Nybyggd AM5-dator fryser utan BSOD – 9800X3D / ASUS B850 MAX / DDR5-6000 / Win11

Permalänk
Medlem

Nybyggd AM5-dator fryser utan BSOD – 9800X3D / ASUS B850 MAX / DDR5-6000 / Win11

Tjena Sweclockers!

Jag köpte i veckan en ny dator och har stött på patrull.

Symptom:
Datorn börjar ”lagga” (muspekaren hackar under 2–4 sekunder) innan den helt låser sig. Ingen BSOD och inga varningsmeddelanden visas. Felen uppträder intermittent och med oregelbundna intervall: ibland var femte minut, ibland startar datorn inte alls, och ibland fungerar den i 1–2 dagar innan den kraschar.

Vad jag felsökt:
Jag kör RAM-minnena i slot 2 och 4.
Jag har uppdaterat BIOS till senaste versionen.
Jag har testat RAM i olika frekvenser.
Jag har kört sticka 1 ensam i slot 2.
Jag har kört sticka 2 ensam i slot 2.
jag har kört sticka 1 ensam i slot 4.
Jag har kört sticka 2 ensam i slot 4.

Minnen passerar diverse olika MemTest och jag lyckas inte "tvinga" fram att datorn fryser. Det händer "för mig" helt random.

Vad jag inte har möjlighet att "byta/testa" hemma:
- Jag har inget annat moderkort så jag kan inte utesluta det.
- Jag har ingen annan CPU så kan inte utesluta det.
- Jag har ingen annan PSU så kan inte utesluta det.
- Jag har inga andra RAM-stickor så kan inte utesluta det.

Så min fråga till er här på SweC blir: Har jag glömt något? Finns det något jag kan testa som jag inte redan har testat? Nästa steg för mig är att lämna in datorn på Inet för felsökning men vill se till att jag har uttömt allt annat innan dess.

Tack på förhand!

//Pontus

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Tjabba!
Har du provat resetta CMOS direkt på moderkortet? Det brukar lösa majoriteten av problemen.

Men det du berättar om påminner om när jag hade en "överklockning" (XMP/EXPO inställning) av RAM minnena som tog för mycket ström eller någon annan orsak och hade liknande scenario.

Det kan också vara din PSU som kanske inte ger tillräckligt med ström?

Hade också en gång liknande problem med defekta RAM.
Har du provat Prime95 för att lasttesta RAM? Det finns ett sätt att utföra testet i "felsäkert" läge och där upptäckte jag massa errors med någon av ramstickorna. Det var bara att reklamera och få nya och utan att behöva göra någonting så fungerade det perfekt med nya RAM:en.

Permalänk
Medlem

@Donhoz - hmm. Jag har kört Prime95 men inte i felsäkert läge. Gör det skillnad? I så fall lägger jag till det på listan av saker att testa när jag kommer hem.

Jag har inte testat att resetta CMOS direkt på moderkortet men jag har flashat hela bioset till en senare version, (men det kanske gör olika saker?). Jag lägger till det på listan att göra när jag kommer hem!

Det är en helt ny PSU så den kan absolut vara trasig från fabrik, men den borde definitivt vara OK om den är hel.
https://www.inet.se/produkt/6906421/phanteks-amp-gh-850w-gold...

Jag har en 12 år gammal PSU hemma från Corsair på 650 watt jag hade kunnat koppla in - vågar man det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör du bild direkt från moderkortet eller har du GPU? isåfall sitter den på en Riser-kabel? det du beskriver men lagg var 1-2 sekunder påminner om när jag bytte till PCIE 4 grafik och risern inte riktigt klarade av det. avhjälptes igenom att ställa PCIE porten till 3.0 manuellt i bios tills jag fick uppgraderad riser.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Har du slagit igång EXPO dvs vilken mhz körs minnena i?

Händer det bara när du idlar eller även vid gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Kör du bild direkt från moderkortet eller har du GPU? isåfall sitter den på en Riser-kabel? det du beskriver men lagg var 1-2 sekunder påminner om när jag bytte till PCIE 4 grafik och risern inte riktigt klarade av det. avhjälptes igenom att ställa PCIE porten till 3.0 manuellt i bios tills jag fick uppgraderad riser.

Vet inte riktigt vad Riser-kabel är? Jag kör skärmarna direkt i GPUn och GPUn är inkopplad direkt i pci på moderkortet.

Skrivet av Larrxi:

Har du slagit igång EXPO dvs vilken mhz körs minnena i?

Händer det bara när du idlar eller även vid gaming?

Har kört med EXPO av och på. Alltså både 4800 Mhz och 6000 Mhz.

Händer vid både gaming & idle. Allt ifrån när jag bara sitter och kollar på youtube till när jag ska använda snipping tool till när jag spelar något. Jag har inte hittat någon röd tråd för när det händer. Men som sagt, ibland sker det var 5 minut, ibland går det 2 dagar mellan krascher.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

@Donhoz - hmm. Jag har kört Prime95 men inte i felsäkert läge. Gör det skillnad? I så fall lägger jag till det på listan av saker att testa när jag kommer hem.

Jag har inte testat att resetta CMOS direkt på moderkortet men jag har flashat hela bioset till en senare version, (men det kanske gör olika saker?). Jag lägger till det på listan att göra när jag kommer hem!

Det är en helt ny PSU så den kan absolut vara trasig från fabrik, men den borde definitivt vara OK om den är hel.
https://www.inet.se/produkt/6906421/phanteks-amp-gh-850w-gold...

Jag har en 12 år gammal PSU hemma från Corsair på 650 watt jag hade kunnat koppla in - vågar man det?

Sorry inte Prime menade memtest. Den körs och bootas innan Windows osv för att felsöka ramminnen.

https://www.memtest86.com/

Permalänk
Medlem

Låter som EXPO inte är påslaget, men det verkar som du upplever samma sak med den på.
Har du senaste BIOS? Ser att du skriver det men dubbelkolla.
Har du senaste AMD Chipsetdrivers?

AMD har innan haft ett "idle pointer" problem men den ska inte finnas kvar på 9800X3D.
Har du några bakgrundprocesser som kan ställa till det?

Visa signatur

----------------------------------------------
Game on!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Sorry inte Prime menade memtest. Den körs och bootas innan Windows osv för att felsöka ramminnen.

https://www.memtest86.com/

Lägger till det på listan att testa.

Skrivet av dacharls:

Låter som EXPO inte är påslaget, men det verkar som du upplever samma sak med den på.
Har du senaste BIOS? Ser att du skriver det men dubbelkolla.
Har du senaste AMD Chipsetdrivers?

AMD har innan haft ett "idle pointer" problem men den ska inte finnas kvar på 9800X3D.
Har du några bakgrundprocesser som kan ställa till det?

Yes. Flashade bioset igår. Är helt säker på att det är det senaste.
Yes. Senaste Chipsetdrivers.
Helt ny installation av Windows så har typ inga bakgrundsprogram installerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan montera bort grafikkortet och köra på integrerade och se om samma problem uppstår så kan du utesluta grafikkortet.

Du kan även öka vcore lite på minnena typ 0.05V och samma med processor.

Ett annat alternativ avaktivera PBO eller aktivera PBO. Kanske stänga av allt med turbo och strömspar. Köra processorn i basklockan endast.

Först av allt kan du ladda ner nå hwmonitor eller nåt och kolla alla tempsen så inget ligger på 100 grader.

Du kan även ta bild på moderkortet och ladda upp här ifall något är galet kopplat.

Permalänk
Medlem

Inte för att det verkar tyda på det, men hur är temperaturerna?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för SSD? Har du provat att avinstallera patchen som genererar fel på vissa NVME SSD?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Vad har du för Grafik kort? vissa drivers kan ju vara problemet?

Permalänk
Medlem

Min första tanke är antingen har det hänt något med Windows/mjukvara vilket kollas enkelt genom att helt enkelt installera om Windows.

Sen råkar det möjligtvis vara som så har du har en razer mus/tangentbord? Om du har det och kör med synapse så ta bort skiten då det har en tendens att sega ner datorn beroende på vilken mus man kör med.

Sen kan det även vara minnet, exakt vad är det för minne som sitter i datorn samt vad är det för övriga komponenter i dstorn?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tråduppdatering. När jag skulle preppa datorn för att skicka till Inet på felsökning upptäckte jag att en Sata kabel var trasig. Den var bruten i kontakten där jag kopplar in den i moderkortet. Det var för en av mina lagringshårddiskar. Vet inte om det kan påverka men jag kopplade ur den ändå så testar vi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering i tråden. Datorn har nu gått i två dagar utan krascher sen jag kopplade ut den trasiga SATA-Kabeln.

Visa signatur