Är Wake Up Light väckarklocka något att ha?

Permalänk
Medlem

Är Wake Up Light väckarklocka något att ha?

Jag försöker oftast vakna vid 05.00 - 05.30 via mobilsignal men ibland händer att jag lägger det på snooze. Det kan ju eventuellt bero på att det är mörkt ute. Men är dessa Wake Up Lights något att ha och vad är skillnaderna mellan en som kostar 479:- -> 1.200.
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=wake%20up%20light

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Avstängd

Ifall man tillhör dem som har svårt o sova när det är ljust så tror jag det är en hyffsat bra pryl.

Dock skulle ju valfri lampa inkopplad till ett så kallat kopplingsur fungera... som det här t.ex. http://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur/32-8618 . Kostar ju inte riktigt lika mycket heller.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall man tillhör dem som har svårt o sova när det är ljust så tror jag det är en hyffsat bra pryl.

Dock skulle ju valfri lampa inkopplad till ett så kallat kopplingsur fungera... som det här t.ex. http://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur/32-8618 . Kostar ju inte riktigt lika mycket heller.

Nej. Uppvakningslamopor har även ljud och snooze-funktion.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag köpte en rätt nyss och är nöjd. Det är tyvärr inte så att du automatiskt blir superpigg, men det dövar den allra värsta paniktröttheten rätt bra. Det är som att man inte blir så chockad av att den ringer vilket gör det lite mindre plågsamt och det går lite fortare att vakna till. Ingen natt och dagskillnad men jag hatar att vara utan den numera, såpass mycket gott gör den.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Fungerar bra, om du sover själv. Testade den där, och den väcker _allt_ och _alla_ som sover i rummet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på att skaffa en "wake up light". På sommarhalvåret vaknar jag nästan alltid av att solen skiner in genom sovrumsfönstret vilket så klart är betydligt skönare den jäkla klockradion!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej. Uppvakningslamopor har även ljud och snooze-funktion.

Ja jag vet... de är en slags "klockradio" med "wake-up-light".

Finns dock även endast "wake-up-light" också.

Men de flesta av oss har väl en mobiltelefon och en lampa bredvid sängen... så då fattas bara ett kopplingsur.

EDIT: Vi har satt automatik för persiennen i sovrumsfönstret... för den ljusare delen av året. Dock fungerar det ganska bra även nu då gatubelysningen lyser upp så pass mycket. Fast det fungerar bara för frugan... jag vaknar inte ens när solen lyser mig rakt i ansiktet. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Wake Up Light i strax över en månad. Precis som tidigare kommentator så skulle jag inte påstå att det är en gigantisk skillnad, men det ÄR skillnad. Det är ett behagligare uppvaknande, och jag har märkt att jag håller mig vaken från första väckningstillfället (tidigare hade jag tre larm med ca 5min mellanrum, och jag hann somnade emellan dessa).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2103028

Det som skiljer 3505-modellen mot 3500 är att -05 har FM-radio. I övrigt är de lika.

Skrivet av GaMeR2K5:

EDIT: Vi har satt automatik för persiennen i sovrumsfönstret...

Sorry för OT, men kan du berätta mer om denna automatik? Var inhandlades den? Något man kan installera själv? Pris?

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Sorry för OT, men kan du berätta mer om denna automatik? Var inhandlades den? Något man kan installera själv? Pris?

Mvh,
Gorian

Har tyvärr inte mycket uppgifter om den då detta var en present till mig förra året.

Men jag ska se om jag kan få reda på vart den kommer ifrån och så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade en philips för några år sedan men den buggade ur efter 2 år så nu kör jag med deras Hue Led-lampor istället. Funkar mycket bra.

Permalänk
Medlem

Har en Philips 3500 som jag köpte strax efter jul.
Var alltid tvärdöd när alarmen ringde från 4.30 fram till 5.15 på morgnarna.
Fick ett presentkort i julas och tänkte att jag skulle testa.

Som dom andra säger så är det ingen extrem skillnad, men det ÄR verkligen skillnad mot innan.
Oftast så vaknar jag innan den börjar pipa, men oavsett om man vaknar innan eller om man vaknar när den piper så är man inte alls lika trött och i 9 fall av 10 kan man faktiskt kliva upp direkt.

Helt klart värt köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nackdel man hört är när/om lampan pajjar kan du inte byta den utan måste köpa helt ny komplett set igen. Fast det kanske är ändrat nu?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Nackdel man hört är när/om lampan pajjar kan du inte byta den utan måste köpa helt ny komplett set igen. Fast det kanske är ändrat nu?

Om man känner att de 10,000 timmarna som LED'sen är specade till att hålla inte är tillräckligt så får man nog helt enkelt uppsöka en annan produkt...

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Om man känner att de 10,000 timmarna som LED'sen är specade till att hålla inte är tillräckligt så får man nog helt enkelt uppsöka en annan produkt...

Tyvärr händer det ju att de går sönder tidigare.

Men sådant kan man väl nyttja garanti/reklamationsrätt för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

vet bara att det varit så tidigare modeller o där var det en kille som letade efter en ny lampa till sin (garatin gått ut kanske?)..men fick då höra att det inte går att byta utan man får köpa helt ny..ganska friskt att betala 500-2000kr för en lampa som pajjat..som man annars i vanliga bords/fönster/golvlampor kan byta själv om dom slocknar...idag kanske man kan byta? även att dom håller hundra år

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...