

som gäller nu.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som uppdatering fungerade guiden som jag länkade ovan alldeles utmärkt.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Som uppdatering fungerade guiden som jag länkade ovan alldeles utmärkt.

/hulle.

Tog det lång tid?

Jag är lite sugen på att testa. Jag har ett New 3ds som först måste nedgraderas till 9.2.0.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Tog det lång tid?

Jag är lite sugen på att testa. Jag har ett New 3ds som först måste nedgraderas till 9.2.0.

Det tog kanske två timmar. Men då min hade 2.1.0 från butik så kunde jag hoppa över all nedgradering till först 9.2 och sedan 2.1.

Det är sjukt många steg men det mesta är att kopiera filer fram och tillbaka till sdkortet samt att vänta medan 3dsen gör backuper.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk

Vad händer med mitt gamla 3ds efter att jag fört över all data från den till den nya 3dsen ?
Om jag tex spelar ett spel o savear på den gamla o sen vill fortsätta samma spel på den nya går det ens?

Permalänk

Jag tänker på att köpa en ny 3ds... men jag undrar om det är värd det! finns det nya spel som kommer ut för 3ds? är det många som spelar 3ds spel?

Permalänk
Medlem

Är det någon idé att införskaffa sig ett NN3DS XL nu, eller är det väldigt nära till NX kommer?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det tog kanske två timmar. Men då min hade 2.1.0 från butik så kunde jag hoppa över all nedgradering till först 9.2 och sedan 2.1.

Det är sjukt många steg men det mesta är att kopiera filer fram och tillbaka till sdkortet samt att vänta medan 3dsen gör backuper.

/hulle.

Jag gjorde alla steg igår, inklusive nedgradering till 9.2 och 2.1. Det tog allt som allt 6 timmar, med en liten matpaus på mitten. Hur som helst så lyckades jag!

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C