Permalänk
Medlem

Bodegan 3.0 LOGG

Tjenare!

En del av er har kanske sett mina tidigare album "Bodegan" och "Bodegan flyttar söderut". Nu håller jag återigen på att planera för förändring. Det har redan nu hunnit hända en del förändringar men mer kommer. Jag kommer uppgradera bägge mina hörnor. Både den i mitt krypin hemma hos föräldrarna och i min arbetshörna i Luleå.

Min plan:
Jag har länge velat göra mig av med den skärmlösning jag använder idag. Under det senaste året har det äntligen börjat komma skärmar med format och upplösning som passar mig. Mina bildskärmar på 24" (1920x1080) samt 17" (1280x1024) kommer jag ta hem till mina föräldrar. 17" kommer jag ge åt föräldrarna om de vill ha den. Annars magasinerar jag den som reserv.
Min 24" skärm kommer jag ha i min hörna hos föräldrarna och till min lägenhet kommer jag införskaffa en 34" (3440x1440). Det medför att jag dessutom blir tvungen att införskaffa nya grafikkort. Jag kollar i nuläget på att byta mitt 7970 mot dubbla GTX970 SLI, men vem vet. Innan hösten har det kanske kommit nya grafikkort som är likvärdiga eller bättre till samma eller lägre pris.
Utöver grafikkort så kommer jag bli tvungen att köpa ett nytt bordsfäste till nya skärmen. Det blir en Multibrackets M VESA Deskmount I, i vilken färg återstår tills jag har valt skrivbords färg. Det är praktiskt sett samma fäste som jag har nu fast utan armarna och endast till för en skärm. Den största fördelen blir att jag kommer få skärmen 15-20 cm lägre ifrån mig. Skönt då jag idag upplever att skärmarna är lite för nära. Jag skulle kunna flytta skärmarna längre bort men då armarna till bordsfästet tar i väggen så skulle jag bli tvungen att flytta ut skrivbordet.

Huvudskälet till att jag ville uppdatera mitt album och nu bestämde mig för att göra ett nytt var att jag dessutom ska byta skrivbord. Jag har redan tidigare velat byta till en elektriskt justerbar IKEA galant. Problemet var att de försvann ur sortimentet innan jag han börja fundera mer på saken. Nu något år senare så har IKEA ett nytt höj och sänkbart skrivbord till vettig prislapp. Den stora skillnaden? Rundade hörn lite annan ram och andra färger och med nytt namn, Bekant. Ett bord med samma mått som mitt nuvarande går lös på 4500-4600 kr beroende färg.

Belysningen i rummet har jag uppgraderat sen förra albumet men har som mål att göra än bättre.
En hurts har tillkommit, på vilken nu skrivaren står, något som öppnat upp mer skrivbordsyta.

Hos mina föräldrar kommer jag ordna med lösningar för att förbättra min internetuppkoppling. Fiber kommer grävas till huset under de kommande åren och medan förbereder jag med att bygga ut vårt lokala nätverk och förbättra den trådlösa uppkopplingen.

Målet med förändringarna är att skapa en bättre, trivsammare och mer ergonomisk arbetsmiljö. Dessutom vill jag uppgradera hårdvara för att få en mer praktisk bildskärmslösning och en bättre användarupplevelse.
En annan målsättning är att få tillgång till det trådlösa nätverket i friggeboden hemma hos föräldrarna.

Tidsplanen
I min lägenhet har jag som mål att kunna göra de flesta inköp och förändringar innan slutet av 2015. I friggeboden har jag målet att lösa problemen med nätverket senast i sommar medan övriga åtgärder bör vara klara senast 2016.

Den röda tråden genom hörnorna kommer precis som tidigare vara ordning, reda och ergonomi.
Kabellister, -kanaler, -slangar, -genomföringar och 1000-tals buntband kan väl ganska bra sammanfatta vad det handlar om.

Inköp:
- Skrivbord höj- & sänkbart, IKEA Bekant. Pris ca 4 600 kr.
- Bildskärm 34", DELL eller LG. Pris ca 7 600-8 300 kr.
- Bordsfäste VESA, Multibrackets M VESA Desktopmount I. Pris ca 600 kr.
- Grafikkort, troligtvis 2st GTX 970. Maxpris ca 3 500 kr/st
Eventuellt kan jag även bli tvungen att byta nätagg, vilket innebär ytterligare 1 500-2 000 kr.
- Spotlights, IKEA Hektar. Pris 149 kr/st.
- Accesspunkt Pris ca 500-1000kr
- Switch Pris ca 500-1000kr

Övrigt material
- Förlängningskablar
- Grenuttag
- Strömbrytare
- Buntband
- Buntbandsankare
- Kabelslang
- Kabellister
- Kabelkanaler
- Kabelgenomföringar
- Dubbelhäftande tejp

Verktyg
- Avbitare
- Borrmaskin
- Sax
- Insexnycklar
- Skruvmejslar
- Hålsåg
- Måttband och tumstock

Senaste hörnan i lägenheten: http://www.sweclockers.com/galleri/9859-bodegan-flyttar-soder...
Första hörnan (hos föräldrarna): http://www.sweclockers.com/galleri/9649-bodegan

Besök galleriet här

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det bara ännu ett "kolla vad jag tänker göra i framtiden"-galleri. Poäng därefter....

Permalänk
Medlem

Får man be om länk till högtalarna samt stativen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geiger:

Får man be om länk till högtalarna samt stativen?

Antar att du menade väggfästena när du skrev stativen. Men jag länkar även bildskärmsfästet om det var den du menade.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.